Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag hittade min spanarhalsduk häromdan och undar om det var något som endast infanterispan fick ut efter godkänt spaningsprov eller om alla spaningsoldater får en sådan?

Posted

På dåvarande Svea livgarde fick span ut den redan på 80-talet, både Brig- & Batspan tror jag, så någon lokal tradition är/var det nog inte. Däremot har den aldrig varit reglerad i UniRA/UniRFM.

Guest Rattara
Posted

Låter som en synnerligen lokal tradition som kan ha inspirerats från det icke reglementerade men väl förankrade användandet av kamoflagefärgad halsduk som bevis för genomförd fallskärmsjägarutbildning.

Posted

Jag tror inte att det är speciellt lokalt utan en oskriven sedvänja hos spaningsförband runt om i landet, speciellt infanteriet.

Min far arbetade som Yoff på I21 och där hade span också en halsduk i kamouflagemönster.

Jag har även sett detta på andra håll.

The Swede

Edit: Har alldeles för tjocka fingrar eller för små tangenter. :((

Posted (edited)

Det där med halsdukar är det väl främst flygpersonal som använt sig av? FV har ju det för att visa tillhörighet, där enheterna har olika kulör på halsdukarna. Det reglementerat och står i UniRFM men ni får leta reda på det själva.

/Fk Krook

Edited by Fk Krook
Posted
Det där med halsdukar är det väl främst flygpersonal som använt sig av? FV har ju det för att visa tillhörighet, där enheterna har olika kulör på halsdukarna. Det reglementerat och står i UniRFM men ni får leta reda på det själva.

/Fk Krook

Jag trodde att det var divisionscheferna som hade röd haksduk.

Posted

Okej då, eftersom det frågas:

I Flygvapnet och Helikopterflottiljen (som är taktiskt underställt FTK) används halsduk av siden.

Färgerna betyder följande:

Röd = 1. Div (eller motsv.)

Blå = 2. Div (eller motsv.)

Gul = 3. Div (eller motsv.) Tpflygdiv F7

Svart = 4. Div (eller motsv.)

Orange = Räddningstjänst

Vit = Stabspersonal

Grön = Elever

Lila = Teknisk personal utan flygtjänst

Kaki = Övriga

UniRFM 2003 12.5 sid 208

Posted
Jag tror inte att det är speciellt lokalt utan en oskriven sedvänja hos spaningsförband runt om i landet, speciellt infantetriet.

Man lär sig något nytt varje dag

Guest Rattara
Posted

"Jag tror inte att det är speciellt lokalt utan en oskriven sedvänja hos spaningsförband runt om i landet, speciellt infanteriet." säger The Swede.

Tjaa, kanske. Men jag har aldrig stött på det trots att jag utbildat spanare. Däremot så förekommer det som sagt hos anställda som genomgått fallskärmsjägarkursen.

Och jag tror inte de vill ha konkurrens av bonn-spanare på landsbygsregementen.

Känns lite som "lånta fjädrar"...

Men som lite uppmuntran för värnpliktiga skulle det nog kunna accepteras.

Posted

@rattara är det Shemagh scarfs du menar? Den har jag sett mång FJ Off ha, men det är inte samma halsduk/scarf vi fick ut...

Fan, får väl leta upp en scanner och trycka in skiten i den.

Guest Rattara
Posted

Hmm. Vet inte riktigt vad en Shemagh scarf är för något...

De halsdukar jag har sett är vanliga - likande den traditionella gröna - fast med ett halvcivilt mönster, nästan som det gamla amerikanska som användes fläckvis (!) i Korea (?).

Antar dock att det finns flera olika typar av halsdukar som används eftersom de inte är UniR-satta.

Posted (edited)

ja det var en sådan jag menade..

Diverse.minimiskytt.jpg

edit: Den här verkar ju iaf värma lite...den vi fick var inte bra till någonting.... ganska liten kanske 50 * 20 cm som man vek och skulle ha runt halsen.

Edited by Joanzon
Guest Rattara
Posted

Nää. Det är inte en kosovopläd jag menade. Utan en helt vanlig tunn kamoflagmönstrad halsduk.

Och det är inte anställda vid FJS som bär den utan de som gått fallskärmsjägarkursen.

Fast anställda kanske bär den också även om det med all tydlighet redan framgår att de är fallskärmsjägarutbildade.

Posted
Okej då, eftersom det frågas:

I Flygvapnet och Helikopterflottiljen (som är taktiskt underställt FTK) används halsduk av siden.

Färgerna betyder följande:

Röd = 1. Div (eller motsv.)

Blå = 2. Div (eller motsv.)

Gul = 3. Div (eller motsv.) Tpflygdiv F7

Svart = 4. Div (eller motsv.)

Orange = Räddningstjänst

Vit = Stabspersonal

Grön = Elever

Lila = Teknisk personal utan flygtjänst

Kaki = Övriga

UniRFM 2003 12.5 sid 208

Och gissa vem på detta forum som har en orange

:huh:fun_icon_nana.gif.webp:o

Posted

vad jag vet så fick birgadspan på gamla I17 en camohalsduk som något slags tjänste tecken.

de gjorde även något längre soldatprov än de andra infanteristerna.

men å andra sidan så lät de sina pionjärer bära svarta baskrar, under utbildningsåret 89 -90.

Och enl. en av dessa fick de också lära sig att det var bara pionjärer som fick använda denna baskerfärg.

Denna förvildade lärdom togs snabbt ur honom..............

Posted
Här hittade jag en bild där halsduken går att ana

http://www.i19.mil.se/images/local/gunnehed.jpg

En bild på min gamla skvadronschef Ulf Gunnehed.

Har för mig att han gjort GUFJS eller i allafall tjänstgjort där.

Här kommer en annan bild på han och halsduken.

Där ser man även "örnen" på ärmen.

Har även stött på span med halsduk.

FJS halsduk?

Guest Rattara
Posted

"men å andra sidan så lät de sina pionjärer bära svarta baskrar, under utbildningsåret 89 -90."

Men så blev de nedlagda 1990 också...

Posted
"men å andra sidan så lät de sina pionjärer bära svarta baskrar, under utbildningsåret 89 -90."

Men så blev de nedlagda 1990 också...

Precis. Dont mess with the Högkvarteret.

Posted (edited)

En man jag känner i Hv (i samma pluton som jag) gjorde sin vpl på spaning på I 13 1986 (?) och de fick svarta halsdukar/scarfs.

Vad jag kan förstå rörde det sig om halsduk av den typ som användes till uniform m/59, dvs tyg, inte siden och ingen palestinasjal.

En av "mina" ungdomar har genomfört vpl vid FJS alldeles nyligen och där använde de camouflage-mönstrad scarf i siden som et tecken på vilken patrull som segrat i senaste patrull-tävlingen.

Edit: Tillägg: Om jag förstått det hela rätt, så är det "internationellt" sett så att ingenjörsförband gärna använder svart basker för att markera förbandstyp.

Edited by Axial
Posted

"Om jag förstått det hela rätt, så är det "internationellt" sett så att ingenjörsförband gärna använder svart basker för att markera förbandstyp."

Vilket träd fick du fältkoma bakom??

Svart basker är och förblir PANSARbasker!!!

Den är tom själva ursprunget till baskerhysterin!

Att FM i början av 60-talet fick en felbeställning, av 3 millioner MÖRKBLÅ baskrar är en olycklig parantes för alla som gjorde lumpen, inom pansar mellan ca 1965 fram till nu.

I17 lades fö inte ner just 1990 det fanns kvar åtminstone en GSU till och sedan bodde där ett gäng malajer fram tom 95 tror jag.

deras övningsfält finns gud förbjude kvar, till förtret för amf4 och omkring liggande hemvärn.

Posted

Vad gäller ingenjörförband och svart basker så är det inte vidare utbrett.

Däremot så är den svarta färgen enligt tradition ingenjörernas färg.

Som ett exempel så har ingenjörtrupperna en svart kragspegel under truppslagstecknet på uniform m/87.

Ing2 kommer troligtvis att få en ny fana snart då den gamla är utsliten och ett förslag som ligger är att vi ska få en svart fana. Jag kan säga att den är grymt snygg.

Det är även missnöje om att vi ska få mörkblå basker tillsammans med övriga arméförband.

Personligen tycker jag att både pansar och ing. kunde ha svart basker.

The Swede

*Som gjorde en lite OT-utsvävning* :huh: