Jump to content

Warriors

Recommended Posts

I CIMIC tråden så togs Warriors upp.

Ni som har varit nere i Bosnien...tycker ni att den återgav hur det var på ett trovärdigt sätt?

Jag tycker personligen att den var väldigt trovärdigt och skildrade maktlösheten väldigt trovärdigt.

En sak som jag aldrig kommer att glömma (bland många) är lukten när det brändes sopor och dylikt. Så fort jag känner den doften så är jag tillbaka

Den har redan sänts i repris en gång i SVT.

Jag som inte har några egna erfarenheter från utlandstjänst, har ju lite svårt att uttala mig om trovärdighet osv. Men det var åtminstonde en välgjord film (filmer) som berörde ganska ordentligt...

Kände faktiskt att jag ville åka ned och hjälpa efter ha sett filmen.

Helt rätt LeadHead jag håller fullständigt med dej om det ;) ;)

jag har iallafall det sista avsnittet på film när dom kommer hem till England igen något förändrade minst sagt

Visst fanns det ofta inslag av maktlöshet, men i huvudsak tycker jag resultatet är över förväntan. Det finns gränser för vad man kan uträtta när styrkeförhållandena är en mot trettio.

Händelserna dagarna kring Stupni Do var första gången NordBat började visa styrka på allvar, och naturligtvis är det synd att vi kom för sent. Vi pressade dock på trots underläget och räddade trots allt ett tjugotal människor från ingenmansland.

Henricssons ultimatum till Bobovacbrigaden var solklart; Släpp in oss eller vi anfaller! Det var förmodligen första gången sedan Kongo svensk trupp fick order att ta terräng. En mycket spak kommendör för "Brigada Bobovac" gick med böjt huvud ut från "sporthotellet" till sin vinröda Vaz Niva och tvingades av Henricsson köra före och släppa in oss. (Jag var 12,7-skytt på den V/E-SISU Henricsson utnyttjade dessa dagar). Trots den inledande maktlösheten slutade ju dessa dagar med att vi körde över kroaterna (även bokstavligen i form av några vägspärrar).

Jag glömmer dessutom aldrig en arg Henricsson skrikandes "Jävla fegisar!" efter de fyra kanadensiska "Cougars" som lämnade torget i Vares med svansen mellan benen och for hem då de ansåg läget ohållbart. (Vilken förstärkning, va - lämna sina kollegor i sticket när det börjar osa hett!)

Dastansko var vad jag har hört en superflopp där jag tack och lov inte var med. Jag förstår känslan av maktlöshet i det läget. Måste ha varit en mäkta jobbig situation.

På BA01 hade jag tjänst i V/E-plut med byte till MP då vakanser uppstod där efter jul.

Jag tycker ni killar som har varit nere gjort en jävligt bra jobb. Själv har jag ingen erfarenhet av det men vill gärna åka på mission. Man blir inspirerad när man läser oglamorösa beskrivningar. Jag vet inte hur det egentligen var men enligt er så verkar stämningen och atmosfären ur serien verkligen blivit fångat. När man såg den blev man stundtals ganska upprörd över att FN inte hade fixat tillräckligt med mandat för att lösa problemen på plats.

All heder åt våra fredssoldater.

Unicorn & Adam Wilhelm

Handfallenheten och passiviteten som de brittiska soldaterna uppvisade i serien känner jag inte riktigt igen. Visst var "de svenske" ovanligt aktiva och tog ovanligt många personliga initiativ men de gånger jag jobbade med britterna så var de i alla fall inte så passiva.

En liten anekdot om britterna är att jag var med på en briefing i det brittiska HQ:t. Där man förutom de vanliga ekort, OP och patrulluppdragen gick igenom vilka IRA-killar som misstänktes finnas i området. Dessa skulle givetvis jagas och överlämnas i valbart skick (oskadd, tilltufsad eller död) till säkerhetstjänsten. De var inte särskilt diskreta med detta klara brott mot mandatet då de visste att en svensk satt i församlingen.

Detta är ett litet exempel på att stora länder alltid har egenintressen i missionsområdet. En del av förklaringen till varför små länder som bl.a. Sverige är populära i internationella uppdrag i FN:s regi.

Instämmer med dig, Haegg. Nog tycker även jag britterna visade betydligt raskare initiativ än i serien och hade stor uppfinningsrikedom vad gäller kreativa lösningar på diverse etniska motsättningar och praktiska problem.

Men miljöerna och stämningen i "Warriors" var kusligt porträttlik!

Våre käre fredsframtvingare Ulf H visade ju också att mandatet medgav betydligt mer handlingsutrymmeutrymme än många andra nationer egentligen ville kännas vid. Mandatet var ju enligt ovan nämnde kämpe enligt FN:s kapitel 6 - och en halv...

• 5 years later...

Några av kommentarerna från filmsidan… (den bosniska sidan för skådespelarear är egentligen från Före detta YU)

As far as I´m concerned Warriors is a very realistic depiction of what it was like in Bosnia during the war. It shows the brutality being committed to civilians and how the "hopeless" Un-mandate could comfuse (and disgust) both the population and the soldiers themselves. Just look what happened in the "safe sone" of Srebrenica(!).

But one must bare in mind that the events depicted here is just in One particular region of Bosnia. Here it happenes to be the British-sector in the Travnic, Vitez, Amichi area. Some incidents I know happened (like the burned victims in the cellar) and some are most likely made up, but surely with the intent of realism in mind. Here obviosly the Serbs outnumbered the Muslims and therefor had most of the control. This I mention because after reading two comments here, both from Bosnia oe most likely to be Serb (saying that the depictions in this film are "black and white" portrayed) and one Muslim (Finding the film to be very realistic, having lived through the whole war in Sarajevo.)

Having been in bosnia myself I think I can appreciate this film more. Being shot in Tsjekkia it still looks very much like Bosnia. Although it was wery calm there then (in -99),long after the war was over. The UN had been replaced by the NATO forces(maybe a bit too late). But the work consisted of pretty much the same(except for the extreme tasks given as the result of war off cource) , driving around in our "sizu`s", working with local interpreters and keeping in touch with the local population. The following year I went to Kosovo, a more recent conflict. During that war NATO bombed Serbia in protest of the treatment given to the Albanians in Kosovo. When we arrived(early 2000) the situation had turned to the opposite and it was mostly the Serbs who had to be kept safe of the Albanians, who had started returning to Kosovo.

So I agree that there is no such thing as a "black and white" explanation of the tragedy. There was surely bad deeds made by all "sides", as in every war.

Tja...

Jag kände mig maktlös iallafall vid Stupnido och Dastansko.

Totalt sett så uträttade vi väldigt mycket.

Unicorn: Var du på Ba 01?, hittade inget i din profil...

You don’t have too. You did a great job there. Some of my friends who’s been in captivity in Tuzla and get back to Vares are been haunted by Police of Mervana Hadzimurtezic. Your r commander said ill send a SISU under your bulding.And your job is if they come to jump on it. The both are alive one is in Holland.

Du har inte för. Du gjorde ett stort jobb där. Några av min vänner, som har varit i fångenskap i Tuzla, och får baksida till Vares spökas av polis av Mervana Hadzimurtezic. Ditt said sjuk för r-commander överför en SISU under din bulding. Och ditt jobb är, om de kommer att hoppa på det. Båda är vid liv är i Holland.

You don’t have too. You did a great job there. Some of my friends who’s been in captivity in Tuzla and get back to Vares are been haunted by Police of Mervana Hadzimurtezic. Your r commander said ill send a SISU under your bulding.And your job is if they come to jump on it. The both are alive one is in Holland.

Du har inte för. Du gjorde ett stort jobb där. Några av min vänner, som har varit i fångenskap i Tuzla, och får baksida till Vares spökas av polis av Mervana Hadzimurtezic. Ditt said sjuk för r-commander överför en SISU under din bulding. Och ditt jobb är, om de kommer att hoppa på det. Båda är vid liv är i Holland.

Are you using a translation machine, Waterman? That swedish is barely readable.

Are you using a translation machine, Waterman? That swedish is barely readable.

Yes I’m Stranger on this forum but Ill Try just to Tell Sorry 

waterman, it´s oka for you to use english ;)

we understand :unsure:

finns det nåt sätt att få tag i Warriors? jag tror inte jag har sett den än..

vore väldigt intressant att få se hur det var där nere (även om allt kanske inte är i exakt detalj)

waterman, it´s oka for you to use english ;)

we understand :unsure:

finns det nåt sätt att få tag i Warriors? jag tror inte jag har sett den än..

vore väldigt intressant att få se hur det var där nere (även om allt kanske inte är i exakt detalj)

Thank you

Details are Darkest than a Horror Film. That can tell you your countryman who’s been there UNPROFOR NORDBAT 2