Knekt Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Hörde just på radion att Polisen ska få vapenlampor som standard till pistolerna. Nån som vet mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Läste i Metro (gbg) att det inte tidigare funnits lampfäste för Sig-Sauer, men att det nu finns och det är på gång. Priset för ett komplett "vapen/lampsystem" var enligt uppgift 11000... Hoppas det är Sure-Fire Jag tycker det är utmärkt! Kolla: http://www.metro.se/content/acrobat/gothen...526_A_Metro.pdf (övre högra hörnet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 "Strålkastarfunktion"??! Ja se tidningar... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK5B Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 De två nya Sig Sauer modellerna heter P226 SLSO med stomme och mantel av rostfritt stål och P226 ALSO med stomme av lättmetall och mantel av rostfritt stål. Läste det i Polistidningen som min pappa fick för ett par dagar sedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RäserCarl Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Ska alla vapen bytas ut helt? Eller bara modifieras, de kan väl inte vara så gamla de som finns? Vår vapentekniker hos polisen kan säkert svara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 11000:- låter rimligt med tanke på vad nytt hölster, anpassning av vapen (ev byte av stomme) samt lampenhet kostar! fördelen med "rails" är att man kan plocka av och på lampan som man vill. /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Militaryshop har ett lampsystem till pistol. Man bytar ut magasinsbotten mot en botten med skena och monterar t.ex en Surefire i en ring som sedan fästes på denna. Pris inkl Surefire lampa runt 1500-2000 kr, Eftersom polisen inte skall skjuta så mycket behöver dom inte något fast lampsystem, 8 skott lär räcka. Skulle dom behöva mer eldkraft finns förstärkningsvapen att tillgå. Och vips har heiho sparat 9000 kr x antal pistoler åt staten = fler poliser på stan som tar hand om buset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Lampan kan jag förstå att de vill ha men nya pistoler...skall de först inte lra sig skjuta med det vapen de har idag? Det var en jäkla massa poliser som inte klarar skjutproven och fick därmed lämna in sitt tjänstevapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eskelinen Posted May 26, 2003 Report Share Posted May 26, 2003 Läste i Metro (gbg) att det inte tidigare funnits lampfäste för Sig-Sauer, men att det nu finns och det är på gång.Priset för ett komplett "vapen/lampsystem" var enligt uppgift 11000... Hoppas det är Sure-Fire Jag tycker det är utmärkt! Kolla: http://www.metro.se/content/acrobat/gothen...526_A_Metro.pdf (övre högra hörnet) Är det något speciellt med just Sure-Fire Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ABP Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Poängen med just ha lampa på vapnet är ju att du kan få målet belyst i just snabba situationer. Du kan tom blända vissa personer och i sånna fall dessutom slippa skjuta. Identfiering av målet är ju "en aning" viktigt för poliser (iallafall i sverige ;) ) Man kan ju alltid disskutera kostnaden i förhållande till om den räddar liv. Skall vi prata pengaslöseri så är det när man lägger 100 miljoner på renovera ett regemente som läggs ner 6 månader senare i politisk kohandel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eskelinen Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 OK så Sure-Fire är alltså bara när lampan sitter på vapnet, eller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maddman Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Surefire syftar på ett företag som tillverkar just ficklampor. (och batterier) Surefire är ett av de mest välrenomerade företagen som finns avseende kvalitetsficklampor. Ett annat känt företag är ju Maglite. Kolla hemsidan: www.surefire.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Lampan kan jag förstå att de vill ha men nya pistoler...skall de först inte lra sig skjuta med det vapen de har idag? Det var en jäkla massa poliser som inte klarar skjutproven och fick därmed lämna in sitt tjänstevapen. Har för mig att det mestadels var skrivbordsnissarna som flunkade skjutproven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Nu ska jag va lite OT och spinna vidare på poliser som torskar på skjutproven, känns onödigt att starta en ny tråd. (om inte blågul misstycker) Är det nån som har koll på exakt vilka övningar som poliserna ska klara? I lumpen provade vi att skjuta lite som enligt våran Lt var polisens krav, har för mig att det var fem skott på 10 eller 15 meter och kravet var fem träff på helfigur. Om det verkligen är så så är det ju skrämmande att det finns poliser som inte klarar det, det skulle ju fan morsan klara av!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Läste i Metro (gbg) att det inte tidigare funnits lampfäste för Sig-Sauer, men att det nu finns och det är på gång.Priset för ett komplett "vapen/lampsystem" var enligt uppgift 11000... Hoppas det är Sure-Fire Jag tycker det är utmärkt! Kolla: http://www.metro.se/content/acrobat/gothen...526_A_Metro.pdf (övre högra hörnet) Är det något speciellt med just Sure-Fire Som Maddman säger, kvalitén är grym, jag har heller inte sett en annan tillverkare med samma kvalitativa ljus. Lampor monterade på magasin tycker jag verkar helt off, själva tanken med lampan är ju att den alltid skall vara monterad. Alltid monterad på magasinet bör rimligtvis utsätta lampenheten får onödigt mycket våld i jämförelse med en lampa monterad på stommen. Om vi antar att polisen aldrig behöver mer än 8 skott borde väl samtliga poliser lämna in sina extra magasin? magasin kan gå sönder/krångla. 2Sharp [prylgalen] röstar glatt för stommemonterad sure-fire Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heiho Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 (edited) Nu ska jag va lite OT och spinna vidare på poliser som torskar på skjutproven, känns onödigt att starta en ny tråd. (om inte blågul misstycker) Är det nån som har koll på exakt vilka övningar som poliserna ska klara? I lumpen provade vi att skjuta lite som enligt våran Lt var polisens krav, har för mig att det var fem skott på 10 eller 15 meter och kravet var fem träff på helfigur. Om det verkligen är så så är det ju skrämmande att det finns poliser som inte klarar det, det skulle ju fan morsan klara av!! Har inte riktigt klart för mig kraven men vet att det moment som de flesta missade var/är när dom skall skjuta med hanen slappad, double-action. På Siggen krävs det 6 kilos dragkraft på avtryckaren och då är det inte så lätt för alla att behålla målet i sikte. Edited May 27, 2003 by heiho Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Ordpolis 2Sharp påpekar omedelbart att en slappad hane torde ge ett double-action tryck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 (edited) Den pistolmodell som lampan skall monteras på är Sig Sauer P226. Polisen använder P225, 228, 229 och 239 (?) och handhavandet skiljer minimalt mellan modellerna. Det som skiljer är magasin, storlek och lite på utseendet. (Handlar om räfflor på mantel och sånt.) Skjutproven kan jag kanske återkomma till om det startas en sån tråd.... Edited May 27, 2003 by Fu Frippe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Militaryshop har ett lampsystem till pistol.Man bytar ut magasinsbotten mot en botten med skena och monterar t.ex en Surefire i en ring som sedan fästes på denna. Pris inkl Surefire lampa runt 1500-2000 kr, Eftersom polisen inte skall skjuta så mycket behöver dom inte något fast lampsystem, 8 skott lär räcka. Skulle dom behöva mer eldkraft finns förstärkningsvapen att tillgå. Och vips har heiho sparat 9000 kr x antal pistoler åt staten = fler poliser på stan som tar hand om buset Den stora nackdelen är att du får köpa nya magasin rätt så ofta. Med en kostnad runt 4-600kr per mag. Det blir en onormalt stor belastning mellan magasin och magspärr, vilket gör att magasinet inte hakar fast efter ett kort tag. Och då har du helt plötsligt ljus runt fötterna och en tom pistol. :( Vi har provat och det blir ett kraftigt slitage redan efter ca200skott. Dessutom passar dem inte så bra på P225 som fortfarande är polisens huvudbeväpning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 (edited) Lampan som köps in är en Streamlight M3/M4. Det är dock inte alla poliser som får en P226 med rail, men man kan dock snabbt räkna ut vilka det är. ;) Nackdelen med railen är att man måste byta hölster oavsett om man skall ha lampan monterad hela tiden eller inte. Låsningen på standardhölstret fastnar i railen, så nya hölster blir det oxå. Att köpa enbart stomme är inte tänkbart. Framför allt för att polisens beväpning som sagt till största del består av P225, som dessutom inte tillverkas längre. 226:or köps in efter hand att det behövs nya pistoler då de gamla blir slitna och så. Edited May 27, 2003 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted May 27, 2003 Report Share Posted May 27, 2003 Nu ska jag va lite OT och spinna vidare på poliser som torskar på skjutproven, känns onödigt att starta en ny tråd. (om inte blågul misstycker) Är det nån som har koll på exakt vilka övningar som poliserna ska klara? I lumpen provade vi att skjuta lite som enligt våran Lt var polisens krav, har för mig att det var fem skott på 10 eller 15 meter och kravet var fem träff på helfigur. Om det verkligen är så så är det ju skrämmande att det finns poliser som inte klarar det, det skulle ju fan morsan klara av!! I Västra Götalands län är provet lite mer än så. Tre serier precision á 5 skott, sen kommer nödvärnsdrag på under 3 sekunder avstånd 10m(vilket är gott om tid, eller hur Jöjje å Niox?), sen är det Höjd beredskap hög respektive låg ställning på vapnet samt handhavande. Detta prov är enbart för at dem skall få ha ett vapen ute, sen tillkommer övnings- och taktik- skjutningarna på den egna enheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 Nu ska jag va lite OT och spinna vidare på poliser som torskar på skjutproven, känns onödigt att starta en ny tråd. (om inte blågul misstycker) Är det nån som har koll på exakt vilka övningar som poliserna ska klara? I lumpen provade vi att skjuta lite som enligt våran Lt var polisens krav, har för mig att det var fem skott på 10 eller 15 meter och kravet var fem träff på helfigur. Om det verkligen är så så är det ju skrämmande att det finns poliser som inte klarar det, det skulle ju fan morsan klara av!! I Västra Götalands län är provet lite mer än så. Tre serier precision á 5 skott, sen kommer nödvärnsdrag på under 3 sekunder avstånd 10m(vilket är gott om tid, eller hur Jöjje å Niox?), sen är det Höjd beredskap hög respektive låg ställning på vapnet samt handhavande. Detta prov är enbart för at dem skall få ha ett vapen ute, sen tillkommer övnings- och taktik- skjutningarna på den egna enheten. Tillägg till Nifelhel: Kompetensprovet genomfördes från början på 7 m avstånd. Närmsta skjutgräns på de flesta inomhusbanor gör att man numera oftast håller till på 10 m. Från höjd beredskap (double action) är kravet 2 sekunder. I samtliga serier gäller samtliga fem skott i tavlan varav fyra skall vara "inom ringen" d v s central träff. Även om vem som helst inte bara ställer sig rätt upp och ner och klarar provet kan man nog lugnt säga att kraven inte är särskilt höga. Jag klämde förresten på en f d kollegas nya 226:a med stålstomme härförleden. Den såg ut att vara ett hyfsat köp. I princip ser den ut som den gamla med skillnaden att spår för tillbehör frästs i stommen (någon lampa hade han inte). Hans exemplar var dessutom försedd med grova gummigrepp. Jag tyckte greppen kändes kanon medan han tyckte de var kass och därför hade beställt nya originalgrepp. Smaken är som baken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 Visst är det för en fäig IPSC skytt mycket enkla krav, men för konstapel Mia som aldrig hållt ett vapen före PHS så är det nog inte helt lätt (och inte för den nyutryckte jägarsoldaten som TROR att han minsan kan skjuta heller för den delen) !! Det som är mest skrämande inom polisen är ointresset att träna! Att skjuta ett par gånger om året är inget man får hög färdighet av! Unicorn: är den inte störande tung att bära på? Jag tyckte den var tung att bara hålla i, ungefär som en 1911. MVH Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 Är det inte dumt att ha lampa på sitt vapen. Då vet ju buset vart de skall rikta sin eld? Kanske blå saftblandare på mössan också?? Uttern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 Kompetensprovet är enligt mig den absolut lägsta nivå som man som polis måste uppnå. Tyvärr ser många det som den absolut högsta nivå man kan ligga på. Det enda kompetensprovet visar är att man, under perfekta omständigheter, kan träffa ett mål. Vad som saknas är lite mer verklighetsnära träning, dvs med lite stress, dålig belysning, hög ljudnivå, korta håll och bättre måltavlor. Nu är måltavlan en vit fyrkant med en svart cirkel på, vem har någonsin blivit attackerad av en vit fyrkant med en svart cirkel på? fram för de klassiska helfigurerna med busar med knivar, pistoler, kameror och annat så man får en bättre målbild. FX ammo finns men används extremt sällan, och "används" det i övningar så blir det aldrig skjuta av eftersom "busen" alltid ger sig direkt. Vad är då egentligen syftet med övningen? Att skjuta mot en människa är ett STORT steg och då måste man öva på det innan för att få polisen att känna igen situationen så att hjärnkapacitet kan användas till bra, rationella beslut istället för att vara helt blank på grund av stress. Alla tjänar på det även om det låter brutalt eftersom "tveksamma" skjutningar skulle minska ju mer välutbildade poliserna är. Det är inte bara att stå på skjutbanan och tillverka tomhylsor som räknas utan HUR man övar och med vilket mental inställning man har då man övar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jöjje Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 Roninn: du har rätt i vart enda ord du skriver!! Många enskilda poliser verkar desutom inte förstå vilken färdighet man kan få med träning, som någon sa när jag visade när jag sköt "el precidente" (en övning) på en tredjedel av deras tider: "vad skjuter du med" han trodde jag sköt med någon specialpang! (std G17). en föryngring av instuktörerna skulle inte skada på sina ställen heller! MVH Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted May 28, 2003 Author Report Share Posted May 28, 2003 Är det inte dumt att ha lampa på sitt vapen. Då vet ju buset vart de skall rikta sin eld? Kanske blå saftblandare på mössan också?? Uttern Vaddå? Tillverkar inte SureFire blåa stroboskop? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 Unicorn: är den inte störande tung att bära på? Jag tyckte den var tung att bara hålla i, ungefär som en 1911. Allt är ju en smaksak, men personligen tycker jag inte en 1911 är särskilt tung heller. Jag kunde i alla fall inte känna någon skillnad mot den gamla - men så satt ju ingen lampa där heller. Å andra sidan har de flesta poliser redan så mycket annat myssel i riggen att något kilo hit eller dit inte spelar så stor roll. Å tredje sidan måste det dessutom till nya hölster innan gemene man kan bära SIG:en med lampan monterad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted May 28, 2003 Author Report Share Posted May 28, 2003 Unicorn: är den inte störande tung att bära på? Jag tyckte den var tung att bara hålla i, ungefär som en 1911. Allt är ju en smaksak, men personligen tycker jag inte en 1911 är särskilt tung heller. Jag kunde i alla fall inte känna någon skillnad mot den gamla - men så satt ju ingen lampa där heller. Å andra sidan har de flesta poliser redan så mycket annat myssel i riggen att något kilo hit eller dit inte spelar så stor roll. Å tredje sidan måste det dessutom till nya hölster innan gemene man kan bära SIG:en med lampan monterad. Å det fjärde så blir ett onödigt tungt vapen snabbt ett arbetsmiljöproblem. Vapnet har den vikt det har, men poliser varierar som bekant rätt mycket i storlek. Ett lättare vapen passar fler individer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted May 28, 2003 Report Share Posted May 28, 2003 Å det femte har jag genom åren hört åtskilliga klagomål på greppstorlek, anpassning för vänsterskyttar, magasinskapacitet, hölsterkontruktion olämplig för kvinnor och hundra andra detaljer - dock aldrig klagomål på vapnets vikt ens från de minsta kvinnliga poliser. Även i fortsättningen lär inte 226:an bli allmängods, och det kommer att finnas andra storlekar att fördela till de som inte behöver "stora pangen". Skillnaden i vikt och storlek mellan P225 och P226 vill jag nog fortfarande hävda är så pass marginell att man lär ha mycket svårt att hävda någon arbetsmiljömässig skillnad mellan de båda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts