Dies irae Posted October 20, 2009 Report Share Posted October 20, 2009 Hej alla glada. Har en liten fundering. Jag jobbar i danmark och är narturligtvis med i NSS i Skåne. Om jag nu skulle få för mig att inför en övning klä på mig uniformen i Danmark istället för att först åka hem och hämta den. Finns det något som förbjuder mig att uppträda i kronans uniform i Danmark samt hur ser dansken på det? Jag är väl medveten att hv bjuds in då och då till DK, dock med inbjudan. Jag fattar att idén inte är god, men vad gäller?, Nån med kunskap? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 20, 2009 Report Share Posted October 20, 2009 typ obra... Från Uniformsbestämelser: 1.1.2.14 Uniform utanför riketVid utrikes tjänstgöring/tjänsteresa får uniform endast bäras efter tillstånd av HKV. För att bära uniform vid enskilt uppträdande utomlands eller på utländskt handelsfartyg krävs att nationen i fråga gett sitt tillstånd. Sådant tillstånd söks via HKV i god tid (veckor till månader beroende på nation) i förväg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted October 20, 2009 Author Report Share Posted October 20, 2009 typ obra... Från Uniformsbestämelser: 1.1.2.14 Uniform utanför riketVid utrikes tjänstgöring/tjänsteresa får uniform endast bäras efter tillstånd av HKV. För att bära uniform vid enskilt uppträdande utomlands eller på utländskt handelsfartyg krävs att nationen i fråga gett sitt tillstånd. Sådant tillstånd söks via HKV i god tid (veckor till månader beroende på nation) i förväg. Tack för snabbt svar... Lås tråd please. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
linush Posted October 20, 2009 Report Share Posted October 20, 2009 Är det så att du har väldigt bråttom från jobbet till ett HV-möte så bör det väl inte vara ett problem. Problemet uppstår väl snarare när du tar för vana att ha på dig uniform på dansk mark. Men som sagt, danskarna beordrar nog inte mobilisering för att du tar på dig uniformen på jobbet och åker direkt till en övning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dies irae Posted October 20, 2009 Author Report Share Posted October 20, 2009 Nej ingen Vana alls Uniformen har aldrig lämnat landet,, Men klart den borde ju iallafall få lov till att följa med i bilen.. En annan sak, Jag betalar skatt i Danmark och är av företaget förbjuden att ha anställning i Sverige.. Detta på grund av Sveriges arbetsgivaravgift. Det skall enligt uppgift finnas nån EU-regel som säger att det danska företaget kan tvingas att betala arbetsgivaravgit till Sverige på nån vänster vis anställning på båda sidorna sundet.. Frågan är om hv kan räknas som anställare i förbindelse med te.x KFÖ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ukko Lode Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 Är det så att du har väldigt bråttom från jobbet till ett HV-möte så bör det väl inte vara ett problem. Problemet uppstår väl snarare när du tar för vana att ha på dig uniform på dansk mark. Men som sagt, danskarna beordrar nog inte mobilisering för att du tar på dig uniformen på jobbet och åker direkt till en övning.För att förtydliga, det kan bli fullkomligt dunderkalasgalet om man skulle ha på sig svensk uniform utomlands utan protokollets tillstånd. Strikt sett så kränker Sverige det landets territoriella integritet genom den som spankulerar runt i svensk uniform. Internationell rätt gör ingen större skillnad på en soldat, en bataljon eller en ubåt som förirrar sig in på ett annat lands terrotorium. Skulle en dansk polis suga tag i en och vilja veta vem man är så kan det hända att ärendet så småningom hamnar upp på regeringsnivå om man inte har klara papper på att det är ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 typ obra... Från Uniformsbestämelser: 1.1.2.14 Uniform utanför riketVid utrikes tjänstgöring/tjänsteresa får uniform endast bäras efter tillstånd av HKV. För att bära uniform vid enskilt uppträdande utomlands eller på utländskt handelsfartyg krävs att nationen i fråga gett sitt tillstånd. Sådant tillstånd söks via HKV i god tid (veckor till månader beroende på nation) i förväg. Kan han inte skriva till HKV och ansöka om ett stående tillstånd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 Frågan är vad som räknas som uniform. Skulle det funka för dig att tex byta om till kängor, brallor och civil jacka på jobbet, och bara byta jacka när du kommer fram till övningen? Det borde ingen kunna klaga på, varken från svenskt eller danskt håll. Eskil: Det skulle väl innebära att sverige skulle ha permanent stationerad personal på dansk mark? Vet inte hur sugna danskarna är på en sådan lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 Om han är på väg till övning eller utbildning och är delvis klädd i uniform så är han soldat som är "dåligt klädd i uniform" och inget annat. Byt om efter du passerat bron. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas P Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 Frågan är vad som räknas som uniform. Skulle det funka för dig att tex byta om till kängor, brallor och civil jacka på jobbet, och bara byta jacka när du kommer fram till övningen? Det borde ingen kunna klaga på, varken från svenskt eller danskt håll. Eskil: Det skulle väl innebära att sverige skulle ha permanent stationerad personal på dansk mark? Vet inte hur sugna danskarna är på en sådan lösning. Vet att Sverige har ett stående tillstånd med flera länder där man endast behöver komma in med vem, när och varför i god tid innan man ska bära uniformen i landet ifråga. Är det inte enklast att kontakta HKV för att se om Danmark är ett av de länderna och sedan i god tid innan övning faxa / maila HKV och begära tillstånd? Brukar ju vara rätt så god framförhållning på övningsprogrammet så ska väl inte vara något problem att skicka frågan till HKV nån vecka före övning? Har funkat för mig ett flertalgånger för att bära uniform i Storbritanien och ett ok har kommit på fax inom ett par dagar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 Frågan är vad som räknas som uniform. Skulle det funka för dig att tex byta om till kängor, brallor och civil jacka på jobbet, och bara byta jacka när du kommer fram till övningen? Det borde ingen kunna klaga på, varken från svenskt eller danskt håll. Eskil: Det skulle väl innebära att sverige skulle ha permanent stationerad personal på dansk mark? Vet inte hur sugna danskarna är på en sådan lösning. Vet att Sverige har ett stående tillstånd med flera länder där man endast behöver komma in med vem, när och varför i god tid innan man ska bära uniformen i landet ifråga. Är det inte enklast att kontakta HKV för att se om Danmark är ett av de länderna och sedan i god tid innan övning faxa / maila HKV och begära tillstånd? Brukar ju vara rätt så god framförhållning på övningsprogrammet så ska väl inte vara något problem att skicka frågan till HKV nån vecka före övning? Har funkat för mig ett flertalgånger för att bära uniform i Storbritanien och ett ok har kommit på fax inom ett par dagar. Ska man dra igång en sådan process för att kunna byta om till uniform på jobbet istället för vid övningen? Det hela låter som ett extremt icke-problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas P Posted October 21, 2009 Report Share Posted October 21, 2009 Ska man dra igång en sådan process för att kunna byta om till uniform på jobbet istället för vid övningen? Det hela låter som ett extremt icke-problem. Håller givetvis med om att det enklaste är att byta om i bostaden efter jobbet och innan övning, ville bara peka på att möjligheten finns som ett svar på frågan. Sen vet jag inte hur stor processen är på HKV för att handlägga förfrågan men de gånger jag varit i kontakt med dem har det känts som om det inte varit något större problem. De har alltid varit mycket trevliga och tillmötesgående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CHARLIE2 Posted October 23, 2009 Report Share Posted October 23, 2009 (edited) Hej Inte för att vara sån men varför tänker du ens tanken? Som det tidigare nämnts så skall man ha ett tillstånd för att ha svensk uniform på sig i utlandet. Det finns ju inget egentligt syfte för Dig att klä dig i uniform innan du åker på övning. Lägg uniformen i en ryggsäck och sätt på dig den när du är i riket. Det borde ju gå att bytta om innan övningen eller på väg till den i Sverige. Att begära tillstånd från HKV är ju löjligt med tanke på att syftet är helt obefogat. Men detta är ju helt och hållet min enkla åsikt. som sagt jag förstår inte ens varför? Mvh A Edited October 23, 2009 by CHARLIE2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 23, 2009 Report Share Posted October 23, 2009 eller såkollar man med sin utbildningsgrp om det går att lösa skåp/förvaringsplats med lås på sin samlingsplats. hämtar man ut vapnet ur en kasun, bör det väl finnas lite plats över en tvättsäck med kläder? annars begär man att få ut en extra packsäck? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts