Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Halloj!

Var ute på övning för ett tag sedan och fick se ett "matpaket" som tydligen Försvarsmakten köpt in. I detta paket så fanns det allt man behövde till en hel måltid utom dryck. Allt var fin peketerat i en plastförpackning.

* Frystorkad mat

* Kaffe

* Kaka

* Våtservett

Om jag inte minns helt fel så var det ett norskt företag som hade tillverkat detta paketet.

Är det ngn som vet var man kan köpa dessa "matpaket"?

/Groaghach

• Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Jag ser bara nackdelar med frystork vs. Guldburk. Man måste kladda ner snuskburken om man inte köpt innanhölje, det är inte lika gott, bl.a. medan guldburk bara tryckkokas.

Bevara guldburken...

Posted
Jag ser bara nackdelar med frystork vs. Guldburk. Man måste kladda ner snuskburken om man inte köpt innanhölje, det är inte lika gott, bl.a. medan guldburk bara tryckkokas.

Bevara guldburken...

Jag var ute med en kompis som hade kommit över lite FJkrubb. Där var det bara att hälla i vatten i en påse och sen så blandade man lite grejjer och stängde påsen. Efter ett tag började den ryka. Strax efteråt så var maten färdig och varm.

Det som var bra med denna motlåda var att den inte behövde ner i snuskburken och vända utan allt fanns där.

Någon som vet vad det är jag pratar om?

Posted

Käket kommer som du påpekar från norge och består av ett helt dygns behov dvs frukost, lunch och middag... fördelen med frystorkat är uppenbar eftersom man i detta fallet bara öppnar påsen och häller i kokande vatten, väntar två min och rör om - KLART!

Paketet innehåller alltfrån "varm rätt" till våtservetter, vitaminer, godis och tuggumi...

Maten är mycket uppskattad och ersätter nu guldburken!

Posted

Bevara guldburken...

Bär man på sin egen mat så börjar man snart se fördelar med frystorkat :navy:

Sedan finns det som sagt många varianter frystorkat idag där du INTE behöver kladda ner kärlen...

Kokkärl m/40 MT - Används det fortfarande ,O

Posted

Länkt till tillverkaren av den nya frystorkade maten.

www.drytech.no

Dessa måste man koka upp vatten för, även till wildlife som fungerar på samma sätt, de amerikanska MRE fungerar som erswe beskriver.

Någon magisk kemisk reaktion så att den värmer kallt vatten i påsen och man behöver inte ens ta fram jägarköket.

Posted

Bevara guldburken...

Jag var ute med en kompis som hade kommit över lite FJkrubb. Där var det bara att hälla i vatten i en påse och sen så blandade man lite grejjer och stängde påsen. Efter ett tag började den ryka. Strax efteråt så var maten färdig och varm.

Det som var bra med denna motlåda var att den inte behövde ner i snuskburken och vända utan allt fanns där.

Någon som vet vad det är jag pratar om?

Den varianten som jag såg så fungerade den med både kallt och varmt vatten. Bara att hälla i och vänta. Efter en liten stund var det färdigt. Däremot var det ingen hemlig kemisk reaktion som gjorde att kallt vatten+mat blev varm mat.

Är det den maten som Drytech tillverkar?

Posted
Maten är mycket uppskattad och ersätter nu guldburken!

Stämmer som KP2 säger att drytech frystorkade mat är tänkt att ersätta guldburken. Även om det inte står på alla guldburkar så finns faktiskt ett bäst före datum även på den. De sista burkarna ska det stå 03 på enligt kökspersonal på Ing2. Så innan dess så ska förhoppningsviss det finnas frystorkad mat istället för burken. Detta är alltså inget "jägar käk" utan den är tänkt för alla.

Den varianten som jag såg så fungerade den med både kallt och varmt vatten. Bara att hälla i och vänta. Efter en liten stund var det färdigt. Däremot var det ingen hemlig kemisk reaktion som gjorde att kallt vatten+mat blev varm mat..

Den varianten som Drytech har måste det vara varmt vatten, så snuskburken får nog hänga med ett tag till, kan nämna att jänkarna efter Afghanistan ville ha ett enmanskök...

Nu är inte min norska på topp men så här står det på hemsidan.

...det man trenger er varmt vann.

Har själv bara fått se på när kompch käka upp en under ordergivning i L3:an, själv hade jag inte käkat på några timmar och kan i alla fall säga att det luktar hur gott som helst!! Enligt KC, som var mer än vänlig och beskrev smaken, så smaka det som hemlagat.

EOD

Posted

k. Om man kan blanda i påsen är det ju bra.. Den frystork jag fått ut under vinterkursen skulle koka i 8min innan den gick att äta...

Det nånn skrev om att bära sinn egen mat, man måste ju släpa på extravatten till maten så det blir nog lika tungt..

Posted
k. Om man kan blanda i påsen är det ju bra.. Den frystork jag fått ut under vinterkursen skulle koka i 8min innan den gick att äta...

Det nånn skrev om att bära sinn egen mat, man måste ju släpa på extravatten till maten så det blir nog lika tungt..

De var de gamla som du fick då Kockis, kommer i stora gulburkar som har typ 10-12 portioner i varje. Så är det en påse med mat, blåband, och en påse med sås. Är ju riktigt fina grejer, rödvinssås och allt! Hade plockat ut så att vi hade mat för hela ASÖ Våreld på en lastbil, ligger ofta ett antal mil från allt vad UH och understöd heter.

Vet inte riktigt hur långt det har kommit men som jag skrev så hade KC kommit över några, Amröjarna från Boden hade också fått ut det så det kommer förhoppningsvis under det utb.året som startar nu.

EOD

Posted (edited)

Jag antar att jag skall känna mig utpekad i bemärkelsen av att vara "nånn" - NÅGON?

Tror du att förbandsuthållighet skulle vara begränsad i hur länge man kan klara sig utan renat kranvatten, alternativt bära med detsamma?

EDIT - tog bort några beskrivande epitet, då jag i allvarligt fall av trötthet tappade orken att vilja förklara att det finns alternativ till KRANVATTEN i detta land...

Edited by Razvedka
Posted
Jo jag vet det var jag som packade ut dem till mannarna..

Jaha, uppfatta det på ditt förra inlägg att du inte riktigt vissta vad det var du fått ut under din vinterutb.

Angående problemet som du tog upp med vatten så ser jag det inte som något större problem. Det går inte åt några mängder och skulle nu det vara ont om vatten så får man hitta en bäck eller annat vattendrag och köra med det vattnet. Vidare, till gulburken ska man tillsätta 0.5 dl vatten om man ska följa anvisningarna och om man är lat/smidig så kokar man burkarna i vatten så även gulburken kan vara "vatten krävande".

EOD

Posted

Läste någonstans på mil.se att guldburken inte skulle försvinna helt. Däremot är det nuvarande lagret på upphällning, varför upphandling ska ske. Bland annat skulle man den här gången försöka få med vegetariska alternativ, har jag för mig.

Posted
Läste någonstans på mil.se att guldburken inte skulle försvinna helt. Däremot är det nuvarande lagret på upphällning, varför upphandling ska ske. Bland annat skulle man den här gången försöka få med vegetariska alternativ, har jag för mig.

Hoppas att dom stannar kvar! Men vegetariskt??? Suck!!

Posted

Ett glädjande intressen för mat.

Från FMLog sägs det nu att det norska *Dry Tech* blev för dyrt och för litet energiinnehåll. Ny upphandling kommer att ske.

Guldburk är officiellt slutförbrukat (eftersom tydligen datumen gått ut - vem bryr sig?).

Nu hankar man sig fram med civila konserver och torkat.

Har man råd köper man på Naturkompaniet, Safari Camp och såna ställen. Glöm inte kolla Ö&B. Potatismospulver + Salta biten = Lapskojs. Häpp! :P

:basker:

Posted

För gamla?

Jag har fått chokladkakor från 60-talet, jävligt hårda men gick att äta.

En vanlig limpa i FM har en hållbarhet på ett halvår, konserveringsmedel?

De norska innehöll ju nästan mer än man orkade äta och smakade dessutom hyfsat, till skillnad från Blå Band och guldburk.

Posted
De norska innehöll ju nästan mer än man orkade äta och smakade dessutom hyfsat, till skillnad från Blå Band och guldburk.

Tycker du inte att Guldburk är gott? Personligen tycker jag att det är kanoon!

Posted
En vanlig limpa i FM

Man ska inte äta sötlimpa (typ Skogaholm, APK). Värdelöst. Du får bara förstoppning. Inte särskilt bra energi heller... :/

Får du ut limpa - använd den till farbmtrl. 8-/

Käka rågbröd - ju grövre, ju bättre. Du har väl tänderna kvar? :D

:basker:

Posted

Limpan som man får i det militära suger, min mage kukar ur totalt på den. Räcker med en skiva så är min helg förstörd, lite svårt att vara dold och tyst då man drar iväg saxofonsolon i stil med John Coltrane så fort man böjer sig ner. 8-/

Dom nya stridsportionerna tycker jag är bättre än guldburkarna, lite roligare urval på smaker o.s.v..

Vi fick ut lite på skoj under GU så kallade amerikanska "K-rations", lite osäker på namn. Var ju helmysko, bara en massa godis, kladdigt jordnötssmör och sånt skit. En fördel var dock tuggummi och cigaretter. Var ju en sån där onyttig rökare på den tiden. Tror dock att dom har försvunnit och ersatts av MRE.

Posted (edited)

Tycker du inte att Guldburk är gott? Personligen tycker jag att det är kanoon!

Hmmm, enligt mig beror det mycket på tillfälle, temperatur och typ av guldburk.

Till exempel:

Varm Ravioli, läge hungrig - 9/10, som mammas!

Varm Präriegryta, läge hungrig - 8/10, gött mos!

Kall Död mans fingrar, läge småsugen - -3/10, slickar hellre i mig gammal spillolja.

Kall pytt-i-panna, läge hungrig - -2/10, ge mig en burk Pedigree, samma utseende och smak.

Tro nu inte bara för detta att jag är nån kräsen mammas pojke, men de ska vara varma, annars är de inga höjdare.

:blink:

Edited by Salleballe
Posted (edited)

Själv föredrar jag den norska gröna vakumförpackade påsen med frystorkad mat, snäppet godare än wildlife, speciellt skruvmakaroner i chilikryddad köttfärssås eller vad det var, har provat ett antal smaker :huh:

Blå band med oxdragon i rödvinssås och allt vad det är är gott men är för omständigt att tillaga och tar för lång tid för att det ska bli rikigt klart. Med wildlifen och den norska maten häller man ju bara i varmt vatten från t.ex. termosen, skakar om lite och äter.

Något som är hemskt dock är frukosträtterna, nyttiga till tusen men omöjliga att få i sig snabbt. Speciellt wildlife´s musli med mjölkpulver som aldrig löser upp sig och blå bands hemska musligröt eller vad det är. Vi fick alltid visitation på att vi åt upp allt när vi var ute i fält :blink:

För övrigt så tror jag inte att någon av oss värnpliktiga på F7 har ätit guldburk.

Edited by 1228
Guest Fågel Fenix
Posted

Att sätta ner guldburkar i snuskburken och värma på är väl inte så där bra ?

Det brukar ju finnas bly i konservburkar. Det fälls ut vid värmning.

Fick jag lära mig för ett tag sen. Fast det behöver ju inte vara sant. Jag vill se fakta!

För jag värmer då mina burkar....ingen som orkar hälla ut och sleva runt...

(Säg nu ingen om att vara lat...bla bla...dagens ungdom bla tjafs ..) :)

Posted
Det brukar ju finnas bly i konservburkar. Det fälls ut vid värmning.

Fick jag lära mig för ett tag sen. Fast det behöver ju inte vara sant. Jag vill se fakta!

Allt är farligt nuförtiden

• 1 year later...
Posted
Halloj!

Var ute på övning för ett tag sedan och fick se ett "matpaket" som tydligen Försvarsmakten köpt in. I detta paket så fanns det allt man behövde till en hel måltid utom dryck. Allt var fin peketerat i en plastförpackning.

* Frystorkad mat

* Kaffe

* Kaka

* Våtservett

Om jag inte minns helt fel så var det ett norskt företag som hade tillverkat detta paketet.

Är det ngn som vet var man kan köpa dessa "matpaket"?

/Groaghach

Tar upp det på nytt. Nån som vet var man kan få tag på dygnsportioner "dry tech"? Eller bättre, någon som vet var man kan få tag på de amerikanska "hokus pokus" rätterna?

Posted

Drytech-käket är kanon!

Till och med bättre än franska rations.

Jag vill speciellt rekommendera höns i söt-sur sås.

4dl varm vatten från termosen rätt ner i påsen, vänta fem minuter medan ditt "nya" varmvatten kokar upp. Sen ner med käket i magen och det nya vattnet i termosen till nästa mål.

Drytech kan man hitta i civilt utförande bla. hos välsorterade Intersportbutiker. Jag betvivlar dock att de har fulla dygnsförpackningar. Jag tror att de endast har enskilda rätter.

/Krook