Jump to content

Recommended Posts

Enligt Expressen.se så har SAS personal på plats i Libyen för att hitta Ghadaffi. De har funnits på plats i ett par veckor och sysslat med utbildning av rebellerna. Enligt FM finns SOG inte på plats i Libyen utan är hemma och har beredskap.

Eftersom att det är Expressen så behöver knappt hälften vara sant, jag tycker dock att det känns som ett realistiskt händelseförlopp att SAS är där. Enligt något rykte som gick i början av upproret så hade både Jänkarna och Britterna personal på plats. Men med tanke på att Britterna fryst libyska tillgångar i England och Britternas långa "engagemang" i Afrika så känns det bättre att de är de som är där och hjälper till med boots on ground. Känns som att britterna har varit väldigt tydliga från början om vad de tycker och tänker, så det känns bra att de försöker slutföra också.

Enligt Expressen.se så har SAS personal på plats i Libyen för att hitta Ghadaffi. De har funnits på plats i ett par veckor och sysslat med utbildning av rebellerna. Enligt FM finns SOG inte på plats i Libyen utan är hemma och har beredskap.

Eftersom att det är Expressen så behöver knappt hälften vara sant, jag tycker dock att det känns som ett realistiskt händelseförlopp att SAS är där. Enligt något rykte som gick i början av upproret så hade både Jänkarna och Britterna personal på plats. Men med tanke på att Britterna fryst libyska tillgångar i England och Britternas långa "engagemang" i Afrika så känns det bättre att de är de som är där och hjälper till med boots on ground. Känns som att britterna har varit väldigt tydliga från början om vad de tycker och tänker, så det känns bra att de försöker slutföra också.

Titta 2.06 in i detta klippet

Klart de finns specialstyrkor i Libyen. Varje större operation NATO/USA deltagit i de senaste 30 åren har väl alltid haft folk på marken?

Någon talesman från NATO berättade igår att NATO delat ut sambandsutr. till rebellerna för att rebellerna skall kunna hjälpa till med målutpekning. Det betyder att utr. blivit transporterad, överlämnad och att utbildning faktiskt skett på plats.

Vidare tror jag FM aldrig skulle berätta om en pågående SOG operation. Lika lite som andra länder berättar vad deras specialförband sysslar med.

Vad är det eventuella straffet om "nato" gör avsteg ifrån FN mandat?

om en stat gör avsteg så kan jag räkna ut men om en organisation som Nato där flera stater gör avsteg så blir det genast mycket snurrigt i huvet på mig.

Vad är det eventuella straffet om "nato" gör avsteg ifrån FN mandat?

om en stat gör avsteg så kan jag räkna ut men om en organisation som Nato där flera stater gör avsteg så blir det genast mycket snurrigt i huvet på mig.

När de gäller SF så var de ju aldrig där, så inget har ju hänt. Frågar du britterna så är SAS säkert hemma eller någon helt annanstans.

Skulle någon vilja att UN undersöker ev förekomster av SF förband som gjort stygga saker lär de aldrig pasera Säkerhetsrådet med tanke på vilka länder som sitter där och vilka länder som skulle ha läst UN mandatet slarvigt.

Klart de finns specialstyrkor i Libyen. Varje större operation NATO/USA deltagit i de senaste 30 åren har väl alltid haft folk på marken?

Någon talesman från NATO berättade igår att NATO delat ut sambandsutr. till rebellerna för att rebellerna skall kunna hjälpa till med målutpekning. Det betyder att utr. blivit transporterad, överlämnad och att utbildning faktiskt skett på plats.

Vidare tror jag FM aldrig skulle berätta om en pågående SOG operation. Lika lite som andra länder berättar vad deras specialförband sysslar med.

Information om pågående eller avslutade SOG operationer släpps ju normalt endast om dom ändå inte kan hållas hemliga.

Det som släppts om SSG tex har ju antingen offentliggjorts av annat land (SSG i Kongo med Fransmännen) eller så har för många utomstående varit inblandade (tex när två operatörer dödades i Afghanistan) osv.

Lyckas man hålla en operation hemlig från början till slut så kommer den sannolikt att förbli hemlig oavsett egna dödsfall eller sårade och utfallet av operationen.

Sedan kan man ju inte låta bli att reflektera över alla FN SLR i nyskick med rödpuktsikte samt antingen blå eller röd tejp på magasinen som syns hela tiden i nyheterna från Libyen.

Det skriker ju Brittisk SF lång väg.

Edited by Dajo

Nu skriver även SvD om det, då får man väl anta att det är lite mer förankrat och lite mer bekräftat.

Har varit där i några veckor och hjälpt till att samordna anfallet mot Tripoli. Det där är fan klassisk jävla SF-skit, gå in utan uniform och samordna rebeller! Gotta love it B-)

Och Nato tycker FN ska gå in med trupp för att hålla stabiliteten i landet när rebellerna har tagit över.

Kanske lite OT, men har all målutpekning åt flyget skett från luften eller med hjälp av rebeller? Man har träffat väldigt exakt ganska ofta och jag har alltid trott att då behövs det någon som ligger med sin laserpek och pekar på marken.

Kanske lite OT, men har all målutpekning åt flyget skett från luften eller med hjälp av rebeller? Man har träffat väldigt exakt ganska ofta och jag har alltid trott att då behövs det någon som ligger med sin laserpek och pekar på marken.

De går att belysa mål från flyg och sen finns gps "styrda" bomber. så all precisions bombning behöver inte ske med laserbelysning från rebeller med färsk solbränna.