Jump to content

KP-bil?


soldat isak

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 4 months later...

Till er som undrar vart KP-bilarna tagit vägen så skrotades de flesta ner i våras .

Det finns nog ett fyrtiotal chassien på skroten här på Gotland men det står ett tiotal hela bilar kvar på P18.

Om någon som läser det här har eller vet någon som har en till salu eller som står och "skräpar" någonstans kan ni gärna höra av er, har försökt få tag på en ett tag nu men det verkar trögt...

Link to comment
Share on other sites

Kom på att det står en ricktig rosthög till kp-bil på Bärebergs maskin och järn i Nosebro. Nu pratar vi om ett seriöst renoveringsprojekt. det är den gammla modellen med öppet tak och allt.

 

Sen finns den här till salu också http://hem.fyristorg.com/snowcat/Avkpm42nice.htm den verkar ju vara ett bättre köp än den på Renajs.

Link to comment
Share on other sites

Tja vad skall man säga om skicket, den är helt klart i renoveringsbart skick (om du inte är nån nybörjare vill säga). Motor måste nog skaffas en ny. Annars så verkar den vara ganska komplett. Karosen är rostig och kommer att behöva en rejäl upputsning. Drivlinan vet jag inte i vilket skick den är. All träinredning (bänckar osv) är bortruttnat.

 

Om du kan vänta några dagar så kan jag åka ditt och fota den om du vill.

Link to comment
Share on other sites

Till er som undrar vart KP-bilarna tagit vägen så skrotades de flesta ner i våras .

Det finns nog ett fyrtiotal chassien på skroten här på Gotland men det står ett tiotal hela bilar kvar på P18.

VA? :blink:

 

Vilken skrot står dem på?

 

 

 

Det skulle vara jäkligt kul att se en....

 

 

:o

John

Link to comment
Share on other sites

Defender:

 

Ja tack gärna ,Om du har tid så kan du fota den ,kan vara intressant att se skicket om det kan bli ett framtida objekt.

Höll på med arméns fordon på stan´s Miloverkstad under ett halvår under min fordonsteknikerutbildning bla då med kp-bilen så jag tror att jag skulle kunna få "snurr" på maskinen....

 

JohnDoe:

 

Resterna av bilarna står på Visby återvinning på Österby...

Vill du se (och provsitta) en hel får du åka ut till Tofta skjutfält och knata ner på ABC-fältet ,där står en hel...(nästan)

 

bri_span:

 

Tack för tipset!!!

Link to comment
Share on other sites

Defender:

 

Ja tack gärna , om du har tid så kan du fota den ,kan vara intressant att se skicket om det kan bli ett framtida objekt.

Höll på med arméns fordon på stan´s Miloverkstad under ett halvår under min fordonsteknikerutbildning bla då med kp-bilen så jag tror att jag skulle kunna få "snurr" på maskinen....

 

JohnDoe:

 

Resterna av bilarna står på Visby återvinning på Österby...

Vill du se (och provsitta) en hel får du åka ut till Tofta skjutfält och knata ner på ABC-fältet ,där står en hel...(nästan)

 

bri_span:

 

Tack för tipset!!!

Link to comment
Share on other sites

JohnDoe:

 

Resterna av bilarna står på Visby återvinning på Österby...

Vill du se (och provsitta) en hel får du åka ut till Tofta skjutfält och knata ner på ABC-fältet ,där står en hel...(nästan)

Då får man väl knata ut på Tofta då.....

 

 

Tack för tipset

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag tänkte bara dra upp tråden till ytan igen och kolla av vad som har hänt sen sist tråden var aktuell

 

Något nytt om bilarna hos Renajs eller vad som har hänt med de andra som rullar i Sverige

 

Om någon har någon manual eller verkstads handbok till en Skp så vänligen ta kontakt med mig.

 

Jag håller på att samla lite info inför en webbsida om Kp

 

Lite Ot

 

En kanske korkad fråga Var ligger Tofta skjutfält?

Edited by 404 Skenberg
Link to comment
Share on other sites

Om någon som läser det här har eller vet någon som har en till salu eller som står och "skräpar" någonstans kan ni gärna höra av er, har försökt få tag på en ett tag nu men det verkar trögt...

Enligt uppgift finns en HÖG av dem ute på Livgardet, dessa skall ha varit placerade bl.a på Gotland.

Ring dit och kolla!

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite OT, men förlåt i så fall..

Är det Kp - bilen som kallades "Lik kistan"?

Hade inte Kp - bilen en helt otrolig bränsleförbrukning?

Nån som har några data på bilen, såsom motor tjänstevikt pansartjocklek osv?

 

Hopppas nån har svar på detta.

 

Farsan pratade nämnligen om att han körde Kp - bil när han gjorde lumpen

Link to comment
Share on other sites

@Skenberg

Enligt min far så var det för att den var otroligt lik en likkista med öppet lock då kappellet eller vad det är som är ovanpå flaket är av, samt att den förövrigt var väldigt lik en sådan kista.

 

Det vore dock kul att hitta nånstans där man kan läsa om lite data om denna gamla hederliga grej.

Enligt min far så var bränsleförbrukningen så hemsk att man precis klarade Skövde till K3 "kråk" på en tank.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört ryktas om att det skulle ha gjorts en dokumentärfilm om Konga och den svenska styrka på plats, är det nån som vet mer om det? /Defender

Föreningen Armé-, Marin- och Flygfilm (AMF) har tillsammans med Swedint gett ut en film som heter "The Swedish Contribution in the Congo 1960-64". Den har nr 5148. Det är en 27 minuter lång film som visar inslag från det svenska deltagandet.

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite OT, men förlåt i så fall..

Är det Kp - bilen som kallades "Lik kistan"?

Hade inte Kp - bilen en helt otrolig bränsleförbrukning?

Nån som har några data på bilen, såsom motor tjänstevikt pansartjocklek osv?

Hopppas nån har svar på detta.

 

Lite info finns på:

http://home.swipnet.se/~w-42039/kpbil1.htm

http://home8.swipnet.se/~w-82613/army/skp42.htm

Link to comment
Share on other sites

Finns en KP bil i riktigt bra skick som står utanför kvibergs överskott här i GBG

Är av modellen "öppet tak" dock så står det Kviberg med stora gula bokstäver tvärsöver

Link to comment
Share on other sites

Om någon som läser det här har eller vet någon som har en till salu eller som står och "skräpar" någonstans kan ni gärna höra av er, har försökt få tag på en ett tag nu men det verkar trögt...

Enligt uppgift finns en HÖG av dem ute på Livgardet, dessa skall ha varit placerade bl.a på Gotland.

Ring dit och kolla!

När jag var på min gk Hv på Livgardet så stod det ett x antal KP bilar uppställda på släp. När jag frågade löjtnanten vad dom var till för så sade han målskjutning men men med tanke på hans smil när han sa det så kan det ha varit ett skämt.

Hursomhelst så såg dom väldigt fräscha ut lite synd att skrota sådant.

 

(lite ändrat)

Edited by WordAss4Skin
Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgift finns en HÖG av dem ute på Livgardet, dessa skall ha varit placerade bl.a på Gotland.

Ring dit och kolla!

När jag var på min gk Hv på Livgardet så stod det ett x antal KP bilar uppställda på släp. När jag frågade löjtnanten vad dom var till för så sade han målskjutning men men med tanke på hans smil när han sa det så kan det ha varit ett skämt.

Hursomhelst så såg dom väldigt fräscha ut lite synd att skrota sådant.

 

(lite ändrat)

det var inget skämt det står ca 3-4 st ute på skjutfältet på livgardet som dom skjuter på och ca 8st som ska transporteras ut på fältet för att bli "måltavlor"

dom ska bara tömmas på oljor och sånt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...