Mech.Inf Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 @Svensk.M DryTech Jag rekommenderar drytech starkt...Helt klockren mat!! Någon som vet om man kan beställa från drytech sidan? Drytech kan man hitta i civilt utförande bla. hos välsorterade Intersportbutiker. Jag betvivlar dock att de har fulla dygnsförpackningar. Jag tror att de endast har enskilda rätter. Ska börja kolla i Intersportbutikerna, för det är ju ändå de enskilda rätterna man vill åt. Quote
Adam Wilhelm Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Getout.se har Real mat. Men huga vad dyrt det var... jag är ju van vid 40 kr st! B) Får mitt från Norge. Quote
Nubben Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Jag vill speciellt rekommendera höns i söt-sur sås. Håller definitivt med, helt underbart gott... Quote
wolfie666 Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Tjenis! DryTechs mat finns på www.getout.se. Kostar 60:- per förpackning och det är inte den trerätters. Dom har även Wildlife och någon mer. Har köpt en själv för att testa har inte gjort det än bara. Vi brukar köpa pastaportioner på "Lidel" det duger gott om man inte måste ha lyx. Finns i diverse smaker. Mycket goda faktiskt. En påse och 4 dl vatten. :P Quote
Mech.Inf Posted November 1, 2004 Report Posted November 1, 2004 Getout.se har Real mat.Men huga vad dyrt det var... jag är ju van vid 40 kr st! Får mitt från Norge. Från Norge? Genom FM eller privat? Quote
Maverick Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 Eller bättre, någon som vet var man kan få tag på de amerikanska "hokus pokus" rätterna? Amerikanska nätbutiker??? Har för mig US CAv hade dem när jag fick deras broshyrer... De är i alla fall klockrena-.--- Var HETA tradinggrejjer när man jobbade med amerikanerna. Vissa av deras Crackers och liknande var dock sådär.. Men käket i övrigt var kanon. Första missionen vi gjorde körde svenskarna med Franska Ration som hade blivit över sedan FN tiden *LER* De var intressanta.. Ingick till och med fältkök med metatabletter i förpackningen Annars kan jag rekommendera moptorhuven på en Toyota Landcruiser och en underbar utsikt över lämplig plats i AOR... Sedan denna mat till och dagen är räddad Quote
niklassthlm Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 att hitta de "riktiga" mre's är inte så lätt. De som finns att köpa är en civil variant. De innehåller inte lika många kalorier och saknar "uppvärmningspåsen" internt. Allä "kinderägg's överaskningar" saknas också www.flecktarn.co.uk säljer mre's, när jag frågade vilken variant det var så sa de att det var den "riktiga". Har dock inte beställt. Jag har en stående beställning på mre's, så är det ngn som har........... :P Quote
Johan ES Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 att hitta de "riktiga" mre's är inte så lätt. De som finns att köpa är en civil variant. De innehåller inte lika många kalorier och saknar "uppvärmningspåsen" internt. Allä "kinderägg's överaskningar" saknas ocksåwww.flecktarn.co.uk säljer mre's, när jag frågade vilken variant det var så sa de att det var den "riktiga". Har dock inte beställt. Jag har en stående beställning på mre's, så är det ngn som har........... :P Jag har vid ett tillfälle köpt MRE från Flecktarn.co.uk. De var äkta och innehöll värmepåse mm. /Johan ES Quote
ERI Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 (edited) Drytech går att köpa till bra priser i Norge om man har vägarna förbi. Billigaste stället jag har hittat Drytech på är XXL (Kedja med frilufts och sportartiklar). Har webhandel, men tyvärr ingen möjlighet att levera till Svearike. Någon som vill idka lite lobbyverksamhet? Drytech på XXL XXL har varuhus på följande platser i Norge: OSLO Sentrum OSLO Alnabru SANDVIKA STAVANGER TRONDHEIM SARPSBORG edit: kompletterade med platser där XXL finns! /ERI Edited November 2, 2004 by ERI Quote
BARBIE Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 det är sant att dry-tech är smidigt och i början gott men som vanligt så blir det lite påfrestande att äta det i längden. Har man plats och möjlighet tar man med sig enkla komplement såsom pasta och lite konserver. Eller så byter man bort sin rations med irländare(motsv) för att få omväxling. Quote
LT Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 Jag vill speciellt rekommendera höns i söt-sur sås. Håller definitivt med, helt underbart gott... Efter en vecka var jag helt övertygad om att kycklingen egentligen var fisk, att döma av smaken. Men, med några andra måltider att variera med slår kycklingen inte fel. Dock är dagligt intag under längre perioder ej att rekommendera. Quote
Nybergh Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 Frukosten är jävligt god faktiskt! Men ja tycker itne det sitter nån känsla i den maten jämfört med en Guldburk! Hur länge håller sig ett sånt här paket? Quote
jaegare Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 Dock är dagligt intag under längre perioder ej att rekommendera. Jaså, varför inte det? Själv har jag inte känt att jag har tagit skada av det på något sätt B) Quote
Adam Wilhelm Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 Från Norge? Genom FM eller privat? Från norsk flickvän. Hon köper på XXL. Ska förresten åka över i morgon och hälsa på. Quote
Nifelhel Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 (edited) Ville bara visa mitt 'skafferi'. :P 6st kompletta dygnsportioner, samt lite löst. Edited November 2, 2004 by Nifelhel Quote
Nemo Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 @Nifelhel; du är inte ens i närheten av ett 'skafferi' :P Det som är värdelöst med dygnsförpackningarna är att de tar så ohemult stor plats i orginalutförande. Någon som har stoppat ner 7 dygn i en LK100 och kollat hur mycket plats som finns kvar? Nä, det gäller att först ta ut och tejpa ihop huvudrätterna, sedan göra likadant med energidryckerna och chokladpulvret därefter proppar man ned alla chokladkakaor och kex i lämpliga fickor. Allt annat får stanna hemma. För övrigt tycker jag att risrätter fungerar bäst i den här typen av mat, pasta har en tendens att bli lite väl al'dente (speciellt om omgivningstemperaturen är några minus) och potatis har enligt mig inte i frystorkad mat att göra. Blå Bands kalopps, någon? Quote
Kölsvinet Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 Är helt vansinnigt trött på DryTechkäket efter min GU. Tippar på att vi var bland de som käkade flest gröna påsar i FM...en rätt om dagen, hela hösten, lite vinter, och även vår...usch. Har ibland mardrömmar om att sitta i snön på Korsö med blåst hela vägen från Baltikum och käka ljummen, "knaprig" nötgryta...man blir rätt less på de 8-9 varianterna efter ett tag...guldburk, som vi i stort sett bara fick på Snörpvad, kändes som bonus. Otroligt gott i jämförelse. Dock måste det erkännas att de gröna dygnportionerna är mycket smidiga i jämförelse med "några-frystorkade-rätter-ett-par-soppor-lite-choklad-två-paket-kex-och-lite-annat"-paketen med stat i vita soppåsar man fick göra inför alla övningar på Strbkomp. /M Quote
Adam Wilhelm Posted November 2, 2004 Report Posted November 2, 2004 Kan meddela att det inte var bättre på det glada 80-talet. Då fanns det inte heller så mycket variation och man var tvungen att koka maten en bra stund för att det skulle bli ätligt. Det gick åt en del Sprit 35 under en övning... och tid. För en glad dragon så är dagens mat en rejäl förbättring i både vad gäller hantering och smak. Quote
ErikAdam Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Leverpastej i guldburk på pansarkex till frukost + choklad från -60-talet.... det blir inte bättre än så. @Adam Wilhelm Det var väl därför man fick ut en énliters flaska till Sprit 35 också.. Quote
Sir Vival Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Stressad som en gris, men ändå glad att jag hann, störtade jag i fredags in på Spejdersport och köpte 8 förpackningar Real/Dry Tech för det eminenta priset av 35 Dkk... Trodde jag, ja till jag kom hem! Det var liksom Trekking Mahlzeiten som kostade det och Real kostade 65Dkk! Lätt irriterad över att inte beställt från Get Out? Helt riktigt! Quote
Gator Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 (edited) Multisportshopen i Sthlm har Real Expedition för 60 SEK... Brukade handla där tills en arbetskamrat nämnde "de där gröna påsarna man fick i lumpen". Gator : - Vadå, har du såna hemma eller ? -Tja, en kartong ungefär...vill du ha dom ? Gator: Edited November 3, 2004 by Gator Quote
Doggydriver Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Hmhm, hade drytech-käket EN gång under hela vpl, annars var det "dygnsportioner" (Blå band) som gällde. Allting smakade likadant (utom nudlar och tacokryddad köttfärs), tog tid att göra, krävde disk efteråt etc etc etc... Lyckan över att få ut norgeportionerna var total, koka upp vatten från termosen, häll i, koka upp nytt vatten i köket medan man äter. I med hetvatten i termosen, undan med skräpet och sedan ut och hitta buskryssar igen. Kan ju säga att frukostpåsarna var hårdvaluta. Quote
Guest Sidron Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 (edited) Någon som har lite frystorkat som mer eller mindre ligger hemma och dammar? kanske vill ni se till att jag får det? och som tack kommer goda fen med lite pengar, skriv till mig! Jag ber er! Till blågul: Om man inte ens får fråga om nån säljer, hur ska man då över huvud taget få en chans att sälja/köpa något? kan man inte ens få fråga och fortsätta försäljningen via E-post eller andra medel? Edited November 3, 2004 by Sidron Quote
M203 Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 @Sidron http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=5819 Quote
Mech.Inf Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 (edited) Multisportshopen i Sthlm har Real Expedition för 60 SEK... Brukade handla där tills en arbetskamrat nämnde "de där gröna påsarna man fick i lumpen". Gator : - Vadå, har du såna hemma eller ? -Tja, en kartong ungefär...vill du ha dom ? Gator: En kartong? Något att avvara? Edited November 3, 2004 by Svensk.M Quote
Sytare Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Det som är värdelöst med dygnsförpackningarna är att de tar så ohemult stor plats i orginalutförande. Någon som har stoppat ner 7 dygn i en LK100 och kollat hur mycket plats som finns kvar? Nä, det gäller att först ta ut och tejpa ihop huvudrätterna, sedan göra likadant med energidryckerna och chokladpulvret därefter proppar man ned alla chokladkakaor och kex i lämpliga fickor. Allt annat får stanna hemma. Japp. Det är liksom det enda sättet att ha någon plats kvar. Kan inte förstå varför norrmännen skulle ha med makrill och leverpastej i paketen *yuach* Kul anekdot: Fanns en del löst folk på KBS K4 som gillade makrillen (lustigt nog hamnade alla sen på 40:e jägarstabspluton...) och vid ett tillfälle så kände jag mig lite elak. Ljud och ljusdisciplinen var inte stenhård den här dagen (NBC-utbildning i Umeå, vid sov i tält...) så jag rev upp mina paket och drog fram makrillen, och leverpastejen. Jag ropade in genom tältduken "Vem vill ha min makrill!?". Kalabaliken var total och jag slängde in förpackningarna och jag hör ett vrål innifrån tältet. Då har dragon "K" kommit åt kaminröret i sin iver att fånga förpackningen. Han var inte glad då, och fan inte nöjd då han insåg att det var en leverpastej han fångat! Kul anekdot 2: Vid ett tillfälle när vi kände oss filosofiska lite komiga ute i fält så sa en kille det: "Jag kan förstå att att det är en makrill på makrillsburkarna, för det är ju liksom makrill i det, men varför i helvete är det en bild på en unge på leverpastejsburken!?" Quote
Nemo Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Det som är värdelöst med dygnsförpackningarna är att de tar så ohemult stor plats i orginalutförande. Någon som har stoppat ner 7 dygn i en LK100 och kollat hur mycket plats som finns kvar? Nä, det gäller att först ta ut och tejpa ihop huvudrätterna, sedan göra likadant med energidryckerna och chokladpulvret därefter proppar man ned alla chokladkakaor och kex i lämpliga fickor. Allt annat får stanna hemma. Japp. Det är liksom det enda sättet att ha någon plats kvar. Kan inte förstå varför norrmännen skulle ha med makrill och leverpastej i paketen *yuach* Tyckte iofs. att makrillen och leverpastejen var god (äter visserligen ALLT. Det är bara en fråga om hur länge man varit utan), men det var liksom för mycket mek med att få med allt småplock när man väl dissikerat de gröna-översizade-huvudkuddarna (dygnsportionerna) för att det skulle vara värt det. Det blev helt enkelt en fråga om HUR gärna man ville ha makrillen i fält. Hände väl att man tog med någon eller några förpackningar bara för att få lite omväxling men betydligt vanligare var att man stod och sög i sig dem,när man packade, INNAN man begav sig ut. Fick inte ni mycket WildLife där uppe i norr? Har en polare som låg inne på K4 02/03 och han hade MÄNGDER med sig hem. Quote
Sytare Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Fick inte ni mycket WildLife där uppe i norr? Har en polare som låg inne på K4 02/03 och han hade MÄNGDER med sig hem. KOOOORRRRPEEEEERRRRIIIII! Nå'n Wildlife har jag inte sett, och hur din polare nu bar sig åt vill jag inte diskutera, men K4 har en 0-policy rörande Militär mtrl. mat, och minsta lilla sockerpaket. Följaktligen blir vi visiterade från topp till tå varenda gång vi åker hem Dock så har jag konstaterat det att torktrasorna som kommer med är förbannat goa att ha med sig ibland, även om det bara är en enstaka per dag ;) Fråga: När du tejpar upp ditt käk, hur tejpar du då? Jag har mest bara delat upp käket, slängt det jag inte vill ha till vargarna och tejpat igen de gröna påsarna (och då fått ner 3 dygns käk i två gröna paket...) Gör du nå't likanande, eller har du något ännu mera raffinerat? Quote
Nemo Posted November 3, 2004 Report Posted November 3, 2004 Fick inte ni mycket WildLife där uppe i norr? Har en polare som låg inne på K4 02/03 och han hade MÄNGDER med sig hem. KOOOORRRRPEEEEERRRRIIIII! Nå'n Wildlife har jag inte sett, och hur din polare nu bar sig åt vill jag inte diskutera, men K4 har en 0-policy rörande Militär mtrl. mat, och minsta lilla sockerpaket. Följaktligen blir vi visiterade från topp till tå varenda gång vi åker hem Dock så har jag konstaterat det att torktrasorna som kommer med är förbannat goa att ha med sig ibland, även om det bara är en enstaka per dag ;) Fråga: När du tejpar upp ditt käk, hur tejpar du då? Jag har mest bara delat upp käket, slängt det jag inte vill ha till vargarna och tejpat igen de gröna påsarna (och då fått ner 3 dygns käk i två gröna paket...) Gör du nå't likanande, eller har du något ännu mera raffinerat? Tro dett eller ej, men de FICK faktiskt ta med sig käk hem. Det har hänt mycket med FMs ekonomi sen dess... Anggående tejpning så brukar jag tejpa ihop egna dygnsförpackningar. Jag skiter helt i de gröna orginalförpackningarna och tejpar ihop två huvudrätter (lunch och middag) och en frukosträtt. På frukosträtten fäster man även en påse med chokladdryckspulver (brukar blanda i chokladen för att få igång kroppen rejält på morgonen). Drycker och annat tejpas för sig. Sen kan man, beroende på uppgift, lägga ner flera dygn i försvarets genomskinliga plastpåsar och tejpa ihop. Se bara till att det inte finns ens en tillstymmelse till luft i. Luft väger och tar alldeles för mycket plats Torktrasor? Menar du våtservetterna? Trodde att de mest var till för när man fick honung eller sylt på fingrarna. Kunde iofs. även användas vid extrem speed-shitting Quote
Guest Sidron Posted November 5, 2004 Report Posted November 5, 2004 Någon som vet var man kan få tag i Dry Tech till en lte billigare penning? Hör av er! Jag har ingen lust att köpa en real portion för 69 kronor! Jag skulle var mycket tacksam mot dem som har lite mt och vill bli av med dem..... Quote
Recommended Posts