Jump to content

Recommended Posts

Posted
1 hour ago, Peo said:

Namn Per Persson

Grad soldat

Födelsedag första januari tjugohundra

personnummer 2000-01-01-XXXX

Det är det man blev lärd av försvarsmakten, om inget har ändrats är det samma i SoldF idag som det var tidigare. (var samma i farsans soldf från 60 talet som min från 84).

Fråga dina befäl/instruktörer så säger de vad försvarsmakten anser och det är vad du ska göra helt enkelt. 

Sen helt ärligt så är detta inte så viktigt egentligen, ALLA pratar. Om du gör "fel" så kommer du inte straffas för det. Jag har ingen aning om vilken position du har men rent krasst, de flesta soldater har så lite värdefull information att delge så förhören är ganska meningslösa och är du någon som har mer information så skulle du inte ställt frågan ;) (med all välmening)

Jo, det är vad FM lär ut, jag undrar bara var det kommer ifrån och om det är rätt. Jag får inte ihop personnummer med registreringsnummer. Att söka på nätet ger inget svar. Jag skulle fortfarande lämna mitt anställningsnummer, det är min tolkning.

Vid krig ska alla kombattanter få ett "leg" som säger att man är kombattant, jag vet inte hur ett sådant skulle se ut och vilka uppgifter det innehåller.

Posted
22 hours ago, polman1 said:

Genevékonventionen säger registreringsnummer

På engelska säger den "army, regimental, personal or serial number".

Du ska också enligt nån av genevekonventionerna få en delbar id-bricka med det aktuella numret men det är upp till din stat om den präglar in det traditionella regimente + löpnummer eller nåt av de andra.

Posted
6 hours ago, griffon said:

På engelska säger den "army, regimental, personal or serial number".

Du ska också enligt nån av genevekonventionerna få en delbar id-bricka med det aktuella numret men det är upp till din stat om den präglar in det traditionella regimente + löpnummer eller nåt av de andra.

Låter som dödsbrickan men den får man inte längre.

Posted
8 hours ago, polman1 said:

Jo, det är vad FM lär ut, jag undrar bara var det kommer ifrån och om det är rätt. Jag får inte ihop personnummer med registreringsnummer. Att söka på nätet ger inget svar. Jag skulle fortfarande lämna mitt anställningsnummer, det är min tolkning.

Vid krig ska alla kombattanter få ett "leg" som säger att man är kombattant, jag vet inte hur ett sådant skulle se ut och vilka uppgifter det innehåller.

Dödsbrickan som i mitt fall tilldelades första gången vid födseln är märkt med personnummer. Den bricka jag fick i samband med värnplikten är märkt med personnummer. Jag drar slutsatsen att staten har gett mig ett nummer...

Betänk också att värnpliktig personal saknar anställningsnummer, vad ska de uppge om inte personnummer?

Å andra sidan är jag nog mer orolig för tortyr och våldtäkt då den dimensionerande motståndaren verkar skita i nummer och mest plågar och mördar sina fångar.

/JE