Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Bästa stridsvästen ?

Recommended Posts

Posted

Det ingick en Dansk Kompvogns eskvadron i Nordbat2 i Bosnien.

dom var utrustade med Leopard1DK. Vi hade mycket nytta av våra danska vänner där nere.

Dessutom hade dom med sig en äkta dansk "Pölse-vogn" och en mjukglassmaskin. :baskerKav:

The Swede

• Replies 186
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

The_swede & Unicorn.

Jaså, JB! (Jydske Dragon Regiment?)... Och även en "Korv-vagn" ? Självklart! Kom ihåg: En pølse skal serveres med føl'se ! :D

Men era synspunkt på kamuflasj-systemerne ? (långt håll/kort håll)

Min egen mening om er nya stridsväst (-fast jag inte har haft "hands-on") :

Två steg fram i rigtiga retningen. Men, ehhhh... Det grönskas för mina ögon! (-et steg tillbaks igen!) :dong:

Posted

Jag tycker stridsvästen har speciellt en jävligt onödig brist som väl inte hade varit svårt att göra bättre och det är det fruktansvärt dåliga avbärarbältet som inte sitter så som man har spännt det särskilt länge.

Och när det inte sitter åt så går det helt plötsligt inte att dumpa mag innaför jackan längre, detta går ju iof att lösa med en flerbruksficka stor på benet, men det är ändå irriterande när västen är sladdrig

Posted
Och när det inte sitter åt så går det helt plötsligt inte att dumpa mag innaför jackan längre, detta går ju iof att lösa med en flerbruksficka stor på benet, men det är ändå irriterande när västen är sladdrig

Varför dumpa mag innanför jackan om du har SV2000? Finns två stora fickor på framsidan med dragkedja som funkar ypperligt att använda som magdump.

Posted (edited)

De är ganska knepiga att dumpa i, speciellt vid tagande av tg när det ska gå lite snabbt.

Sen så har man ju snusen där :)

Edited by Ful
Posted
Varför dumpa mag innanför jackan om du har SV2000? Finns två stora fickor på framsidan med dragkedja som funkar ypperligt att använda som magdump.

Är det bara jag som inte får plats med 8 tomma mag där?

Själv har jag inga problem med att dumpa magasinen innanför fältjackan med Stridsvästen. Men jag har säkert haft tur och fått tag i ett fungerade exemplar eller nåt...................

Posted

Vi hade på försök, magdumpfick på benen och det va faktiskt populärt, men jag gillar fortfarande inte att man måste modda västen själv för att den inte ska vara lika sladdrig

Posted

Denna väst då? Någon som har erfarenheter av den?

Israelerna bygger ju helt klart schysta grejor som verkligen funkar.

328.jpg

Israeli SpecOps Advanced Assault Kit (ISAAK)

BlackHawk 30HH02 Israeli SpecOps Advanced Assault Kit (ISAAK) är en grym stridssele som i grunden kommer ifrån Israels stridserfarna specialförband.  Den är mycket komfortabel, speciellt som den är vadderad runt hela midjebältet med kraftig cellskum. Cellskum panelerna kan enkelt tas bort ifall Du anser att de inte behövs.

Specifikationer: * Rejält draghandtag baktill * QRB-spännen framtill * Vadderade axelremmar * 4 st 5,56 mag fickor som vardera bär 3 st magasin * 2 st större universalfickor som bl a bär Kulspruta 90 ammo box * 2 st typ närljus fickor * 2 st vattenflaskfickor * 1 st ryggslutsficka * Ficklampsficka * Tillverkad av 1000 Denier Nytaneon nylon *

Färg:  Militärgrön

Från http://shop.perceptive.se/promoteq/cgi-bin/index.cgi

Posted

Fu Bodin!

Israelerna er mycket erfarna med utrustning.

Kolla här:

http://www.assaultvest.com/

Och här finns verkligen bra information:

http://www.isayeret.com/vest/guide.htm

Lite historie finns oxå:

http://www.isayeret.com/vest/article.htm

Om jag skulla investera i sånt, ville jag gå rakt til källan! (... inte BHI!)

Hoppas inta jag har bruttit mot några reglar iom att posta detta ?

Hoppas istället du har blivit inspirerat ;)

Posted
Denna väst då? Någon som har erfarenheter av den?

Israelerna bygger ju helt klart schysta grejor som verkligen funkar.

328.jpg

Israeli SpecOps Advanced Assault Kit (ISAAK)

BlackHawk 30HH02 Israeli SpecOps Advanced Assault Kit (ISAAK) är en grym stridssele som i grunden kommer ifrån Israels stridserfarna specialförband.  Den är mycket komfortabel, speciellt som den är vadderad runt hela midjebältet med kraftig cellskum. Cellskum panelerna kan enkelt tas bort ifall Du anser att de inte behövs.

Specifikationer: * Rejält draghandtag baktill * QRB-spännen framtill * Vadderade axelremmar * 4 st 5,56 mag fickor som vardera bär 3 st magasin * 2 st större universalfickor som bl a bär Kulspruta 90 ammo box * 2 st typ närljus fickor * 2 st vattenflaskfickor * 1 st ryggslutsficka * Ficklampsficka * Tillverkad av 1000 Denier Nytaneon nylon *

Färg:  Militärgrön

Från http://shop.perceptive.se/promoteq/cgi-bin/index.cgi

Här har du ursprungsmodellen som Blackhawk har kopierat. Dom kopierar ju friskt från andra utrustningstillverkare.

1195J(f).jpg

London bridge trading

Posted

Kjellberg... Med respekt:

Ursprungsmodellen kan omöjlikt komme från LBT... :D

Den kommer ju från Israel.... KOLLA LÄNKARNE :huh:

Posted (edited)

Hade varit grymt nice att testa den Israeliska, ser väldigt genomtänkt ut. Dock lite skeptisk mot att ha fasta ryggfickor, tycker det blir klumpigt med rygga över västen. (om man ser till SADF västen jag använt, som jag tycker är gränsfall)

Någon som har testat en?

:huh:

Edited by 2Sharp
Posted

En ny kärlek! M240/Minimi Vest :blink:

Verkar jävligt grym för KSP-skyttar!

lft%20view%20vest.jpg

pouch%20top%20links.jpg

small%20pouch%20linked.jpg

350$ inklusive frakt!

*Bodin letar i plånboken*

Guest Lt. payne
Posted

Ser ut att fungera bra när man står upp..

Men när fienden skjuter tillbaka, så att man måste inta liggande skjutställning är den funktionell då? :blink:

Posted

Men när fienden skjuter tillbaka, så att man måste inta liggande skjutställning är den funktionell då?  :blink:

Good point, det brukar ju gärna knöla till sig då...

Damn, synd att man inte kan testa den någonstans, jag vill också veta hur det funkar med rygga modell större.

Posted

Men när fienden skjuter tillbaka, så att man måste inta liggande skjutställning är den funktionell då?  :/

Good point, det brukar ju gärna knöla till sig då...

Damn, synd att man inte kan testa den någonstans, jag vill också veta hur det funkar med rygga modell större.

Jag tycker överlag att deras västar är ltie för lite väst och lite för mycket stridsbälte. Men som sagt... utan att testa prylarna så...

Posted
Kjellberg... Med respekt:

Ursprungsmodellen kan omöjlikt komme från LBT...  :)

Den kommer ju från Israel.... KOLLA LÄNKARNE  :D

Patroels: Ursäkta att det blev fel. Det jag menade var att Blackhawk har kopierat LBT väst som funnits bra mycket längre än Blackhawks modell.

Här är ju Ephod gen 2 som verkar vara ursprungsmodellen och den kom i slutet på 80-talet.

Så israelerna ligger ju ett par år före oss med stridsväst. :}

eph-3.jpg

Jag köpte en israelisk väst 1991.

israelisk väst a11

Modell A11 på sidan. Den var funkis till Ak5 men en aning tight för Ak4. Då kände man sig väldigt hi-tech i Hv. :D

Tyvärr så har jag slaktat den för att använda fickorna till annat :(

Posted
Hade varit grymt nice att testa den Israeliska, ser väldigt genomtänkt ut. Dock lite skeptisk mot att ha fasta ryggfickor, tycker det blir klumpigt med rygga över västen. (om man ser till SADF västen jag använt, som jag tycker är gränsfall)

Någon som har testat en?

:D

2Sharp: På den modellen jag hade. titta föregående inlägg så var det bara en liten ryggficka typ buttpack så då var det ingen fara. Jag kapade väck axelbanden och hade det typ som stridsbälte och då hamnade det längre ner. Det är fasta fickor på dom.

Men det verkar funka för israelerna.

israel med ryggsäck

en till.

ännu en.

israel med raket på ryggen.

Posted
Jag tycker stridsvästen har speciellt en jävligt onödig brist som väl inte hade varit svårt att göra bättre och det är det fruktansvärt dåliga avbärarbältet som inte sitter så som man har spännt det särskilt länge.

Jag har själv löst problemet med två stora säkerhetsnålar på var sida. Nålarna sitter under resårfållan som bältet går genom. Över fållorna sitter på respektive sida en magficka och en flerbruksficka liten, risken borde därav bli liten för att de slits upp.

Angående nätfickorna som magdump så är det som tidigare sagt allt för tidsödande då magasinen har en tendens att haka fast i nätmaskorna.

Krp Christiansson

Posted

Jag har själv löst problemet med två stora säkerhetsnålar på var sida. Nålarna sitter under resårfållan som bältet går genom. Över fållorna sitter på respektive sida en magficka och en flerbruksficka liten, risken borde därav bli liten för att de slits upp.

Angående nätfickorna som magdump så är det som tidigare sagt allt för tidsödande då magasinen har en tendens att haka fast i nätmaskorna.

Krp Christiansson

För en annan som har fått gå runt med 304K så har det varit en lyx att få dra på sig en stridsväst 2000. Visst den har vissa brister men i jämnförelse med 304K så är det bättre på alla punkter.

Nu, anledningen till att jag skriver detta inlägg är inte att blanda mig in i någon "Är-verkligen-stridsväst2000-så-bra diskussion" utan för att när jag fick min "befäls utb" på den "5 min i filmsalen på Ing2" så sa man att det inte på något vis var en färdig produkt. Om jag fattat allt rätt så kommer FM om några år göra en ny beställning och då rätta till de brister som finns idag. Så det man vill är att man kommer in med förslag på saker som ska åtgärdas. Jag kan inte säga vem ni ska vända er till men det är bara göra som alltid. Sammanställ en rapport, hör runt vem på regementet som ska ha det och dela ut den till så många som man bara kan så är det alltid någon som för det vidare. Positiv rapportering mina herrar

EOD (Som tycker att stridsväst 2000 är glockren) :D