TEN Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Ett par gamla fordon, nån som kan identifiera dessa? Fick du nåt att bita i nu The Swede? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk_Jas Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Stridsvagn M/21 kanske??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Den första var enkel, det är Strv m/21 precis som Fk_Jas sa. Den andra är värre, jag är inte så hemma på gamla lastbilar. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnDoe Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Det är inte en Strv fm/22? / John Hehe jag kom på att det inte är ngn större skillnad på 21/22:an Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEN Posted June 29, 2003 Author Report Share Posted June 29, 2003 strv M/21 eller 22 är ju ..erhmm .. imponerande... Lastbilen tillhör KA och de har ju alltid haft lite egna prylar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bomber Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 (edited) Strv m/21...är det vagnar som sverige köpte från England eller?? Edited June 29, 2003 by Bomber Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Nej, det är tyska LKII vagnar. Dom togs in under förespeglingen att det var ångpanneplåt och sen monterades vagnarna i Sverige. 10 stycken köptes in. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bomber Posted June 29, 2003 Report Share Posted June 29, 2003 Ah..tackar för infon! Är här för att lära!! Kan ju bara IKV-systemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Lastbilen är en Volvo TVC m/42, 168 stycken byggdes mellan 1943-1944.. Det är helt klart en av mina favoriter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Verkar stämma att det är en TVC http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/c...es/k1cpvtvc.htm The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Verkar stämma att det är en TVC VADÅ verkar?? Ifrågasätter du min kompetens Jag var faktiskt på väg att köpa en sådan här för ett par år sedan, men tyvär så var jag fattig student då och hade inte råd. Men jag var mycket och klängde på den, det väcktes ett otroligt habegär. Lite roligt med udda svenska fordon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TEN Posted June 30, 2003 Author Report Share Posted June 30, 2003 Verkar vara en rätt mäktig pjäs! http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/c...es/k1cpvtvc.htm Ser ut som om den står på något museum? Var? Tänkte åka till Axvall museet om ett par veckor. Det ser rätt intressant ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buddha Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 (edited) Var och tittade när kustartelleriet (KA2s museiförening eller dyl) ställde ut sina grejjer utanför Marin Museet i Karkskrona förra årets. Såg då ett fordon som liknade TVC:n men när jag tittade på fotona så skiljer de sig. Någon som kan säga vad nedanstående är för bil? /Ken Edited June 30, 2003 by Buddha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jason Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Det är en TVC det oxo. Bara lite mindre järnskrot i fronten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk_Jas Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Appropå det här med gamla fordon. Är på kurs för tillfället på FM HS och här har vi hittat två filmer Lätta tgfo och tunga tgfo. Där finns det mycket roliga och konstiga fordon som vi haft i FM. Kan åter komma med M-nr och ev frd beteckning, om det finns intresse. Tyvärr är det inget snack utan bara musik. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 30, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 30, 2003 Vad e det här då ??! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 40/36:a? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Vem i hela världen har lyckats ta en bild på mitt personliga HV-vapen. Det där är klassificerat som hemligt, bara så ni vet. Allvarligt talat, vad är detta för märklig pjäs? Måste ju vara en PV-kanon, men exakt vad för sort? Tittar lite mer på bilden och blir mer fundersam, lavettfästet sitter ganska långt bak vilket medger en brant elevering. Kan det vara någon sorts LV-kanon? Jag känner ett stort behov att få veta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gpd Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Jepp, det där är definitivt en 40 mm / m36. Skillnader mot den moderna(re) 40/48:an 1. Halva eldhastigheten ( 120 skott per minut i stf 240 ). Detta beror på en annan mekanism där hylsan går ut rakt bakåt i stället för nedåt framåt. Tar länge tid. 2. Handriktad 3. Kortare eldrör 60 i stf 70 kalibrar. 4. Kortare ammunition. 5. 3 och fyra ger lägre V0 ( utgångshastighet ) 880 m/s gentemot 960 m/s ( och uppåt ) för 40/48:an. 36:an försvann ur FM i slutet av 80-talet då ammunitionen höll på att falla för åldersstrecket och nytillverkning skulle bli för dört i förhållande till den ringa effekten den hade mot modernt flyg. Var är bilden tagen ?? Rosenholm (KA4) ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Jag är benägen att tro att det faktiskt kan vara taget på fd. KA2 då jag tycker mig känna igen en del saker i bakgrunden. Det ser mer ut som Rosenholm än Fårösund i alla fall ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buddha Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Det är en TVC det oxo. Bara lite mindre järnskrot i fronten. Får det inte att stämma riktigt med nosen som inte går hela vägen till sidplåten samt att dörrarna inte ser riktigt likadana ut. Jämför själv nedanstående bilder. bilden ovan lånad från http://www.granfoss.net/arne/k100e/bilar/c...es/k1cpvtvc.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Jag är benägen att tro att det faktiskt kan vara taget på fd. KA2 då jag tycker mig känna igen en del saker i bakgrunden. Det ser mer ut som Rosenholm än Fårösund i alla fall ... Japp bilden är tagen på fd KA2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soldat isak Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Appropå det här med gamla fordon. Är på kurs för tillfället på FM HS och här har vi hittat två filmer Lätta tgfo och tunga tgfo. Där finns det mycket roliga och konstiga fordon som vi haft i FM. Kan åter komma med M-nr och ev frd beteckning, om det finns intresse. Tyvärr är det inget snack utan bara musik. :( Denna filmen är faktiskt Intressant! Jag beskriver en del av vad den innehåller: Volvo TVC lämnar KA2,körprov med tgb11,tgb13,tgb20,scania myrsloken, kockum KL 411,volvo 934, strv 103,104,BV206, Alvis simmar i karlskrona, Tgb 40, SISU pansarbil, SISU lastbilsreklam,volvo FL12 6x6 reklam, körprov M-A-N 8x8 och mycket mera...! En del av filmen har bara musik,en del har speaker. Engelskt tal i vissa avsnitt. Jag tycker att den var bra för den som är intresserad av militärfordon. Filmen kan köpas av Sprinter AB,tel. 046-706575. Eller se www.maskinsyddarna.nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
soldat isak Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 OJ,sorry! Såg inte att jag stavat fel i adressen... www.maskinskyddarna.nu Ska det givetvis vara! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 30, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 30, 2003 Bra bra.. en st m/36 Vad kan det häär vara då ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Bra bra.. en st m/36 Vad kan det häär vara då ? Bv 104? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 30, 2003 Forumsledning Report Share Posted June 30, 2003 ... kanske.. för jag har ingen aning ..sorry andra får gärna bekräfta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 (edited) Förmodligen kommer The Swede till hjälp. Han brukar ha koll på allt som saknar däck. Min logiska ( ) tankgång var bv308, bv206 ... hmm, bv104? Lägg in nån bra lastbil som bara KA hade eller nåt ... Edited June 30, 2003 by Vargas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 30, 2003 Report Share Posted June 30, 2003 Vadå saknar däck? Jag ser tydligt och klart fyra däck, sitter säker fyra till på andra sidan. :P Det där är någon form av civil snövessla motsv. som är inköpt till något speciellt ändamål. Jag vet inte exakt vilken men jag får väl gräva lite. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Defender Posted July 1, 2003 Report Share Posted July 1, 2003 Det är en snövessla av märket Iller. Lite blider på nyare modeller http://www.norsjo.com/Iller/pistterr1a.html . Jag har sett ett par i militär tjänst men detta är den första som är grönmålad. Vattenfall använder dom väldigt flitigt vid sina linjebyggen. Angående TVC:erna så kan jag tala om att den övere är modifierad vid ett senare till fälle (runt 70-talet) det ser man framförallt på den mordernare typen av rutor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts