weekendwarrior Posted June 23, 2011 Report Share Posted June 23, 2011 Denna tråd är tänkt främst för ungdomsledare inom Hemvärnet och frivilligorganisationerna för att utbyta idéer, tips, tankar, synpunkter mm om verksamheten. Även ni ungdomar får komma med kommentarer till vad som diskuteras här. Jag vill veta hur eran organisation ser ut. -Hur rekryterar ni ungdomar? -Hur/var rekryterar ni ungdomsledare/instruktörer? -Vilket stöd har ni från förening/förband/utbildningsgrupp? -Samarbetar ni över organisationsgränserna? -Vad har ni för budget per ungdom och år? -Vilken utbildning/verksamhet bedriver ni? -Hur mycket satsar ni på Rikshemvärnschefens ungdomstävling på HvSS? -Hur ofta övar ni eller bedriver annan verksamhet? -Studiebesök på regementen, museum med försvarsanknytning och andra försvarsanläggningar? -Vem bestämmer vad om verksamheten mellan utb.off och adminstratörer på gruppen, ungdomsledare m.fl. -Hur stor acceptans har ni vad det gäller handikapp, allergier och sjukdomar hos ungdomar i verksamheten och hur anpassar ni er? -Bedriver ni någon form av stridsutbildning för ungdomar på 18 år och uppåt? Hur ser den ut? -Bedriver ni någon CBRN-utbildning och hur ser den ut? -Hur gör ni med könsblandning under övningar? -Hur många ungdomledare och instruktörer är ni och på hur många ungdomar? Hur ofta deltar de? -Vem/vilka planerar, gör riskanalyser, skriver övnings-PM och övningsplan? -Kostnads- och ansvarsfördelning vid samövning? -Vilken utrustning får era ungdomar ut? -Vilken komplettering av utrustning skulle du vilja ha för ungdomarna? -Vem tar hand om dina beställningar av mat, logi, övrig mtrl? Jag kommer säker på fler frågor senare. Kom gärna med frågor du också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted June 23, 2011 Report Share Posted June 23, 2011 Denna tråd är tänkt främst för ungdomsledare inom Hemvärnet och frivilligorganisationerna för att utbyta idéer, tips, tankar, synpunkter mm om verksamheten. Även ni ungdomar får komma med kommentarer till vad som diskuteras här. Jag vill veta hur eran organisation ser ut. -Hur rekryterar ni ungdomar? -Hur/var rekryterar ni ungdomsledare/instruktörer? -Vilket stöd har ni från förening/förband/utbildningsgrupp? -Samarbetar ni över organisationsgränserna? -Vad har ni för budget per ungdom och år? -Vilken utbildning/verksamhet bedriver ni? -Hur mycket satsar ni på Rikshemvärnschefens ungdomstävling på HvSS? -Hur ofta övar ni eller bedriver annan verksamhet? -Studiebesök på regementen, museum med försvarsanknytning och andra försvarsanläggningar? -Vem bestämmer vad om verksamheten mellan utb.off och adminstratörer på gruppen, ungdomsledare m.fl. -Hur stor acceptans har ni vad det gäller handikapp, allergier och sjukdomar hos ungdomar i verksamheten och hur anpassar ni er? -Bedriver ni någon form av stridsutbildning för ungdomar på 18 år och uppåt? Hur ser den ut? -Bedriver ni någon CBRN-utbildning och hur ser den ut? -Hur gör ni med könsblandning under övningar? -Hur många ungdomledare och instruktörer är ni och på hur många ungdomar? Hur ofta deltar de? -Vem/vilka planerar, gör riskanalyser, skriver övnings-PM och övningsplan? -Kostnads- och ansvarsfördelning vid samövning? -Vilken utrustning får era ungdomar ut? -Vilken komplettering av utrustning skulle du vilja ha för ungdomarna? -Vem tar hand om dina beställningar av mat, logi, övrig mtrl? Jag kommer säker på fler frågor senare. Kom gärna med frågor du också. Jag kan svara på ett par frågor ang. Sannaheds Hemvärnsungdom -Studiebesök på regementen, museum med försvarsanknytning och andra försvarsanläggningar? Två Studiebesök i år, K3 och P4. -Hur stor acceptans har ni vad det gäller handikapp, allergier och sjukdomar hos ungdomar i verksamheten och hur anpassar ni er? Vi har ungdomar med diabetes, laktosintolerans och dylikt. Och det har fungerat jätte bra, dock så kan vi inte ta emot handikappade ungdomar. Då vi saktar resurser och medel för att anskaffa en specialpedagog eller dylikt. Detta ledde till att en ungdom var tvungen att sluta. -Vilken utrustning får era ungdomar ut? M90 skyddsklädsel (komplett) Lk35 Snunskburk med tillbehör Komarock, Byxa och pälsmössa 2st Fältskjortor 2st stålgrå 2st Kalsonger 1st Yllestrumpor Regnställ Långkalsonger Tumhandske Vit krage & Tumvante Frotté Hörselkåpor Peltor (inte aktiva) Drickflaska 90, med fodral Persedelpåse M/91 värmetröja tror det var allt. -Bedriver ni någon CBRN-utbildning och hur ser den ut? Ja, instruktör från Flygvapnet (kommer varje år) utbildningen ligger på en helgövning, 1 gång per år. Utbildningen innehåller, teori på CBRN, Skyddsmask 90, autoinjektor och dylikt. Sedan kammare med tårgas och sanering samt andra allehanda övningar. -Hur ofta övar ni eller bedriver annan verksamhet? Definera "annan" verksamhet! -Hur rekryterar ni ungdomar? Nästan all rekrytering sker genom "kompisrekrytering" väldigt sällan de kommer en ny ungdom som inte känner någon. Annars är vi synliga vid större evenemang i staden Örebro. Jag tänkte berätta lite om våran verksamhet: Sannaheds Hemvärnsungdom Aktiva ungdomar: cirka 30 Antal ungdomar på pappret: cirka 85 Antal instruktörer: 17 (+-) Antal avdelningar: 4 1:a avd LK1-LK2 2:a avd FK-LK1 3:e avd GK-FK 4:e avd GK Övningsområde: Villingsbergs skjutfält Antal övningar: cirka 10 fältövningar per år, och lika många skjutövningar. -Bedriver ni någon form av stridsutbildning för ungdomar på 18 år och uppåt? Hur ser den ut? Ja, tillbakaryckningar, såsom blixtlås och korridor. Vi får också lära oss skytteled, kollon och dylikt. Våra ungdomar deltar under varje KFÖ som b-styrka, även hos "grann" bataljoner. Allt detta är det dock hårda krav på, ungdomen måste ha fyllt 18 år, för att få skjuta lösplugg och få stridsutbildning. tillkommer med mer svar vid senare tilfälle, och jag ursäktar mig för min stavning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted June 23, 2011 Author Report Share Posted June 23, 2011 Med "annan verksamhet" menar jag möten, lektioner, övriga aktiviteter och annat som ej definieras som övningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted June 23, 2011 Report Share Posted June 23, 2011 Med "annan verksamhet" menar jag möten, lektioner, övriga aktiviteter och annat som ej definieras som övningar. Vi kör inte med möten på kvällar som jag vet att många andra har, och all teoretisk verksamhet genomförs under helgövningar. Annan verksamhet är väl Rikshemvärnstävlingen på HvSS, samt den årliga Samkvämen i December. Sen kommer det lite spontana uppdrag ibland, t.ex. agera markör/b-styrka av olika slag. Eller som förra året när vi hjälpte till när Beridna Högvakten var på besök i stan, med varierande uppgifter. Men all utbildning eller dylikt har vi helgövningar eventuellt en och en annan "skjutlördag" då skytte kombineras med allehanda utbildning. Och de inträffar cirka 1 gång per månad likt helgövningarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted June 23, 2011 Author Report Share Posted June 23, 2011 Tack för informationen Källberg. Hoppas fler vill skriva i denna tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dasher Posted June 26, 2011 Report Share Posted June 26, 2011 Jag hörde/hör till Dalregementsgruppen, och har deltagit både som ungdom (GK-LK2) och som instruktör. Nu var det lite över ett år jag hade med verksamheten att göra, så jag reserverar mig lite för att informationen kan vara utdaterad. (Orsa kompani lovar inget etc) -Hur rekryterar ni ungdomar? Fram tills nyligen anordnades evenemang som kallades för "Utmaningen", som fanns i olika steg/varianter. "Utmaningen" var en övning över en helg där ungdomar fick delta, och där HV-ungdomar gick med och kunde berätta om verksamheten samtidigt som man hade utbildning och löste uppgifter. Sjukvårdsmoment och karta och kompass kunde vara med, såväl som att dricka tallbarrsté. De civila ungdomarna fick då ut saker på kortlån över helgen, och fick behålla dem om de gick med i någon av våra avdelningar vid övningens slut. Man gjorde reklam för utmaningen genom att sätta upp affischer och annonsera. Jag tror dock inte att "Utmaningen" finns kvar, utan har ersatts av "Camp Dalregementet", som är i vissa avseenden likt "Utmaningen" men har en annan målgrupp då den ska rekrytera till GMU. För de enskilda avdelningarna fanns tre sätt att nå ut. Antingen nådde man folk ryktesvägen, genom att ungdomarna pratade med sina kompisar och släkt. Man hade även affischer, uppsatta på olika ställen i städerna. Och till sist brukade ungdomsledarna åka ut till skolorna runt omkring och prata med klasser. -Vilket stöd har ni från förening/förband/utbildningsgrupp? Vi har ett väldigt gott stöd från Dalregementsgruppen I13. De avdelningar som finns i avdelningar har ett tätt samarbete med varandra, med DRG som knytpunkt. De flesta större övningar hålls på I13, och ovan nämnda Utmaning svarar DRG helt för, med stöd av ungdomsledarna. -Samarbetar ni över organisationsgränserna? Litet oklart över vilka gränser det är du menar här? Mellan avdelningar? Om du menar mellan frivilligorganisationer så har vi befäl från FRO som brukar hålla i sambandsutbildning av mer avancerat slag, Röda Korsare som håller i HLR-utbildning. FMCK har varit med på större övningar, såväl som Bilkåristerna. -Vilken utbildning/verksamhet bedriver ni? Förläggningstjänst, Sjukvårdtjänst, Sambandstjänst, Skytte, Försvarsupplysning, Fysisk träning. Ingen stridsutbildning. Däremot kan spaning förekomma, med O-platser och dylikt. B-styrka/figurant förekommer, bara personer över 18 får agera B-styrka med vapen. Detta då alltså på övningar som inte ungdomsgrupperna arrangerar, utan KFÖ motsv. En övning per år brukar vara en Sambandsövning där man spenderar en helg inomhus omgiven av radio, M-blanketter och kartor. En annan bedrivs varje vinter med förläggningstjänst och spaning som huvudfokus. En övning per år är en strapatsövning och utbildningskontroll, där man får gå (förhållandevis) långt och lösa uppgifter/moment längs med vägen. Som Källbergs avdelning deltar även vi i Rikshemvärnstävlingen (där det för övrigt går riktigt jädra bra), och vi kan ha ett par träninghelger med skytte och fysisk träning inriktad mot detta. Detta är gemensamma helger som alla avdelningar i Dalarna deltar på. -Hur mycket satsar ni på Rikshemvärnschefens ungdomstävling på HvSS? Som sagt, ett par helger per år (iallafall när jag var med) är ungefär vad vi ligger på. Sen brukar ungdomarna träffas efter skola/arbete och fysa lite själva om de är ambitiösa, men det är ingenting som ungdomsavdelningarna styr upp (men såklart uppmuntrar) -Hur ofta övar ni eller bedriver annan verksamhet? När jag gick med hade två av de tre avdelningarna möten om några timmar varje vecka. Den tredje avdelningen hade övningar istället med längre mellanrum, men mer tid per gång än de andras möten. -Studiebesök på regementen, museum med försvarsanknytning och andra försvarsanläggningar? Inte mer än att vi brukade äta mat på LedR på väg till Ungdomstävlingen, och ett par visiter till norska regementen/garnisoner i samband med nämnda tävling. Det året jag gick ur börjades det prata om studiebesök, jag vet inte hur det är nu. -Hur stor acceptans har ni vad det gäller handikapp, allergier och sjukdomar hos ungdomar i verksamheten och hur anpassar ni er? Som Källberg har sagt ungefär. Diabetes, astma, laktosintoleranta har deltagit efter egen förmåga. Handikappade vet jag inte hur det är med, men jag tror att det skulle bli svårt att delta. Givetvis arbetar man för att få in så många som möjligt. -Bedriver ni någon CBRN-utbildning och hur ser den ut? Under min tid (4 år) fick vi en kurs i skyddsmask 90 med tillbehör, tårgaskammare och allt det. CBRN var inget som var standard. -Hur gör ni med könsblandning under övningar? Det görs inte så stor sak av det. Sova i samma logement och sådant är inget problem. Man vidtar åtgärder för att försöka se till så att folk inte blir obekväma i onödan, men annars förutsätter man (med rätt) att vanligt hyfs råder. Man sätter exempelvis inte killar i ett logement och tjejer i ett annat, därför att man förutsätter att det inte står någon kille och fånglor. Hur många ungdomledare och instruktörer är ni och på hur många ungdomar? Hur ofta deltar de? Allt mellan 1-4 per avdelning, som alla deltar olika mycket. Ledarna för avdelningarna deltar på nästan varje möte och övning. I och med det tidigare nämnda samarbetet avdelningarna i mellan kan en ungdomsledare täcka upp för en annan om behovet skulle uppstå. -Vem/vilka planerar, gör riskanalyser, skriver övnings-PM och övningsplan? Lite osäker på hur ungdomsledarna styr upp det där, men jag vet att LK-elever får göra det för att öva sig i att hålla lektioner. -Vilken utrustning får era ungdomar ut? -Vilken komplettering av utrustning skulle du vilja ha för ungdomarna? Samma som Källberg, med skillnaderna: Stridssäck 2000 istället för LK35 (frivilligt, jag vet några som behöll sina LK35 när vi fick ssk2000) Snödräkt Ett par T-shirts. Återkommer här när jag hört mig för lite. Det är det jag har just nu, vill du veta mer är det bara att fråga på. Är ni intresserade av samövningar så tror jag mig veta att Dalarnas HvU alltid är på samövningar, det har vi gjort förr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted June 26, 2011 Author Report Share Posted June 26, 2011 Jag har även några frågor om hur ni definierar ungdomsledare, instruktörer och biträden. -Är ungdomsledare en instruktör med ungdomsledarutbildning eller enbart den instruktör med huvudansvaret? -Hur definierar ni övriga som mer eller mindre regelbundet är instruktörer i verksamheten? -Definieras även anställda på utbildningsgruppen som ungdomsledare om deras ansvarsområde omfattar ungdomsverksamheten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted June 26, 2011 Report Share Posted June 26, 2011 (edited) Vi hade samövning med er i vintras, funkade utmärkt. Vart en jävla massa skidande, något som vi annars inte lägger så jätte mycket krut på i villingsberg. Några tilläg: -Hur mycket satsar ni på Rikshemvärnschefens ungdomstävling på HvSS? Vi har genom åren, skickat två till tre lag varje år. Med varierande resultat, tror den bästa uppnådda platsen var 6:e plats 2009. Annars brukar vi hamna runt 10:e plats. Jag skulle inte säga att vi satsar speciellt mycket på tävlingen. Mest en kul upplevelse, och alltid kul om det går bra. Vi brukar köra en helg in HvSS, där vi går igenom alla moment. I år dock så har befälen fått spel (enligt mig) och har bestämmt sig för att skicka upp 6 (!) lag. Med motiveringen "alla ska få ta del av erfarenheten" Tidigare har vi endast skickat Lk-elever, nu är det tydligen GK som gäller också... -Vilket stöd har ni från förening/förband/utbildningsgrupp? Örebro Värmlandsgruppen håller i en övning varje år, som en liten tävling. Då värmlands & örebro ungdomar tävlar mot varandra. Faktist en rolig grej, och kul att träffa andra ungdomar. Detta sker under en helg, med avslutande samkväm. (örebro knep både första och andraplats i år ) -Vilken komplettering av utrustning skulle du vilja ha för ungdomarna? Det jag vet är att våra ungdomsledare kämpar för att vi ska få ut Stidssäcken och hjälmunderlaget. I dagsläget så kan endast de ungdomar med ryggproblem få ut säcken. Sedan finns det ungdomar som lyckats anskaffa sig den på annat vis, t.ex. jag själv. ang. T-shirt, så får vi inte ut den. Men ledarna brukar åka till K3 och köpa ut t-shirts, och då kan man beställa en t-shirt á 40kr styck. edit: en grej som jag märkte skillde sig markan mellan dala & sannahed Ungdomar var just "romb-systemet" vi kör: ingen romb = ny, och håller på att betar av GK-kursen 1 romb = har klarat av GK-kursen och betar av FK, en GK-elev alltså 2 romber = klarat av FK-kursen, och betar av LK1-kursen, en FK elev. 3 romber = klarat av LK1, och betar av LK2-kursen, en LK1 elev. 4 romber = klarat av LK2 kursen, och är därmed LK2 elev. Vi i sannahed kör inte med ungdomsinstruktörer, allts instruktörer som inte genomfört GU. Vet att det finns avdelningar som kör med det. Och sen så är våra kursen inte tidsreglerade, t.ex. för att bli GK så måste man ha gått 1 år. Utan vi kör med en läroplan, så ifall man är aktiv och engagerad så går det snabbare helt enkelt. Dock så måste man vara 17 år för att bli LK1 i och med AK-krav. Så t.ex. jag har varit med 2 år, och jag är LK1-elev, pga av att jag har varit med på alla övningar sedan jag började och har visat upp god ledarförmåga. Sedan finns det ungdomar som har varit med i tre år, men fortfarande är på GK kursen. Pga av att de helt enkelt inte genomfört de krav som finns på läroplanen. Tycker det systemet är riktigt bra då man kan se kompetens i de romberna man bär och inte hur länge man har varit med. hoppas det inte vart för krångligt. slut. Edited June 26, 2011 by Källberg HVU Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dasher Posted June 26, 2011 Report Share Posted June 26, 2011 Ungdomsledare är en instruktör med ungdomsledarutbildning hos HvSS eller FBU. Instruktören med huvudansvaret i avdelningen vet jag inte om det finns någon riktig benämning på. För övrigt har vi haft ungdomar som har gått ungdomsledarkurser. Detta var dock innan min tid, så jag är lite oklar hos syftet. Instruktörer och biträden är väl i stort sett alla som besitter kompetens inom ett område och kan utbilda i det. Ska man skilja de åt ser jag det som att instruktören lägger upp PM, riskanalyser och det arbetet, medan biträdena hjälper till under själva utbildningen. Ungdomar går i bägge befattningar, dels för att öva och träna på att hålla lektioner, och dels för att det kanske är smidigt för ungdomsledaren att hålla en lektion för GK, medan LK håller en lektion för FK (kanske förberedande för en uppkommande övning, där man måste se efter de nya GK?). En stor fördel med detta som vi märkt av är att "tips och tricks" som folk har snappat upp skickas vidare. SoldF i all ära, men det finns en del saker man inte kan läsa sig till. Gäller det däremot saker som rör säkerhet (Kallt Väder, exempelvis), så brukar en ungdomsledare åtminstonde övervaka lektionen. Detsamma gäller om det är oerfarna orutinerade elever som håller sina första lektioner, men det kanske säger sig självt. Har man däremot ett gäng erfarna LK-elever kan det vara en resurs, bara man inte glömmer av att fortbilda dem också. -Definieras även anställda på utbildningsgruppen som ungdomsledare om deras ansvarsområde omfattar ungdomsverksamheten? I Dalarna har vi en officer på DalReg som är huvudansvarig för ungdomsverksamheten i Dalarna. Under honom har vi de tre avdelningsansvariga ungdomsledarna, som hör till HV/FrivOrg. De har i sin tur en "pool" med instruktörer, som oftast är Hv/FrivOrg. Egentligen tror jag att vissa instruktörer/ungdomsledare hör till specifika avdelningar, men som sagt är samarbetet i Dalarna så tight att alla har tillgång till alla instruktörer. Officerare från Dalregementsgruppen brukar vara med på vissa övningar, men på veckoträffarna är det oftast bara ungdomsledarna från HV/FrivOrg. Den ansvarige på utbildningsgruppen brukar ses som en slags ungdomsledare, fast man gör lite skillnad på de anställda vid gruppen och på de ungdomsledare man har i friv.org. De har ju heller inga egna avdelningar att se efter, utan chefar över de avdelningsansvariga och kan hålla i enstaka övningar/utbildningar. Jämför förhållandet mellan soldat och plut/komp-chef och förhållandet mellan soldat och gruppchef. vi kör: ingen romb = ny, och håller på att betar av GK-kursen 1 romb = har klarat av GK-kursen och betar av FK, en GK-elev alltså 2 romber = klarat av FK-kursen, och betar av LK1-kursen, en FK elev. 3 romber = klarat av LK1, och betar av LK2-kursen, en LK1 elev. 4 romber = klarat av LK2 kursen, och är därmed LK2 elev. Det är, eller åtminstonde ska vara, samma stuk i Dalarna. Däremot så är det lite förvirrat bland ungdomarna, där man benämner en ungdom som betar av LK2-kursen som LK2-elev (i och med att det är till LK2 han utbildas), och en ungdom med 4 romber kallas helt enkelt för en "klar" eller "färdig" LK2 elev. De brukar hamna i mentorsroller åt de "lägre" kurserna. Skillnaderna ligger alltså i att ni benämner dem efter vad de klarat av, vi gör det efter vad de utbildas mot. Våra kurser är heller inte tidsplanerade, det är bara det att med den schemaläggning vi har brukar det ta ca ett år att gå igenom alla utbildningar för nästa steg. Skulle det finnas någon som är extra ambitiös så är det ganska svårt att se till så att den ungdomen får extra utbildning, varför det lätt i praktiken blir ett år = en romb. Men det behöver inte vara så. Lite OT, men fick ni prova att bandvagnstolka? Vet att bandvagnen brukar komma fram när det ska showas lite för civila eller utomsocknes folk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Källberg Posted July 10, 2011 Report Share Posted July 10, 2011 @ Dasher: klart vi fick tolka! @ weekendwarrior: Alla instruktörer defineras som ungdomsledare. Övriga kallas också ungdomsledare, när de deltar i våran verksamhet. Om de är gäster brukar vi kalla dem instrukrörer. Vi har en anställd på utbildningsgruppen som ansvarar officiellt för hela verksamheten, han sköter alla matrielbeställningar och dylikt. han brukar benämnas vid ungdomsansvarig eller dylikt (blev lite suddigt). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 11, 2011 Forumsledning Report Share Posted July 11, 2011 Ungdomsledare är en instruktör med ungdomsledarutbildning hos HvSS eller FBU. Instruktören med huvudansvaret i avdelningen vet jag inte om det finns någon riktig benämning på. För övrigt har vi haft ungdomar som har gått ungdomsledarkurser. Detta var dock innan min tid, så jag är lite oklar hos syftet. ... Rätt, men sist jag utbildades så skall man även vara förordnad som ungdomsledare för att få genomdriva ungdomsutbildning under eget ansvar. Ungdomsledare är en befattning man får av utb.gruppen, och inte något man blir automatiskt efter en veckas kurs. Alltså, du kan gå ungdomsledarkursen, och lära dig en massa, men utan ett förordnande får du formellt inte leda en verksamhet, och går i så fall formellt bara som ungdomsinstruktör. FVRF har t.ex. ett eget system där du måste ha deras riksförbundets förordnande för att få vara ungdomsledare i flygvapenungdoms verksamhet. Undantaget är om du är utb. yrkesofficer. (gäller väl reservare också tror jag) Instruktörer är inbjudna/externa experter motsv. eller de som inte gjort ungdomsledarutb. De kan hålla i moment osv. men får inte leda en u-övning. Så var det iaf. förr. Misstänker att samma/motsv. gäller idag. Borde stå i någon instruktion/reglemente om inte annat. De som genomfört LK2 med godkänt resultat har iaf. vi använt till biträdande instruktörer till en ungdomsledare/instruktör. Alltså någon som under handledning genomför ett moment av enklare typ. Även de som genomför LK2, i syfte att få öva instruktörs rollen. Ganska mycket administrativa uppgifter, som övningsteori, säkerthetsanalyser, kommendantur etc. allt under en ungdomsledares handledning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted July 11, 2011 Report Share Posted July 11, 2011 Man är tillsv ingenting så länge förbundet/utb grupp inte har godkännt dig och gett dig den "befattningen" Jag brukar kalla mig själv för ungdomsledare när jag pratar med utomstående då det är en enklare förklaring för att kunna förklara för andra vad min plats är och vad jag gör, i annat fall så har vi inom LVBuf, 1 st kurschef, 1 st stf kurschef, och 3 st instruktörer, utomstående tex gammla ungdomar och andra som ibland deltar i verksamheten är biträden men benämns instruktör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted July 12, 2011 Report Share Posted July 12, 2011 (edited) Fan, råkade få bort allt när jag nästan var klart. Men skriver igen! Jag är ex-ungdom i så har ingen insikt i hur verksamheten sköts i bakgrunden men försöker så gott jag kan. Så här är det i södra Norrbottens områdets hv-ungdom. -Hur rekryterar ni ungdomar? Genom kompisar och större evenemang. Tex Försvarsmaktens flygdag 2011 på F21 samt Piteå dansar och ler. -Hur/var rekryterar ni ungdomsledare/instruktörer? Ungdomsledaren har väll anmält sig frivilligt och sedan gått kursen på HvSS innan man fått befattningen. 2st gammla ungdomar från hv-insats som instruktörer och ibland deltar någon annan för lite mer specifik övning tex sjukvård. -Vilken utbildning/verksamhet bedriver ni? Förläggningstjänst, sjukvård, skytte, samband, exercis, strapats, spaning, avstånds bedömning mm. Fysisk träning men dom uppmuntrar att träna på fritiden så man kan fokusera på att öva. -Hur mycket satsar ni på Rikshemvärnschefens ungdomstävling på HvSS? Under våren inriktas det lite på HvSS och när det närmar sig så är det några rena övningar till HvSS. Norrbottens hv-ungdom har vunnit ett par gånger. -Hur ofta övar ni eller bedriver annan verksamhet? Cirka 1-2 gånger i månaden, veckas övning under sportlovet med 5 dagar i fält, fjällmarsch och HvSS i augusti. Avslutning i december för litet uppehåll under jultiderna och enkel avslutning vid början på sommaren. -Studiebesök på regementen, museum med försvarsanknytning och andra försvarsanläggningar? Dom gångerna man sover på logement sker det på I19 och då äter man också frukost där, ibland även middag & lunch. Riktigt bra mat. Brukar besöka P5's veteran drivna pansar museum en gång per år. Jag har inte varit med och besökt A9 men man är väldigt ofta på I19 området och hämtar saker osv. -Hur stor acceptans har ni vad det gäller handikapp, allergier och sjukdomar hos ungdomar i verksamheten och hur anpassar ni er? Brukar alltid gå bra, dock ingen som varit handikappad. -Bedriver ni någon form av stridsutbildning för ungdomar på 18 år och uppåt? Hur ser den ut? Nej, ungdomarna brukar vara figuranter på höstens KFÖ vilket uppskattas väldigt mycket. -Bedriver ni någon CBRN-utbildning och hur ser den ut? Det har jag inte varit med om. -Hur gör ni med könsblandning under övningar? För dom som är med är det inget snack om saken och man sover väldigt ofta i tält tillsammans. På intro-helgerna för dom nya brukar dom fråga första natten som sker i logement men alla brukar villa sova tillsammans med alla. -Hur många ungdomledare och instruktörer är ni och på hur många ungdomar? Hur ofta deltar de? 1x ungdomsledare och 2x instruktörer med gäster ibland. Vanligtvis cirka 6-12 ungdomar på övningarna, som max har det varit nästan 20 samtidigt. Men dom flesta som väl är med är aktiva. -Vilken utrustning får era ungdomar ut? Allt som en vanlig hemvärnssoldat i Boden området får, inte insats. Tex stridsväst, hjälm, stridssäck, LK35, tross. Stridsvästen används dock aldrig. -Vilken komplettering av utrustning skulle du vilja ha för ungdomarna? T-shirtar, t-shirtar och t-shirtar! Source vätskesystemet hade ju vart bra det med. Vissa ungdomar har dom med det har dom fått som bonus ifall dom deltagit för att rekrytera. Edited July 12, 2011 by REALIN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted March 14, 2013 Report Share Posted March 14, 2013 Ställer en fråga till fd. ungdomar som genomfört GMU: Vad var det för något som ni kände att ni verkligen hade nytta av som ni lärt er i ungdomsvht? Fanns det även något ni efter inryck önskade att ni gått igenom under ungdomsvht? Känner att det vore bra för olika organisationer runt om att få veta ifall det är någonting som man kan trycka mer på, alternativt börja utbilda på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted March 18, 2013 Author Report Share Posted March 18, 2013 Fler frågor: Hur och var är ungdomar + ungdomsledare organiserade (exempelvis hos vissa i ett vanligt kompani, hos andra i eget kompani, hos tredje direkt under utb.grp)? Har ni ungdomsledare som är enbart ungdomsledare eller har alla en befattning som Hv-soldat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ollevarm Posted March 19, 2013 Report Share Posted March 19, 2013 (edited) -Hur rekryterar ni ungdomar? Mest genom mun till mun, Det harfunkat bäst. Vi kör även en stadsfestival men det är mest föratt synas.-Hur/var rekryterar ni ungdomsledare/instruktörer? Bland folk som vi tycker ärvettiga. Lt på Utb-Gruppen får säga sitt med. Instrutören måsteha ett HV/GSST/GSSK kontrakt.-Vilket stöd har ni frånförening/förband/utbildningsgrupp? Mycket bra, Vår Lt på Utb-Gruppenär super på alla sätt. -Samarbetar ni överorganisationsgränserna? Ja med FVRF på F17 på derasslutvöning i maj, 4 dagar lång.-Vad har ni för budget perungdom och år? Vet ej, Lt håller i det. -Vilkenutbildning/verksamhet bedriver ni? Det som finns i verksamhetsplanen menäven annat som vi och de gillar. Samtidigt inom ramarna på vad somär ok enligt FM:s bestämelser. Tex GN1:utb.-Hur mycketsatsar ni på Rikshemvärnschefens ungdomstävling på HvSS? Förstå gången i år som vi deltarmen vi får se hur det blir. Vi har inte satsat hårt på den. -Hurofta övar ni eller bedriver annan verksamhet? Träff varannan torsdag, dock inte under sommarlovet. Sedanövnignar 1 ggr i månaden. -Studiebesök på regementen,museum med försvarsanknytning och andra försvarsanläggningar? Var på regementets dag på P7 ihöstas. Blir Ing2 i år-Vem bestämmer vad om verksamhetenmellan utb.off och adminstratörer på gruppen, ungdomsledare m.fl. Det gör Lt på Utb-gruppen-Hurstor acceptans har ni vad det gäller handikapp, allergier ochsjukdomar hos ungdomar i verksamheten och hur anpassar ni er? Allergier och astma har vi skitigt i. När det gälller kunskaper i svenska har vi ställt krav. Vi harsagt nej till ungdomar för att de inte kan svenska. Men vi har tilllåtigt ungdomar som talar dålig svenska. HV-U är en utmärktträning för kids som annans inte skulle prata så mycket svenska, vare sig hemma eller i skolan. -Bedriver ni någon form avstridsutbildning för ungdomar på 18 år och uppåt? Hur ser den ut? Nej-Bedriver ni någonCBRN-utbildning och hur ser den ut? Det kommer i höst, svårt att fåtag i instruktöter. Har dock hittat en nu.-Hur gör ni medkönsblandning under övningar? Alla gör allt tillsamans utomduschar. -Hur många ungdomledare och instruktörer är nioch på hur många ungdomar? Hur ofta deltar de? På övnignar ca 20 ungdomar och dåär vi minst 2 instruktörer, oftas 3-Vem/vilka planerar, görriskanalyser, skriver övnings-PM och övningsplan? Det gör instruktörerna tillsammans-Kostnads- och ansvarsfördelning vid samövning? Japp det sköter Lt pågruppen-Vilken utrustning får era ungdomar ut? 2000 väskor plus jägarköket.Sedan är det standardgrejor. De har fått ut hjälmunderlag.-Vilkenkomplettering av utrustning skulle du vilja ha för ungdomarna? Ungarna borde få bättrevantar.-Vem tar hand om dina beställningar av mat, logi,övrig mtrl? Lt på gruppen Edited March 19, 2013 by ollevarm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruning Posted March 22, 2013 Report Share Posted March 22, 2013 Har frågor om antagningsprocessen, har personligen inte fått något svar när jag skickade in min intresseanmälan så började undra om jag var behörig. -Anmäler man sig för terminer eller kan man gå med vilken tid som helst? -Kan man bara anmäla sig när man är/fyller 15? -Är det några fysiska och psykiska krav man måste nå? -Får man diplom / märken om man gör någonting anmärkningsvärt eller klarar av en kurs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinGustav Posted March 22, 2013 Report Share Posted March 22, 2013 @Bruning Om du kan anmäla dig närsom eller vid särskilda datum är upp till den avdelning du vill börja i. Du kan anmäla dig innan du fyller 15, men du får inte delta i verksamheten. Är du inom åldersgränserna kan du både anmäla dig och delta. De fysiska kraven som kan vara rimliga att ställa är att du inte riskerar att avlida av utmattningen under verksamheten, verksamheten är långt ifrån hård, så det får du själv känna av när du börjar. Psykiska krav finns inte, jag kom inte på nån bra liknelse som ovan. Diplom kan man få när man genomfört vissa kurser, märken får man om man genomfört tex. soldatprov. Utöver det kommer du få märken som visar din kurstillhörighet, något som du kommer få klart för dig när du går med. Kul att se nån som är intresserad och söker information! Har varit med om allt för mycket folk som anser att okunskap är en välsignelse Tro mig, du kommer inte ångra dig att du söker dig till ungdomsverksamheten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted March 24, 2013 Author Report Share Posted March 24, 2013 @ Bruning: Ibland kan det ta en tid att få svar. Var har du sökt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruning Posted March 24, 2013 Report Share Posted March 24, 2013 @ weekendwarrior Livgardesgruppen, Stockholm Stad. Väntar tålmodigt på svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 24, 2013 Report Share Posted March 24, 2013 Vi har som policy att inte skriva in minderåriga som medlemmar, detta för att undvika missförstånd, vi hänvisar helt enkelt till den dag då det fyllt 15 år och att de då ska påbörja sitt deltagande på hösten när nästa utbildningsperiod tar vid, detta för att det är svårt för nya att hoppa in mitt i terminerna, speciellt på våren. Inga fysiska eller psykiska krav, men i direktiven står det att man för att få delta i verksamheten ska vara fullt frisk (vilket ju är en fall-fall fråga) men personer med ADHD har jag märkt är extra känsliga för påfrestningar, har även haft med ett yterst fåtal med Asberger och det har fungerat bra, men i slutändan får ju ledningen ta beslutet om vad som är en rimlig nivå. Diplom är inte en självklarhet, men efter minst 80 timmars tjänstgöring (vilket motsvarar ca 4 fre-sön övningar och några kvällar) så är du i nivå för att få nästa romb på märket, upp till max 4 romber vilket symboliserar de 4 kurserna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted March 25, 2013 Author Report Share Posted March 25, 2013 @Bruning: Fel utbildningsgrupp för att jag skulle kunna hjälpa dig. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 @Bruning i vilken del av stockholm bor du? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bruning Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Stockholm, Stockholm. Så vid Centralen / stadshuset / Kungliga slottet lite mer detaljerat.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chassi Posted March 25, 2013 Report Share Posted March 25, 2013 Ok, jag tycker du bör vänt och e inför nästa termin efter sommaren då allt drar igång igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macko Posted May 29, 2013 Report Share Posted May 29, 2013 (edited) Jag som ungdom ifrån F7 och går i FK kan svara på några utav frågorna om du fortfarande vill ha svar! -Hur/var rekryterar ni ungdomsledare/instruktörer? De flesta utav mina befäl har någon gång själv varit ungdom på F7 -Samarbetar ni över organisationsgränserna? Ja, det mesta är mellan F7, bohusdal, älvsborgsgruppen samt försvarsutbildarna borås. -Vad har ni för budget per ungdom och år? Jag fick höra en siffra på ca 850 000kr att F7 hade förra året. Och mer skulle det bli nu 2013. Vi är ca 40-50 elever så ca 18-22 tusen per person då. -Vilken utbildning/verksamhet bedriver ni? saxat ifrån fvrf ungdomars hemsida: "Följande ämnen ingår i grundkursen Försvarskunskap Militärt uppträdande Fysisk träning och orientering Terrängtjänst Förläggningstjänst, hygien i fält, matlagning i fält Sjukvårdstjänst Vapentjänst G-22 (skidskyttegevär) Vård av utrustning Försvarsupplysning samt information om FVRF" " Följande ämnen ingår i fortsättningskursen Förläggningstjänst Förläggning i skärmskydd (vindskydd) Ledarskap Underrättelsetjänst Sambandstjänst Vapentjänst* Fysisk träning Sjukvårdstjänst Vård av utrustning Försvarsupplysning samt information om FVRF" "Följande ämnen ingår i ledarskapskurs 1 Ledarskap Skytteutbildning AK5c Fördjupning inom moment från tidigare kurser" "Följande ämnen ingår i ledarskapskurs 2 Ledarskap och ledarskapets psykologi Bestämmelser för rekrytering Föreningskunskap Hur man leder fysisk träning och tävlingsverksamhet Fördjupning inom moment från tidigare kurser" Sedan så är det bara grunden, om ett av befälen vill göra nåt mer gör vi det... t.ex alla som hade fyllt 18 i november förra året fick stridsutbildning. Och vi har även patruller och dylikt som inte står med på listan. -Hur/var rekryterar ni ungdomar? Många rekryteras ifrån sommarkursen och aircamp som brukar hållas nästan varje år. -Hur mycket satsar ni på Rikshemvärnschefens ungdomstävling på HvSS? I år så ska ett mixat lag skickas. och endast en träningshelg två veckor innan. -Studiebesök på regementen, museum med försvarsanknytning och andra försvarsanläggningar? I år så har vi besökt swedish historic flight som ligger hela 20m ifrån den byggnaden vi brukar ha lektioner i. Förra året fick det bli en snabbis med TP84 till flygvapenmuseet. -Bedriver ni någon form av stridsutbildning för ungdomar på 18 år och uppåt? Hur ser den ut? Senaste gången så ja, det var med vuxenavdelningen i FVRF och jag var ej med så vet ej vad som gjordes exakt. -Bedriver ni någon CBRN-utbildning och hur ser den ut? Ja, senaste övningen var det för LK1 och 2. De fick då utbildning på skyddsmasken och gasen i fråga om jag inte minns helt fel. Och sedan gå in i ett gasfyllt rum. -Hur gör ni med könsblandning under övningar? Det är mixat hela tiden. Alla ska veta (hoppas jag) vad vett och etikett är så ingen lär så och glo som en tre-åring om någon skulle få för sig att byta om eller något sådant. -Vilken utrustning får era ungdomar ut? Listan är två sidor lång så jag kanske lägger in den någon annan dag. -Vilken komplettering av utrustning skulle du vilja ha för ungdomarna? Ett kök hade aldrig suttit fel. I alla fall om man ska laga mat. Och en pälsmössa, det var aningen kallt i älvdalen om öronen må jag säga. Hoppas att detta kan ha varit till glädje för någon, för det tog en del tid att skriva allt. Mvh Macko96 Ps. om ett befäl är jobbig och att man får känslan av att han "kränker" en... T.ex. H*n sa att vi skulle gå dit och tillbaka, då frågade jag och vi skulle gå elljusspåret och fick ett drygt svar tillbaka om att jag kanske borde ta och använda hörseln någon gång och kanske