Rokare Posted September 13, 2011 Report Posted September 13, 2011 Hittade en intressant artikel här: http://krigskonster.blogspot.com/2011/09/krigare-fran-mazar-e-sharif-i-libyen.html Vad tror ni, finns det någon rimlighet? Som kvällspressen brukar skriva: "Har du mer info eller bilder? Posta dem här" GMY Quote
g3space Posted September 13, 2011 Report Posted September 13, 2011 Afghaner i Libyen oroar jag mig inte så mycket för. Däremot vad som antyds i sista stycket; det strömmar nu vapen ut från Libyen. Tunga och avancerade sådana. Vi får hoppas att koalitionens SF- och underrättelseresurser nu snabbt ställts om till att spåra och stoppa dessa från att hamna i dåliga händer. Quote
Casca Rufus Longinus Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Och vem exakt är orolig för att några gamla libyska sam7's ska sättas mot flygplan/helikoptrar med moderna motmedel? Quote
Proto Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Och vem exakt är orolig för att några gamla libyska sam7's ska sättas mot flygplan/helikoptrar med moderna motmedel? Inte alla tänkbara mål för militanta muslimer och andra har moderna motmedel att ta till.. Quote
Casca Rufus Longinus Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Så går det när man postar bakfull,jag gör genast 60 armsträck som straff! Självklar vill man inte sitta i en 747 och få en sam7 i arslet Quote
g3space Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Dessutom har jag en obehaglig känsla av att det nog kan finnas en hel del modern hårdvara där nere också. Kanske inte nödvändigtvis lv, men tillräckligt för att stärka självförtroendet hos diverse krigsherrar i närområdet. Quote
Casca Rufus Longinus Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Definiera modern Quote
g3space Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Definiera modern Nymodig, på modet; nutida, ny Quote
Casca Rufus Longinus Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Definiera modern Nymodig, på modet; nutida, ny Humor,,,,kul,,, Ok,då skickar jag tillbaka bollen med en skruv Jag såg inga moderna vapenplattformar när jag var i Libyen denna vår. Det modernaste var sam7 samt milan. Quote
g3space Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Det var inte nödvändigtvis några high-tech plattformar jag tänkte på; dessa brukar ju lyckligtvis kräva viss utbildning. Däremot storhandlade den gode översten bl a handeldvapen i Belgien relativt nyligen, om det nu är produktionsdatum du hänger upp dig på. Poängen är att det inte bara är gammalt och rostigt som nu möjligen strömmar ut ur Libyen. Hur mycket fick t ex JEM:s ledare med sig på vägen tillbaka in i Darfur? Quote
Knekt Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Det är bara ett skutt till Europa. Här kan en båtlast med Libyskt krigsbyte ge en god inkomst. Quote
Casca Rufus Longinus Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Hmm kanske blir en intressant tråd i allafall. Ok here we go, Med moderna vapen menar jag vapensystem som faktiskt kan ta ner stridsplan,helikoptrar och olika transportplan med moderna motmedel. Självklart kan man ställa till med ordentlig skada med en tung kulspruta,olika rpg system eller dom CG granatgevärM48 med tempererad ammunition jag såg därnere och det även på militära flygfarkoster om man placerar sig på rätt ställe och har tagit ut korrekt avstånd osv. Men det är fortfarande inte moderna vapensystem och dom strömmar inte direkt ut från Libyen. Och dylika ovan nämnda vapen finns redan tillgängligt i stora mängder, dels från italienskt håll och dels från balkan hållet(ursäkta mina slangutryck). Sedan så är det naturligtvis inte omöjligt att någon container hit och dit med kulsptrutor,rpg's och liknande grejer faktiskt kommer fram till Europa men dom vapnen kommer med största sannolikhet inte hamna i händerna på terrorister utan vanliga brottslingar som förövrigt redan har tillgång till dessa vapnen. Quote
imint Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Definiera modern Modern som i Sa-24 Grinch? http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3A27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3Aabcd011c-bc5d-4b32-a87b-3f60b4e42e8c //I Quote
g3space Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Men om du för ett ögonblick bortser från hotet mot stridsflygplan med moderna motmedel. Har Sudans flygvapen moderna motmedel? Jag vet inte. Från vad jag kunnat läsa mig till hittills så tror jag vapen från Libyen kan ha en destabiliserande effekt i några av grannländerna, men du verkar inte speciellt orolig. Ingen vore gladare än jag om det visar sig att du har rejält på fötterna. Quote
Casca Rufus Longinus Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Definiera modern Modern som i Sa-24 Grinch? http://www.aviationweek.com/aw/blogs/defense/index.jsp?plckController=Blog&plckScript=blogScript&plckElementId=blogDest&plckBlogPage=BlogViewPost&plckPostId=Blog%3A27ec4a53-dcc8-42d0-bd3a-01329aef79a7Post%3Aabcd011c-bc5d-4b32-a87b-3f60b4e42e8c //I Sa-24'an är ju definitivt intressant för terrorister eftersom den är så lätt och portabel, den lilla storleken gör ju dessutom att den inte väcker uppmärksamhet under transport ;) Quote
Casca Rufus Longinus Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Men om du för ett ögonblick bortser från hotet mot stridsflygplan med moderna motmedel. Har Sudans flygvapen moderna motmedel? Jag vet inte. Från vad jag kunnat läsa mig till hittills så tror jag vapen från Libyen kan ha en destabiliserande effekt i några av grannländerna, men du verkar inte speciellt orolig. Ingen vore gladare än jag om det visar sig att du har rejält på fötterna. Att eventuella vapen som sprids FRÅN Libyen skulle ha en destabiliserade effekt i Afrika är mycket osannolikt,situationen har ju varit precis tvärtom att kombattanter åker dit med vapen. Men visst har det skett en del smuggelförsök från Libyen, man tog ju bla en hel lastbil fullproppad med lätta infanterivapen(ak47,FN-fal,rpg) vid egyptiska gränsen. Men noterbart är att det var Libyer som stoppade lastbilen. Rent generellt kan man säga att det har ansetts som förräderi mot revolutionen att tex smuggla ut vapen som faktiskt behövs för kampen mot Ghaddafi. Quote
g3space Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Rent generellt kan man säga att det har ansetts som förräderi mot revolutionen att tex smuggla ut vapen som faktiskt behövs för kampen mot Ghaddafi. Det är förstås sant. Men de som slåss för översten då? När kampen är över och de behöver pengar och fri lejd eller helt enkelt återvänder till sina hemländer. Redan är idag är det ju någon som högst bevisligen säljer vapen. Men som sagt, jag hoppas du har rätt. Quote
Casca Rufus Longinus Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Rent generellt kan man säga att det har ansetts som förräderi mot revolutionen att tex smuggla ut vapen som faktiskt behövs för kampen mot Ghaddafi. Det är förstås sant. Men de som slåss för översten då? När kampen är över och de behöver pengar och fri lejd eller helt enkelt återvänder till sina hemländer. Redan är idag är det ju någon som högst bevisligen säljer vapen. Men som sagt, jag hoppas du har rätt. Antingen så missförstår vi varandra eller så är någon otydlig. Självklart kommer det att läcka ut lite vapen från Libyen, det har det bevisligen redan gjort. Men det kommer inte att vara sådana vapen som innebär ett hot mot oss här i Europa och definitivt inte tillräckliga mängder av övriga vapentyper för att det skall ha en delstabiliserande effekt någon annan stans annat än lokalt dvs,bebyggelse i storlek av by eller liten stad i Afrika. Quote
g3space Posted September 14, 2011 Report Posted September 14, 2011 Antingen så missförstår vi varandra eller så är någon otydlig. Självklart kommer det att läcka ut lite vapen från Libyen, det har det bevisligen redan gjort. Men det kommer inte att vara sådana vapen som innebär ett hot mot oss här i Europa och definitivt inte tillräckliga mängder av övriga vapentyper för att det skall ha en delstabiliserande effekt någon annan stans annat än lokalt dvs,bebyggelse i storlek av by eller liten stad i Afrika. Jag vet inte om vi missförstår varandra. Kanske är det bara så att jag tror för mycket på vad jag läser i tidningarna... http://www.independent.co.uk/news/world/africa/hundreds-of-missiles-go-missing-from-regimes-abandoned-arms-dumps-2351028.html http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5iPI6THLmeGORQfhAjf4fpUd6faKg?docId=bc36f02ba3b144e8bc892ffb5ba70acb Quote
Casca Rufus Longinus Posted September 17, 2011 Report Posted September 17, 2011 Antingen så missförstår vi varandra eller så är någon otydlig. Självklart kommer det att läcka ut lite vapen från Libyen, det har det bevisligen redan gjort. Men det kommer inte att vara sådana vapen som innebär ett hot mot oss här i Europa och definitivt inte tillräckliga mängder av övriga vapentyper för att det skall ha en delstabiliserande effekt någon annan stans annat än lokalt dvs,bebyggelse i storlek av by eller liten stad i Afrika. Jag vet inte om vi missförstår varandra. Kanske är det bara så att jag tror för mycket på vad jag läser i tidningarna... http://www.independent.co.uk/news/world/africa/hundreds-of-missiles-go-missing-from-regimes-abandoned-arms-dumps-2351028.html http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5iPI6THLmeGORQfhAjf4fpUd6faKg?docId=bc36f02ba3b144e8bc892ffb5ba70acb Mm som vanligt skall man ju reflektera över källan till information och vad den/dom/det kan ha för syfte med att vinkla eller ljuga om vissa saker, och SEN faktiskt börja reflektera över innehållet. Quote
dxl Posted September 18, 2011 Report Posted September 18, 2011 Jag kan ju tänka mig att om det blir en ny svensk militär markinsats någonstans på den Afrikanska kontinenten. Då kommer inte våra besättningar på diverse fordon bli sådär jätteglada om det dyker upp milan robotar från Libyen. Det är inte bara ett kort skutt till Europa från Libyen, det är ett ganska kort skutt till Palestina/Israel också... Quote
GC1 Posted September 18, 2011 Report Posted September 18, 2011 Rent generellt kan man säga att det har ansetts som förräderi mot revolutionen att tex smuggla ut vapen som faktiskt behövs för kampen mot Ghaddafi. Det är förstås sant. Men de som slåss för översten då? När kampen är över och de behöver pengar och fri lejd eller helt enkelt återvänder till sina hemländer. Redan är idag är det ju någon som högst bevisligen säljer vapen. Men som sagt, jag hoppas du har rätt. Antingen så missförstår vi varandra eller så är någon otydlig. Självklart kommer det att läcka ut lite vapen från Libyen, det har det bevisligen redan gjort. Men det kommer inte att vara sådana vapen som innebär ett hot mot oss här i Europa och definitivt inte tillräckliga mängder av övriga vapentyper för att det skall ha en delstabiliserande effekt någon annan stans annat än lokalt dvs,bebyggelse i storlek av by eller liten stad i Afrika. Bara för att du inte sett det med egna ögon eller att det inte går att skjuta ner en fullsmetad F-16 med det betyder inte att det är "omodernt" eller inte kan bidra till att skifta balansen i andra situationer än den i Libyen. Jag har inte orkat ge mig på att gå igenom alla vapensystem som officiellt skall ha funnits i Libyens arsenal men det som beskrivits i den här tråden, bla av dig är att det i libyen finns/fanns mycket potenta bärbara LV-system och Pv-rb Milan som sedan 20 år tillbaka (omodern?) har tandemladdning vilket gör att den, åtminstone i mina ögon, är ett hot mot alla stridsfordon och i vissa fall stridsvagnar oavsett produktionsår. Quote
Chassi Posted September 18, 2011 Report Posted September 18, 2011 Lite som med Irak då helt enkelt, några hundra ton sprängmedel försvinner ur ett bevakat förråd Quote
vikingman Posted September 30, 2011 Report Posted September 30, 2011 Ytterliggare om plundringen av Ghaddafi:s Libyska vapenförråd: http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203405504576602201905770000.html Quote
Recommended Posts