Kanna Posted April 27, 2012 Report Share Posted April 27, 2012 (edited) I skrivande stund pågår ett gisslandrama i London där en man barrikaderat sig i en byggnad och hotar att spränga sig själv och gisslan i luften. Man kan göra en vag koppling till gisslandramat på iranska ambassaden i London 1980. Kan det bli ett fall för SAS igen? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRGrGd/gisslandrama-mitt-i-london Edited December 5, 2023 by henke Aftonbladet-artikel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted April 27, 2012 Report Share Posted April 27, 2012 I skrivande stund pågår ett gisslandrama i London där en man barrikaderat sig i en byggnad och hotar att spränga sig själv och gisslan i luften. Man kan göra en vag koppling till gisslandramat på iranska ambassaden i London 1980. Kan det bli ett fall för SAS igen? Av det lilla jag kan läsa mig till på aftonbladet ( ) är det enda kopplingen till ambassaddramat att det är ett hus med folk i som inte får gå därifrån av egen vilja. Mitt hetaste tips är att det är en knäpp rättshaverist som ställt till det för både sig själv och andra genom att måla in sig i ett hörn... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
whamou Posted April 27, 2012 Report Share Posted April 27, 2012 Att SAS skulle få en förfrågan idag är nog mindre troligt i mina ögon, då man idag har polisiära enheter med en högre förmåga än 1980. Omvärldsläget har ju tvingat fram både nya taktiker, utrustning och beredskapshållning av personal sedan dess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted April 27, 2012 Report Share Posted April 27, 2012 (edited) Det skall mycket till innan SAS blandas in i ett gisslandrama i England idag. Polisen har egna kompetenta styrkor som klarar det mesta. Om det skulle röra sig om något exceptionellt stort, eller på något avsides ställe dit polisen inte når skulle det måhända kunna ske. Edited April 27, 2012 by Unicorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speculatores Posted April 28, 2012 Report Share Posted April 28, 2012 Det skall mycket till innan SAS blandas in i ett gisslandrama i England idag. Polisen har egna kompetenta styrkor som klarar det mesta. Om det skulle röra sig om något exceptionellt stort, eller på något avsides ställe dit polisen inte når skulle det måhända kunna ske. De eller att de finns någon Politisk anledning tlll att använda dem och inte Polisen. Ambasader är ju lite Känsliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts