Dahlberg Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 (edited) Jag är ju en av de stackars Hv-männen som ännu inte lyckats få tag i en 90-hjälm... hur jag än försöker och fjäskar och luras på nått förråd så går det inte trots att det bara ligger stora högar bakom diskarna... Varför är världen så ond?! Jag blir galen av att springa runt i ett tungt ollon (m/37 heter den va?) på huvudet! Speciellt galen blir jag nu när fler och fler fixar fram hjälmen... Ja, jag vet att Hv kommer att få ut den om nått år (typ år 2015), men jag vill ha den NU! Jag som MÖP klarar klarar av att fixa fram den utrustning jag vill ha, men 90-hjälmen klarar inte mina krafter av! Är det bara jag som lider av detta? Jag vill nu ha lite förståelse och påbackning... Är det någon som har något bra knep att få fram hjälmen?! En snygg hjälm: En hjälm som jag hatar över allt annat: Om bilderna på 37:an inte funkar så kan man kolla in dom här:Äldre hjälmar Edited May 6, 2003 by Dahlberg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Jag är ju en av de stackars Hv-männen som ännu inte lyckats få tag i en 90-hjälm... hur jag än försöker och fjäskar och luras på nått förråd så går det inte trots att det bara ligger stora högar bakom diskarna... Varför är världen så ond?! Jag blir galen av att springa runt i ett tungt ollon (m/37 heter den va?) på huvudet! Speciellt galen blir jag nu när fler och fler fixar fram hjälmen... Ja, jag vet att Hv kommer att få ut den om nått år (typ år 2015), men jag vill ha den NU! Jag som MÖP klarar klarar av att fixa fram den utrustning jag vill ha, men 90-hjälmen klarar inte mina krafter av! Är det bara jag som lider av detta? Jag vill nu ha lite förståelse och påbackning... Är det någon som har något bra knep att få fram hjälmen?! En snygg hjälm: En hjälm som jag hatar över allt annat: Du kan få min Den tar mest upp plats i en garderob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 6, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 6, 2003 Flytta, byt HV-kompani ?! ;) Jag har 2 du kan få låna den ena av mig :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted May 6, 2003 Author Report Share Posted May 6, 2003 Nu blir jag ju typ mobbad... Då kan nånn (Kimster) visa att han är en sann man, som värnar om andra MÖP:ar och skicka hjälmen till mej... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Nu blir jag ju typ mobbad... Då kan nånn (Kimster) visa att han är en sann man, som värnar om andra MÖP:ar och skicka hjälmen till mej... Nu ska man inte förhasta sig....Det kan vara bra att ha två hjälmar. Dörrstopp, brevpress....ja användnigsområdet för en 90-hjälm är otaliga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akula Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Jag lider med dig! Jag såg verkligen fram emot lite ny utrustning när jag gick med i HV (jag vet, helt verklighetsfrämmande). Något måste hänt på tio år sedan jag gjorde vpl tänkte jag. Inte då, stora berg med 90 hjälmar och den lille skinntorra gubben lommade iväg till något dammigt rum och kom tillbaka med plåt-pottan. :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 He,he!!! Jag har också två. En "fixad" och en tilldelad /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted May 6, 2003 Author Report Share Posted May 6, 2003 Jag har också två. En "fixad" och en tilldelad... Nu blir jag sur! Det var ju inte meningen att folk ska skryta om hur många jävla hjälmar man har... det var ju meningen att folk skulle komma med lite schyssta förslag på hur man kan komma över en 90-hjälm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Så länge dom inte levererat de modifierade 90-hjälmarna så får förrådet gärna behålla dom. Själv kör jag med en Hollänsk FN-hjälm The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Jag har också två. En "fixad" och en tilldelad... Nu blir jag sur! Det var ju inte meningen att folk ska skryta om hur många jävla hjälmar man har... det var ju meningen att folk skulle komma med lite schyssta förslag på hur man kan komma över en 90-hjälm! Dahlberg! Det var inte illa menat. Ett tips är att gå med i en insatspluton. /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted May 6, 2003 Author Report Share Posted May 6, 2003 Så länge dom inte levererat de modifierade 90-hjälmarna så får förrådet gärna behålla dom.Själv kör jag med en Hollänsk FN-hjälm... Och FN-hjälmen har Du för att m/37-hjälmen är undermålig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Nä, FN-hjälmen har jag för att min m/37 är ommålad i guldfärg och försedd med två stjärnor. Den blev en present till kompanichefen när han fyllde år. Jämför man passform och bekvämlighet på en 90-hjälm och en m/37 så vinner 37:an lätt. Deesutom tror jag tillochmed att 90-hjälmen är tyngre, den är iallafall inte lättare. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahlberg Posted May 6, 2003 Author Report Share Posted May 6, 2003 Nä, FN-hjälmen har jag för att min m/37 är ommålad i guldfärg och försedd med två stjärnor.Den blev en present till kompanichefen när han fyllde år. Jämför man passform och bekvämlighet på en 90-hjälm och en m/37 så vinner 37:an lätt. Deesutom tror jag tillochmed att 90-hjälmen är tyngre, den är iallafall inte lättare. Att 37:an skulle vara tyngre och mindre bekväm än en 90-hjälm har ingen sagt något om... än... Personligen så tycker jag faktiskt att 90-hjälmen är skönare... Att 90-hjälmen är modernare och därmed snyggare och rymligare (För exempelvis kåpor) kan Du väl inte sticka under stolen med?! Hur kunde Du ge bort 37:an när den har så bra passform och är så bekväm...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Nä, FN-hjälmen har jag för att min m/37 är ommålad i guldfärg och försedd med två stjärnor.Den blev en present till kompanichefen när han fyllde år. Jämför man passform och bekvämlighet på en 90-hjälm och en m/37 så vinner 37:an lätt. Deesutom tror jag tillochmed att 90-hjälmen är tyngre, den är iallafall inte lättare. Att 37:an skulle vara tyngre och mindre bekväm än en 90-hjälm har ingen sagt något om... än... Personligen så tycker jag faktiskt att 90-hjälmen är skönare... Att 90-hjälmen är modernare och därmed snyggare och rymligare (För exempelvis kåpor) kan Du väl inte sticka under stolen med?! Hur kunde Du ge bort 37:an när den har så bra passform och är så bekväm...? Får hålla med Dahlberg här... Stålkrukan suger Jag anser att 90-hjälmen både är bekvämare och sitter bättre... Sedan gör det föbannat mycket ondare att slå tårna i Stålkrukan än i 90-an, när den ligger på golvet efter en övning ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedy2 Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Är 90 hjälmen lättare? Nä inte min iaf och sitter illa på huvudet gör den också Jag är nog gladare i min plåthjälm, men min Plutch tvingar mig att använda den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 För att lägga till en fältmässig fördel med M/37.. Du kan koka vatten i den, men pröva inte det med M/90 hjälmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Att 37:an skulle vara tyngre och mindre bekväm än en 90-hjälm har ingen sagt något om... än... Personligen så tycker jag faktiskt att 90-hjälmen är skönare... Att 90-hjälmen är modernare och därmed snyggare och rymligare (För exempelvis kåpor) kan Du väl inte sticka under stolen med?! Hur kunde Du ge bort 37:an när den har så bra passform och är så bekväm...? "Jag blir galen av att springa runt i ett tungt ollon (m/37 heter den va?) på huvudet!" Texten ovan är citat från ditt första inlägg i tråden. Det tolkar jag som att du tycker m/37 är tyngre än 90-hjälmen. Visst, det går bättre att använda kåpor under 90-hjälmen men den sitter ju inte still på huvudet. Snygg? Vad har det med saken att göra? Det är väl ingen modeshow heller. Anledningen till varför min hjälm fick bli ommålad var för att det var jag som fixade presenten. Jag skulle få en annan hjälm istället men det har inte blivit av. Sen är min Hollänska hjälm bekvämare än en m/37 men det har jag inte sagt något om. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Snygg? Vad har det med saken att göra? Det är väl ingen modeshow heller. Inte??? Varför tror du all baskernoja finns då??? Tjat om stuk osv... eller Granntråden om 90 vs 59 mössa, eller tjatet om frisyrer osv osv... Soldater, fåfänga som tusen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bellum Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 En till fördel med gamla krukan (Appropå att tappa den på tån och dylik icke reglementerad verksamhet) Den är finfin som tillhygge i närkamp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan ES Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Snygg? Vad har det med saken att göra? Det är väl ingen modeshow heller. Inte??? Varför tror du all baskernoja finns då??? Tjat om stuk osv... eller Granntråden om 90 vs 59 mössa, eller tjatet om frisyrer osv osv... Soldater, fåfänga som tusen Jag skulle nog vilja påstå att det handlar mer om att uppträda på ett vårdat och propert sätt. Dagens soldater bör vara ett föredöme och hur går det om klädseln ser lite allmänt slarvig ut. Sedan vill man eftersträva enighet inom gruppen därför bör väl samtliga ha samma hjälm. /Johan ES PS. den som tvunget vill ha en 90-hjälm kan ju alltid köpa den här: Militärlagret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Problemet med den gammla hjälmen är att folk inte vet hur den skall stukas. Det gör den ful. Men med lite blommor, blader samt kammonät så ser man inte skillnad på dom två. Att m-37an är skönare att bära är bevisat av samma schweiziska laboratorie som undersöker lyposymer c14 oljor och annat till skönhetskrämer (<-- ett skämt) Med rätt stuk på hjälmen så blir den helt ok. Fel stuk: Kepsen på hjälmdoket är utfälld. En liten toffs mitt uppepå hjälmen av nät som blivit över och inte vikts in. Öronlapparna är lite lätt på svaj (á la Scherlock Holmes)och knytna med rosett på hjälmen. Rättstuk: Kepsen är dubbelvikt och ligger diktan mot hjälmen med hjälp av en bit gummiring. Nätet är jävlig tajt och överblivet när har vikts in under nätet. Hålet i nätet som detta bildar är 1 enkrona stort. Öronlapparna är vikta så att dom sticker upp med samma höjd som kepsen, även dessa är på plats med samma gummiring. Kanten som keps och öronlappar bildar när allt är rätt gjort en cirka 5cm tjock kant med ett svart streck i (gummiringen) Har ej några bilder men det finns gott om skrämmande foton. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Som mitt användarnamn antyder så har jag inte gjort lumpen och jag undrar lite över om detta med hur man ser ut och rätt stuk på alla persedlar. Jag som har ett miltärt intresse lägger kanske märke till sådana små detaljer som att man har olika mössor eller hjälmar i en grupp men det gör ju inte att jag reagerar mer än "Jaha de har olika XXXX på sig". Frågan är om andra bryr sig över huvudet taget ? Så länge man har gröna kläder på sig tror ju alla att man antingen är miltär, jägare eller fågelskådare och sen är det bra med det. Hjälmen ska väl för övrigt täckas av kamouflagenät så den ser man ju i alla fall inte, vill man ha M90 mönster på en äldre hjälm får man väl tigga till sig ett byxben och sy lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Som mitt användarnamn antyder så har jag inte gjort lumpen och jag undrar lite över om detta med hur man ser ut och rätt stuk på alla persedlar.Jag som har ett miltärt intresse lägger kanske märke till sådana små detaljer som att man har olika mössor eller hjälmar i en grupp men det gör ju inte att jag reagerar mer än "Jaha de har olika XXXX på sig". Frågan är om andra bryr sig över huvudet taget ? Så länge man har gröna kläder på sig tror ju alla att man antingen är miltär, jägare eller fågelskådare och sen är det bra med det. Hjälmen ska väl för övrigt täckas av kamouflagenät så den ser man ju i alla fall inte, vill man ha M90 mönster på en äldre hjälm får man väl tigga till sig ett byxben och sy lite. Det är sant att dom flesta civila inte bryr sig om du har en rättstukad basker eller liknande... Dom flesta ur den yngre generationen bryr sig inte heller om den är grön, röd eller svart... MEN!!! Det gäller att se proper ut!!! Vara ett föredömme trots att ingen bryr sig om... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Hjälmen ska väl för övrigt täckas av kamouflagenät så den ser man ju i alla fall inte, vill man ha M90 mönster på en äldre hjälm får man väl tigga till sig ett byxben och sy lite. Eller Recon Blir ganska dyrt men den som skall vara fin får lida pin! (i plånkan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Rättstuk: Kepsen är dubbelvikt och ligger diktan mot hjälmen med hjälp av en bit gummiring. Nätet är jävlig tajt och överblivet när har vikts in under nätet. Hålet i nätet som detta bildar är 1 enkrona stort. Öronlapparna är vikta så att dom sticker upp med samma höjd som kepsen, även dessa är på plats med samma gummiring. Kanten som keps och öronlappar bildar när allt är rätt gjort en cirka 5cm tjock kant med ett svart streck i (gummiringen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KattenJansson Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Protwa. Just så. Läggtill ett svart band av gummi som håller allt på plats så har vi det "rätta" stuket. Protiwa> Vad har du som håller grejerna på plats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Protiwa Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 (edited) Protwa. Just så. Läggtill ett svart band av gummi som håller allt på plats så har vi det "rätta" stuket. Protiwa> Vad har du som håller grejerna på plats? Faktist inget, det är så spänt att det sitter av sig själv. På min andra stålkruka har jag fixat till med kammonät igenom oknäten och på den har jag det svarta "bildäcks" bandet. Har inte hunnit fota den men det kommer. Fler bilder på min samling kan ses här: Länk till min samling Edited May 6, 2003 by Protiwa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Det gäller att se proper ut!!! Vara ett föredömme trots att ingen bryr sig om... Att vara ett så stort föredöme i utseendet vet jag inte om jag tycker är försvarets uppgift specielt inte som inte så många andra ser någon skillnad på t ex en "rättstukad" och "felstukad" basker. Att man ska se någorlunda hel ut och kanske inte springa omkring med allt för stor spridning på utrustning tycker jag men t ex den bild som visades upp som exempel på dålig stil i en tidigare tråd visade mer för mig att man inriktade sig på vad man skulle göra och inte massa onödigt klädreglemente. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Jag har också två. En "fixad" och en tilldelad... Nu blir jag sur! Det var ju inte meningen att folk ska skryta om hur många jävla hjälmar man har... det var ju meningen att folk skulle komma med lite schyssta förslag på hur man kan komma över en 90-hjälm! Dahlberg! Det var inte illa menat. Ett tips är att gå med i en insatspluton. /ERI Vad då? Gå med i insats? Spelar väl ingen roll, alla mina papper skulle vara fixade för inträde i Insats för fyra veckor sedan men eftersom förrådet i Eksjö inte står med på någon utskickslista så kan jag fortfarande inte få dom grejor rätteligen ska utdelas till mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menige Ryan Posted May 6, 2003 Report Share Posted May 6, 2003 Men man kan ju fråga sig? Varför ligger det drivor av 90:hjälmen och blir ändå tilldelad 37:a hjälmen? ska man inte byta ut/tilldelas modernare material när det finns ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts