Jump to content

Jordbävningen i Haiti


chpapa

Recommended Posts

Nu har en vecka gått sedan jordbävningen i Haiti inträffade. Fortfarande verkar det - åtminstone på avstånd - som om den basala katastrofhjälpen (vatten, mat, medicin) inte når fram till dem som bäst behöver. En orsak är brist på drivmedel. En annan svårighet är att få landa på flygplatsen. Återigen har man gjort det sora misstaget att i större skala redan i början försöka organisera hjälpinsatser (kontor, datorer, sammanträden o.s.v) i stället för att hastigt få in nödvändig hjälp för direkt överlevnad. Sån hjälp får inte ta mer än ett par - tre dagar. Då är det improvisation, flexibilitet och fantasi som gäller. Jag vet att uppgiften är oerhört svår, men basal överlevnadshjälp måste, måste till. Annars uppstår social oro, våld, plundring. Jag måste erkänna att jag tycker att haitierna trots allt visat prov på stort tålamod. Situationen är spänd, men laglösheten ska nog inte överdrivas.

 

I det initiala skedet av katastrofhjälp ska inte heller militär närvaro förringas. Snabba insatser för att skydda hjälpsändningar, säkra distributionen, lugna människorna. Jag vet inte om det överhuvudtaget är möjligt med så hastiga insatser. Vi talar om dagar.

 

Jag tycker också att återigen har FN varit alltför långsamma och tröga. Det tog väl näst intill en vecka innan någon planering av humanitär insats påbörjades på allvar.

 

Ingenting kan göras om. Men det borde ske en förberedande planering inom FN, stora hjälporganisationer och regeringar, så att det finns åtminstone en grovplanering för hur akut humanitär hjälp i katastroflägen omgående ska kunna påbörjas - ren överlevnadshjälp alltså. Är detta en utopi, en dröm, en vision som i verkligheten inte kan förverkligas?

Link to comment
Share on other sites

Nu har man försökt att lära av tidigare misstag där "man släppt allt fritt" med följd att det orsakat stora krockar och hjälpen inte kom fram utan förstördes i kaoset.

 

Kanske har man i dag försökt att organisera för mycket, för att kompensera tidigare missar.

 

Mest består nog fördröjningen att hamnen är förstörd och att många flygplan saknar ordentlig maskinpark för att lastas av snabbt. Landvägen från Dominikanska republiken måste komma igång ordentlig, och det fort. Giv mig riktiga konvojer!

 

Låt oss bara göra det vi kan härifrån och hoppas att hjälpen kommer fram snart.

 

Sedan får vi väl hjälpas åt att få ordning på grunplanen för ett snabbt ingripande.

 

Chaplain

Link to comment
Share on other sites

Varför skapar man inte ett koncept inom EU motsvarande battle groups, typ EU Humanitarian aid group, en "snabbinsatsstyrka" som kan sättas in inom kanske 48 timmar och inom xx timmar till kunna dela ut mat, förnödenheter läkarhjälp osv till xxx människor inom x km från flygplats? Finns risk för kravaller/upplopp motsv kan insatsen kombineras med delar ur battlegroup också.

Militär struktur för civila insatser tror jag inte är helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Varför skapar man inte ett koncept inom EU motsvarande battle groups, typ EU Humanitarian aid group, en "snabbinsatsstyrka" som kan sättas in inom kanske 48 timmar och inom xx timmar till kunna dela ut mat, förnödenheter läkarhjälp osv till xxx människor inom x km från flygplats? Finns risk för kravaller/upplopp motsv kan insatsen kombineras med delar ur battlegroup också.

Militär struktur för civila insatser tror jag inte är helt fel.

 

Ditt förslag rörande EUs katastrofberedskap är precis vad jag efterlyser. Inom de stora biståmdsorganisationerna borde också nån gemensam planering i förväg ske. Men det är inte lätt! Ofta finns det revirtänkande och andra interna hänsynstaganden. Militära insatser för att säkra materiell katastrofhjälp behövs säkert ibland. Jag håller med dej. Särskilt vid oväntade, fruktansvärda katastrofer om nu i Haiti. Jag tror också att militär närvaro i såna sammanhang kan uppfattas som en trygghet - förutsatt att militären uppträder korrekt o har förståelse för de drabbades frustration och traumatiska upplevelser. Men det ska förstås ingå i utbildningen. Hur kan vi påverka EU att diskutera EU Humanitarian Aid Group?? Hur gör man konket? Vart vänder man sig?

Link to comment
Share on other sites

Varför skapar man inte ett koncept inom EU motsvarande battle groups, typ EU Humanitarian aid group, en "snabbinsatsstyrka" som kan sättas in inom kanske 48 timmar och inom xx timmar till kunna dela ut mat, förnödenheter läkarhjälp osv till xxx människor inom x km från flygplats? Finns risk för kravaller/upplopp motsv kan insatsen kombineras med delar ur battlegroup också.

Militär struktur för civila insatser tror jag inte är helt fel.

 

Det låter bra i teorin men i verkligheten är det nog inte så bra som det låter. I min mening har EU inte på något sätt imponerat när det gäller responstid i humanitära katastrofer. Dock har enskilda EU-länder varit snabbt på plats efter katastrofer. Även om din fiktiva EUHAG har en inställelse på 48h så gäller det efter ett beslut som är godkänt av hela EU, samt ett ytligare beslut för de länderna som aktivt bidrar till styrkan. Vi får hoppas att ett sådan förslag inte kommer när flyttlådorna är på väg till Strasbourg. ;-)

 

I min mening vill något EU land verkligen ha en typ av enhet som du föreslår så åker den nog under nationell flagg och inte EU-flagg. Om det viktigaste är att snabbt komma på plats och inte att visa omvärlden att 'EU-kan-själv'.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att återigen har FN varit alltför långsamma och tröga.

Tiotusen Amerikanska soldater är på plats redan efter en vecka för säkerheten där redan bara efter en vecka. Riktigt imponerande tycker jag. Hur snabbt tror du det är att skotta ombord alla dessa på ett plan, utrustning och logistik? Det tar tid att kraftsamla för något i den här skalan.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att återigen har FN varit alltför långsamma och tröga.

Tiotusen Amerikanska soldater är på plats redan efter en vecka för säkerheten där redan bara efter en vecka. Riktigt imponerande tycker jag. Hur snabbt tror du det är att skotta ombord alla dessa på ett plan, utrustning och logistik? Det tar tid att kraftsamla för något i den här skalan.

 

Tips: Ni talar om två olika saker.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att återigen har FN varit alltför långsamma och tröga.

Tiotusen Amerikanska soldater är på plats redan efter en vecka för säkerheten där redan bara efter en vecka. Riktigt imponerande tycker jag. Hur snabbt tror du det är att skotta ombord alla dessa på ett plan, utrustning och logistik? Det tar tid att kraftsamla för något i den här skalan.

 

Tips: Ni talar om två olika saker.

Tror inte att hela FN behöver agera snabbare när USA som är ett FN-land redan gjort det agerat. De visar hur snabbt det kan vara att mobilisera ett förband till ett land i nöd.

Link to comment
Share on other sites

För den intresserade så har Digital Globe, uppdaterat GoogleEarth...

 

Länk...?

 

Hur menar du nu? Öppna GoogleEarth, snurra dig fram till Haiti, zooma in Port-a-Prince, studera förödelsen. Alternativt; Knacka in Digital Globe in din favoritsökmotor och studera deras hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Synd bara att USA inte kan dra igång räddningsinsatser lika snabbt som militära, det gick ju fortare att få soldater till mellanöstern än vad det gick att dra igång räddningsarbetet i new Orleans...

 

Men jag inbillar mig att det inte skulle vara svårt eller dyrt att organisera en snabbinsatsstyrka av "NBG-storlek" med fältsjukhus, SAR-grupper m hkp sen bör man ha en plan för hur distribution av förnödenheter ska ske för att undvika kaos och upplopp mm mm

Vill man lyxa till det kan man utrusta styrkan med ex borraggregat för att borra brunnar och "ingenjörer" för att bygga/reparera infrastrukturen, men det beror helt på vilka ambitioner man har.

 

en sån grupp bör klara att ta hand om 10-15k människor.

Link to comment
Share on other sites

Synd bara att USA inte kan dra igång räddningsinsatser lika snabbt som militära, det gick ju fortare att få soldater till mellanöstern än vad det gick att dra igång räddningsarbetet i new Orleans...

 

Men jag inbillar mig att det inte skulle vara svårt eller dyrt att organisera en snabbinsatsstyrka av "NBG-storlek" med fältsjukhus, SAR-grupper m hkp sen bör man ha en plan för hur distribution av förnödenheter ska ske för att undvika kaos och upplopp mm mm

Vill man lyxa till det kan man utrusta styrkan med ex borraggregat för att borra brunnar och "ingenjörer" för att bygga/reparera infrastrukturen, men det beror helt på vilka ambitioner man har.

 

en sån grupp bör klara att ta hand om 10-15k människor.

Du menar någon utvecklad variant av MSB?

Link to comment
Share on other sites

Synd bara att USA inte kan dra igång räddningsinsatser lika snabbt som militära, det gick ju fortare att få soldater till mellanöstern än vad det gick att dra igång räddningsarbetet i new Orleans...

 

Hort talas om Posse Comitatus? (Googla det). Militaren har inte "kommandot" i civila operationer/samhallet i USA....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...