Jump to content

Recommended Posts

• Forumsledning
Posted
låter ju kanske lite jobbigt, kanske ska tänka om och försöka hitta nått annat som verkar kul

EDIT: jag hittar föresten inte prickskytt som någon egen utbildning, måste man göra nån annan utbildning och sen vara prickskytt i det förbandet eller nått sånt?

Ja, Prickskytt är inte en GU utan en beffatning i en GU.

Prickskyttarna tas oftast hellre aldrig ut förrän efter GSU-skedet. Då befälen har fått en hum om vilka som skulle kunna passa som prickskytt. Vissa förband får man anmäla sitt intresse och sen har förbandet uttagningar om vem klarar proven bäst.

De här proven kan vara otroligt tunga. .t.ex det ABP berätter som våra prickskytt-aspiranter fick vara med om på K3 ...

/ en som sket i uttagningen och käkade chokladpudding istället :baskerPa:

Posted
vad som är extra jobbigt med att vara prickskytt, det jobbigaste jag minns var faktiskt utagningen då alla andra efter baskerprovet fick sticka iväg och käka rostbiff med potatisallad, chokladpudding med vispgrädde plus dricka.

Vi som ville bli prickskyttar fick istället sticka ut och springa runt som galningar, tills vi fick smaka på varsin sked chokladpudding med vispgrädde. Aldrig har jag velat befinna på en annan plats än vad jag upplevde efter den skeden med chokladpudding  :baskerHV: Totalt vidrigt att inte få mer, bland de mest fruktansvärda upplevelse jag har haft usch.

Sedan var det ju vidrigt när vi kom tillbaka från kiruna och jag hade stoppat in en jordgubbsyoghurt innanför fickan och vi helt plötsligt hade fångövning vilket gjorde att min jordgubbsyoghurt sprack i fickan och alla yoghurt rann ner i kalsongerna på mig och stannade där under hela fångövningen...

Så visst är det vidrigt det vi prickskyttar fick genomlida ;)

[ironi]Det där låter ju mest bara som en massa roligheter![/ironi] :blink:

Nä, själv skulle jag aldrig valt en sådan tjänst utifrån det man hört!

Mvh Björkis :baskerPa:

Posted

Jo röjdykarutbildningen skall vara bra med har jag hört. Även kockutbildningen och Kompanisjukvårds utbildningen skall vara bra på sitt sätt. Handlar ju om vad du vill ha ut av din värnplikt.

Samt äntligen har jag fått det bekräftat att ni andra åt chokladpudding Kimster!!! Jag visste det jag visste det grrr :baskerPa::baskerHV::blink:

Posted
Jo röjdykarutbildningen skall vara bra med har jag hört. Även kockutbildningen och Kompanisjukvårds utbildningen skall vara bra på sitt sätt. Handlar ju om vad du vill ha ut av din värnplikt.

Samt äntligen har jag fått det bekräftat att ni andra åt chokladpudding Kimster!!! Jag visste det jag visste det grrr  :baskerPa:  :baskerHV:  :blink:

du som var prickskytt, kan ju berätta om det var så hemskt som alla säger :huh:

Posted

Tror min kompisar tycker att man inte skall använda mig som referens på saker och ting inom FM. De tycker jag är alldeles för "unik" för det ;)

Men sedan är ju alltid frågan vad som menas med hårt?

Vissa människor tycker det är jobbigt att gå upp tidigt på morgonen lägga sig sent på kvällen?

Andra tycker det är jobbigt gå långt med tung packning andra tycker det är jobbigt springa milen. Andra avskyr sova utomhus medan vissa inte klarar sig utan mamma i mer än 5 dagar.

Visst Prickskytte tillhörde väl inte den lättaste befattningen, var nog inte den svåraste heller. grupchef brukar ju oftast klassas som den svåraste av alla befattningar.

Det fanns vissa saker som var bra med pricksytteriet och det var förutom att man fick skjuta massa prickskyttegevär 90 och AG90B att man inte operarade i en grupp utan i par och man hade när man var ute på uppdrag ingen över sig eller för den delen under sig. Gillar man lite mer ensamvargstuket så är prickskytt en suverän tjänst.

Posted
I år skall även flottan utbilda prickskyttar... :D

Den skulle jag gärna vilja ha källa på!

Till vad skulle flottan ha prickskyttar??

Mvh Björkis :baskerPa:

Bassäk t.ex de tillhör flottan.

Om jag inte minns helt fel har de inte prickskyttar utan skarpskyttar!

Det är faktiskt viss skilnad på dem!

Mvh Björkis :lol:

Flottan ska i år börja utbilda PRICKSKYTTAR, självklart har det innan även utbildats skarpskyttar i många många år innan...

Om du tittar på min profil så borde du därmed förstå att lilla jag vet skillnaden på skarp- och prickskytt...

Guest Fågel Fenix
Posted

Kan man bli prickskytt om man har synfel ?? :D

Låter ju ganska otroligt men man vet ju aldrig. Nu kan man ju bli jägaraspirant utan 1. 0 i syn...

Posted (edited)
I år skall även flottan utbilda prickskyttar... :sniper:

Den skulle jag gärna vilja ha källa på!

Till vad skulle flottan ha prickskyttar??

Mvh Björkis :wub:

Bassäk t.ex de tillhör flottan.

Om jag inte minns helt fel har de inte prickskyttar utan skarpskyttar!

Det är faktiskt viss skilnad på dem!

Mvh Björkis :D

Flottan ska i år börja utbilda PRICKSKYTTAR, självklart har det innan även utbildats skarpskyttar i många många år innan...

Om du tittar på min profil så borde du därmed förstå att lilla jag vet skillnaden på skarp- och prickskytt...

Japp...

Skall då flottan utbilda prickskyttar som skall gå under bassäk eller kommer de i så fall vara underställda någon annan enhet inom flottan??

Hur har de tänkt vad gäller organisationen om prickskyttarna ligger under bassäk??

"Obs! Jag känner till en hel del om detta med då jag låg på berga 94-96, gick högvakten med bassäk (midsommarafton 95) samt känner ett antal personer utbildade till säkjakt-män!"

Mvh Björkis :D

Edit: Obs! Jag är inte utbildad på bassäkkomp!

Edited by Björkis
Posted
Japp...

Skall då flottan utbilda prickskyttar som skall gå under bassäk eller kommer de i så fall vara underställda någon annan enhet inom flottan??

Hur har de tänkt vad gäller organisationen om prickskyttarna ligger under bassäk??

"Obs!  Jag känner till en hel del om detta med då jag låg på berga 94-96, gick högvakten med bassäk (midsommarafton 95) samt känner ett antal personer utbildade till säkjakt-män!"

Mvh Björkis  :wub:

Edit: Obs! Jag är inte utbildad på bassäkkomp!

Ja, prickskyttarna kommer ingå i Bassäkorganisationen.

Men hur organisationen ser ut läggs inte ut på nätet eller nån annan officiell plats i dagens läge.

• 1 month later...
Posted (edited)
Göteborgs gruppens stab och tross har numera även en grupp prickskyttar

:((

Varför huvudbankandet?

Jag tycker det låter som en bra idé att organisera kompaniets/bataljonens prickskyttar i en och samma grupp med en Prickskytt som grupp chef. Prickskytten är en resurs som ska/kan lånas ut till kompanierna och plutonerna eller lösa uppgifter som egen enhet.

Genom att ha alla på samma ställe så säkerställer man lättare att prickskyttarna övas på ett givande och ”rätt” sätt. Sen är det lättare att få den kompletterande utbildning man behöver.

- HvPrsk

*host* det är altså så att det är så att t.ex en kock har ett psg, en "kylbilsförare" har ett psg, en stabssignaist har ett psg m.m m.m.

Altså inte en enhetlig prickskyttegrupp, utan när jag menade grupp så syftade jag mer på gäng, eller en hop utav stab och trossare med psg som kan kallas ut efter behov därav mina huvuddunkningar :camo:

Men eftersom jag endå har ett ganska bra förtroende för mina chefer i MDS så tror jag dom fixar en "riktig" prickskyttegrupp ganska så snart

Edited by dxl
  • 3 weeks later...
Posted
. Nu kan man ju bli jägaraspirant utan 1. 0 i syn...

Mer info om detta ? :D

www.lumpen.nu

Har inte världens bästa koll på det där men man kan säkert komma in på jägarutbildning utan en nia i syn, men högt ska det vara

Posted
. Nu kan man ju bli jägaraspirant utan 1. 0 i syn...

Mer info om detta ? :D

man kan ju "glömma" att nämna att man har linser på sig när man gör synkollen på mönstringen.. :D

när man väl har ryckt in tror jag inte de kickar en för att man har linser även om det inte är idealiskt i fält med linser...

/bafver som använde 3 par endagslinser under 12 dagar slutövning... (vilket ögonen INTE gillade...)

Posted

Jag har tittat i din profil och där står att du är reservofficersaspirant i flottan. Det finns nog en och annan reservofficer i flottan som inte kan skilja ett prickskyttegevär 90 från en kpist m/45.

Jag känner dock inte till förkortningen ÖS i din profil, upplys mig.

Posted

Jag trodde faktiskt det betydde örlogsskolan men tänkte att det kanske är en okänd avdelning av flottan som är extra insatt i markstrid.

Posted (edited)

Örlogsskolorna t.o.m ;)

Jag känner Stone och jag lovar att han vet skillnaden mellan skarp och prickskytt

:camo:

Ps. Han har ändrat sin profil, så hänvisningen dit är ur tiden.

Edited by Doyle