Jump to content

Är det dags att organisera oss fackligt?


Recommended Posts

Till att börja med, dagens system med SGI-baserad dagpenning vid Hv-tjänstgöring är inte en kvarleva från värnpliktsförsvaret. Ersättningssystemet infördes samtidigt som KFÖ-systemet infördes för Hv. Dvs systemet är inte mer än en 5 år gammalt. Innan dess var det i princip ingen ersättning alls, å andra sidan var i princip alla övningar lagda på helgerna där enbart ett fåtal personer påverkades med inkomstbortfall.

 

För att fortsätta, dagpenningen ska ses som kompensation för förlorad arbetsinkomst, inte som någon form av ersättning för vad man presterar i Hv-verksamheten. Om man vill betrakta det som att en person med inkomst är mer värd än en student, så är det en ren värderingsfråga.

 

När det gäller GSS/T så är intrycket som existerar att detta system inte fungerar, delvis på grund av problem med ersättningar. Enligt vad som framkommit i andra diskussioner vill ju GSS/T snarare ha Hv:s ersättningssystem, så frågan är vilket system som är bäst. Man ska även vara medveten om att det finns många som talar om problem med att kombinera GSS/T med yrkesarbetande.

 

När det sedan gäller att systemet är tungrott så beror detta nog inte så mycket på komplexiteten i systemet, som problem med PRIO. Inom snar framtid kommer FM automatiskt att inhämta SGI-uppgifter från Försäkringskassan, och det enda man själv måste tillse är att uppgifterna hos Försäkringskassan är korrekta.

Link to comment
Share on other sites

Innan KFÖ systemet infördes så var det väldigt ovanligt med övningar som varade mer än tre dagar. Men när man åkte på kurs till HVSS så fick man SGI grundad inkomst. Det nya var att man vid KFÖ systemets införande utnyttjade möjligheten ge ersättning enligt samma regler som gäller för kurs. Bara ny tillämpning som inte krävde lagändring.

 

Så regelverket är gammalt, tillämpningen ny.

 

Anser att värderingsfrågan är viktig: Min tes är att vi alla ska få en likvärdig ersättning för den tid som vi tjänstgör inom försvarsmakten. Är man soldat så får man enligt de dagar som man tjänstgör och enligt befattning man håller.

 

Dessutom är det inte möjligt att registrera all inkomst hos försäkringskassan. En student jobbar kanske bara vissa helger och får inte så länge denne studerar inte ändra sin SGI på grund av regelverket hos försäkringskassan. Samma sak gäller andra som jobbar som timvikarie och med det har svårt att styrka inkomster.

 

Om GSS/T, dessa soldater har även de ett konstigt system, men eftersom tråden handlar om hemvärnet så lämnar jag dessa med kommentaren att de borde kunna tillämpa liknade förmåner som Hemvärns soldater har, samt ges en fast månadslön.

Link to comment
Share on other sites

Om ersättningen ska baseras på principen om lika lön för lika arbete, vilket i sig inte behöver vara fel, så är det just ett lönesystem som behöver införas.

 

I så fall ska inte ersättningarna vara baserade på SGI, utan på ett lämpligt belopp utifrån en värdering av tjänsten svårighet och nivå. Övriga ersättningar måste dock stryckas, och istället införs likt för GSS/T och K, lönetillägg för övningsdygn. Detta gör att grundlönedelen lär hamna någon stans kring 650-720 SEK/dygn (baserat på en lön kring 20000 - 22000 SEK, vilka är de månadslöner som nämnts tidigare för GSS/T).

 

Går man till ett lönesystem ska Hv självklart ha de tillägg som idag utebetals till GSS/T och K, men vi kan inte förvänta oss att i övrigt behålla befattningspeng och kontraktsbonus. Man kan inte förvänta sig att det ska skapas ett system där man enbart kan plocka ut fördelarna ut båda systemen.

