Jump to content

KP-bil?


soldat isak

Recommended Posts

Är det nån här som vet vad som hänt med de sista legendariska sk. KP-bilarna? Finns de några kvar i kronans tjänst? Eller har man sålt dom eller har dom mött sitt öde på stena metall i Halmstad? Det skulle även vara intressant om nån som har varit med och kört/åkt med sån bil berättar lite om sina erfarenheter! :basker:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

HV i Eksjö omr har en i alla fall vet jag.

 

Det jag hört om dem så ska de vara uppskattade, Var på en föreläsning som en kille som var med i Kongo höll i. KP-bilen var enkel vilket gjorde att den fungerade bra där ner och uppskattades i alla fall av den här killen. Andra nationer fatta tydligen också tycke för den, några ska ha sålt, kommer dock inte ihåg vilka det var som köpte dem.

 

Problemet de hade med dem i Kongo var att de sköt sönder däcken för dem annars tålde den tydligen mycket stryk.

 

Vet att några av de KP-bilarna som skickades till Baltikum har ställt ut på skjutfält och skjutit sönder. Innan de skickades till Baltikum så reparerade man dem i Sverige för miljonbelopp...

 

EOD

Link to comment
Share on other sites

KP-bilen har varit en trotjänare i försvaret, ngn enstaka sjukvårdsvagn eller dylikt rullar möjligen på Gotland ännu.

10-13st har gått till resp. Estland, Lettland och Litauen. I Estland används minst 3st av dem i ett hemvärnsförband. De har tidigare varit i tjänst hos en polisstyrka i Tallinn.

 

*hade varit fint med ett dussin KP-bilar bland tattarna i Göteborg under kravallerna*

 

Det finns en del skrivet om KP-bilen, flera gamla artiklar om FN-tjänstgöringen går att hitta i gamla nummer av tidningen PANSAR.

 

Lynx_39

Link to comment
Share on other sites

Det står en i Mycket bra skick på Renajs här i Borås, dock så vet jag inget pris (men dom brukar vara dyra på Renajs). http://www.renajs.se/produkter_fordon.htm Tyvär så är det den ombyggda modelen med ett helt tak.

 

Jag har hört ryktas om att det skulle ha gjorts en dokumentärfilm om Konga och den svenska styrka på plats, är det nån som vet mer om det? Tydligen skall KP-bilarna förekomma flitigt i den.

 

/Defender

Link to comment
Share on other sites

KP-bilen har varit en trotjänare i försvaret, ngn enstaka sjukvårdsvagn eller dylikt rullar möjligen på Gotland ännu.

10-13st har gått till resp. Estland, Lettland och Litauen. I Estland används minst 3st av dem i ett hemvärnsförband. De har tidigare varit i tjänst hos en polisstyrka i Tallinn.

 

*hade varit fint med ett dussin KP-bilar bland tattarna i Göteborg under kravallerna*

 

Det finns en del skrivet om KP-bilen, flera gamla artiklar om FN-tjänstgöringen går att hitta i gamla nummer av tidningen PANSAR.

 

Lynx_39

Yes!

 

Jag såg fyra st på släp så sent som i förra veckan här på södra Gotland.

såg riktigt fräscha ut faktiskt.

Edited by JohnDoe
Link to comment
Share on other sites

att ta ut hutlösa priser på tex KP bilar tjänar ingen på och framförallt inte säljaren då marknaden är såpass begränsad.

 

dock är jag själv på jakt efter en, synd bara att dom flesta SKP har blivit moddade av försvaret, för den gamla har en sånt jävla coolt överhäng på baken...väldigt sexigt

Link to comment
Share on other sites

dokumentären som det talas om är en film som är gjord av försvaret i propagandasyfte och finns i biografformat. dock så blev den beslagtagen och han aldrig visas offentligt, när situationen blev "hårig" där nere(svenskar dödade och dödades)

 

om någon har någon form av film på datorn på Kp in action så är jag väldigt intresserad. även intresserad av bilder in action, alltså inte ifrån "museum-KP"

Link to comment
Share on other sites

Jag såg fyra st på släp så sent som i förra veckan här på södra Gotland.

såg riktigt fräscha ut faktiskt.

Står det inte kvar ett gäng på MekB18 vid grinden mot skjutbanorna? Stod där -98 iaf och såg inte alltför slitna ut

Link to comment
Share on other sites

Jag såg fyra st på släp så sent som i förra veckan här på södra Gotland.

såg riktigt fräscha ut faktiskt.

Står det inte kvar ett gäng på MekB18 vid grinden mot skjutbanorna? Stod där -98 iaf och såg inte alltför slitna ut

Nja, inte förra året i alla fall. Dock stod väl samtliga 104:or uppställda där i väntan på skrotning. Trist syn.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg fyra st på släp så sent som i förra veckan här på södra Gotland.

såg riktigt fräscha ut faktiskt.

Står det inte kvar ett gäng på MekB18 vid grinden mot skjutbanorna? Stod där -98 iaf och såg inte alltför slitna ut

Nja, inte förra året i alla fall. Dock stod väl samtliga 104:or uppställda där i väntan på skrotning. Trist syn.

Aha, nästa generations kyrkogård för vagnar...

104:orna krigade på bra sist jag såg dom, blir nästan lite nostalgisk

Link to comment
Share on other sites

I tindningen befäl nr 1/2003 är det ett längre reportagee om kpbilarna..

Där står att de sista nu är ur tjänst och att några är på museum.

Där står även om tidigare nämnda direktträff. Det står "direkt bazookaträff".

Link to comment
Share on other sites

lite OT: skall tidningen BEFÄL även sänbdas till FBU-u?

Isf får man ju ringa några samtal istället för att snylta på polaren...Slut OT

alla FBU/u jag känner får den iaf, och tekniskt sett är vi ju medlemmar i FBU så :((

visst, FBU/u skall ha den (vill iofs ha armenytt också)

Link to comment
Share on other sites

Lystring Nimitz och Skuggan

 

Har ni sett vad topicen är i denna tråden?

 

Starta en ny tråd om du (nimitz) har frågor om något? Gör dock en sökning först, chansen är stor att svaret redan finns på forumet.

Edited by 111 SSK bat
Link to comment
Share on other sites

Lystring Nimitz och Skuggan

 

Har ni sett vad topicen är i denna tråden?

 

Starta än ny tråd om du har frågor om något? Gör dock en sökning först, chansen är stor att svaret redan finns på forumet.

hmmm...är inte detta ett forum?? får man inte fråga vad man vill?

Link to comment
Share on other sites

Lystring Nimitz och Skuggan

 

Har ni sett vad topicen är i denna tråden?

 

Starta än ny tråd om du har frågor om något? Gör dock en sökning först, chansen är stor att svaret redan finns på forumet.

hmmm...är inte detta ett forum?? får man inte fråga vad man vill?

"Transportcentralen

Här diskutereras, fordon, fartyg, stridsvagnar , pansar, flygplan, mm"

 

Dessutom var ju denna tråd om KP-bilen...

Link to comment
Share on other sites

Här diskutereras, fordon, fartyg, stridsvagnar , pansar, flygplan, mm"

 

Dessutom var ju denna tråd om KP-bilen...

ok..men om man skulle ta allvarligt på detta så skulle man ju få stänga ner hela soldf....finns ju INTE EN tråd som slutar som den skulla startat....

 

för fan, allvarligt...finns det forums-poliser här förutom Blå-gul eller??

 

skärpning, manöver, rättning mittåt!!!

 

EDIT: stavfel

Edited by Pansardvärg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...