simon Posted August 10, 2011 Report Share Posted August 10, 2011 Då har den första(?) KFÖn inletts för arméns förband. Det är 62:a Luftvärnsbataljonens tidvis tjänstgörande soldater som under några sommarveckor har inkallats för att återuppväcka gamla kunskaper, samöva förbandets olika delar i en stridsgruppsorganisation och även prova systemet med GSS/T och Krigsförbandsövningar. http://www.forsvarsmakten.se/lv6/ http://www.facebook.com/luftvarnsregementet.lv6 Låt detta vara en tråd där vi diskuterar KFÖ-systemet och kanske även kopplingen till GSS/T och hur det bör användas och utformas för bäst resultat. - Hur ofta bör KFÖ genomföras? - Hur lång bör en KFÖ vara? - Hur skall man kunna möjliggöra för den tidvis tjänstgörande personalen att lämna sina jobb/studier för KFÖ? - Vad skall fokus vara på en KFÖ? Soldatens personliga färdigheter eller förmågan som förbandsenhet? Hur bör balansen se ut? ... Och så vidare! Själv ser jag möjligheten för den största personalmassan att delta i krigsförbandsövningen som den viktigaste pusselbiten, dvs. tidvis tjänstgörande soldater och reservofficerare. Nu verkar 62:a LvBat har förlagt övningen till semester-/skollovsveckorna vilket såklart gör det hela smidigt i ett initialskede, men det kan ju inte vara en långsiktig lösning. Vilka verktyg måste man ta till för att få arbetgivarna att acceptera/vilja att deras medarbetare lämnar jobbet i några veckor för "militärlekar"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo X-Ray Posted August 10, 2011 Report Share Posted August 10, 2011 (edited) Låt detta vara en tråd där vi diskuterar KFÖ-systemet och kanske även kopplingen till GSS/T och hur det bör användas och utformas för bäst resultat. - Hur ofta bör KFÖ genomföras? - Hur lång bör en KFÖ vara? - Hur skall man kunna möjliggöra för den tidvis tjänstgörande personalen att lämna sina jobb/studier för KFÖ? - Vad skall fokus vara på en KFÖ? Soldatens personliga färdigheter eller förmågan som förbandsenhet? Hur bör balansen se ut? Jag anser att den bör genomföras ungefär två gånger per år (en för sommaren och en för vintern) för att öka förbandens förmåga att agera i olika typer av klimat och väder under hela året. Detta beroende på förband givetvis. En KFÖ bör väl vara ungefär 10 dagar för soldater och 15 för chefer, varav minst 7 övningsdygn. De första dagarna bör vara en kortare GSU för att säkerställa att de fortfarande kommer ihåg hur man ska agera som enskild soldat samt som befattningshavare. Jag anser personligen att man inte lär sig lika mycket på lika kort tid som man gör ute i fält. Man kan såklart kombinera dessa övningsdygn med genomgångar och utbildningar, men övningarna bör ske under så realistiska förhållanden och överlåta mycket till improvisering, för att sedan ge soldaterna feedback på vad som gjorts rätt/fel/etc. Mina två ören. Edited August 10, 2011 by Bravo X-Ray Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted August 10, 2011 Report Share Posted August 10, 2011 Jag blev positivt förvånad när det skulle vara 3 veckor lång KFÖ? Är ju som en gammaldags repmånad. Tänk om alla deltids bataljoner kör KFÖ samtidigt som heltidarna också har lite fältdygn. Hemvärnet kan också ha någon helgövning ifall KFÖ inte passar in då. Skulle bli ganska många tusen soldater samtidigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lightwave Posted August 10, 2011 Report Share Posted August 10, 2011 Tycker det ska bli intressant att se vilken effekt de kan få ut ur 62:a. Eftersom tanken är att den helt ska bemannas med tidvis tjänstgörande personal så undrar man ju hur den kommer stå sig mot yrkesbataljonen så att säga. Tror förövrigt att om man ser till att nivån från FMs sida är hög, exempelvis bra pers. utrustning, rejäla KFÖ med många fältdygn osv, så kan detta nog vara ett riktigt bra recept för att få folk till FM. Tror tex att många kommer vilja göra GMU om de på så sätt kan få jobba på sommrarna/vintrarna/whatever medan de läser sin femåriga utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PVT Holm Posted August 11, 2011 Report Share Posted August 11, 2011 Hur kommer det att se ut med löner, ersättningar och förmåner för GSS/T under ex KFÖ. Säg 7 dygn i fält bör väl då generera ersättning för övningsdygn med komp och allt vad det innebär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted August 11, 2011 Author Report Share Posted August 11, 2011 Vore ett antal långhelgstjänster (fredag-lördag-söndag) mellan KFÖ:erna något som skulle kunna bidra till att upprätthålla grundläggande soldatkunskaper såsom vapenhantering, förläggningstjänst, enklare stridssituationer, fordonstjänst, osv., så att mer vikt kan läggas vid förbandsträning under de längre KFÖ-veckorna? Kaderövningar med förbandets chefer, orderträning samt fältövningar är också verktyg som kanske bör användas för att hålla förbandets förmåga vid liv mellan övningsperioderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PVT Holm Posted August 11, 2011 Report Share Posted August 11, 2011 Vore ett antal långhelgstjänster (fredag-lördag-söndag) mellan KFÖ:erna något som skulle kunna bidra till att upprätthålla grundläggande soldatkunskaper såsom vapenhantering, förläggningstjänst, enklare stridssituationer, fordonstjänst, osv., så att mer vikt kan läggas vid förbandsträning under de längre KFÖ-veckorna? Kaderövningar med förbandets chefer, orderträning samt fältövningar är också verktyg som kanske bör användas för att hålla förbandets förmåga vid liv mellan övningsperioderna. Det vore säkerligen förträffligt dock innebär dessa långhelger samt KFÖ:er svårigheter för den enskilde soldaten att komma överens med den civile arbetsgivaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted August 14, 2011 Report Share Posted August 14, 2011 Varför inte låta tidvis tjänstgörande öva ett veckoslut per månad under januari till Maj plus Augusti till December, under dessa veckoslut kan man lägga fokus på personlig färdighet. Sedan bygger man på med en två veckors förbands övning under sommaren ena året och vintern andra året. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted August 14, 2011 Report Share Posted August 14, 2011 Varför inte låta tidvis tjänstgörande öva ett veckoslut per månad under januari till Maj plus Augusti till December, under dessa veckoslut kan man lägga fokus på personlig färdighet. Sedan bygger man på med en två veckors förbands övning under sommaren ena året och vintern andra året. Bra idé, då frigör man tid på kfö och söf till väsentligheter, istället för att skjuta baskrav, skjuta in vapen, byta prylar och annat mög... Nu talar jag från ett HV perspektiv men jag tror att hela org blir mycket mer effektiv och samövad på så vis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted August 15, 2011 Report Share Posted August 15, 2011 Varför inte låta tidvis tjänstgörande öva ett veckoslut per månad under januari till Maj plus Augusti till December, under dessa veckoslut kan man lägga fokus på personlig färdighet. Sedan bygger man på med en två veckors förbands övning under sommaren ena året och vintern andra året. Bra idé, då frigör man tid på kfö och söf till väsentligheter, istället för att skjuta baskrav, skjuta in vapen, byta prylar och annat mög... Nu talar jag från ett HV perspektiv men jag tror att hela org blir mycket mer effektiv och samövad på så vis Eftersom baskravsskjutning är just ett krav bör det göras under den "kravlagda tiden" dvs KFÖ´n. I övrigt enig i att enskilt uppträdande bör kunna övas utöver KFÖn. Företrädesvis i helger så att "jobbproblem" uppstår (så ofta). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IB5 Posted August 15, 2011 Report Share Posted August 15, 2011 Varför inte låta tidvis tjänstgörande öva ett veckoslut per månad under januari till Maj plus Augusti till December, under dessa veckoslut kan man lägga fokus på personlig färdighet. Sedan bygger man på med en två veckors förbands övning under sommaren ena året och vintern andra året. Bra idé, då frigör man tid på kfö och söf till väsentligheter, istället för att skjuta baskrav, skjuta in vapen, byta prylar och annat mög... Nu talar jag från ett HV perspektiv men jag tror att hela org blir mycket mer effektiv och samövad på så vis Eftersom baskravsskjutning är just ett krav bör det göras under den "kravlagda tiden" dvs KFÖ´n. I övrigt enig i att enskilt uppträdande bör kunna övas utöver KFÖn. Företrädesvis i helger så att "jobbproblem" uppstår (så ofta). Tror nog att de snackar om GSS/T och inte HV. Och än är det väl inte bestämt hur mycket kravtid GSS/T kommer att ha? Dvs om man gör det krav med en helg i månaden plus 2 veckors KFÖ/år så kan man lägga kravskjutningarna på kravtid under helgerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munin Posted August 16, 2011 Report Share Posted August 16, 2011 Tror nog att de snackar om GSS/T och inte HV. Och än är det väl inte bestämt hur mycket kravtid GSS/T kommer att ha? Dvs om man gör det krav med en helg i månaden plus 2 veckors KFÖ/år så kan man lägga kravskjutningarna på kravtid under helgerna. Blir lite krångligt om förbandet är placerat i t ex boden och GSS/T anställd bor i södra sverige. Eller är den främsta meriten till anställning i det nya försvaret att man bor och verkar civilt nära förbandet? I så fall bör samtliga förband norr om dalälven läggas ner i brist på personalunderlag. Med den offentliga övningsram som gss/t förbanden presenterar på interweb nu lär hv och gss/t ha ungefär samma förmågedjup om än mot vitt skiljda uppgifter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted August 23, 2011 Report Share Posted August 23, 2011 Tror nog att de snackar om GSS/T och inte HV. Och än är det väl inte bestämt hur mycket kravtid GSS/T kommer att ha? Dvs om man gör det krav med en helg i månaden plus 2 veckors KFÖ/år så kan man lägga kravskjutningarna på kravtid under helgerna. Blir lite krångligt om förbandet är placerat i t ex boden och GSS/T anställd bor i södra sverige. Eller är den främsta meriten till anställning i det nya försvaret att man bor och verkar civilt nära förbandet? I så fall bör samtliga förband norr om dalälven läggas ner i brist på personalunderlag. Med den offentliga övningsram som gss/t förbanden presenterar på interweb nu lär hv och gss/t ha ungefär samma förmågedjup om än mot vitt skiljda uppgifter. Bäst vore att man rekryterarde soldater relativt nära tjänsteorten /regementet. alternativt så får man slå ihop helgerna och öva en vecka per kvartal plus 2 veckors kfö. Finns många lösningar på sådant problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 24, 2011 Report Share Posted August 24, 2011 Vad för problem är det att ha soldater som bor en bit från förbandet de tillhör? Är det inte bara att ta tåget (motsv) för tjänstgöring? Jag ser inga problem med det alls. Ha inte HV som måttstock utan tänk mer "repmånad". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted August 25, 2011 Report Share Posted August 25, 2011 Vad för problem är det att ha soldater som bor en bit från förbandet de tillhör? Är det inte bara att ta tåget (motsv) för tjänstgöring? Jag ser inga problem med det alls. Ha inte HV som måttstock utan tänk mer "repmånad". Varför måste förbanden koncentreras till regementen, dessa kan användas som övningsplatser vid fältövningar. Man kan låta kompanier spridas över ytan och ha ett upptagningsområde där det är stationerat, t ex ett län eller större kommun, då ges möjlighet till veckoslutsövningar utan att soldater behöver resa för långt, När man sedan håller större övningar så kan kompanierna samlas till sitt regemente där de även kan ha sin tyngre utrustning placerad. Regelbundet återkommande små övning ger bättre personlig färdighet än en stor övning per år men den stora ger möjlighet att öva större förband, blanda båda så kan man vinna fördelarna med både sätten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted August 26, 2011 Report Share Posted August 26, 2011 De reguljära förbanden med lite högre beredskap ska ha sin materiel inte allt för långt ifrån det område där den ska användas. Det är ett logistiskt problem med att ha den utspridd över landet. Förbandens heltidstjänstgörande personal finns också på produktionsplattformen. Ska man då flytta både materiel och heltidarna eller bara deltidarna? Militärt sett är det smidigare att låta deltidarna komma in för övning och utbildning tillsammans med övriga förbandet. Det som man planerar för är inte "lite då och då" utan inkallelse för utbildning och övning vid ett enstaka tillfälle per år. KFÖ:n föregås rimligtvis av SÖB där befäl går igenom förbandet och materiel för att ligga lite på förkant när deltidarna kommer in. Deltidarna anländer tar rätt på sin personliga utr och flyttar in på kasern. Efter några dagars personlig färdighetsträning ger man sig på funktionsmaterielen och uppdaterar sig på den inför kommande övning. Efter säg 10 dagar är förbandet redo att övas på riktigt varvid KFÖ:n startar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted August 26, 2011 Report Share Posted August 26, 2011 (edited) Hur gör man med deltidarnas personliga materiel? Kortlån från förrådet vid varje KFÖ eller någon "nästan hemvärnsvariant" med grejerna tillpassade i något förråd? EDIT: Att döma av bildtexten till den här bilden: http://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/Images/id_21120/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?~21120~P%C3%A5%20v%C3%A4g%20mot%20avslutning%20och%20d%C3%A4refter%20utryckning%20och%20hemf%C3%A4rd%20med%20all%20utrustning. ...i denna artikel: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Luftvarnsregementet-Lv-6/Nyheter/Krigsforbandsovning-gav-mersmak/ ...verkar man onekligen köra "hemvärnsvarianten" med pers mtrl hemma. Smart! - Men förrådskrävande för den enskilde soldaten. Någon som vet om förbandet tillhandahåller "centralförvaring" av t.ex. tross? Edited August 26, 2011 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Hur gör man med deltidarnas personliga materiel? Kortlån från förrådet vid varje KFÖ eller någon "nästan hemvärnsvariant" med grejerna tillpassade i något förråd? EDIT: Att döma av bildtexten till den här bilden: http://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/Images/id_21120/scope_0/ImageVaultHandler.aspx?~21120~P%C3%A5%20v%C3%A4g%20mot%20avslutning%20och%20d%C3%A4refter%20utryckning%20och%20hemf%C3%A4rd%20med%20all%20utrustning. ...i denna artikel: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Luftvarnsregementet-Lv-6/Nyheter/Krigsforbandsovning-gav-mersmak/ ...verkar man onekligen köra "hemvärnsvarianten" med pers mtrl hemma. Smart! - Men förrådskrävande för den enskilde soldaten. Någon som vet om förbandet tillhandahåller "centralförvaring" av t.ex. tross? Jag deltog i denna övningen och hoppas jag kan svara på din fråga; En del saker som det råder brist på inom försvarsmakten lämnades tillbaka efter KFÖn slut så som Comtacs och Hjälm. Vapen/magasin och rödpunktssikten lämnades också in men det var troligen av andra skäl. En hög med stridsutrustning, skyddsmask, kroppsskydd nya soldatköket och liknande förrådställdes på regementet. Resten så som M90, M90L Skalplagg, kallingar, strumpor och alla andra "persedelar" togs hem för att förvaras hemma av den enskilde soldaten. Jag anser att detta är väldigt vettigt då vi nu fått "rätt" på storlekarna på respektive plagg och inte behöver fixa och trixa med det nästa gång som en övning är aktuell. På samma sätt ser jag behovet av kroppskydd och stridsväst som minimal/obefintlig att ha hemma. Hoppas ni blev lite klokare över hur de resonerat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Mecka stridsväst torde ta längre tid än att rapa "195/95" till förrådsmannen. Mest av allt undrar jag hur fan det har kunnat bli brist på hjälmar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Mecka stridsväst torde ta längre tid än att rapa "195/95" till förrådsmannen. Mest av allt undrar jag hur fan det har kunnat bli brist på hjälmar... Okej läge att göra ett förtydligande, med förrådställning syftade jag till att varje individ har låst in dessa saker på regementet. Dvs de är inte tillbaka hos FM Log. Vad beträffar hjälmar så har jag inte den blekaste aning men det var svaret vi fick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted September 1, 2011 Report Share Posted September 1, 2011 Hur gör man med deltidarnas personliga materiel? Kortlån från förrådet vid varje KFÖ eller någon "nästan hemvärnsvariant" med grejerna tillpassade i något förråd? EDIT: Att döma av bildtexten till den här bilden: http://www.forsvarsm...l%20utrustning. ...i denna artikel: http://www.forsvarsm...ng-gav-mersmak/ ...verkar man onekligen köra "hemvärnsvarianten" med pers mtrl hemma. Smart! - Men förrådskrävande för den enskilde soldaten. Någon som vet om förbandet tillhandahåller "centralförvaring" av t.ex. tross? Jag deltog i denna övningen och hoppas jag kan svara på din fråga; En del saker som det råder brist på inom försvarsmakten lämnades tillbaka efter KFÖn slut så som Comtacs och Hjälm. Vapen/magasin och rödpunktssikten lämnades också in men det var troligen av andra skäl. En hög med stridsutrustning, skyddsmask, kroppsskydd nya soldatköket och liknande förrådställdes på regementet. Resten så som M90, M90L Skalplagg, kallingar, strumpor och alla andra "persedelar" togs hem för att förvaras hemma av den enskilde soldaten. Jag anser att detta är väldigt vettigt då vi nu fått "rätt" på storlekarna på respektive plagg och inte behöver fixa och trixa med det nästa gång som en övning är aktuell. På samma sätt ser jag behovet av kroppskydd och stridsväst som minimal/obefintlig att ha hemma. Hoppas ni blev lite klokare över hur de resonerat! En fråga. hur fungerar ersättningar och försäkring för Tidvis anställda, i dagens version? Vet om att man använder ett interims avtal i dagsläget, men inte vad det innebär. Hur kommer er övnings frekvens se ut i framtiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted September 4, 2011 Report Share Posted September 4, 2011 Hur gör man med deltidarnas personliga materiel? Kortlån från förrådet vid varje KFÖ eller någon "nästan hemvärnsvariant" med grejerna tillpassade i något förråd? EDIT: Att döma av bildtexten till den här bilden: http://www.forsvarsm...l%20utrustning. ...i denna artikel: http://www.forsvarsm...ng-gav-mersmak/ ...verkar man onekligen köra "hemvärnsvarianten" med pers mtrl hemma. Smart! - Men förrådskrävande för den enskilde soldaten. Någon som vet om förbandet tillhandahåller "centralförvaring" av t.ex. tross? Jag deltog i denna övningen och hoppas jag kan svara på din fråga; En del saker som det råder brist på inom försvarsmakten lämnades tillbaka efter KFÖn slut så som Comtacs och Hjälm. Vapen/magasin och rödpunktssikten lämnades också in men det var troligen av andra skäl. En hög med stridsutrustning, skyddsmask, kroppsskydd nya soldatköket och liknande förrådställdes på regementet. Resten så som M90, M90L Skalplagg, kallingar, strumpor och alla andra "persedelar" togs hem för att förvaras hemma av den enskilde soldaten. Jag anser att detta är väldigt vettigt då vi nu fått "rätt" på storlekarna på respektive plagg och inte behöver fixa och trixa med det nästa gång som en övning är aktuell. På samma sätt ser jag behovet av kroppskydd och stridsväst som minimal/obefintlig att ha hemma. Hoppas ni blev lite klokare över hur de resonerat! En fråga. hur fungerar ersättningar och försäkring för Tidvis anställda, i dagens version? Vet om att man använder ett interims avtal i dagsläget, men inte vad det innebär. Hur kommer er övnings frekvens se ut i framtiden? Jag tar fritt ur minnet så siffrorna kan variera men i stora drag fungerar ersättningen som sådan att man nyttjar avtalen för de fast anställda och dividerar deras lön på 30 dagar. (Väldigt konstigt då heltidsanställda inte jobbar 30dagar i månaden men så gjorde man). Beloppet man erhåller multipliceras sedan med antalet tjänstgörande dagar. För varje fältdygn erhöll man ca 500kr extra och fick även ytterligare en dagslön då man ansågs vara i tjänst dygnet runt. Vad beträffar försäkringen har jag ej någon exaktare information men jag förutsätter att vi är försäkrade på samma sätt som heltidsanställda. Frekvensen på övningarna är vad jag vet ej spikat eller planerat på ett stadie där gemene man ännu vet hur det ser ut. Vi fick dock lämna in önskemål om vad vi ansåg oss behöva mer utbildning eller ny utbildning på. Tanken som man försökte förmedla var dock att det kan handla om att bara delar blir kallade och i olika omgångar beroende på vad som behövs kompletteras. Låt oss anta att vi behöver nyutbilda fordonsförare då kommer det bli som så att endast de kallas in. "Storövningar" har jag förnärvarande ingen information om när det skall äga rum nästa gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted September 5, 2011 Report Share Posted September 5, 2011 Finns mycket som fortfarande behöver rättas ut förstår jag. Finner det rätt konstigt att man inte gör det lätt för sig, och bygger ersättningsnivåerna på Hemvärnsförbandens ersättnings system, SGI plus Kontrakts penning + befattnings penning. Den gemensamma nämnaren för båda grupperna är att båda har civila jobb och tjänstgör frivilligt på deltid inom försvaret. Men den stora skillnaden är utlandsobligatoriumet för GSS/T som inte finns hos Hemvärns förbanden. Hemvärn soldaten får för fullgjort avtal en skattefri premie på 7000 kr för 8 dagars avtal. om man skulle dra ut det till 21 dagar skulle den bli 18375 kr skattefritt. till detta kommer SGI delen som är beskattningsbar och för många blir den runt 682 kr per dag. Om man tillämpar det på GSS/T och enbart räknar på vardagar som hemvärnet gör för majoriteten av sina soldater så blir det 682*15 dagar(3 veckor). = 10 230 kr i skattepliktig ersättning. Ersättnings nivåen blir då 18375 kr skattefri ersättning och 10230 kr skatte pliktig ersättning. med 30% skatt slutar det på omkring 24 500 ut i handen. Känns som HVs ersättnings nivå ger en högre ersättning utslaget per dag i förhållande till GSS/T. Om jag grovt gör en jämförelese med TRIZZ uppgifter och tar GSS/Heltids start lön på 16400 kr * 2 / 30 dagar blir den delen på 1093 kr dygnet + 500 kr (fältdygn) = 1593 kr dygn. Sedan gör det lätt för mig och tar 1593 kr dygn * 21 dagar = 33453 kr skattepliktig inkomst, för 21 dagars tjänstgörning. Men då har jag räknat högt, som att man ligger i fält hela tiden. Med 30% skatt blir det då 23 417kr ut i handen. Kan det stämma i grova drag? Hjälp mig med GSS/T siffror!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trizz Posted September 5, 2011 Report Share Posted September 5, 2011 jag har ej satt mig in i hur hemvärnet får sin ersättning. Det enda jag har att tillägga till din uträkning som inte är många hundra/tusen-lappar över den lönen jag tror jag får ut (Skulle gissa 20isch ut). Är att samtliga dygn vi genomförde ej var fältdygn, utan endast 8 av de tre veckorna jag var närvarande. Tilläggas kan även att baserat på befattning så fanns där de som endast var där två veckor. Grundlönen som de beräknar vår "dagsersättning" är först och främst baserat på grad (OR) och därefter får man ytterligare tillägg om man genomfört Utlandsmission/NBG eller liknande. Jag TROR att lönekostnaderna är de största kostnaderna som FM har och genom att göra så här och dessutom räkna på 30 dagar gör att dessa utgifter bantas rätt drastiskt. Men det är som du säger där är fortfarande en hel del som måste rätas ut eller varje fall förmedlas ut inom organisationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skoglund86 Posted April 12, 2012 Report Share Posted April 12, 2012 Hur gör man med deltidarnas personliga materiel? Kortlån från förrådet vid varje KFÖ eller någon "nästan hemvärnsvariant" med grejerna tillpassade i något förråd? EDIT: Att döma av bildtexten till den här bilden: http://www.forsvarsm...l%20utrustning. ...i denna artikel: http://www.forsvarsm...ng-gav-mersmak/ ...verkar man onekligen köra "hemvärnsvarianten" med pers mtrl hemma. Smart! - Men förrådskrävande för den enskilde soldaten. Någon som vet om förbandet tillhandahåller "centralförvaring" av t.ex. tross? Jag deltog i denna övningen och hoppas jag kan svara på din fråga; En del saker som det råder brist på inom försvarsmakten lämnades tillbaka efter KFÖn slut så som Comtacs och Hjälm. Vapen/magasin och rödpunktssikten lämnades också in men det var troligen av andra skäl. En hög med stridsutrustning, skyddsmask, kroppsskydd nya soldatköket och liknande förrådställdes på regementet. Resten så som M90, M90L Skalplagg, kallingar, strumpor och alla andra "persedelar" togs hem för att förvaras hemma av den enskilde soldaten. Jag anser att detta är väldigt vettigt då vi nu fått "rätt" på storlekarna på respektive plagg och inte behöver fixa och trixa med det nästa gång som en övning är aktuell. På samma sätt ser jag behovet av kroppskydd och stridsväst som minimal/obefintlig att ha hemma. Hoppas ni blev lite klokare över hur de resonerat! Hur blev det med m/87? Fick ni ta med den hem? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted April 12, 2012 Report Share Posted April 12, 2012 Hur gör man med deltidarnas personliga materiel? Kortlån från förrådet vid varje KFÖ eller någon "nästan hemvärnsvariant" med grejerna tillpassade i något förråd? EDIT: Att döma av bildtexten till den här bilden: http://www.forsvarsm...l%20utrustning. ...i denna artikel: http://www.forsvarsm...ng-gav-mersmak/ ...verkar man onekligen köra "hemvärnsvarianten" med pers mtrl hemma. Smart! - Men förrådskrävande för den enskilde soldaten. Någon som vet om förbandet tillhandahåller "centralförvaring" av t.ex. tross? Jag deltog i denna övningen och hoppas jag kan svara på din fråga; En del saker som det råder brist på inom försvarsmakten lämnades tillbaka efter KFÖn slut så som Comtacs och Hjälm. Vapen/magasin och rödpunktssikten lämnades också in men det var troligen av andra skäl. En hög med stridsutrustning, skyddsmask, kroppsskydd nya soldatköket och liknande förrådställdes på regementet. Resten så som M90, M90L Skalplagg, kallingar, strumpor och alla andra "persedelar" togs hem för att förvaras hemma av den enskilde soldaten. Jag anser att detta är väldigt vettigt då vi nu fått "rätt" på storlekarna på respektive plagg och inte behöver fixa och trixa med det nästa gång som en övning är aktuell. På samma sätt ser jag behovet av kroppskydd och stridsväst som minimal/obefintlig att ha hemma. Hoppas ni blev lite klokare över hur de resonerat! Hur blev det med m/87? Fick ni ta med den hem? M/87 är inget som delas ut per automagik längre, iaf inte hos GSS/K på Lv6. Är därför tveksam om GSS/T då får ut den alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts