Janjävlar Posted August 7, 2010 Report Share Posted August 7, 2010 Det är nu hög tid att starta en tråd som rör rekryteringen till den grundläggande militära utbildningen och den kompletterande militära utbildningen för åren 2010/2011. Försvarsmakten publicerade i veckan alla de nya befattningsbeskrivningarna som man kommer kunna söka sig till: http://www.forsvarsmakten.se/sv/Rekrytering/Bli-soldatsjoman/ Befattningsbeskrivningarna är inte helt olika dem som förut låg uppe på lumpen.nu, även om det inte längre rör sig om lika många. Rekryteringsstarten är planerad till den 16 augusti. Första steget i processen kommer vara att svara på en webbaserad "lämplighetsundersökning". Hur kan en sådan komma att se ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tackleberry Posted August 8, 2010 Report Share Posted August 8, 2010 Det verkar saknas en hel del. T.ex. militärpolis och säkerhetssoldat (finns bara säkerhetspatrullsoldat i marinen). Någon som vet om man kommer att kunna söka till säkerhetsbataljon eller militärpolis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted August 8, 2010 Report Share Posted August 8, 2010 Säkerhetspatrullsoldaterna ingår ju i SäkKompSjö och SäkBat, som framgår av befattningsbeskrivningen, men det verkar vara den enda befattningen de kommer ha GMU till just nu. De andra platserna antar jag att de litar på att de kan fylla upp med folk som gjort GU, för tillfället. Det kommer säkert komma rekryteringar om några år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janjävlar Posted August 8, 2010 Author Report Share Posted August 8, 2010 Ja, det saknas som sagt en hel del. Närskydd till exempel, eller täcks det upp av skyttesoldat i detta fall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tackleberry Posted August 10, 2010 Report Share Posted August 10, 2010 Säkerhetspatrullsoldaterna ingår ju i SäkKompSjö och SäkBat, som framgår av befattningsbeskrivningen, men det verkar vara den enda befattningen de kommer ha GMU till just nu. De andra platserna antar jag att de litar på att de kan fylla upp med folk som gjort GU, för tillfället. Det kommer säkert komma rekryteringar om några år. Det vore ju själva f-n... Tänkte avbryta min civila karriär för att söka till FM och just SäkBat på LG (påbörjade vpl där men fick avbryta, tyckte i övrigt att det var klockrent) och så verkar det som att de bara ska rekrytera folk med genomförd GU... Suck... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janjävlar Posted August 10, 2010 Author Report Share Posted August 10, 2010 Det vore ju själva f-n... Tänkte avbryta min civila karriär för att söka till FM och just SäkBat på LG (påbörjade vpl där men fick avbryta, tyckte i övrigt att det var klockrent) och så verkar det som att de bara ska rekrytera folk med genomförd GU... Suck... LG skall ju dock rekrytera när första omgången av GMU är genomförd, undra bara till vad? http://www.forsvarsmakten.se/sv/Rekrytering/Bli-soldatsjoman/Forband-som-anstaller/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skalman Posted August 11, 2010 Report Share Posted August 11, 2010 Tja, utifrån listan på områden som FM rekryterar till så gissar jag på att Underhåll, Sjukvård, Kok, Infanteri och Bevakning är områden som skulle passa LG. Men vill man verkligen veta så kan man ju ta kontakt med informationsavdelningen: Livgardet Informationsavdelningen/G9 08 - 584 540 00 g9-lg@mil.se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janjävlar Posted August 12, 2010 Author Report Share Posted August 12, 2010 Enligt ryktet så genomförs inte GMU på något av pansarregementena förns i april nästa år. Vad kommer man då kunna söka sig till när rekryteringen startar på måndag förutom hv och marinen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tackleberry Posted August 12, 2010 Report Share Posted August 12, 2010 Om jag har förstått det hela rätt så börjar GMU i april månad på samtliga regementen som ska ta emot. Så ingen börjar tidigare än i april. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janjävlar Posted August 14, 2010 Author Report Share Posted August 14, 2010 Så första inrycket kommer inte vara i januari? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 15, 2010 Report Share Posted August 15, 2010 Så första inrycket kommer inte vara i januari? Jag ringde och snackade med HR-centrum och dom sa att första inryck är i Januari. Så jag antar att det är det som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 Har nu sökt på forsvarsmakten.se. Ska tydligen få hem ett brev från pliktverket med någon PIN-kod för att kunna söka på riktigt så att säga. Kommer då få göra något test på internet för att sedan eventuellt bli kallad till mönstring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tempelriddaren Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 Om man redan har mönstrat. Behöver man då mönstra igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janjävlar Posted August 16, 2010 Author Report Share Posted August 16, 2010 Om man redan har mönstrat. Behöver man då mönstra igen? Svar ja. Även jag har nu sökt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 16, 2010 Report Share Posted August 16, 2010 Om man redan har mönstrat. Behöver man då mönstra igen? Svar ja. Även jag har nu sökt. Svar kanske. Beror på när du mönstrade. Dina mönstringsresultat är giltiga i (om jag inte missminner mig) i 5 år framöver. Så om du mönstrade för 4 år sedan så är dessa fortfarande giltiga och du behöver ej mönstra. Det är vad jag har fått förklarat för mig i alla fall! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janjävlar Posted August 16, 2010 Author Report Share Posted August 16, 2010 Enligt HR-Centrum spelar det ingen roll om eller när du mönstrat tidigare, en ny antagningsprövning måste genomföras. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tempelriddaren Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 Tänkte inte på att det var FM, firman där hjulet måste uppfinnas om och om igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rully Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 Är det någon inriktning på GMU eller genomför alla samma utbildning? Lite intresserad, men har valt plugget i tre år framåt. Jobbigt att behöva ta ett sabbatsår för att köra på gmu i ett halvår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 Tänkte inte på att det var FM, firman där hjulet måste uppfinnas om och om igen. Eller så är det helt nya kravprofiler nu, och du söker med färska uppgifter i konkurrens med alla andra. Får jag använda mina mönstringsresultat? Jag fick jävligt bra för 15 år sen... eller, nej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjelleberg Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 Verkar inte vettigt att alla ska behöva mönstra om, det var inte heller det dom berättade för mig då jag mönstrade i Mars. Då fick jag det förklarat för mig att jag INTE skulle behöva mönstra igen om jag inte tvunget ville. Har för mig att han sa " Dem som egentligen skulle fyllt platserna med plikt ( mao 92:or ) behöver inte mönstra om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber600 Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 Det tycker jag verkar mycket vettigt. Eftersom rekryteringsbasen nu inte utgörs av en enda årskull utan flera är det inte vettigt att låta alla som skulle pliktats in från årskull -92 göra GMU utan att behöva konkurrera med alla de tusentals andra som skulle kunna vara intresserade, men har oturen att vara äldre och med lite mer livs- och arbetslivserfarenhet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jabbe Posted August 17, 2010 Report Share Posted August 17, 2010 "Även om man tidigare varit på mönstring måste man testas igen innan man kan antas till GMU. Läs mer här om hur hela antagningen går till: http://www.pliktverket.se/sv/Det-har-gor-vi/Tester-och-undersokningar/ Bästa hälsningar Edith " taget från luckan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 18, 2010 Report Share Posted August 18, 2010 http://www.pliktverket.se/sv/Det-har-gor-vi/Tester-och-undersokningar/ "# Längd vikt och muskelstyrka # Fysiskt arbetsprov" Vad menas med muskelstyrka samt fysiskt arbetsprov? Eller snarare, vad är det för tester då? http://www.pliktverket.se/sv/Det-har-gor-vi/Urvalstjanster/ "Test av fysisk arbetsförmåga på rullmatta"? Innebär det på ett löpband? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjelleberg Posted August 18, 2010 Report Share Posted August 18, 2010 Men vad fasen då ev, mönstra två gånger på ett år då ju Aja, man kan kanske förbättra sig lite... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jabbe Posted August 18, 2010 Report Share Posted August 18, 2010 Tror mer det är den här sidan du ska kolla på: http://www.pliktverket.se/sv/Det-har-gor-vi/Tester-och-undersokningar/ Antagningsprövningen börjar som regel med teoretiska prover och fortsätter med sjuksköterskans förundersökning samt fysiska tester och medicinska undersökningar. * Genomgång av hälsodeklaration * Syn- och färgseendetest * Hörseltest * EKG, puls och blodtrycksmätning * Längd vikt och muskelstyrka * Fysiskt arbetsprov * Psykologintervju och säkerhetsprövningsintervju * Läkarundersökning och sammanfattande tjänstbarhetsbedömning den andra som du längta TROR jag är bara tjänster som dom har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 21, 2010 Report Share Posted August 21, 2010 Någon som fått sitt brev med PIN-kod än? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hampe_k Posted August 21, 2010 Report Share Posted August 21, 2010 (edited) Någon som fått sitt brev med PIN-kod än? Jag tänkte precis fråga samma sak... :P jag har iaf inte fått det än. Är det någon insatt som har någon siffra på hur många det är som har sökt hittills? Edited August 21, 2010 by hampe_k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egilviking Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Fick hem brevet från Pliktverket med koden 2-3 dagar efter ansökan. Har inte gjort undersökningen och testet än dock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Want Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Varför står det ingeting om KMU? Eller är provanställningen = KMU? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 22, 2010 Report Share Posted August 22, 2010 Fick hem brevet från Pliktverket med koden 2-3 dagar efter ansökan. Har inte gjort undersökningen och testet än dock Undra hur det kommer sig att du har fått det men inte jag.. Jag sökte ju så fort det kom upp på hemsidan! Aja får hålla utkik i brevlådan imorgon igen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts