Jump to content

FVÖ03

Recommended Posts

I mitten av Maj så gick Fvö03 av stapeln. Någonstans i hälsinglands djupa skogar, på en flygbas mitt ute ingenstans. Syftet med övningen var att prova det nya flygbas systemet Basbataljon 04. Personligen så tyckte jag att övningen gick djävulskt bra, finns det någon annan som var med på denna stora slutövning? Vad tyckte ni om övningen? Mvh numer F4:s fd men stolta flygdrivmedelsjägare... :=o

Nja den bedrevs även i smålands mörka skogar, baserna som användes var Färila och Hagshult. Jag var tyvärr inte med den här gången utan var med på den första verifieringsövningen av basbat 04 som genomfördes våren 2000 på Råda och Borlänge. Hade varit intressant att se vad som ändrats. Jag var inte särskilt imponerad sist.

Edited by 106

Jag var med på FVÖ 03, en riktigt kul och lyckad övning tycker jag. Krigade en hel del mot K4 killarna, lite trist att blågul (K4) inte var speciellt sugen på att dömma ut sina soldater... ett gäng KSP 90 kasetter och en massa AK5/B magg dödade inte speciellt bra :) ... men annars var det riktigt kul övning, tror K4 också var nöjda med FVÖn. :) '

Yupp var där också. Fick dock inte kriga nått mot fienden eftersom flygbassäk skötte sitt jobb och höll dom utanför grupperingen (Tyvärr ;))

Fick iaf skjuta slut mina 4 mag när hela 1:a insatskomp stormade en kulle och anföll några antågande fiender (typ 3-4 st)... Måste sett kul ut när hundratals militärer låg och peppra mot några stackars utklädda befäl. Underbar slutfinish på en bra övning.

Befälen kände väl att missnöjet bland alla (exkl säk) som inte fått skjuta något alls på två veckor, så de var tvungna att arrangera något för att öka stridsvärdet :):baskerPa:

jo det håller jag med om, trots att fi var ca 150 meter ifrån oss så var det den ena kontakt vi hade med fi, våran grupp skjöt inte ett enda skott på hela övningen :dong: Vi var hela tiden på fel ställe, rätt tidpunkt..jag tror att de flesta väntade på ett eldöverfall vid slutet av övningen, dock kom detta på er (F21:s) flank å vi fick gott lyssna på detta underbara ljud :wub:

mycket roligt övning förutom att K4 var odödliga!

dtrexx: alla andra plutoner förutom SÄK lyckades dessutom med konstycket att skjuta ca 40 % av SÄK i benen när vi ryckte fram framför er :dong:

Edited by toord

mycket roligt övning förutom att K4 var odödliga!

dtrexx: alla andra plutoner förutom SÄK lyckades dessutom med konstycket att skjuta ca 40 % av SÄK i benen när vi ryckte fram framför er  :dong:

Hehe En del var kanske lite för trigger-happy och sköt på allt och alla, eller ingen alls. Var folk som bara låg och sköt rakt ut i ingenstans, man kunde väl ha lite inlevelse och försöka pricka den tilltänkta fienden iaf.

Kommer ihåg en gång när vi fick besätta eldställningarna i 4 timmar och helt plötsligt kom hela säk och la sig på en linje 50 meter framför oss. Hur nere kände man sig inte då när man stått där i några timmar och hoppats på att nån K4 dyker upp i skogarna, då kommer SÄK och blockerar hela eldområdet. Fick dock senare order av vår skjutglada kapten att om det skulle börja smälla så skulle vi rusa upp och lägga oss i jämnhöjd så vi också kunde panga lite.

Kom dock ingen fi och vi stod där i våra fina ståvärn förgäves. :wub:

Det som nog jag med flera från FBS F4 tyckte var alldra skönast var på genomgången efter FVÖ03 när vi fick veta att vi hadde tagit ALLA spår. Sen att Jag personligen inte fick skuta ett enda skott är ju en besvikelse i sig men så kan det vara ibland.

Sen håller jag med föregående talare om att det var starkt jobbat av sjukvårdarna.

Men jag vet att det kliade i fingrana hos några av dem.

Mvh Hf Säveskog FBS F4

Befälen kände väl att missnöjet bland alla (exkl säk) som inte fått skjuta något alls på två veckor, så de var tvungna att arrangera något för att öka stridsvärdet :):wub:

Det var inte många i SÄK heller som hade fått skjuta (min ptrl borträknad), så missnöjet fanns även i vårt kompani

Odödlig fiende? Vad jag kommer ihåg var de flesta Blågul FBSare.

Vår major (blågul) gick med oss men fick t.o.m börja rapportera in vår position eftersom Basbat 04 hade svårigheter att hitta oss.

Och att A-sidan hade tagit alla spår är ju skitsnack.

Var själv med i en patrull som marschade, varje dag, in och ut ur den "välbevakade" basen utan att bli upptäckta. Visst, vissa av våra patruller blev upptäckta men drog sig ur "striderna" med framgång.

Totalt 1000 från flygvapnet mot 35 jägaraspiranter som inte ens legat inne länge nog för att ha förtjänat baskern.

Och Röda Korset incidenten (låg själv på frontlinjen) berodde på att vi felorienterade.

Hur som helst så var det MITT i hela basen som väll ska ha en yttre säkerhetsgräns som går ca 1 mil utanför centrum.

Åkte själv med en kapten hos Flygbasjägarna som sa att denna övning hade verkligen gett ledningen något att tänka på och vi skulle ha stort tack! Dessa orden värmde :)

Så sluta snacka skit om K4 och ta "förlusten" för vad det är; en chans till att förbättras!

Mvh, "fiendesoldaten" :wub:

ps. Kolla in Flygvapnets beröm! http://www.flygvapnet.mil.se/index.php?lan...c=news&id=14741 ds.

"Fiendens förmåga att nästla sig in i området tyder på att förbandet har mycket drivna och vältränade soldater som anpassat sin taktik på ett mycket proffsigt sätt."

Edited by Dragonen

Ja kära nån...Om detta hade varit det enda problemet på den övningen då hade det varit lindrigt, nu skulle man kunna göra en mycket lång lista på saker som tydligen glömts bort för att FV inte har fått öva i tillräcklig omfattning. :(

Dragonen, ni var fan vassa på övningen, men visst var ni "odödliga" i vissa stunder. Tänkte fråga vad gällande ett rykte som gick om er på övningen, är det sant att en patrull från er irrade bort sig i typ 3 - 4 dagar? :wub:

Irrade bort sig? Nej de bara omgrupperade med ej fungerande samband! ;)

Den sk. odödligheten vet jag ingenting om. Var själv bara med om 3 eldstrider varav i den sista jag avled mycket tragiskt. :wub:

4 av 7 i min patrull blev nerskjutna av ksp-eld eftersom en blågul (flygbasjägare) stod precis brevid oss och ansåg oss nedkämpade. Detta hände ca en halvtimme efter att vi var tvingade att dra oss bort från Röda Korset-anläggningen så A-sidan hade ju riktigt gott om tid att gruppera efter att vi blev "upptäckta" av sjukvårdarna...

En rolig incident var när en av våra patruller blev splittrade och 3 personer ur denna patrull blev förföljda av en pluton bassäkare. Efter en heroisk språngmarsch så gjorde de vattenövergång ut till en ö! Förföljarna förföljde dem inte något mer...

Senare fick vi höra att snacket gick om jägarna som "bara försvann ut i tomma intet"!

Det är sånt som gör allt slit värt det! :)

Edited by Dragonen

Totalt 1000 från flygvapnet mot 35 jägaraspiranter som inte ens legat inne länge nog för att ha förtjänat baskern.

Inte var det 1000 pers som var involverade i sökandet på jägare inte. Nog för att det säkert var 1000 pers som gärna vill ge sig ut i skogarna och leta lite, men få var utvalda. Skulle tusen pers springa runt i skogen så skulle ni nog inte haft det så lätt som ni tydligen hade.

Men men, båda sidor har mycket att säga om saken så vi skall nog akta oss för att förvandla inlägget till ytterligare ett krig.

Kudos till en lyckad övning, alla deltagande sidor :wub:

Håller med dtrexx att det inte var många procent av de 1000 som fick söka efter fi, vi löste våra tilldelade uppgifter och bassäk löste sina på ett bra sätt. Personligen så tycker jag att fi skulle göra lite sabotage mot vitala delar på Basbat04 tex, flygdrivmedel etc, (men där skulle ni stöta på så stort motstånd så att ni var tvungen att ge upp... ;) ) så att ledningen skulle se hur lätt en hel bataljon sätts ur spel....för FVs huvuduppg är att få upp fpl i luften å det går ju inte utan bl.a soppa =)

Edited by Xit

Så sluta snacka skit om K4 och ta "förlusten" för vad det är; en chans till att förbättras!

Dragonen: "Förlusten" ? var du i den grupp som gick mot F21s område? var du i den grupp som blev påskjuta precis vid älven och eran fänrik kom till oss och var hetsig för att vi hade tagit en fånge?

och vad var era uppgifter? fick aldrig reda på det eftersom vi aldrig hade genongång efter övning.

många frågor blev det men mycket man har grubblat på såhär i efterhand..

Efter en heroisk språngmarsch så gjorde de vattenövergång ut till en ö! Förföljarna förföljde dem inte något mer...

Senare fick vi höra att snacket gick om jägarna som "bara försvann ut i tomma intet"!

Det är sånt som gör allt slit värt det! :huh:

Hur tog de sig där ifrån då?

Edited by SÄK

Övningen var givande för båda sidor!

-cerberusz att sänka sig till den här nivån är antagligen (med tanke på den info du besitter) under din värdighet.

Jag hoppas att du inte är mer än en vpl, en kd eller yoff bör lyfta blicken!

Dragonen är KB-elev och hans engagemang kan jag förstå, känner igen mig själv från tidigare år.

Alla som har deltagit på andra sidan en förbandsövning vet att det inte är svart eller vitt!

Båda sidor är duktiga, det vet jag för jag har övat mot en del av de inblandade förbanden. Båda sidor har duktiga yoff.

- Men vissa saker som sägs är för de vpl i inneliggande kull, fakta förstärks för mottagaren. Dessa saker bör kanske inte föras vidare eftersom det ligger en bit från sanningen, gäller alla sidor!

Skvadronen var uppdelade i tre plutoner stor del av övningen!

EN triss upptäcks av en kompaniC och tar honom, med sig har han kartor med hela basbat!

Mtrl du pratar om tillhör troligtvis hemvärnet, det användes b.l.a inga kikarsikten!

MEN ett stridsföretag av den här avancerade karaktären kräver troligtvis en SKVADRON. DÄRFÖR var det en hel SKVADRON det är en veklighet att elitförband kan uppträda i skvadron(US.ARMY RANGERS etc.) Det är verklighet att skvadronen vid ett tillfälle tog sig in utan strid!

K4 anpassar stridsteknik efter hotbild och valde uppträda i skvadron, att säga att det inte är troligt agerat av en fiende visar på verklighetsflykt och en sårbarhet i flygbasbat04!

Slutligen vill jag säga, alla gör misstag!

En disskusion om stridsteknik och taktik är intressant!

..Inte påhopp om någon har uppträtt professionellt eller inte!

:blink:

Edited by NDR

NDR:

Jag hoppar inte på någon, men uppenbarligen har jag trampat dig på tårna, och i så fall ber jag om ursäkt.

Den individ jag svarade uttryckte sig på ett sådant sätt att jag uppfattade honom som en ryktesspridare, därav den skarpa tonen.

Har du dessutom läst tidigare inlägg så hoppas jag att du förstår att debatten knappast har gått mot "båda sidor gör bra ifrån sig" när man dessutom kan läsa en något vinklad artikel på FV:s egna hemsida.

Den sista delen förstår jag inte överhuvudtaget. Du skriver samma sak som jag menar fast med andra ord. Vi kanske missförstår varandra?

Det är ju säkert så, att SF/Jägare skulle välja att uppträda i skvadrons storlek, men vad hjälper det oss på vår slutövning när vi övar mot en fienden som upträder mångfalt fler än vad bataljonen är dimesionerad för? Svenska SF finns inte ens i det antalet och en hel skvadron är det förmodligen bara USA som har "råd" att sätta. Så varför har K4 helt plötsligt sådana numerärer?

Tänk på det ur den synvinkeln så kanske du förstår varför rätt så många är irriterade, inte bara på K4 utan även ÖL.

Edited by cerberusz

Ursäkt är inte nödvändigt!

Jag har förlänge sedan slutat lägga personlig prestige i sådana här diskussioner!

Avseende skv så kan både Jbat 04(2 st bat) och LBB kraftsamla och genomföra skv företag men det som är intressant det är ju givetvis att fi(vem det må vara) definitivt kan göra det!

Ett luftburet fallskärmsinfanteri skulle deinitivt kunna uppträda på det sätt som skedde.

Eller reguljära förband om flygbas hade varit grupperad i främmande land.

Jag vet att det saknades ex vis förskansade hemvärnsförband i flygbasbat närområde.

Men det jag ville förmedla det var inte om säkförbanden gjorde sitt jobb utan att basbat04 kanske inte har den bevakning som krävs!

Många små grupper utspridda över stor yta, kan ej ta strid med förband i plutons storlek, samt att det tar lång tid för säkförbandet att kraftsamla!

Kraftsamling av säkförbandens nuvarande resurser leder till att det finns stora lucker för förband UPP till plutons storlek att "smita igenom".

-Det bedrevs under hela övningen oupptäckt Fastspaning mot startplatterna. Den o-plats kunde ha medförtett vapensystem!

Angående fredsförflyttningar med fordon beror dessa givetvis på att övningen har en bortre gräns i tid.

SYFTET var att öva flygbasbat 04, för oss var det att ge truppförande yoff och KB erfarenhet!

Jag är intresserad av den här disskusionen och hoppas att den kan föras prestige löst! B)