sten tecknare Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 Det var länge sedan jag lade in någon på forumet. Jag kan ju inte låta bli att åka till "Flying Legends" på Duxford England, med lekkamraterna i SFF. Det brukar ju bli någon teckning varje gång. Denna gång inspirerades jag av en P 40 Kitty Hawk. Rena harmoniska linjer som flyger värmer ett flygar- och tecknarhjärtat. Ett av mina första flygminnen, som lämnade efter ett stort intryck, var filmen "De Flygande Tigrarna". Jag måste ha kommit in på något sätt, för jag tror den var barnförbjuden. Egentligen skulle väl denna P 40:a ha ett hajgap som den riktiga "Flygande Tigern., Men jag vill vara rättvis mot det jag såg, så det blev en bevingad dödskalle i nosen och en pinuppa på stjärten. Så håll till godo alla flygintresserade och ni är många det vet jag. Gå med SFF (Svensk flyghistorisk förening) om ni inte redan är med. Sveriges mest prisvärda förening påstår jag. Säg gärna att jag värvat er. Mer flyg på min hemsida www.stentecknare.se 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted July 24, 2014 Report Share Posted July 24, 2014 Bra jobbat Vad använder du när du ritar (kol, blyerts motsv) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten tecknare Posted July 25, 2014 Author Report Share Posted July 25, 2014 Jag använder en penna som heter CRETACOLOR Negro. Den finns i tre varianter (1-3), varav 1 är mjukast. Den ger mer svärta än en vanlig blyerts. Man måste vara försiktig och nätt på handen, annars bli teckningen lätt smutsig. Flygplansteckning är som modellbygge fast 2-diminsionellt, vilket inte gör det hela enklare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted July 25, 2014 Report Share Posted July 25, 2014 Jag använder en penna som heter CRETACOLOR Negro. Den finns i tre varianter (1-3), varav 1 är mjukast. Den ger mer svärta än en vanlig blyerts. Man måste vara försiktig och nätt på handen, annars bli teckningen lätt smutsig. Flygplansteckning är som modellbygge fast 2-diminsionellt, vilket inte gör det hela enklare. Har du scannat bilden eller hur har du fått över den till datorn. Jag har själv försökt scanna blyerts men de sluta med stort behov av att redigera bilden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten tecknare Posted July 25, 2014 Author Report Share Posted July 25, 2014 Bilden är skannad i photoshop. Skanner är en vanlig ganska enkel scanner (300x300 färg). Teckningen behövde ingen redigering alls. Dock fick jag scanna en halva i taget då teckning hade A 3 format och skannern tog bara A 4. Efter hopläggning i photoshop så sparade jag ner en jpg.kopia. Det är den som ligger här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts