Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi fick ut ak4 bajonetten som personlig utr. till vår beredskapsplut.

Detta var nog med hjälp av en senil kvm. eller förrådsman, för när vi hade hela insatskompaniet, samlat under våreld, så var vi den enda insatsplut. som var utrustade med detta vapen.

Och genast höjdes röster från framförallt blå-gul, och andra martrialförvaltare att dessa skulle tas ifrån oss på stället.

vi får se om vi får behålla våra svärd eller om de skall tas ifrån oss så vi inte sticker ut från mängden.

Gissningsvis tror jag det är avundsjukan från det "vanliga hemvärnet" som lyser igenom, och skulle vi lämna i skulle snart 87årige Enok öppna gulsburk med sin nya kniv.

Ty så funkar vårt HVO, att känner du KVM personligen, får du ut vad du pekar på upp till striv 122, medan vi skogsmullar skall vara glada att vi faktiskt får åka tgb 20.

• 7 months later...
Posted

Det kanske inte är en slump eller ett verk av en förvirrad kvartermästare för chefen för det insatskompani jag tillhör har sagt att även vi ska få ut bajonett.

Anledningen är, enligt chefen, densamma som för högvakten: det skall glänsa och se snyggt ut :clap: Skämt åsido, den genomsnittlige svensken har aldrig sett en skottskada, inte ens en skjuten älg vilket gör att ett skjutvapen blir ett alltför abstrakt hot för att "svensson" ska kunna ta till sig hotet. De absolut flesta har däremot någon gång skurit sig på en kniv och kan därigenom ta till sig hotet från en bajonett på ett mer påtagligt sätt. I och med att insatsplutonerna/kompanierna kommer att få uppgifter som ska lösas i en mer urban miljö än tidigare, exempelvis Arlanda kontra ett mobförråd mitt i skogen, så kommer vi att möta fler "svenssons" än tidigare.

Han hade även en liten slutknorr på informationen: I Bayern och i länder söder därom funkar även visselpipa alldeles utmärkt eftersom folk i de regionerna har lärt sig att om man inte lyder när en vakt blåser i pipan så kommer det strax en hel konstapelbataljon springande och det brukar i slutändan göra ganska ont.

Guest Lt. Payne
Posted
Varför i helv*te har jag en ekorre inpräntad på min bajonett? :D

Det har nått med tillverkaren att göra finns ett djur till, kommer tyvärr inte ihåg vilket.

:clap:

Posted (edited)

Jag fick ut en blank och fin oanvänd bajonett :} när jag hämtade ut all annan mtrl inför introduktionen, det är tydligen ett ganska nytt påfund för det är inte många andra i bataljonen som har den trots att det bara är att åka och hämta.

Edited by Vakten_F4
Posted

vad snackar alla om... först och främt. vem vill ha en slö stor otymplig bajonett i stidsbältet... då har man inte tillräckligt med utrustning.

och ja slö. det är ej tillåtet att slipa en bajonett, tror till och med att det är förbjudet, en bajonett är ett stickvapen inte att skära med. sen har inte alla i Insats fått ut den, vi i kronoberg har den iallafall. den ligger långt ner i en låda så man slipper se eländet.

Posted

Den är ju specifierad och behovsställd enligt KRO-04, och det känns som målet är att försöka få bort så mycket hyllmeter som möjligt... så vi får säkert ut den allihop.... tillslut...

//Sgt Fjellman

Posted
vad snackar alla om... först och främt. vem vill ha en slö stor otymplig bajonett i stidsbältet... då har man inte tillräckligt med utrustning.

och ja slö. det är ej tillåtet att slipa en bajonett, tror till och med att det är förbjudet, en bajonett är ett stickvapen inte att skära med. sen har inte alla i Insats fått ut den, vi i kronoberg har den iallafall. den ligger långt ner i en låda så man slipper se eländet.

Slö stor och otymplig?

Min bajonett är VASS och om den blir slö så slipar jag den, i smyg i en mörk källare om det nu är så att jag inte får slipa den. Särskilt stor och otymplig tycker jag inte att den är, eftersom jag har min stridsmora i byxbältet så är den knepig att komma åt med stridsbältet på och då är det utmärkt att ha bajonetten i stridsbältet för att öppna amlådor o.d.

Posted

Fast det finns väl en anledning till att man inte får slipa den...

Dels så är en vass kniv/bajonett svårare att få ut om du stöter in den i en levande människa.

Dels så är blir skadan större om du hugger med en slö bajonett. (så som jag fått lära mig iaf)

Nu menar jag inte slö som en glasspinne.

Men den ska inte heller vara vass så den kan skära papper.

Posted

Dels så är en vass kniv/bajonett svårare att få ut om du stöter in den i en levande människa.

Varför?

Det har jag också lärt mig, dock inte kontrollerat IRL, men anledningen skulle vara att kniven/bajonetten då riskerar att skära in sig i ex revben och därmed fastna/bli svår att dra loss.

Posted

Varför?

Fattar inte heller.. Jag fick prova k-pisten med monterad bajonett, imponerande syn när man stöter med den (nästan lika lång som en ak4 utan bajonett). K-pist bajonetten har även en blodskåra (heter det så?) för att underlätta urdragandet ur en fiende. Fick också lära mig att vrida kniv/bajonett 45 grader efter stöt för att lättare kunna dra ut den (ta bort baksuget). /Gusten :ph34r:

Posted

Varför?

Det har jag också lärt mig, dock inte kontrollerat IRL, men anledningen skulle vara att kniven/bajonetten då riskerar att skära in sig i ex revben och därmed fastna/bli svår att dra loss.

Jag kan även tänka mig att då en vassare egg ger ett finare sår med mindre toleranser så borde det suga fast mer.

Jämför med hur två passbitar (exakt tillslipade metallbitar för bl.a. kalibrering av mätinstrument) kan fås att sitta ihop enbart genom att det extremt släta ytorna sätts mot varandra.

Den bajonett jag hade på högvakten var sp pass slö att man utan vidare kunde ställa ner vapnet med axelstödet mot marken och hålla det i ett grepp runt bajonetten istället för runt pipan... :baskerKav:

Posted
och ja slö. det är ej tillåtet att slipa en bajonett, tror till och med att det är förbjudet, en bajonett är ett stickvapen inte att skära med.

Säger vem?

Är det förbjudet att använda sig av skarpslipade vapen i krig eller?

Jag förstår inte var folk har fått detta ifrån att man inte får slipa bajonetter.

Det är en felaktig uppfattning, givetvis skall bajonetten hållas skarp och vårdad precis som med alla annan eggmateriel.

De är inte bara ett stickvapen, det är bara en del av bajonettfäktning. Man hugger, stöter, river och skär. med sin SKARPA bajonett.

Jake (som kan raka sig på underarmarna med sin bajonett)

Posted
:lala: Du stod och gjorde vad under brinnande högvakt!? :D

Nej, nej. Sånt lämnade vi åt Hemvärnet som vaktade när vi gjorde vårt instruktionsbesök... :D

Maken till skum vapenhantering har jag inte sett...

Däremot, under högvaktsträningen ute på Almnäs så hade vi kalfaktorer en hel del tid över för att stå och undersöka såna väsentliga saker. :D

Posted
K-pist bajonetten har även en blodskåra (heter det så?) för att underlätta urdragandet ur en fiende.

Har den? *tittar på väggen bakom mig*

Det finns i alla fall ingen på min...

Guest Lt. Payne
Posted
Jag kan även tänka mig att då en vassare egg ger ett finare sår med mindre toleranser så borde det suga fast mer.

Har du hamnat i det läget att du för din egen överlevnads skull hugger en bajonett i en människa, då har du också styrkan att dra ut den, tro mig.

Som Jake säger, ALL eggmaterial ska hållas vass inte minst KLAS..

Posted

Det här med att det skulle vara svårt att dra ut en kniv ur någon om det är vass.

Prova att hugga en skarpslipad kniv i en julskinka och testa att dra ut den. Jag gjorde det precis, och det är inga som helst problem.

Alltså SKARPSLIPADE GREJER!!

Posted

Jag är helt inne på att det inte är svårt att få loss en skarpslipad bajonett ur en kropp.

Jag har en video från Cold Steel där de skivar revben med kniv, utan bekymmer eller anträngning.

Jag tror att det bara är skitsnack att en bajonett skulle fastna i revben o dyl.

Man har ju bra hävarm när den är fästad på en ak/bössa och kroppen är ju fan så ömtålig för just skada med vassa/spetsiga föremål.

Posted
Man har ju bra hävarm när den är fästad på en ak/bössa och kroppen är ju fan så ömtålig för just skada med vassa/spetsiga föremål.

Precis, sen kan man ju även applicera en st marschkänga 90 i bröstkorgen på puckot som sprang in i din bajonett! :rocketl: (vart tog den lilla djävuls-smileyn vägen? Ingen som vet, ingen som vet)

Posted
Det finns i alla fall ingen på min...

@ HvPrsk

Sorry, jag mindes fel. Förväxlade mellan bajonetten till k-pisten och den som är till mausergeväret (m96). /Gusten :surprise:

Posted

Fast det är stor skillnad på dött och levande kött.

Jag tror endå att en skarpslipad bajonett är svårare att få ur.

Prova att hugga våt ved med en skarp respektive slö yxa.

Den skarpa kommer lättare fastna då träet liksom kött "sluter" sig runt eggen.

medan det inte sker lika mycket med en slö egg.

Har bara erfarenhet av exemplet ovan och inte av att stöta vapen i människor

Posted (edited)
Fast det är stor skillnad på dött och levande kött.

Jag tror endå att en skarpslipad bajonett är svårare att få ur.

Prova att hugga våt ved med en skarp respektive slö yxa.

Den skarpa kommer lättare fastna då träet liksom kött "sluter" sig runt eggen.

medan det inte sker lika mycket med en slö egg.

Har bara erfarenhet av exemplet ovan och inte av att stöta vapen i människor

Jag har stuckit min skarpslipade AK 4-bajonett i ett påkört vildsvins skinka.

Vildsvinet hade varit dött i ca. 30 minuter.

Jag bedömer att vildsvinet kan jämföras med en människa, och vad jag kan minnas var det inga problem att dra ut bajonetten, däremot att vrida runt den var lite svårare för hand.

Med bajonetten fastsatt på ett vapen kommer det inte att vara några problem dock.

Edit: Du kan ju inte jämföra trä med kött. Hur grillar du egentligen?

Edited by jake the snake