Jump to content

Shgr 07 och Tryckhgr 09

Mattsson

Recommended Posts

Var inne på FMVs' hemsida och såg att det anbud ute på två nya hgr system, främst för användning inom NBG om jag inte läst fel.

Det som jag tycker är speciellt med anbudet är att shgr 07 skall kunna hoppa ca 1.5m över marken innan detonation för att öka skrotverkan och att man på Tryck 09 skall kunna öka storleken på kroppen för att få olika verkan.

Någon som råkar veta mera om projekten? Och finns det någon COTS som klarar detta?

Källa:

Handgrenade system 07 (FMV)

Pressure handgrenade 09 (FMV)

Edited by henke
Länkar döda hos FMV

• 3 years later...
  • Forumsledning

Hoppande handgranat minskar risken för oskyldiga att skadas i krig

En FMV-anställd ingenjör ligger bakom den största nyheten inom handgranatsområdet sedan första världskriget. Genom att hoppa upp precis innan brisaden och rikta splittret i en kon ner mot marken minimeras risken för oskyldiga offer, samtidigt som granaten blir många gånger mer effektiv mot sitt militära mål.

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Hoppande-handgranat

Här finns en mer utförlig artikel om Shgr 07 och tryckhandgranat 09 (Ehgr 08)

http://www.soldiermod.com/volume-6/grenade.html

As part of its renewal of its hand grenade stocks, Sweden is also acquiring Rheinmetall's Expandable Hand Grenade 08 (EHGR 08), also recently developed. An offensive grenade, the EHGR 08 has been designed by Rheinmetall for bunker and cave fighting scenarios. It consists of a detonator core which then connects up to three explosive bodies. A single body provides 13psi of high pressure effect, two bodies 17psi and three bodies 28psi.

• Forumsledning

Det står heller inget om hur den funkar mot en fiende med splitterskydd. Till skillnad mot klassiska hoppminor som hoppar upp en liten bit och sen sprider sina splitter på en optimal höjd horisontellt för att skada vitala organ, så skall denna granat hoppa högre och sen rikta sina splitter nedåt. Är det någonstans fienden INTE kommer vara är det ju just där granaten landade och troligtvis hunnit röra sig några meter i sidled.

Syftet har varit att skapa en granat som inte skall skada kastaren eller "oskyldiga" utanför en liten riskzon.

Varför jag får intrycket av att verkan i målet är begränsad.

Det står även att när granaten "slutat rulla" så reser den sig. Rulla?

Hur många ställen är det man kan låta granaten "rulla" förutom i rummen i SIB-anläggningar och grusplaner på övningsfält? I verkligheten är rum där man avser bekämpa en barrikaderad fiende fyllda med bråte och terrängen full av ojämnheter, pinnar, lera, snö, vattenpölar, hjulspår, gräs, sly, osv.

+1 där, känns som FMV har hittat på en väldigt finurlig PK-granat, mycket pang och lite pay-off, tanken är nog god, men om läget skorpat till sig såpass att det är läge att kasta spräng så är nog kollaterala skador en underordnad prioritet....

Sen att den studsar upp 2 meter, vad händer om taket på terroristnästet är bara 1,8 meter? Fullskarpt ping-pong?

• Forumsledning

Ännu en artikel jag hittade. Airburst grenade verkar det internationella namnet och Rheinmetall Defence WM Arges i Tyskland som tillverkar.

http://www.readperiodicals.com/201012/2241337381.html

Splittren skall tydlign vara stora för att de skall tappa effekt snabbt. Var inte det ett av huvudargumenten när man införskaffade Shgr 90 med små stålkulor som splitter att Shgr56 hade för stora splitter för att få bra effekt i en soldat med kroppsskydd?

@hajjper

Fullskarpt ping-pong?

@henke

Den verkar som bäst att vara lite vansklig att använda och ha väldigt begränsad verkan jämfört med tidigare typer av HGR, som sagt en PK granat

Edited by Renown

• Forumsledning

Ett blogginlägg av Sven Ortmann som heller inte är helt imponerad av lösningen och tar upp hur verklighetens strid och användning av handgranater sett ut historiskt.

Effekten anses underordnad men att vikten och kvantiteten är det avgörande då soldater historiskt sett i strid i terräng använt handgranater till att främst nedhålla och skrämma fienden.

http://defense-and-f...d-grenades.html

hgr1nzfc.jpg

Det framgår också av artiklarna att det med ett enkelt handgrepp går att använda granaten som en "vanlig" granat.

If the user wants to revert the grenade to a conventional grenade this is done by removing the plug screw at the base of the grenade before use.

Givetvis, men att börja fippla i en skarp nödsituation är inte lätt.

Jag har inte varit i strid, men upplevt en del situationer civilt. Det är inte lätt att göra saker som kräver fippel när du har 180 i puls och ett herrejösses adrenalinpåslag. En hel del soldater får problem att öppna hgr-fickan, fippla fram granaten och säkert få iväg den under press. Att då helt plötsligt utvärdera behovet att ställa om granaten, och därefter ställa om den är nog inte lika enkelt som det känns bakom tangentbordet.

Hoppas man snart får se en film på granaten så man ser exakt hur den ställs om. Samt i vilken terräng den klarar att resa sig i.

Hur funkar denna i ett rum med möbler. Om den hamnar under ett bord, en soffa, en säng osv - hur högt hoppar den då, inte alls, men vad gör det med effekten?

Precis som många andra så undrar jag över tiden det tar att utföra alla dessa manövrer. Den där processen att resa sig upp låter ju som att man har tid att lämna rummet eller springa ett par meter ut ur riskzonen. Å andra sidan är det kul med utveckling på områden som verkar förhållandevis enkla.

/m

EDIT: om man ändrar läget från hoppande till icke hoppande - ändras då även spridningsmönstret på splitteret från koniskt till sfäriskt? Annars blir det ju som en hagelbrakare med allt i en riktning när den ligger ner.

Edited by martinator

• Forumsledning

@2sharp, det verkar som den anses särdeles bra för SIB eftersom den skall "rulla" och av artiklarna att dömma är det ingen omställare typ "Hopp av/på" utan avmontering av "bottenpluggen".

If the user wants to revert the grenade to a conventional grenade this is done by removing the plug screw at the base of the grenade before use

Rheinmetall Infantry Symposium 2011

http://www.esdpa.org/2011/10/rheinmetall-infantry-symposium-2011/

470 gram varav 70 gram är sprängmedel ganska mycket för en modern granat som ofta ligger runt 200-250gr, men faktiskt lite lättare än Shgr56 som väger 580 gram varav 190 gram är sprängmedel.

Samtidigt som man uppenbarligen ska bygga sin egen handgranat med legobitarna i paketet "Tryckhgr 09" vid SIB.

Så gamla shgr 56 är relativt andra likar väldigt kraftfull? Inte undra på att säkerhetsavståndet för den är längre än vad en normal människa orkar slänga iväg den.. :)

/E

• Like 1

Varför klagar ni över att ni får verktyg som ni kan taktikanpassa? Det finns inget som säger att det måste göras under pågående strid, det går utmärkt att labba under övningar, välja en metod, använda, utvärdera och ändra. En del virtuoser lär klara av att göra det under strid men det är inte nödvändigt för att flexibiliteten skall vara meningsfull.

Edited by Magnus Redin

• Forumsledning

Tydligen var ett av FMVs krav att soldaten skulle känna ökad trygghet i vapensystemet, något som inte direkt verkar vara så i denna tråd.

Men som med all vapenhantering så kan man med träning och tillräckligt antal tillämpade kast i realistisk miljö bygga upp en trygghet och erfarenhet, något som inte automatiskt infinner sig efter några enstaka kast på en handgranatsbana med en officer bredvid sig, trupp i skyddsrum och flera hundra meters riskavstånd.

I verkligheten och även i tillämpade kast är avståndet till granaten ofta bara några meter i skydd bakom en jordvall eller betongvägg.

Enda gången man i Försvarsmakten får kvantitet och mängdträning är med "nollad" materiel.

Så har det alltid varit då priset är så fruktansvärt högt per utbildningsdag/soldat annars. Granater är en förbrukningsvara som skall tilldelas i riklig omfattning.

Inte provas en gång i en orealistisk miljö, kolla data på en Powerpoint, göra ett 1X2 prov och sen tilldelas för strid.

Att tro att soldaterna med de strama ekonomiska tyglar som nu råder kommer kunna få kasta tillämpade kast med Shgr 07 i sådan omfattning att de kommer få ökad trygghet i handgranatsystemet tror jag är en utopi.

Jag har egentligen ingen åsikt (rättelse: Ingen åsikt om just de två nya handgranaterna, om de är bra eller dåliga). Efter ett kast med övningshgr och ett med shgr 56 så kan jag knappast kalla mig expert inom området.

Men ju fippligare något är, desto större risk att något går fel när skiten träffar fläkten. Det sista man vill ha är t.ex en hoppande granat som dunkar in i något och studsar tillbaka till avsändaren. Har ingen aning om huruvida det är en realistisk risk eller ej.

En del av mig utgår ifrån att man innan beställning av serietillverkning verkligen testat granaten i en mängd olika "skarpa" scenarion, och verkligen verifierat att den utlovade effekten finns. Men cynikern i mig antar att man enligt ingenjörskonstens alla regler riggat lite test som visar att funktionen "hoppande granat" verkligen, ur en teknisk ståndpunkt, fungerat, men helt missat att testa just vad som händer om granaten hamnar under ett bord, eller att den hamnar under ett snedtak, om det är lätt att upptäcka och ta skydd från granaten innan den hoppar upp och smäller etc.

Samma sak med den ihopbyggbara tryckgranaten. Det låter som en bra idé på papper. Förhoppningsvis har man testat den ordentligt praktiskt också.

Som Henrik också är inne på, ju mer komplicerad en sak är, desto mer övning krävs av användaren. Med övergngen till yrkesförsvar frivilligförsvar så kan man ju hoppas att det blir mer mängdträning i t.ex användandet av hgr, än vad värnpliktsförsvaret bjöd på (ett skarpt kast för min del - ingen taktisk övning i sjäva användandet, endast handgreppsövningar). Men eftersom utbildning och övning är det som det sparas in på varje gång regeringen ålägger FM mer uppgifter än de betalat för så tror cynikern i mig att det inte kommer bli så mycket mer övande, i alla fall inte med sådant som kostar pengar att förbruka.

Hur som helst, det vore kul med en film som visar hur hoppgranaten funkar.

Edited by Erik_G

Är detta verkligen efterfrågat av brukarna? Är det något som har setts som en brist vid de situationer svenska förband har varit i strid sista åren? Eller är det något som någon teoretiker på Lidingövägen tycker och tror att politikerna skulle uppskatta om detta fanns i FM:s verktygslåda?

Det är säkert jättebra med hoppande och skuttande handgranater men får man inte öva med skarpa granater kunde man nog lika gärna kasta kottar på fienden. Jag som många andra här fick väl kasta ett par övningsgranater samt en eller två skarpa under GU. Man måste få rutin på och avdramatisera granathandhavandet, jämfört med andra kostnader för GU är granaterna nog nästintill gratis, skitlöjligt att inte passa på att kasta en 20-30 stycken när man ändå har spärrat av övningsområdet. Vad jag jag minns från min GU var det många som fumlade när det gällde granatkastning, folk som glömde fälla upp den lilla flärpen på shgrt 56 t.ex och befälen steppade in i sista sekund.

Det är säkert jättebra med hoppande och skuttande handgranater men får man inte öva med skarpa granater kunde man nog lika gärna kasta kottar på fienden. Jag som många andra här fick väl kasta ett par övningsgranater samt en eller två skarpa under GU. Man måste få rutin på och avdramatisera granathandhavandet, jämfört med andra kostnader för GU är granaterna nog nästintill gratis, skitlöjligt att inte passa på att kasta en 20-30 stycken när man ändå har spärrat av övningsområdet. Vad jag jag minns från min GU var det många som fumlade när det gällde granatkastning, folk som glömde fälla upp den lilla flärpen på shgrt 56 t.ex och befälen steppade in i sista sekund.

Menar du att förband som faktisk skall använda granater (i sin ordinarie vht) inte övas i att använda dem?