 

Slutligen tycker jag att jämförelsen med GSS/T är fullständigt logisk, det är ju mot ett liknande ersättningssystem som dem som man får röra sig om man vill tillämpa principen om fast ersättning enbart utifrån befattning. Att då inte dra erfarenhet från de positiva och negativa aspekter som berör denna kategori av soldater, till följd av tjänstgöringsvillkor, är inte bra.

 

Man ska trots allt komma ihåg att GSS/T:s ersättningssystem är nyare än Hv:s, hur utformat det systemet än må vara, och det inte är troligt att det systemet kommer att förändras inom överskådlig tid. Snarare är det så att vill man ändra ersättningssystemen så kommer Hv:s ersättningssystem att skjutas närmare GSS/T lönesystem, eftersom det sistnämnda är framtaget av både FM och politiker för att vara det ersättningssystem de vill se för tidvis tjänstgörande soldater. Möjliheten att få dessa att ändra sig är alltså en faktor man måste ta med i beräkningarna om man vill gå ut på bred front och begära en ändring av Hv:s ersättningssystem.

Link to comment
Share on other sites

Min frågeställning skjuter in sig på byråkratin i dagens system, för att man ska få rätt till korrekt SGI/Dagpenning så krävs det att man först i god tid ordnar ett intyg från försäkringskassan, detta måste man sedan ta med och lämna in vid inskrivningen/KFÖ. Sedan måste en handläggare sedan räkna ut din korrekta ersättning och fylla i den i Prio tillsammans med antal arbetade dagar man missar.

 

 

En student får enbart dagersättning på 72 kr/dygn medan jag som jobbar ligger på max nivån. Så min insats värderas högre än min studerande kollega, och eftersom jag har stor frihet att planera min arbetstid så kan jag schemalägga min arbetstid till att omfatta de dagar som KFÖ omfattar, för att sedan ta ut tjänstledighet från mitt jobb. Arbetsuppgifterna försvinner inte utan dessa måste genomföras före eller efter KFÖ.

 

Jag kan även göra helt tvärt om och planera min arbetstid så att ingen tid hamnar på KFÖ, men då får jag mindre ersättning för min kontrakts insats!

 

Ja visst majoriteten har inte min valfrihet, men ändå, Målet måste vara att uppmuntra deltagandet i kontraktstiden.

 

Dagens system är en kvarleva från när vi hade aktiv värnplikt, det har vi inte längre. Enklaste systemet är att alla får max belopp för alla de dagar de deltar. För studenten blir det en vinst, men denna är precis lika frivillig som jag, och lika frivillig som en GSS/T soldat.

 

 

Vi Svenskar är mästare på att skapa otroligt komplexa tungrodda system. En bra början är att helt enkelt göra det enklast möjliga. En fastställd ersättning för varje dag som man tjänstgör. samt en befattningspenning som gäller för specifik befattning. Samma villkor kan gälla alla olika befattningar inom försvarsmakten. Sudda ut gränserna mellan GSS och Hemvärns soldater.

 

Men eftersom jag nu talar om det fullständigt omöjliga, så kan en start vara just det jag beskrev om SGI ersättning och i Hemvärnet.

bra skrivet, med tanke på hur många som inte har koll på vilken övning som berörda intyg skulle ha lämnats in på finns de nog ett stort antal som av både de som skulle ha haft sgi men missat att kräva intyg eller fk segat och inte skickat intyg.vilket är ytterligare. Sen har jag aldrig funderat över pengarna vare sig när jag varit på övning eller när jag sprungit runt i skogen på räddningsverkets uppdrag.

 

Personligen är jag glad över att ha en fritidssysselsättning där jag får hantera prylar jag förmodligen vare sig hade haft råd att köpa eller fått köpa som privatperson. Jag tror knappast någon är med i hemvärnet för pengarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har knappt råd att vara borta från mitt arbete som det är nu då jag med SGI förlorar rejält med inkomst. Så om vi bara vill ha individer som innehar låglönearbete eller är arbetslösa så är det en jättebra ide att ta bort kopplingen mellan ersättning och den förlorade civila inkomsten. Fast personligen tycker jag att en av styrkorna med hemvärnet är den något så när blandade demografiska bakgrunden även om det kan förbättras avsevärt....

Edited by Slugg
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om ersättningen ska baseras på principen om lika lön för lika arbete, vilket i sig inte behöver vara fel, så är det just ett lönesystem som behöver införas.

 

I så fall ska inte ersättningarna vara baserade på SGI, utan på ett lämpligt belopp utifrån en värdering av tjänsten svårighet och nivå. Övriga ersättningar måste dock stryckas, och istället införs likt för GSS/T och K, lönetillägg för övningsdygn. Detta gör att grundlönedelen lär hamna någon stans kring 650-720 SEK/dygn (baserat på en lön kring 20000 - 22000 SEK, vilka är de månadslöner som nämnts tidigare för GSS/T).

 

Går man till ett lönesystem ska Hv självklart ha de tillägg som idag utebetals till GSS/T och K, men vi kan inte förvänta oss att i övrigt behålla befattningspeng och kontraktsbonus. Man kan inte förvänta sig att det ska skapas ett system där man enbart kan plocka ut fördelarna ut båda systemen.

 

Slutligen tycker jag att jämförelsen med GSS/T är fullständigt logisk, det är ju mot ett liknande ersättningssystem som dem som man får röra sig om man vill tillämpa principen om fast ersättning enbart utifrån befattning. Att då inte dra erfarenhet från de positiva och negativa aspekter som berör denna kategori av soldater, till följd av tjänstgöringsvillkor, är inte bra.

 

Man ska trots allt komma ihåg att GSS/T:s ersättningssystem är nyare än Hv:s, hur utformat det systemet än må vara, och det inte är troligt att det systemet kommer att förändras inom överskådlig tid. Snarare är det så att vill man ändra ersättningssystemen så kommer Hv:s ersättningssystem att skjutas närmare GSS/T lönesystem, eftersom det sistnämnda är framtaget av både FM och politiker för att vara det ersättningssystem de vill se för tidvis tjänstgörande soldater. Möjliheten att få dessa att ändra sig är alltså en faktor man måste ta med i beräkningarna om man vill gå ut på bred front och begära en ändring av Hv:s ersättningssystem.

 

Ersättnings systemet för hemvärnet har legat statiskt sedan det infördes. Resultatet är att inflationen minskar dess värdenivå och syftet var vid införandet att man inte ska förlora på att delta i kontrakterade övningar.

Just detta sista är i princip en omöjlighet eftersom det finns en väldigt stor inkomstspridning bland Soldater i Hemvärnet. En del har väldigt hög inkomst medan studenter har ingen.

 

Grunden till engagemang inom Försvaret bland de frivilligt deltidstjänstgörande ( räknar in HV, GSS/T och Reservare i denna grupp) måste förbli en vilja att ställa upp för Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Som jag påpekat tidigare, vi kan mycket väl gå över till ett lönebaserad ersättning, likt GSS/K/T, men man ska då vara medveten om att vi lär få samma lönesättning som de, och räkna med vilka konsekvenser det kan medföra för beläggningen i kompaniet.

Link to comment
Share on other sites

Som jag påpekat tidigare, vi kan mycket väl gå över till ett lönebaserad ersättning, likt GSS/K/T, men man ska då vara medveten om att vi lär få samma lönesättning som de, och räkna med vilka konsekvenser det kan medföra för beläggningen i kompaniet.

om de tex skulle vara så att alla tjänar 800:- / dag oavsett vad de gör eller om de skulle jobbat, känns de som en enklare lösning. Ett problem är ju att en del inte har arbetsgivare som gillar att deras anstälda är gör något annat. Andra är helt ok, arbetsgivaren har ju åtminstånde gott om tid att planera verksamheten, till skillnad från när räddningstjänsten eller polisen frågar om folk.

 

850:- per dag ger ju inte direkt en imponerande månadslön, om de är efter skatt blir de bättre. men de är ju frågan om hur de kommer sig att de är en enhetlig ersättning när de är en betalt för att Polis eller räddningstjänst som behöver HVs hjälp. men planerad verksamhet är en speciallösning.

Link to comment
Share on other sites

Som jag påpekat tidigare, vi kan mycket väl gå över till ett lönebaserad ersättning, likt GSS/K/T, men man ska då vara medveten om att vi lär få samma lönesättning som de, och räkna med vilka konsekvenser det kan medföra för beläggningen i kompaniet.

 

 

Förstår att du menar att dessa konsekvenser är negativa sådana. Ett lönebaserat system skulle ge oss ersättning för all övad tid inte bara kontrakterad tid. KFÖ och SÖF skulle ge oss utöver grundlön, övningsdygns ersättning som enligt uppgift på Wisemans Wisdom är på 988kr + 8 timmars betald ledighet för varje övad dag.

Edited by Charlie Spartan
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Annons om deltid i försvaret. I annonsen marknadsförs olika sätt att engagera sig på deltid inom försvarsmakten varav Hemvärnet är ett sätt. Det intressanta är att man inte särskiljer Hemvärnet från de andra sätten.

Jag undar vilka de försöker rekrytera och hur många som blir kvar när de inser vad arbetet går ut på.

Link to comment
Share on other sites

Jag för min del behåller gärna ett inkomstbaserat ersättningssystem, men då ska det vara så utformat att det verkligen blir ett nollsummespel. Dvs man ska få ut det man förlorat just de dagar man varit ledig. SGI är ett alltför trubbigt instrument för de som, som t ex jag, jobbar skift och ofelbart skulle ha jobbat natt den veckan som KFÖ infaller. Det funkar inte heller särskilt bra för personer vars inkomst varierar väldigt under året.
Det finns även de som är kommunalt anställda med ett något lustigt löneredovisningssystem, som gör att de ekonomiskt förlorar 1,4 dagslöner för varje dag de är lediga.

Med nollsummespel menar jag även kompensation för förlust av semesterlön och pensionsavsättningar. Sett per tillfälle är det inga summor alls, men om man är aktiv ganska länge och avancerar i hv-karriären med alla kurser som följer med det, så blir det med tiden en del.

För att knyta an till trådens inledning om organisering:
eftersom vi inte är att betrakta som anställda i arbetsrättslig mening, så är det ingen mening med ett fack i ordets egentliga betydelse. Vi kan ändå inte MBL-förhandla, strejka etc etc.

Det vi har är medinflytandesystemet, vilket i viss mening fungerar på motsvarande sätt som en fackförening (fast ändå inte).
Jag får ganska ofta höra att medinflytandesystemet är av, med och för gamla gubbar, med det enda syftet att äta smörgåstårta och dela ut medaljer till varandra. Det finns fog för den kritiken.

MEN, själva regelverket är det inget större fel på, om man betänker att vi till syvende og sidst är ett militärt förband. Vill ni inte att det ska handla om smörgåstårta och medaljer? Organisera er då! Börja på plutonsnivån, delta i kompanistämman, se till att ni är så många att ni kan rösta in de personer som ni har förtroende för in i kompanirådet och sedan (förhoppningsvis) in i bataljonsrådet.

På det sättet är medinflytandesystemet precis som facket; det är inte starkare än sina medlemmar och deras engagemang.

Och framförallt! Skicka in motioner tills ni kräks! Ta hjälp av någon gammal räv som vet hur motionernas bäst ska formuleras (inte för luddigt, inte för detaljerat) och se till så att många personer skickar in motioner om samma sak. Sätt press uppåt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Grundfrågeställningen är intressant.. :happy:

 

På något sätt känns det alltmer som att vi närmar oss ett anställningsförhållande eller ja, vi har ju numera fått anställningsnummer.

 

Det känns som att det finns en del oklarheter i exempelvis försäkringsskydd. I det stora hela så är jag nöjd med ersättningarna som de är men även om jag personligen anser att SGI- ersättningen ska vara 90- 100 % av SGI delat på 365.. Även om det är bra med medinflytandet där man tar upp allt så tror jag att en form av fackförbund kan behövas. För att hjälpa till med exempelvis ersättningsfrågor, försäkringsfrågor, arbetsmiljö eller att faktiskt driva på förhandlingar och förbättringar i de "mjuka" värdena (alltså inte rena organisationsfrågor).

Link to comment
Share on other sites

Exakt, jag tycker att utvecklingen är skaplig så länge man kan ha föreningar, hemvärnsråd och stämmor, sånt som bidrar till medinflytande.

http://hemvarnet.se/medinflytande-i-hemv%C3%A4rnet

 

Sen finns ju såklart stora variationer för någonstans sitter en människa och människor är ju kända för att besitta olika kompetens och kvalitéer, samtidigt så arbetar ibland inte verkstaden så snabbt som man kanske skulle önska, men vi får inte glömma att det är en myndighet det handlar om och det är vid naturen trögjobbat.

Link to comment
Share on other sites

Om nu fackförbund i Hv är djävulens påfund, varför finns det idag en förtroende organisation som gynnar chefer? Borde inte hela förtroendeorganisationen avskaffas inom Hemvärnet? Men om den ska avskaffas, vad ska den ersättas av?

Link to comment
Share on other sites

Om nu fackförbund i Hv är djävulens påfund, varför finns det idag en förtroende organisation som gynnar chefer? Borde inte hela förtroendeorganisationen avskaffas inom Hemvärnet? Men om den ska avskaffas, vad ska den ersättas av?

Hur menar du med att det gynnar chefer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Orkade inte starta en ny tråd då flera av mina funderingar kretsar kring vad som redan varit upp i tråden.

 

Fick en ahaupplevelse nu av vårt ersättningssystem som jag inte uppfattat tidigare. Nomralt sett vid ävningar påverkas bara två arbetsdagar, vilket inte får så stor effekt på lönen, om än en del beroende på inkomst.

 

Men det ändrades av Aurora, mitt förband tjänstgjorde söndag till torsdag, alltså fyra arbetsdagar som påverkades.

Så, tjänstledig utan lön fick jag en tankeställare av ersättningen, max 828 kr per dag enligt FK. Vilket om jag räknat rätt innebär att alla som har en månadslön över ca 29000kr i månaden förlorar pengar på att delta i Hv.

Betänk då att medianlönen för en anställd i Sverige 2016 var 29300kr, så hälften av alla anställda i Sverige skulle förlora på att vara med i Hv. Något som kanske påverkar viljan att delta. Speciellt om du har lön en bit över 30tkr i månaden.

 

Kanske ett i-landsproblem, men ändå intressant att reflektera över.

 

Visst, sen tillkommer bonusen om du fullgjort kontraktet vilket kan ses som en viss kompensation.
 

Jag förväntar mig inte att bli rik på att vara med i Hv, men en skälig ersättning kunde vara lovvärt, 90% av SGI vore kanske målet att sträva mot. Och inte som nu, ett maxbelopp om 828kr per dag som övre gräns, vilket innebär att många får en bra bit under 90% av sin SGI.

 

För det finns ett behov av att Hv och FM speglar hela befolkningen, och inte enbart en viss del.

 

Link to comment
Share on other sites

De svåra när de gäller förhandla med lön är ju att de bara finns en arbetsgivare.  frågan är också vilka som anser sig ha tiden att organisera sig i ett sådant fackförbund. Sen är ju problemet att de är en ersättning och inte lön. så troligen står ett fackförbund ganska slätt där.

Link to comment
Share on other sites

Men Frippe, om avtalspremien är 875 per dygn blir kompensationen rätt så bra, eller?

 

Jag menar att du måste ha en rejäl månadslön för att sammantaget förlora på dealen.

 

Sedan kan avtalspremien säkert höjas eftersom den legat på samma nivå sedan 2009...

Link to comment
Share on other sites

Ja man blir ju inte rik av att vara med i HV.. SGI är ju lite skit eftersom man efter ett tag slår i taket där med..

Så även om jag skulle få 100% SGI så skulle jag gå back.

 

Så jag känner lite att man får vara glad för det man får.. Nästan så att man tjänar bättre än dom fastanställda i firman

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...