tänka för en gång skull. Sekunden senare kom det en GK-elev (h*n är Ungdomsansvarig på F7 och kurschef för GK så jag har aldrig ens pratat med honom innan) och sa, ey du D****l (alltså förnamn) ska vi gå elljusspåret? Och han fick ett väldigt vänligt svar: Japp det stämmer... Det tycker jag är konstigt för jag har aldrig haft honom innan och han är bara elak mot mig. han gjorde det två gånger på samma dag och båda gångerna kom den en annan och fick vänligt svar. Jag har sagt det till honom nu 4 gånger men inte fått någon som helst respons på något. Och utav min kurschef så räknas jag till en av de bästa (till motsats vad han andra tycker) och han tycker att jag sköter mig nästan exemplariskt då jag alltid är där och gör rätt. Så vad har ni för tips på vad man kan göra åt den saken? Hjälp skulle va trevligt för det är sånna som h*n som gör att man inte vill vara där, men jag fortsätter nu bara för att mitt befäl tycker att jag är bra och för att visa motsatsen till han som är "elak" Mvh Edited May 30, 2013 by Macko96 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted May 30, 2013 Author Report Share Posted May 30, 2013 Hoppas att detta kan ha varit till glädje för någon, för det tog en del tid att skriva allt. Mvh Macko96 Ps. om ett befäl är jobbig och att man får känslan av att han "kränker" en... T.ex. H*n sa att vi skulle gå dit och tillbaka, då frågade jag och vi skulle gå elljusspåret och fick ett drygt svar tillbaka om att jag kanske borde ta och använda hörseln någon gång och kanske tänka för en gång skull. Sekunden senare kom det en GK-elev (h*n är Ungdomsansvarig på F7 och kurschef för GK så jag har aldrig ens pratat med honom innan) och sa, ey du D****l (alltså förnamn) ska vi gå elljusspåret? Och han fick ett väldigt vänligt svar: Japp det stämmer... Det tycker jag är konstigt för jag har aldrig haft honom innan och han är bara elak mot mig. han gjorde det två gånger på samma dag och båda gångerna kom den en annan och fick vänligt svar. Jag har sagt det till honom nu 4 gånger men inte fått någon som helst respons på något. Och utav min kurschef så räknas jag till en av de bästa (till motsats vad han andra tycker) och han tycker att jag sköter mig nästan exemplariskt då jag alltid är där och gör rätt. Så vad har ni för tips på vad man kan göra åt den saken? Hjälp skulle va trevligt för det är sånna som h*n som gör att man inte vill vara där, men jag fortsätter nu bara för att mitt befäl tycker att jag är bra och för att visa motsatsen till han som är "elak" Mvh Tack för ditt svar. Angående ditt problem med vissa instruktörer/ungdomsledare så ska du ta upp det med din chef eller chefen för ungdomsverksamheten på F7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macko Posted May 30, 2013 Report Share Posted May 30, 2013 (edited) Men jag har sagt det till honom tre gånger via mail och skrivit det på alla utvärderingar som vi har haft. Problemet ligger nog i att det är han som är chefen/ungdomsledarn så vem ska kunna säga till honom? Om det fortsätter så ska jag gå till han som är antingen chef för min grupp eller han som är chef för hela FRVF så kanske det kan bli nåt vettigt! Aja... Hoppas att det löser sig, annars vet jag inte vad jag bör göra! Mvh Edited May 30, 2013 by Macko96 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted January 14, 2014 Author Report Share Posted January 14, 2014 Bor du i Stockholms län, är eller har varit soldat, befäl, instruktör inom Försvarsmakten, Hemvärnet, FBU/Försvarsutbildarna eller annan frivilligorganisation och är intresserad av att engagera dig i ungdomsverksamhet är du välkommen att höra av dig till mig. Vi på Hemvärnsföreningens ungdomsavdelning Syd är i stort behov av instruktörer, även dig som bara har tid enstaka gånger per år. Framförallt du som kan utbilda i.... Grundläggande militära kunskaper som exercis, militärt uppträdande, fältförläggning, vassa verktyg (kniv, yxa, såg) mm. Skytte (Gevär .22, Ak4, Ak5 och pistol88). Sjukvård. Karta, kompass och orientering. Överlevnad. Hinderbana (och annan träning och idrott). Radio och samband. Fast och rörlig spaning. Enklare stridsövningar (tillåtet efter 18 år ålder och efter minst 3 kurssteg). mm eller har militära förarbevis på minibuss, tgb 11, 13, 20, 30, 40 eller Bv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REALIN Posted January 14, 2014 Report Share Posted January 14, 2014 Bor du i Stockholms län, är eller har varit soldat, befäl, instruktör inom Försvarsmakten, Hemvärnet, FBU/Försvarsutbildarna eller annan frivilligorganisation och är intresserad av att engagera dig i ungdomsverksamhet är du välkommen att höra av dig till mig. Vi på Hemvärnsföreningens ungdomsavdelning Syd är i stort behov av instruktörer, även dig som bara har tid enstaka gånger per år. Framförallt du som kan utbilda i.... Grundläggande militära kunskaper som exercis, militärt uppträdande, fältförläggning, vassa verktyg (kniv, yxa, såg) mm. Skytte (Gevär .22, Ak4, Ak5 och pistol88). Sjukvård. Karta, kompass och orientering. Överlevnad. Hinderbana (och annan träning och idrott). Radio och samband. Fast och rörlig spaning. Enklare stridsövningar (tillåtet efter 18 år ålder och efter minst 3 kurssteg). mm eller har militära förarbevis på minibuss, tgb 11, 13, 20, 30, 40 eller Bv. Får man bedriva stridsövningar i ungdomsverksamhetens försorg? Trodde inte det var ok fast man är över 18. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts