Guest MD650 Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 I FM:s nya förslag till regering och riksdag så föreslås det att en av de fyra huvuduppgifter som finns nu skall utgå, nämligen att " Försvara Sverige mot väpnat angrepp". Vilken uppgift löser då Hv inom den "nya" Försvarsmakten? Skulle vara intressant att höra forumets uppfattning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 Nån mer än jag som kan dra några paralleller mellan "Försvara Sverige mot väpnat angrepp" och Försvarsmakten? Får väl byta namn till Civilsamhälleshjälparmakten istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 Jösses säger jag bara. Då kan vi väl lägga ner hela klabbet då. @MD650 Har du någon källa online? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vakten_F4 Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 "SOLDFFORUM.tk" is now known as "Försvarsmaktens_minnesförening.tk" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MD650 Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 Jösses säger jag bara.Då kan vi väl lägga ner hela klabbet då. @MD650 Har du någon källa online? The Swede Ja, en sak är helt klart ... nu är det dags att rensa ut det gamla invasionsförsvaret. I FM årsrapport från perspektivplanering 2002-03 så har man följande förslag: Försvarsmaktens Perspektivplanering, rapport 7, innehåller viktiga vägvalsfrågor och målbildsinriktningar inför försvarsbeslutet. De säkerhetspolitiska och militärstrategiska förändringarna i vårt närområde kräver en fortsatt reformering och utveckling av Försvarsmakten. Detta kräver en översyn av Försvarsmaktens uppgifter, reformering av personalförsörjningssystem, ändrad syn på deltagande i internationella insatser och övervägande om vilka framtida förmågor Försvarsmakten ska satsa på. Det behövs också och förändring av Försvarsmaktens indelning och ett förslag till indelning av Försvarsmakten är; insatsförband, grundorganisation och förstärkningsorganisation. ÖB förordar i rapporten att Försvarsmaktens långsiktiga utveckling inriktas mot den målbild som benämns Z, i vilken stärkt internationell insatsförmåga i närtid kombineras med nationell långsiktig kompetens och utvecklingsförmåga. http://www.hkv.mil.se/index.php?lang=sve&c...c=news&id=13185 Nackdelen med rapporten är att den är väldigt "luddig" (enl min mening) vilket ger enormt utrymme för tolkningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 MD 650 Har du läst rapporten? Om du läser rapporten så förordar man inte alls det överhuvudtaget.... Gör om gör rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 14, 2003 Report Share Posted May 14, 2003 På sidan står: "ÖB förordar i rapporten att Försvarsmaktens långsiktiga utveckling inriktas mot den målbild som benämns Z, i vilken stärkt internationell insatsförmåga i närtid kombineras med nationell långsiktig kompetens och utvecklingsförmåga." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 På sidan står: "ÖB förordar i rapporten att Försvarsmaktens långsiktiga utveckling inriktas mot den målbild som benämns Z, i vilken stärkt internationell insatsförmåga i närtid kombineras med nationell långsiktig kompetens och utvecklingsförmåga." Det är helt riktigt, Konceptet VA, Väpnat Angrepp, har försvunnit och ersatts med VS, Väpnad Strid för att ytterliggare markera att någon form av angrepp är för tillfället inte aktellt Och detta ger följdaktligen frågan vad har HV för uppgift förutom stöd till civila samhället? När det inte föreligger ett militärt hot mot Sverige. Jag kan tänka mig att detta är en synnerligen het potatis i HV kretsar, hur går snacket i Hv om det här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MD650 Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 (edited) a. Edited May 15, 2003 by MD650 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Personligen är jag med i Hemvärnet för att med vapenmakt försvara Sverige. Om huvuduppgiften kommer att bli stöd till det civila samhället lämnar jag följande meddelande: Tack för mig det har varit kul, men leta efter tanter och fylla sandsäckar kan Svenska freds och greenpeace göra. Ps. ring INTE mig om ivan kommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Personligen är jag med i Hemvärnet för att med vapenmakt försvara Sverige. Om huvuduppgiften kommer att bli stöd till det civila samhället lämnar jag följande meddelande: Tack för mig det har varit kul, men leta efter tanter och fylla sandsäckar kan Svenska freds och greenpeace göra. Ps. ring INTE mig om ivan kommer! Håller fullständigt med föregående talare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MD650 Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Det är nog tyvärr så att det är precis som sägs i ovanstående inlägg: FM förmåga mot VA (väpnat angrepp) är på väg att kraftigt nedprioriteras. Däremot skall förmågan till VS (väpnad strid) finnas kvar. Rent praktiskt så torde det innebära att behovet av krigsplanläggning (i gammal traditionell bemärkelse) inte längre finns. Däremot så skall FM kunna "kriga". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Jag anser mig inte klokare än någon annan, men efter 43 år på den här planeten har jag lärt mig följande: Det kommer alltid att vara krig mellan olika politiska/religiösa/system. Att vi inte har varit utsatta för det på 200 år är en kombination av tur och skicklighet. Det är ingen garanti för att att det i all framtid ska vara så. Ingen kan se in i framtiden, många försöker gissa men ingen vet säkert vad som kommer att hända. Bara för att jag inte har haft inbrott i min källare så säljer jag ju inte mitt sjutillhållarlås. Förstår ni liknelsen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MD650 Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Det man ska ha klart för sig att detta är ÖB:s förslag.... Regering och riksdag ska ha sitt ord med i leken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Lt. Payne: "Bara för att jag inte har haft inbrott i min källare så säljer jag ju inte mitt sjutillhållarlås." ...Och inte heller säger jag upp min hemförsäkring för att det inte "hänt" något på trettio år. OBS! SPEKULATION: Förvisso är vi inne i EU med båda fötterna och inom en inte allt för avlägsen framtid kommer vi säkert att ingå i ett fördjupat militärt samarbete i form av allians-åtaganden inom ramen för Unionen. Detta innebär att FM:s uppgifter i allt högre grad kommer att lösas UTANFÖR Sverige. Med tanke på detta och med de gigantiska nedbantningarna av FM i åminnelse, är en kursomläggning enligt utredningen en naturlig konsekvens. Hemvärnet (eller en annan kontraktsansluten frivillig stående militär insatsstyrka) kommer att öka i betydelse i så måtto att denna de facto är det näst intill enda som kan hävda territoriet, upprätthålla incident och kupp-beredskap och föra uppehållande strid i händelse av "det som inte kan hända" tills alliansparterna ansluter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eatgrenades Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 (edited) Utdrag ur utredning "Hemvärnet efter 2004" från HKV: sid 2 " I framtiden kommer hemvärnet att utgöra en viktig del av de nationella skyddsstyrkorna varvid de grundläggande huvuduppgifterna skall vara bevakning, skydd, ytövervakning och stöd till det civila samhället." Bilaga 1 sid 5 "Sabotageförband och luftlandsatta mindra förband skall vara den dimensionerande motståndaren." ll mindre förband avser pluton ur fskj-kompani. Bilaga 1 sid 8 kan man utläsa att de fyra ovanstående förmågorna ska gälla alla hv-plutoner. Plutoner med längre utbildningstid (30-60 h/år) kan dessutom få tilläggsuppgifter som försvara, eskortera, eldobservera, utföra fältarbeten m.m. Marint hv har ytterligare andra tilläggsuppgifter. Min slutsats är att om riksdagen spikar ovanstående så har vi fyra huvuduppgifter avarav en är stöd till civila samhället. Tidigare var det "svåra kriser" men tydligen avser man lätta på den skrivningen, dvs vi ska kunna efterfrågas för eftersök och översvämningar. OBS, den typen av uppgifter har tidigare varit frivillig, det står inget om hur detta ska tacklas framöver men det är rimligt att anta att frivilligheten för sådana insatser kommer att bestå. I resonemanget runt nationella skyddsstyrkorna och hemvärnets roll så kan man utläsa att vi behåller våra traditionella uppgifter runt civilbefolkning, infrastruktur och stöd till insatsförbanden. Edited May 15, 2003 by eatgrenades Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Capt Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Utredningen är nu dessutom ett av ÖB fastställt slutdokument. Skrivningen är spikad och innehållet gäller sedan 2003-04-11. HKV beteckning: 02 316:64502 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Det man ska ha klart för sig att detta är ÖB:s förslag....Regering och riksdag ska ha sitt ord med i leken Regering och riksdag stödjer sig på MUST "Omvärldsbeskrivning", den säger ganska tydligt att det innte finns något militärt hot inom den närmaste 10 åren. Följdaktligen har regering och riksdag samma uppfattning. Det är lite tråkigt när man ser hemvärnsmän som bara är intresserade av vapen och kuta skjuta och inte den minst lika viktiga stödet till resten av samhället. Är man en del av FM där ena huvud uppgiften är stöd till civila samhället så bör man väl inte rata en av huvuduppgifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Det är lite tråkigt när man ser hemvärnsmän som bara är intresserade av vapen och kuta skjuta och inte den minst lika viktiga stödet till resten av samhället. Är man en del av FM där ena huvud uppgiften är stöd till civila samhället så bör man väl inte rata en av huvuduppgifter. Nej, Hv ratar inte en av sina huvuduppgifter men med de begränsade antal timmar som finns till förfogande att öva på hinner man inte öva allt alltid! Hv (i vart fall här nere) utbildar i cykler där man vissa år övar stöd till det civila samhället, andra år övar strid etc. För du tror väl inte det är enskilda Hv-soldater som bestämmer vad som ska övas? Sådant brukar planeras åravis i förväg....... :hvbasker: :hvbasker: :hvbasker: :hvbasker: :hvbasker: :hvbasker: :hvbasker: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Även Försvarsmakten i övrigt prioriterar utbildning i väpnad strid. Klarar man av det klarar man nämligen även att ge stöd till det civila samhället... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Helt rätt BJE och Fyhr! Jag ställer så gärna upp och stödjer det civila samhället utifrån den förmåga, utbildning och utrustning jag tilldelas, men det vi skall öva på är STRID och vår förmåga att genomföra den. Hade jag velat engagera mig mer i att stödja det civila samhället hade jag valt att bli frivillig brandman eller gå med i civilförsvaret. Jag förstår inte de som lägger prio på att öva sig i att släcka skogsbränder mm. Den dagen då "stödet till det civila samhället" blir en prioriterad övning lägger jag av! Jag stödjer gärna samhället, men då vill jag ha adekvat skyddsutrustning ( vid exempelvis ROTA) och omfattas av samma trygghetssystem som brandmannen -samt ha full kompensation för inkomstbortfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Det är lite tråkigt när man ser hemvärnsmän som bara är intresserade av vapen och kuta skjuta och inte den minst lika viktiga stödet till resten av samhället. Är man en del av FM där ena huvud uppgiften är stöd till civila samhället så bör man väl inte rata en av huvuduppgifter. Jag anar att det var mitt inlägg du syftar på? Spelar ingen roll. Jag avser att i Hemvärnets roll lägga allt krut på den militära delen av verksamheten. Det finns andra frivilligorganisationer som existerar för det civila samhällets stöd. Blå stjärnan, frivilliga brandkåren, SBP kommer inte på fler just nu. Indelningen i olika organsationer är just för att alla ska dra sitt strå till stacken. Hade jag varit intresserad av kossor hade jag varit i blå stjärnan, nu är jag intresserad av militär verksamhet och därför tillhör jag Hemvärnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Uttern Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Instämmer med de flesta. Jag stödjer gärna det civila samhället men det är inte därför jag är med i HV. HV:s förmåga att stödja det civila samhället är en bonuseffekt av vår kunskap i strid och allt som följer med den i form av utbildning och utrustning. Men om HV ändrar inriktning bort från det militära så får andra ta över. Då lämnar jag in. Uttern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
111 SSK BAT Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Fan e ni inte läskunniga? Läs perspektivrapporten och hela perspektiv rapporten och välj inte ut stycken som passar era egna åsikter och uppfattningar. Läs särskilt sida 1 till 135 (128 i dokumentet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Utredningen är nu dessutom ett av ÖB fastställt slutdokument. Skrivningen är spikad och innehållet gäller sedan 2003-04-11. Nu skall vi återigen genomföra en omorganisation, kommer vi att lyckas denna gång? Nej! anser jag. Hotbilden är idag inte det stora kriget över vår land eller sjögräns, därom tvista få. Men lik förbaskat så skall vi nu organisera hemvärnet som om så vore fallet. Vi skall ha typförband över hela riket med fulltaliga grupper och plutoner, dvs ett krigsförband i dess rätta mening. Men var vi nyss inte alla överens om att det stora kriget inte kommer utan hotbilden är av ett annat slag. Varför inte ta omorganisationen hela vägen och få ett hemvärn där alla ges möjlighet att utvecklas och genomföra bra befäls och intruktörsutbildning. Övning och utbildning sker i tillfälligt sammansatta förband, där chefskapet ges möjlighet att rotera under ett eller två dygn. Då får vi en kader av bra befäl på alla nivåer som om hotbilden förändras kan ta emot alla de, som i orostider vill göra en insats i försvaret. Organisationen hemvärnsbataljoner och kompanier blir kvar beredd att fyllas på av frivilliga vid en eventuell framtida tillströmning och inte minst för att administrera hemvärnet. Naturligtvis skall vi organisera insatsplutoner och insatskompanier, för att lösa det akuta behovet. I dessa enheter placerar vi de ur hemvärnet som kan och vill vara med. Med den lösning som nu utredningen har presenterat gör man underförstått klart att om du inte tillhör insatsplutonerna/kompanierna, så kommer du att tillhöra B-laget. Vilket då naturligtvis medför mindre resurser, sämre ekonomiska förutsättningar, inte lika prioriterade på övningar och utbildningar (kurser). Kort sagt, hemvärnet skall genom utsvältning minskas till insatskompaniorganisationen. Det vore intressant att höra vad forumet har för synpunkter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Håller delvis med dig. Det är ju nu vi borde vara allmäna och breda. Nu när hotet kan vara vad som helst och när som helst. 08:orna snackar redan idag om en kader organisation dvs endats nycklebefattningarna är bemannade resten plikts in vid behov. Dock verkar det inte riktigt som om utredarna till "Hemvärnet efter 2004" har läst perspektivplaneringen..de stämmer inte riktigt överrens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zip Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Samma människor som kommer på kontraktsmärke, basker, nya gradbeteckningar, osv.... :hvbasker: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted May 15, 2003 Report Share Posted May 15, 2003 Det är lite tråkigt när man ser hemvärnsmän som bara är intresserade av vapen och kuta skjuta och inte den minst lika viktiga stödet till resten av samhället. Är man en del av FM där ena huvud uppgiften är stöd till civila samhället så bör man väl inte rata en av huvuduppgifter. Jag anar att det var mitt inlägg du syftar på? Spelar ingen roll. Jag avser att i Hemvärnets roll lägga allt krut på den militära delen av verksamheten. Det finns andra frivilligorganisationer som existerar för det civila samhällets stöd. Blå stjärnan, frivilliga brandkåren, SBP kommer inte på fler just nu. Indelningen i olika organsationer är just för att alla ska dra sitt strå till stacken. Hade jag varit intresserad av kossor hade jag varit i blå stjärnan, nu är jag intresserad av militär verksamhet och därför tillhör jag Hemvärnet. Håller helt och fullt med Lt. Payne och Uttern. Jag gick med i HV för att hjälpa till att försvara Sverige i händelse av ofred, men även för att vara behjälplig vid krissituationer i samhället. Men det finns många organisationer som kan ta hand om dom situationer som uppstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 Det är lite tråkigt när man ser hemvärnsmän som bara är intresserade av vapen och kuta skjuta och inte den minst lika viktiga stödet till resten av samhället. Är man en del av FM där ena huvud uppgiften är stöd till civila samhället så bör man väl inte rata en av huvuduppgifter. Jag anar att det var mitt inlägg du syftar på? Spelar ingen roll. Jag avser att i Hemvärnets roll lägga allt krut på den militära delen av verksamheten. Det finns andra frivilligorganisationer som existerar för det civila samhällets stöd. Blå stjärnan, frivilliga brandkåren, SBP kommer inte på fler just nu. Indelningen i olika organsationer är just för att alla ska dra sitt strå till stacken. Hade jag varit intresserad av kossor hade jag varit i blå stjärnan, nu är jag intresserad av militär verksamhet och därför tillhör jag Hemvärnet. Håller helt och fullt med Lt. Payne och Uttern. Jag gick med i HV för att hjälpa till att försvara Sverige i händelse av ofred, men även för att vara behjälplig vid krissituationer i samhället. Men det finns många organisationer som kan ta hand om dom situationer som uppstår. Gör det? Vilken annan organisation förutom det riktiga FM kan på så kort tid kalla fram en så stor mängd människor som kan användas vid eftersök, översvämningar, etc. Jag har svårt att se någon annan frivilligorganisation än Hv som är bättre lämpad för att hjälpa till vid sådana händelser änjust Hv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 Gör det? Vilken annan organisation förutom det riktiga FM kan på så kort tid kalla fram en så stor mängd människor som kan användas vid eftersök, översvämningar, etc. Jag har svårt att se någon annan frivilligorganisation än Hv som är bättre lämpad för att hjälpa till vid sådana händelser änjust Hv. Det är en bonus-effekt av att vara organiserade för stridens krav. Klarar man strid klarar man att leta efter tant Olga också, bara en något annorlunda form av eftersök. Förutsatt tant Olga inte bits när man hittar henne, vill säga. Vill i sammanhanget påpeka de skillander som finns i Sverige avseende just eftersök etc......här nere i Skåne ska man minsann vara bra driven för att lyckas gå vilse......medan det går alldeles utmärkt i andra delar av riket! Vi har också en väldigt stor befolkning med polis och räddningstjänst ganska väl avpassat efter detta. Således ska det ha gått på röven ordentligt innan Hv kallas in som resurs här nere! (Som när Ringsjöarna hotade översvämmas) /Fyhr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts