Guest Lt. payne Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Ser bra ut, så länge din Chef ger dig ok ser jag inga problem. Jag börjar mer och mer acceptera egna ideér. Så länge det är Militärgrönt/M90 och för användaren praktiskt stör det inte. Om inte vi hade tillåtit nyskapande eller nya tankesätt skulle vi fortfarande haft långskepp, svärd och träsköldar. Quote
Maddman Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Fu Kjellberg: I fix ! Nifelhel: Jodå, mycket fickor blir det ! Men jag är ute efter att skapa valmöjligheter. Bilderna visar en "fullmatad" väst. Detta är inte praktiskt ute i terränglådan. Huvuddelen av väskorna kan plockas bort och läggas i t.ex. ryggsäcken. Men, vill jag släpa med mig ett städ, så kan jag det ! mace: De fasta fickorna funkar bra för mig. Det var därför som jag valde denna väst. Moddningen var inte så omfattande. Mest band och hällor som syddes på ! Det som togs bort var mellanväggarna i magfickorna ! (Se tidigare inlägg av mig, för full beskrivning) ( ) Quote
Dr Bombay Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Jag bara varmt rekommendera västen som Måns på Recon har att sälja , har använt den sedan två år tillbaks & har i stort sett bara en sak att beklaga mej över : Delarna till västen säljs separat , bältet & överdelen finns i olika storlekar . Västens överdel finns ej dimensionerad efter min överkropp så där uppstår ett avsevärt glapp mellan delarna . Jag upplever detta mer som ett rent kosmetiskt fel dock . Till skillnad från resen utav försvarsmakten som aldrig har haft riktigt avsedda fickor till AK4 finns det att tillgå till västen . Locket till dessa är iofs med lock av kardborre men anordningen för fasthållning utav mag är , rätt justerad , rent ut sagt idiotsäker . Västen har dessutom kommit ut i en ny variant ( 2003 ) . Finns att tillgå i både M90 samt OD . Blir nog ett dj**la liv på mina befäl dock ... Det kostar att ligga på topp ! " Only the dead has seen the end of war " Quote
Fk Bodin Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Polarn som låg på FJS hade inget att klaga på på FJS-västen. Tvärtom! Skulle jag lägga 2000:- på en väst så får det nog bli den från Recon. Efterssom den västen fått stå som modell till sv2k så är det nog en utomordenligt bra väst. Ett system med flyttbara fickor lär även vara det mest optimala. Trivs inte riktigt med min SP-SEC mod äldre (utan clips för fickorna), vill flytta och moda med fler fickor, men var får de plats? Efterssom fickorna på Recons passar på sv2k så slänger man inte pengarna i sjön på en sån väst, ifall om man skulle få ut en sv2k om ett par år. Quote
Vargas Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Faktum är att jag sitter och funderar på en del extrafickor från Recon i och med att jag är på väg att få ut stridsväst 2000. Visst, fickorna stämmer inte till 100%, men det funkar i alla fall. Quote
Maddman Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Lägger upp Fu Kjellbergs bilder på Sydafrikavästens magdump-lösning. Ser smidigt ut ! http://w1.448.telia.com/~u44803130/Bild%20060a.jpg http://w1.448.telia.com/~u44803130/Bild%20059a.jpg Fu Kjellberg: Du kan väl berätta själv !? Ser smidigt ut ! Quote
Vargas Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Lägger upp Fu Kjellbergs bilder på Sydafrikavästens magdump-lösning. Ser smidigt ut ! http://w1.448.telia.com/~u44803130/Bild%20060a.jpg http://w1.448.telia.com/~u44803130/Bild%20059a.jpg Fu Kjellberg: Du kan väl berätta själv !? Ser smidigt ut ! Ser smidigt ut! En fråga till er som verkar veta, hur användbara är magpuls? Den enda typer av magasinsmodifikationer jag använt hitintills är klassiska jägarmag och att tejpa på en namnbrickhållare så att man kan "clippa" fast magasinet i lämplig rem för hög beredskap när man inte har stridsbälte med. Ett exempel på det senare är vid bordning då man ofta har en flytväst som är i vägen. Quote
Adam Wilhelm Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Magpuls är glockrena. Man behöver inte fippla längre för att få upp maggen ur fickan. Mycket smidigt. Quote
Fu Kjellberg Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Maddman: tackar för att du la upp bilderna. Funkar mycket smidigt. Det är 2 breda svarta resårband som överlappar varandra så risken är väldigt liten att tappa ur något ur fickan. Magpulls funkar glockrent. smidigt att få upp mag ur magfickor. har du flera mag i en ficka så låter det inte lika mycket om dom ligger och slår mot varandra. Har man inte råd till magpulls så kan man göra som jag gjorde innan. En bit rem och vävtejp som höll det på plats. Det är den gamla FJS- västen på bilden om det är någon som undrar.alternativa magpulls Quote
Björkis Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 (edited) Den väste som jag tidigare rekommenderade! Finns hos recon! Model: Snigel-design Mvh Björkis Edited June 23, 2003 by Björkis Quote
Dahlberg Posted June 23, 2003 Report Posted June 23, 2003 Lägger upp Fu Kjellbergs bilder på Sydafrikavästens magdump-lösning. Ser smidigt ut ! Fan, vad smart... Hoppas man får sno idén?! Får man ta och pula lite... Quote
Vargas Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Hur är Recons magasinsfickor (2003) och övriga fickor i kvalitet? Jag funderar på ett combifodral och ett par hgr-fickor, men vill inte köpa dålig kvalitet. Quote
Adam Wilhelm Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Det är mycket bra kvalitet så den behöver du inte oroa dig för. Quote
ERI Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Hur är Recons magasinsfickor (2003) och övriga fickor i kvalitet? Jag funderar på ett combifodral och ett par hgr-fickor, men vill inte köpa dålig kvalitet. Jag har ett combifodral från RECON som jag är nöjd med. Har lite bilder om någon är intresserad! Recon Combifodral /ERI Quote
Vargas Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Hur är Recons magasinsfickor (2003) och övriga fickor i kvalitet? Jag funderar på ett combifodral och ett par hgr-fickor, men vill inte köpa dålig kvalitet. Jag har ett combifodral från RECON som jag är nöjd med. Har lite bilder om någon är intresserad! Recon Combifodral /ERI Du är fan en ängel! Precis de bilder besvarade alla eventuella frågor jag kunde ha om combifodralet. Combifodralet med mera beställt. Quote
2Sharp Posted June 25, 2003 Report Posted June 25, 2003 Knivar har jag hyfsad koll på, men, hur fixar jag en dylik sida där jag kan placera mina foton? Det är ju glockrent... hjälp en noll-koll datakille Sorry för OT... Quote
Guest Lt. payne Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Jag måste ju säga att utrustning i M/90 mönster är snyggare och troligen mer funktionellt mht. att mönstret "flyter" in i uniformen. Kan inte förstå varför SV2K, skyddsmaskväskan, stridssäck 2k och hjälmunderlaget är gröna när de flesta andra länder gör sin utrustning i samma mönster som uniformen. Min egen gissning är att det är en kombination av snikenhet och okunskap. Quote
isa Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Kan inte låta bli o garva... så 90 procent av samtlig militär personal i Sverige utgörs av jägarförband eller sådan personal som eventuellt har ett sådant behov eller uppgift när det gäller utrustningens färg (grön kontra cammo). Nä, sluta säga att utrusningens färg påverkar dess funktion i sådan utsträckning att den inte motiverar en soldat att uföra tilldelad uppgift pga att hans stridsutrusning inte har samma färg som uniformen. (Grön eller cammo) För det måste väl vara nåt sånt du menar Lt.Payne...om man läser mellan raderna? Eller så har jag missförstått ditt inlägg fullkomligt. Stridsvästen, skyddsmaskväskan är gröna. Det är bara att acceptera. Om det sedan beror på okunskap eller "snikenhet" skall jag dock låta vara osagt, dock är utrusningen 100% funktionell till de uppgifter en svensk soldat ställs inför i dagens lägen. Quote
isa Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Om man nu skulle utgå från den fråga som var ställt i denna tråd måste jag nog säga att SV2000 är den bästa, den är praktisk, enkel, skön att bära och framför allt....reglementerad. Quote
isa Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 (edited) Det beror väl på vad du jämför med? Stridsselen och stridsbältet är INTE sköna att bära, det kan jag hålla med om men om man jämför dessa två tingestar med SV2000 så blir det en avsevärd skillnad. Dock är den skillnaden tydligen på det personliga planet... Som sagt...det beror på vilken reglementerad utrustning man jämför med. Men vill man gå omkring med alla möjliga utrustningsdetaljer från 10 olika nationer på en övning så är det väl upp till en själv, de enda man skämmer ut är sig själv och den svenska försvarsmakten... Edited June 26, 2003 by isa Quote
Guest Lt. payne Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Kan inte låta bli o garva... så 90 procent av samtlig militär personal i Sverige utgörs av jägarförband eller sådan personal som eventuellt har ett sådant behov eller uppgift när det gäller utrustningens färg (grön kontra cammo). Nä, sluta säga att utrusningens färg påverkar dess funktion i sådan utsträckning att den inte motiverar en soldat att uföra tilldelad uppgift pga att hans stridsutrusning inte har samma färg som uniformen. (Grön eller cammo) För det måste väl vara nåt sånt du menar Lt.Payne...om man läser mellan raderna? Eller så har jag missförstått ditt inlägg fullkomligt. Stridsvästen, skyddsmaskväskan är gröna. Det är bara att acceptera. Om det sedan beror på okunskap eller "snikenhet" skall jag dock låta vara osagt, dock är utrusningen 100% funktionell till de uppgifter en svensk soldat ställs inför i dagens lägen. Öppna sinnena, titta utanför ankdammen där finns en värld som av dyrköpt erfarenhet anser att det finns ett behov av att maskera övrig utrustning i samma mönster som den egna uniformen. Jag är övertygad om att det behovet har ett existensberättigande annars skulle det aldrig uppstått. Jag blir så trött på hemmablinda och trångsynta människor som tror att deras lilla bakgård är detsamma som hela världen.. Att maskera sig och sin utrustning handlar om att bryta ett mönster, enfärgad utrustning skiljer sig sig från ett kamoflagemönster. Det kanske skulle kunna göra skillnaden när en prickskytt letar mål i dålig sikt. Nej, i min värld är inte en enfärgad SV2K funktionell mot en M/90 uniform. Quote
The Swede Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Håller med Lt. payne här. Det finns ju en anledning till varför man bytte ut den enfärgade m/59 mot den mönstertryckta fältuniform 90. Att sedan täcka halva uniformen med en enfärgat grön stridsväst tar ju liksom bort effekten och nyttan av mönstret. Men vi kan ju gå och vara signaturanpassade på kaserngården i våra mönstertryckta 90-uniformer, det kan ju finnas en och annan buske att gömma sig bakom. Det är ungefär som när Kanada fick nya uniformer i början på 90-talet. Den uniformen dom använde i fält var helgrön men den dom gick omkring med på kasern var kamouflagemönstrad. The Swede Quote
1314 Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Lt Payne: Jag förstår vad du menar, men samtidigt så är det ju bara att måla om vårat tillfälliga tillstånd av okrig skulle upphöra, right? Bara att sno maskeringsfärg (inte ansiktsvarianten, den permanenta för fordon o dyl.) och måla på, sen om alla hinner detta beror ju på FM. Men det hade ju varit enklare att beställa den i 90-mönster... Sen att jag tycker att en olivgrön stridsväst ser mycket snyggare ut än en i 90 är ju enbart min personliga åsikt. /Forsberg Quote
Guest Dedicated Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Det knepiga är ju att kroppsskydd 90A ska bäras UNDER fältjackan för kammot skull. Sedan inför man en grön stridsväst som täcker lika stor yta som kroppskyddet! Knepigt..........och inte speciellt konsekvent. Jag misstänker att det är ekonomiska aspekter i detta, precis som i allt annat. Tänk på, pojkar och flickor, att det vi använder i fält är från leverantörer med de absolut lägsta priserna......... Quote
Fk Bodin Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 Kroppskydd 90A bärs under uniformsjackan så att jackans fickor kan användas. Tyvärr så har vissa nissar inom AmfBat inte förstått detta. Quote
KattenJansson Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 (edited) Det knepiga är ju att kroppsskydd 90A ska bäras UNDER fältjackan för kammot skull. Sedan inför man en grön stridsväst som täcker lika stor yta som kroppskyddet! Knepigt Kroppskyddet skall väl sitta under jackan p.g.a lätt åtkomst till fickorna som sitter i/på jackan, för det kan väl inte vara av fåfänga? edit: FuBodin är snabbar än mig! Men jag är snyggare Edited June 26, 2003 by KattenJansson Quote
ERI Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 (edited) Kroppsskydd 90A skall bäras under fältjackan för att kunna utnyttja dess fickor, samt för att minska slitaget på västen. /ERI Edit: Slapp i fingrarna, hann inte riktigt med här Edited June 26, 2003 by ERI Quote
Guest Dedicated Posted June 26, 2003 Report Posted June 26, 2003 (edited) Kroppskydd 90A bärs under uniformsjackan så att jackans fickor kan användas.Tyvärr så har vissa nissar inom AmfBat inte förstått detta. Vilka fickor kommer du åt med SV2000 påtagen? Nå, 90A ska bäras UNDER fältjackan för kammot OCH fickornas skull, helt rätt. Kroppskydd 94 är ju i kammo......eller hur? /Fyhr som nog hinner bli för gammal innan västen delas ut till Hv........ Edited June 26, 2003 by Fyhr Quote
Recommended Posts