Jump to content

Recommended Posts

• Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det finns olika nivåer på deras medic .

Dom har CLS sen kommer Medic. MEN jag tror att alla går under namnet Combat Medic.

Det motsvarar våra medics som går ASF ex spanings/jägarsjv, QMT och MMT medics. Där ingår bla nål m.m .

Fentanylklubban används för att smärtlindrande går fortare oralt än intramuskulärt dvs den gamla morfininjektorn.

Att börja ge intravenöst fungerar inte i en TOS situation.

Om du menar att i USA både CLS och Combat Medics går under namnet Combat Medic, så är det inte så. Bara skol tränade medics som formellt har fått MOS 68W får den titeln.

Posted

Jimbo_86

FömedC fick avslag att använda en båge med STRIDSSJUKVÅRDARE så den är avklarad.

Den bestämmelsen kommer för ett år sedan.

Dom inom sjv som får bära båge är Läkare/sjuksköterska samr dom som gått ASF får bära båge med SJUKVÅRDARE.

Posted

det här med bågar och märken är ju en debatt som förts livligt inom hemvårnssjukvårdar-gruppen på facebook.
förslaget som vann störst gehör där att snacka med sin utbildningsgrupp, då förslagsvis pers och sjv-befäl på batstaben, samt C utbildningsgrp motsv, om att få trycka upp namnbricka med titeln "HEMVÄRNSSJUKVÅRDARE" på.
denna går ju att vända på eller stoppa ner i fickan(ihop med sin knutna näve) om det dyker upp någon avundsjuk gnällpelle till regelryttare.

denna diskussion uppkom då det får vissa fortfarande är viktigt att sy fast sitt utbildningstecken från GK1/2 på H sidan uniformen.
detta utbildningtecken är numera inte helt politiskt korrekt då det har röda korsets märke ihop men hemvärnets, och vi är sedan snart två år skilda från röda korset.
det med för också vissa problem vad gäller bärarens folkrättsliga status som icke kombat-tant, om det bärs utan att innehavaren innehar rätt legitimation.

Posted

Bushman, den diskussionen hade jag missat, måste kolla vilken FB grupp jag är med i vad gäller sjukvård. Men tack för förtydligandet!

Posted

gruppen heter "hemvärnssjukvårdare"
jag är av någon underlig anlednng bannad från "stridssjukvårdare/sjukvårdare".
jag som aldrig skulle skriva något som gör folk upprörda :}

Posted

Jockster, ASF - gissar att det är samma som jägarsjukvårdareutb jag gick in the days, 10v med praktik på sjukhus.

sjukvårdarbågen, är det typ denna du pratar om eller? I1_bage_sjukvardare.jpg

Posted

ASF är en helt ny utb kontra gamla jägarsjvutbildningen. Du får mer delegeringar samt mer avancerad utbildning.

Ber inte om du varit borta från FM el inte så kanske sparkar in öppna dörrar här men sjv urb har ändrats radikalt dom senaste åren . Både i tänk och utrustning.

Det är mer TOS m.m SAMT att den ger 15 HP

Posted

Det är mer TOS m.m SAMT att den ger 15 HP

OK jag förstår!

Som jag kommer ihåg det så kunde vi ansöka om typ 10-15 HP när det begav sig, och USK certifiering

Posted

Du får ansöka om att gå den alt CLS (Stridssjukvårdarutbildningen)

OM du är aktiv i i FM på ngt sätt dvs samt att du skall få rätt befattning

Posted

@ Jimbo.

Då vill jag inte vara den som kommer med taskiga nyheter men du kan INTE bli invaliderad som ssjv . Du måste gå utbildningen oavsett bakgrund.

Jag är ssjv instr så jag vet.

Om du inte tror mig så råder jag dig att vända dig till CLS/ASF ansvarige på FömedC så får du samma svar.

Personer kan bli placerad i befattningen ssjv i Hv men det betyder INTE att man då är en utbildad ssjv ...tyvärr

• 2 weeks later...
Posted

Personer kan bli placerad i befattningen ssjv i Hv men det betyder INTE att man då är en utbildad ssjv ...tyvärr

liten OT fråga:

på förekommen anledning undrar jag om en stridssjukvårdare på något sätt kan få högre befattningspeng än vanlig skyttesoldat i PRIO?

dvs påpekande av "baccis-grad" eller annat som ej har med stridssjukvårdar utbildningen att göra?

• 5 weeks later...
Posted

Hej.

Jag har tidigare varit aktiv inom FMCK men tappade intresset av olika anledningar. När jag för någon månad sen fick hem information om hemvärnet väcktes intresset om hv sjukvårdare alt. stridssjukvårdare. Vad jag kan se så är sjukvårdarutbildningen rätt omfattande och så uppfattade jag även den trevlige herren som ringde upp mig för att informera om hemvärnet.

Man går alltså grundkurs 1 (2 v) & 2 (10 dagar) genom försvarsutbildarna, sen om man vill gå vidare då och bli stridssjukvårdare? Är den utbildningen samma som FM CLS utbildning?

Jag har så många funderingar, skall åka på informationsmöte den 7/1 2016 i alla fall och får väl se om jag blir någe klokare då!

Mvh

Stefan

Posted

@Kohai: stridssjukvårdare och hemvärnssjukvårdare är ganska olika saker, även om det kanske kan locka delvis samma typ av personer. Stridssjukvårdare är en kombattant (alltså stridande) befattning där man ska fungera som stridande soldat utom just när man tar hand om skadade, och bär därför aldrig röda-kors-armbindel. En hemvärnssjukvårdare däremot är icke-kombattant, alltså sjukvårdare hela tiden, får bara skjuta i strikt självförsvar och håller sig typiskt lite längre bak än stridssjukvårdare.

Vill du bli stridssjukvårdare måste du också ha utbildning som stridande soldat, vilket innebär minst 3 månader GMU (tror jag). Utbildningen har också rykte om sig att vara fysiskt krävande. Hemvärnssjukvårdare är lättare att bli för den som inte har gjort lumpen eller GMU, minimikravet på militär utbildning är GU-F som bara är två veckor, sedan kan du börja själva sjukvårdsutbildningen.

Man kan alltså inte säga att stridssjukvårdare följer på hemvärnssjukvårdare eller tvärtom, det är snarare olika spår. Det hindrar ju inte att vissa individer kan ha båda utbildningarna, men jag tror inte det kommer bli så vanligt.

Posted

@Kohai: stridssjukvårdare och hemvärnssjukvårdare är ganska olika saker, även om det kanske kan locka delvis samma typ av personer. Stridssjukvårdare är en kombattant (alltså stridande) befattning där man ska fungera som stridande soldat utom just när man tar hand om skadade, och bär därför aldrig röda-kors-armbindel. En hemvärnssjukvårdare däremot är icke-kombattant, alltså sjukvårdare hela tiden, får bara skjuta i strikt självförsvar och håller sig typiskt lite längre bak än stridssjukvårdare.

Vill du bli stridssjukvårdare måste du också ha utbildning som stridande soldat, vilket innebär minst 3 månader GMU (tror jag). Utbildningen har också rykte om sig att vara fysiskt krävande. Hemvärnssjukvårdare är lättare att bli för den som inte har gjort lumpen eller GMU, minimikravet på militär utbildning är GU-F som bara är två veckor, sedan kan du börja själva sjukvårdsutbildningen.

Man kan alltså inte säga att stridssjukvårdare följer på hemvärnssjukvårdare eller tvärtom, det är snarare olika spår. Det hindrar ju inte att vissa individer kan ha båda utbildningarna, men jag tror inte det kommer bli så vanligt.

Att man ingår som stridande soldat hade jag koll på, det jag inte har koll på är utbildningsstegen till stridssjukvårdare. Jag menar Hemvärnssjukvårdare är en hyfsat rejäl utbildning om man kollar på försvarsutbildarnas sida.

Är det någon som vet hur utbildningsstegen för stridsjukvårdare ser ut? GMU är ej aktuellt då jag gjort värnplikt...

Posted

@Kohai. Beträffande stridssukvårdarutbildning för Hemvärnet har det nog inte satt sig till hundra procent ännu. Senaste inbjudan jag såg var upplägget:

1) Förstegsutbildning för att vara behörig: TOS 1-2-3 en vecka. Osäker hur många dagar som menades med en vecka.

2) Stridssjukvårdarutbildning 18 dagar varav 12 dagar avtalstid (full ersättning och räknas in som fullgörande av kontrakt). Man skulle då göra 8 dagar sent 2016 och 4 dagar tidigt 2017 samt 6 dagar som inte var en del av avtalstiden i hemvärnskontraktet. Osäker om detta innebar att utbildningen var uppdelad på två eller på tre tillfällen.

Vad du ska göra om du vill bli stridssjukvårdare i Hemvärnet är att skriva på som hemvärnssoldat (ordinarie hemvärnsman) och samtidigt tala om för din kompanichef att du är mycket taggad att bli stridssjukvårdare och vill vara den förste att få information när det finns ett utbildningstillfälle.

Posted (edited)

@Kohai. Beträffande stridssukvårdarutbildning för Hemvärnet har det nog inte satt sig till hundra procent ännu. Senaste inbjudan jag såg var upplägget:

1) Förstegsutbildning för att vara behörig: TOS 1-2-3 en vecka. Osäker hur många dagar som menades med en vecka.

2) Stridssjukvårdarutbildning 18 dagar varav 12 dagar avtalstid (full ersättning och räknas in som fullgörande av kontrakt). Man skulle då göra 8 dagar sent 2016 och 4 dagar tidigt 2017 samt 6 dagar som inte var en del av avtalstiden i hemvärnskontraktet. Osäker om detta innebar att utbildningen var uppdelad på två eller på tre tillfällen.

Vad du ska göra om du vill bli stridssjukvårdare i Hemvärnet är att skriva på som hemvärnssoldat (ordinarie hemvärnsman) och samtidigt tala om för din kompanichef att du är mycket taggad att bli stridssjukvårdare och vill vara den förste att få information när det finns ett utbildningstillfälle.

Tack. Ska som sagt ska på infomöte den 7e, frugan måste få plugga klart först innan jag börjar med nåt nytt :)

Edited by kohai
Posted

Hej Kohai!

Det finns olika varianter på förslag hur man gör sin utb varav ovan nämnda är en variant. En annan är 2 x 9 dagar. Det viktiga är att den är exakt lika lång och innehåller exakt Samma som FM CLS utb. Ni pratar vi rent tim antal alltså. Det är 200 timmar.

Den är fysiskt och psykiskt krävande där bla X antal fälttest och multitest görs med omhändertagande av skadad direkt efter testet genomförs.

Det är även en kurs där folk avskiljs då instr anser att dom inte håller måttet rent fysiskt samt tekniskt med vapen osv osv .

M.v.h J /CLS instr

Posted

Hej Kohai!

Det finns olika varianter på förslag hur man gör sin utb varav ovan nämnda är en variant. En annan är 2 x 9 dagar. Det viktiga är att den är exakt lika lång och innehåller exakt Samma som FM CLS utb. Ni pratar vi rent tim antal alltså. Det är 200 timmar.

Den är fysiskt och psykiskt krävande där bla X antal fälttest och multitest görs med omhändertagande av skadad direkt efter testet genomförs.

Det är även en kurs där folk avskiljs då instr anser att dom inte håller måttet rent fysiskt samt tekniskt med vapen osv osv .

M.v.h J /CLS instr

Kanon, tack för svaret!!!

Jag ser med spänning fram emot infoträffen 7/1 samt eventuellt komma igång under 2016 :)

//

Stefan

• 1 month later...
Posted

Jimbo_86

FömedC fick avslag att använda en båge med STRIDSSJUKVÅRDARE så den är avklarad.

Den bestämmelsen kommer för ett år sedan.

Dom inom sjv som får bära båge är Läkare/sjuksköterska samr dom som gått ASF får bära båge med SJUKVÅRDARE.

Vad har du för källa att asf utbildad sjukvårdare får bära båge SJUKVÅRDARE ? Jag gick asf 13 och där fick man inte den infon .

Kollade med kursledningen på asf kursen på förmedc den som går i år . Och det var inget de visste nått om.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Ok men inget som asf kullarna 15 o 16 fått ut och inget vet nått om , så det utb tecknet är med all säkerhet refuserat.

• 1 month later...
Posted

Kommer nog ta ganska många år innan det finns stridssjukvårdare i alla plutoner i hela landet. Eller vad tror ni?

Det kommer ju gå att utbilda sig till stridssjukvårdare genom GU Ny inriktning Hv så det kommer komma fler framöver men ändå.

• 9 months later...
Posted

Jag är gruppchef i HV och försöker leta utbildning för stridssjukvårdaren i min grupp. Vad för utbildningar kan/ska han gå? Var hittar jag detta? Finns inget hos min utbildningsgrupp på Livgardet i alla fall!

Posted

Jag är satt som stridsjukvårdare i våran grupp på insats, vet inte riktigt vad HV har för planer angående detta och det är extremt luddigt. Var plutonsjukvårdare i armén under min VPL, sedan när jag kom med i HV tyckte man väl det var bra att sätta mig som stridssjukvårdare utan att ens berätta vad detta innebar eller ge någon vidare utbildning på det specifika som skulle tänkas ingå.

Jag är utbildad akutsjukvårdare och har arbetat som ambulanssjukvårdare innan det blev krav på att vara utbildad SSK, så akut trauma har man varit med om många gånger skarpt.

Det hela blir lite mediokert när man som gammal "pluttevårdare" ska ta sin civila erfarenhet blanda den med sin kompetens som skyttebasse i HV, sen whops så är man stridssjukvårdare. Förstå mig nu rätt. min kompetens inom sjukvård/akut trauma etc är det inget fel på men någon form av gedigen utbildning borde gå att lösa för HV.

On ‎2015‎-‎11‎-‎05 at 3:07 PM, Jimbo_68 said:

Med risk för dubbelposntning...

Jag har sökt ledning från uniformsreglementen mm kring sätt att markera stridssjukvårdare... när inte en rödakorsbindel är aktuell, kanske denna på armen? Kommentarer

116948-5c8a1becff324b1fa59d8956c8170397.

För övrigt så är "Star of Life" symbolen mest förknippade med ambulanssjukvård/akut trauma eller så kallade "para medics" i USA där den härstammar ifrån. Använder den själv av den simpla anledning att folk i plutonen har kolla på en. Är väl ingen som springer runt med röda korset bindel som stridssjukvårdare?

Posted
On ‎2017‎-‎03‎-‎19 at 9:45 PM, The Doc said:

[...]

Är väl ingen som springer runt med röda korset bindel som stridssjukvårdare?

Mycket vanligt [åtminstone i mitt Hv-förband], så pass vanligt att man ibland undrar om den är fastsydd på uniformen. Suck.

Posted
On Wednesday, March 15, 2017 at 5:22 PM, SERG. B said:

Jag är gruppchef i HV och försöker leta utbildning för stridssjukvårdaren i min grupp. Vad för utbildningar kan/ska han gå? Var hittar jag detta? Finns inget hos min utbildningsgrupp på Livgardet i alla fall!

Resp Utbgrp ansvarar för att utbilda förbandens CLS. 

2 spår : egna utb el skicka soldater på befattningsurbildningar via GU NY. 

SGI ersättning gäller då samt deltagande i mån av plats.