Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena jag såg en (stor) kille nere på den lokala Ica butiken idag som hade en grön träningsjacka som det stod "AmfibieSkytte" tryckt på ryggen på , vilka är det? jag har inte hört det förut ??? förmodligen finns det väl nån här inne som kan ge mej ett svar på mina funderingar :)

// Tompa :shaun

Posted

Amfskytte är de som tar över Kustjägarsystem 90 (korrekt?) och det blir de som tar och håller terräng, som KJ gjorde förut. KJ får nu andra uppgifter med inriktning på spaning/sabotage mig veterligen. Finns flertalet ganska bra sidor under länkar på SoldF. Har jag gett ut fel uppgifter får ni gamla Amfare gärna slå mig på fingrarna;).

Posted

OK! men utbildas det fortfarande Amfibieskytte? för när jag sökte på den tjänsten på lumpen.nu så hittade jag inget?

Jag tror säkert att det finns nån amfare som vet hur det ligger till!

// Tompa :shaun

Posted

Jag låg på amf skytte 01 och ja, tjänsten e sprillans ny. Vet inte om några utbildades på amf1 året innan men jag vet i alla fall att vår kull var först på amf4. Bengtsson har rätt i att amfskytte nu har tagit över kjs gamla uppgifter dvs amfibie skyttes huvuduppgift är att ta terräng i skärgårdsmiljö och "kasta" tillbaka angriparen i havet. För tillfället så utbildas skytte vartannat år på amf4 och vartannat år på amf1. Tor det är amf4as tur nu. Undrar du något så e det bara o fråga. tror nog jag har svaren du söker.

Posted

allt som föregående skrivare skrivit stämmer! :)

utbildas inga Amfskytte på Amf1 i år, utan det är på Amf4.

För att hamna på Amfskytte måste man rycka in som AmfPB eller AmfGB och därefter söka dit när det är dags för att "dela ut" tjänsterna.

• 2 years later...
Posted

Finns inga Fsoldater på Amfskytte. 10 månader som minst. Sen så kan man inte hitta Amfskytte på lumpen.nu eller liknande. Finns inte en med i krigsorganisationen utan är en Amfskyttepluton (KJ 90-pluton) i Kustjägarkompaniet. Fredsmässigt finns dock Amfskytte. :rocketl:

Posted
Finns inte en med i krigsorganisationen utan är en Amfskyttepluton (KJ 90-pluton) i Kustjägarkompaniet. Fredsmässigt finns dock Amfskytte. :D

Jasså det var något alldeles nytt för mig. Jag fick då allt lära mig att det fanns amfskyttekompanier. har för mig att det skulle finnas 2-3 amfskyttekompanier och 1 KJ-lomp per bataljon.

Posted (edited)
Bengtsson har rätt i att amfskytte nu har tagit över kjs gamla uppgifter dvs amfibie skyttes huvuduppgift är att ta terräng i skärgårdsmiljö och "kasta" tillbaka angriparen i havet.

Jaha. Så ni ägnar er åt IB77:s gamla uppgifter!

Det känns skönt att som gammal "knätofs" se att det finns andra som har det sämre ställt rent evolutionärt (jag vet - ett knepigt ord - men jag ser att Inf har ett behov av att utveckla sin etymologiska kunskapsbas och det kan jag ju inte negligera).

Lycka till med utkastandet/ Ivar

Ps. Kolla upp vad en invasionsflotta kommer med NÄR de kommer. Ds.

Edit: rackans tangenter..

Edited by Ivar_Artilleri
Posted

Som vanligt är Öberg före mig, men så var det ju under GU också (han älgade runt i terrängen medan jag satt kvar i styrhytten och mös...).

Nej, en Amfibiebataljon består av ett Amfibiekompani (Min, Robot), ett Stabskompani (Ledning/Spaning, A-Dyk, Sjv, Rep etc), ett Granatkastarkompani (apjävlar...jag vill ha tillbaks stereon ni stal!) och två Kustjägarkompanier...

I varje kustjägarkompani ingår tre plutoner och staben. I denna bataljonsmodell är djävulska AmfSk likställt med KJ90.

/M

Posted

Hur ser ändringarna ut sedan 01-02. Då låg grk i bekämpningskompaniet tillsammans med lvrb och e-pluton, samt bekdemo. Nu har väl lv gått in i nåt som kallas för sensorkompaniet. Vilken av dessa gäller i dagsläget?

Vad har amf i dagsläget på pappret?

:baskerHV:

Posted (edited)

Det verkar som om senaste årskullen har utbildads enligt organisationen som gällde på 90-talet. Jag fick för mig att organisationen skulle innehålla tre AmfSk-kompanier/bataljon och endast ett KJ-kompani i hela Amfibiebrigaden. Däri skulle även A-dyk ingå i kompaniet med en tropp precis som det gjorde innan Amfibiebataljonerna organiserades.

Inte min mening att trampa på någons fötter men det är så jag blivit informerad. B)

Edited by Amfibieslusken
Posted

Ja, tanken är ju att KJ ska bli en bridagresurs, precis som LV, Pi etc.

Dock utbildades VI enligt den modell jag beskrev tidigare.

/M

Posted

@GP720Englund: Kalle på det.

Det verkar som om den nya organisationen inte är riktigt fastställd ännu. Det verkar vara olika för alla årskullarna som utbildats så här långt sen 00-01.

Posted

Blev också nyfiken på Amfskytte nu... hur länge ligger man inne totalt då? Vad har dom för speciell utrustning?

Posted

Grundkravet är amfibiePB alt. GB. PB:na tas ut under AmfGSU av de som är bäst lämpade (vårt år c:a 10 st på c:a 250 inryckande).

Man ligger inne antingen 450 (PB) eller 300 (GB) dagar.

Utrustning? Tja...STRIDSBÅTAR! :banana Annars är plutonens skyttegrupper utrustade med AK5/203, AK5CF, KSP90A/B samt att gruppchefer m.fl. har signalpistol, NVG, kikare etc. KSP-grp har två KSP58B/två TKSP 12,7, GRG-grp har två M/48. Varje pluton har dessutom tillgång till en G-båt (världen roligaste färdemedel, typ...) med ordonnans/signalist/båtförare (AK5B). Vi hade Norrönasäckar på prov, annars är det Berghaus.

/M

Posted

Jaha där ser man, verkar inte vara någon ordning inom AMF, det kanske är FB04 som spökar och att man därför inte har bestämt uppsättningen av brigarden.

Finns inte en med i krigsorganisationen utan är en Amfskyttepluton (KJ 90-pluton) i Kustjägarkompaniet. Fredsmässigt finns dock Amfskytte

Men detta ter sig lite märkligt för mig. Då KJ gått mot mera jägaruppgifter såsom span och sabotage så betyder det att det bara finns 3 amskytteplutoner på hela brigarden. Slutsats: inte mycket infanteri att ta terräng med. Hmmm detta kan inte stämma.

Hur kan det vara så att man säger olika saker till olika kullar. Nu är amskytte bara fredsmässigt medan då jag låg inne så var det helt krigsmässigt.

Posted
Grundkravet är amfibiePB alt. GB. PB:na tas ut under AmfGSU av de som är bäst lämpade (vårt år c:a 10 st på c:a 250 inryckande).

Man ligger inne antingen 450 (PB) eller 300 (GB) dagar.

Utrustning? Tja...STRIDSBÅTAR! :D Annars är plutonens skyttegrupper utrustade med AK5/203, AK5CF, KSP90A/B samt att gruppchefer m.fl. har signalpistol, NVG, kikare etc. KSP-grp har två KSP58B/två TKSP 12,7, GRG-grp har två M/48. Varje pluton har dessutom tillgång till en G-båt (världen roligaste färdemedel, typ...) med ordonnans/signalist/båtförare (AK5B). Vi hade Norrönasäckar på prov, annars är det Berghaus.

/M

Ok. låter intressant. Men var det Para Ranger ni hade på prov?

Posted
Men detta ter sig lite märkligt för mig. Då KJ gått mot mera jägaruppgifter såsom span och sabotage så betyder det att det bara finns 3 amskytteplutoner på hela brigarden. Slutsats: inte mycket infanteri att ta terräng med. Hmmm detta kan inte stämma.

Nej, kan antagligen inte stämma, hoppas jag med tanke på att vi har 3 kustjk(motsv. amfsk till uppgiften) inom en kustjägarbatljon i Finland.

Verkar som om någon blandat ihop freds- och krigstida förband.

Posted
Ja, tanken är ju att KJ ska bli en bridagresurs, precis som LV, Pi etc.

I vilken brigad? Amfibiebrigaden borde väl försvinna i.o.m. att det efter FB04 enbart kommer att finnas en enda krigstida amfbat.

Som jag förstått det, så har/hade man i den senaste organisationen av amfibiebrigaden ett kjkomp på brigadnivå och en adyktropp om troppchef och två patruller per amfbat, men jag kan ha missförstått det och amfibieförbandens strukturer verkar även ha ändras rätt så ofta. I mitten/slutet av 1990-talet så hade man ju exempelvis ett kjkomp och en adyktropp per amfbat.

Posted (edited)

jag tror nog att SergB glömt sig lite nu.. ett amfskkomp(3plut) per amfBat, å vi ska ha en amfBrigad = 3amfibiebataljoner(är det sista budet nu? va väl sex bataljoner ett tag?)

edit: Keltanen, vafalls? har du gått å snott 2 amfbattar? en amfbat bara? om jag inte minns helt fel räknade man på nåtsätt att en utbildad amfbat räckte i 4 år eller nåt, sen va den ersatt av nya vplutbildade grodor?`

Edited by Guest
Posted
Keltanen, vafalls? har du gått å snott 2 amfbattar? en amfbat bara? om jag inte minns helt fel räknade man på nåtsätt att en utbildad amfbat räckte i 4 år eller nåt, sen va den ersatt av nya vplutbildade grodor?`

Enligt FB04 ska det endast finnas en amfibiebataljon. Innan dess var det tre, och innan invasionsförsvaret lades ner så fanns det sex bataljoner i KriOrg.

Posted
Vad är skillnaden mellan Amfskytte och Mekskytte?

Mekskytte kan köra i vatten medan Amfskytte INTE kan köra på land.

Dumheter, visst kan de det!

Ett tiotal meter i alla fall.. ;)

Posted
Vad är skillnaden mellan Amfskytte och Mekskytte?

Mekskytte kan köra i vatten medan Amfskytte INTE kan köra på land.

Dumheter, visst kan de det!

Ett tiotal meter i alla fall.. ;)

Är de det som kallas för "ända in i kaklet" :rockon:

Posted

Robot; Nej, det är det som kallas våldsam landstigning, alt. våldtagande av terräng. 8-/ Skillnad? Tja, att mekskytte fick stryk av AmfSk i Norrköping...:P

Sidron; Stämmer mycket väl. Förträffliga prylar, det där...Berghausen är bra, men Norrönan var helt outstanding.

/M

Posted
Robot; Nej, det är det som kallas våldsam landstigning, alt. våldtagande av terräng. :) Skillnad? Tja, att mekskytte fick stryk av AmfSk i Norrköping...:P

Sidron; Stämmer mycket väl. Förträffliga prylar, det där...Berghausen är bra, men Norrönan var helt outstanding.

/M

Vilken är det som är Norrönan? Är det den som är grå och har stålram. Vi hade nämligen en ryggsäck ute för prov 01-02