Bravo X-Ray Posted May 3, 2011 Report Share Posted May 3, 2011 Hej! Jag är intresserad av att söka internationell tjänst, men får inte då jag har ett nej som lämplighet i betygen från min vpl. Enligt min kapten var detta pga, vad han ansåg, bristande fysisk status. Han gjorde en uppskattning då vi inte fick springa fältestet. Personligen tror jag att jag hade nog klarat våra krav då jag provsprang testet, visserligen i endast fyskläder, och klarade det med mer än 2min till godo. Min kapten sa även att jag kunde ansöka om att få köra ett fälttest via ett annat regemente, men har inte hunnit göra detta. Hur som helst, det jag undrar är om det finns möjlighet att ändra mina vitsord via hemvärnet? Jag har samma befattning som i lumpen (Mer eller mindre, var TOLO-signalist i lumpen, och nu är jag signalist på stadsskytte/Insats), och då borde jag kunna förbättra/få nya vitsord via hv? Jag har hört att det är senaste vitsord som gäller vid ansökan till US, dock står följande på forsvarsmakten.se: Ange var du genomförde din värnplikt eller GSU US. Vitsord kontrolleras även mot Pliktverkets register. Kommer du ej ihåg ditt vitsord lämna blankt. Jag tolkar detta som att det är mina vitsord från vpl som gäller? Eller har jag fel? Tacksam för svar //BX Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 Enkelt svar: Nej, du får inga "skriftliga" vitsord från Hv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 Enkelt svar: Nej, du får inga "skriftliga" vitsord från Hv. Märkligt, jag har fått det. Jag ringde min Kompanichef och vips så hade jag ett omdöme från Hv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 Omdöme kan du säkert få, men nytt vitsord har kompanichef motsv ej möjlighet att ge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 (edited) Omdöme kan du säkert få, men nytt vitsord har kompanichef motsv ej möjlighet att ge. Märkligt, då jag har fått nya vitsord från min Kompanichef, ag muckade med vitsord 10-7-8 och fick vitsorden 10-8-8 från Hv. Och ja, jag har papper på detta. Edit: Jag har som sagt de gamla omdömena, dvs 10 istf JA. Edited May 4, 2011 by Fu. Kil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 (edited) så när du tittar i registerutdraget ifrån Rekryteringsmyndigheten, under Övriga allmänna uppgifter på rad tre Vitsord:, så står det nu X88? Behöver veta, då jag har bekanta som vill höja sina vitsord för att kunna söka utlandstjänst. Edited May 4, 2011 by Paolo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 så när du tittar i registerutdraget ifrån Rekryteringsmyndigheten, under Övriga allmänna uppgifter på rad tre Vitsord:, så står det nu X88? Behöver veta, då jag har bekanta som vill höja sina vitsord för att kunna söka utlandstjänst. Syftar du på deras hemsida så kan jag inte logga in där. Jag har dock ett fysiskt papper här framför mig, upprättat av i första hand gamla IB16 och sedemera Hallandsgruppen, där dels vitsord från Vpl är infört och dels vitsord från Hv är infört. Jag fick detta nya vitsord i samband med att jag sökte mig utomrikes för ett par år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 så när du tittar i registerutdraget ifrån Rekryteringsmyndigheten, under Övriga allmänna uppgifter på rad tre Vitsord:, så står det nu X88? Behöver veta, då jag har bekanta som vill höja sina vitsord för att kunna söka utlandstjänst. Syftar du på deras hemsida så kan jag inte logga in där. Jag har dock ett fysiskt papper här framför mig, upprättat av i första hand gamla IB16 och sedemera Hallandsgruppen, där dels vitsord från Vpl är infört och dels vitsord från Hv är infört. Jag fick detta nya vitsord i samband med att jag sökte mig utomrikes för ett par år sedan. Jag tänkte mer att regementet som tar in vakanser till utlandstjänst tittar ju på vitsordet som finns registrerat i PLIS (Rekryteringsmyndigheten). Så jag tror inte det spelar någon roll vad du har för papper hemma (då personen som rekryterar kontrolltittar i PLIS oavsett vad du skrivit i ansökningsformuläret). obs, Ovan rader är hur jag tror att det fungerar. Om jag har fel, så ber jag om ursäkt och tar gärna till mig rätt metod. Hur du tar reda på vilket vitsord som är registrerat i PLIS: 1. surfa in på http://rekryteringsmyndigheten.se/service-och-e-tjanster/vara-register/du-kan-begara-utdrag-ur-vara-register/ 2. "Du måste göra en skriftlig begäran och underteckna den. Det går alltså inte att skicka den som e-post." 3. inom 1½ vecka har du i brevlådan ditt registerutdrag med registrerat vitsord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 så när du tittar i registerutdraget ifrån Rekryteringsmyndigheten, under Övriga allmänna uppgifter på rad tre Vitsord:, så står det nu X88? Behöver veta, då jag har bekanta som vill höja sina vitsord för att kunna söka utlandstjänst. Syftar du på deras hemsida så kan jag inte logga in där. Jag har dock ett fysiskt papper här framför mig, upprättat av i första hand gamla IB16 och sedemera Hallandsgruppen, där dels vitsord från Vpl är infört och dels vitsord från Hv är infört. Jag fick detta nya vitsord i samband med att jag sökte mig utomrikes för ett par år sedan. Jag tänkte mer att regementet som tar in vakanser till utlandstjänst tittar ju på vitsordet som finns registrerat i PLIS (Rekryteringsmyndigheten). Så jag tror inte det spelar någon roll vad du har för papper hemma (då personen som rekryterar kontrolltittar i PLIS oavsett vad du skrivit i ansökningsformuläret). obs, Ovan rader är hur jag tror att det fungerar. Om jag har fel, så ber jag om ursäkt och tar gärna till mig rätt metod. Hur du tar reda på vilket vitsord som är registrerat i PLIS: 1. surfa in på http://rekryteringsmyndigheten.se/service-och-e-tjanster/vara-register/du-kan-begara-utdrag-ur-vara-register/ 2. "Du måste göra en skriftlig begäran och underteckna den. Det går alltså inte att skicka den som e-post." 3. inom 1½ vecka har du i brevlådan ditt registerutdrag med registrerat vitsord. Det är registrerat i PLIS, tillsammans med all annan väsentlig (och oväsentlig) info som FM/RM har om mig. Det finns ett annat sätt att ta reda på vad som står i PLIS, det är att du ringer till den UTB-grupp som du ev tillhör och fråga personal ansvarig där om du kan få ett utdrag. Vill minnas att Plutonchef i min förra IP regelbundet gjorde utdrag från PLIS för att se vad hans soldater hade för utbildningar och missioner i bagaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 oj, det här är en stor nyhet för oss som inte kände till att det var möjligt. och ännu större nyhet för dom som behöver lyfta sina vitsord. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 Sedan ska man ju vara medveten om att vitsord från Hemvärnet inte per automatik bedöms likadant som vitsord från GU/KFÖ/US av den som rekryterar, liksom vitsord från olika förbandstyper bedöms olika. Vissa tjänster kräver godkända vitsord från GU men det står inget om HV. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 (edited) oj, det här är en stor nyhet för oss som inte kände till att det var möjligt. och ännu större nyhet för dom som behöver lyfta sina vitsord. Nyhet och nyhet... Om jag inte är helt ute och seglar har du rätt att få Vitsord från varje längre utbildning/kurs/tjänstgöring, etc. du medverkar i inom fm. T.ex. Kalle skytteson som gjort vpl + tre år i HV/NS samt gjort två missioner, har i teorin rätt till minst fyra olika vitsord. Ett från Vpl, ett från HV och ett från vardera mission. Men som Krook säger: bara för att Kalle Skytteson fått JA-10-10 som insatsGrpC från din C så betyder inte det att näste person som ser det värderar det lika högt som Nisse Bigbadaboomsons Ja-8-8 som Grg-skytt. Edited May 4, 2011 by Fu. Kil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paolo Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 Hur ser man på registerutdraget vart vitsorden kommer ifrån? Jag har bara en rad som säger Vitsord. Har man fler rader ifall man har fler vitsord? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu. Kil Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 Hur ser man på registerutdraget vart vitsorden kommer ifrån? Jag har bara en rad som säger Vitsord. Har man fler rader ifall man har fler vitsord? Står det inte en notering/anteckning vilket förband som utfärdat vitsordet? Jag har två rader med vitsord, en rad per utfärdande. Varje rad innehåller tjänst, tjänstgöringstid och vitsord. MEN, nu är det utdrag som jag har framför mig 3-4 år gammalt, de kan ju ha ändrats sedan dess. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 4, 2011 Report Share Posted May 4, 2011 Hur ser man på registerutdraget vart vitsorden kommer ifrån? Jag har bara en rad som säger Vitsord. Har man fler rader ifall man har fler vitsord? Vitsordspapper innehåller tjänst och tjänstgöringsperiod i allmänhet. Vid flera tjänster får man flera vitsord och intyg. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted May 2, 2013 Report Share Posted May 2, 2013 Jag har en fråga som kanske passar i tråden. Jag behöver uppgifter på tjänstgjord tid samt utbildningar efter 8 år i Hv. Var vänder man sig för att få ut dessa uppgifter om utbildningsgruppen ej är behjälpliga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted May 2, 2013 Report Share Posted May 2, 2013 Tidigare kunde man vända sig till Rekryteringsmyndigheten och begära ett utdrag över ens personuppgifter, där den information du efterfrågar ingick. Jag vet dock inte hur det är nu när man migrerat till PRIO, men det kan vara värt ett försök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted May 2, 2013 Report Share Posted May 2, 2013 Tack för tipset Snowtiger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted May 2, 2013 Report Share Posted May 2, 2013 Det enklaste torde vara att vända sig till sin utbildningsgrupp, som har tillgång till just den informationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weekendwarrior Posted May 2, 2013 Report Share Posted May 2, 2013 Saken är ordnad, det var bara lite dröjsmål från utbildningsgruppen. Frågan gällde alternativ källa ifall det INTE hade löst sig med utbildningsgruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted May 7, 2013 Report Share Posted May 7, 2013 Det tråkiga är att allt finns idag i PLIS men mycket kommer försvinna vid flytt till PRIO för att man begränsat utrymmet för utbildningar osv i PRIO.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 7, 2013 Report Share Posted May 7, 2013 På mig fanns det uppgifter från vpl och ungefär tre år framåt (2001-2003/2004) i plis när jag fick ut en tjock lunta från pliktverket. Detta var väl cirkus 2010/11 och då hade jag gjort ganska mycket mer än värnplikt och varit med på en inspektion av rikshemvärnschefen. Så det var inte ett helt bra system det där plis alla gånger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snowtiger Posted May 7, 2013 Report Share Posted May 7, 2013 Framförallt behöver man ta luntan, lyfta den till 14:e dimensionen, roteran den i en Mobius-ring kring sig själv, och sedan transformera tillbaka den till vår vanliga 4:e dimension om man vill fatta vad man gjorde när, för den kronologiska ordningen i PLIS är minst sagt... intressant 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 7, 2013 Report Share Posted May 7, 2013 På mig fanns det uppgifter från vpl och ungefär tre år framåt (2001-2003/2004) i plis när jag fick ut en tjock lunta från pliktverket. Detta var väl cirkus 2010/11 och då hade jag gjort ganska mycket mer än värnplikt och varit med på en inspektion av rikshemvärnschefen. Så det var inte ett helt bra system det där plis alla gånger Jag misstänker att det inte är PLIS fel att folk inte registrerar saker i det, eller... iofs kan det väl vara det men... eehhhh.... ni fattar nog vad jag menar egentligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts