GC1 Posted October 4, 2009 Report Share Posted October 4, 2009 Jag sitter och tittar på Whale wars på tv, jag har tidigare läst om dem på nätet och faktist seriöst övervägt att söka jobb på deras fartyg som avslutning på min utlandstjänstkarriär istället för att vakta en väg i Kosovo eller motsv. Jag ändrade däremot snabbt åsikt då det verkar vara ett gäng löst sammansatta aktivister utan någon som helst känsla för säkerhet, de höll på att dränka ett par egna besättningsmän när de skulle sjösätta en RIB under övning och vilket ledde till käbbel om vem som borde gjort/inte gjorde vad inför öppen ridå. Man har en ordergivning där man endast meddelar att man inom ett par dygn kommer att nå koordinaterna för valfångarna utan att meddela hur man kommer att ingripa utan endast kommenderar högsta beredskap. Besättningen är osäker på taktiken vid konfrontation. Inte undra på att Greenpeace vill distansera sig från dem.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 4, 2009 Report Share Posted October 4, 2009 mmm dessa har en hel del att lära från andra organisationer. Tyckte det var intressant hur någon gick från kock till helikoptermekaniker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 4, 2009 Author Report Share Posted October 4, 2009 mmm dessa har en hel del att lära från andra organisationer. Tyckte det var intressant hur någon gick från kock till helikoptermekaniker... Jodå ett intresse för flyg gör att man är lämplig "att sköta om helikoptern". Sen kan man undra hur många livräddningsövningar som genomförts innan man hamnade i isbältet. Att man säger att man skall vara medveten om risken att mista livet är inte samma sak som att man inte bryr sig om att öka överlevnadschansen vid insats i min värld .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 Jag sitter och tittar på Whale wars på tv, jag har tidigare läst om dem på nätet och faktist seriöst övervägt att söka jobb på deras fartyg som avslutning på min utlandstjänstkarriär istället för att vakta en väg i Kosovo eller motsv. Jag ändrade däremot snabbt åsikt då det verkar vara ett gäng löst sammansatta aktivister utan någon som helst känsla för säkerhet, de höll på att dränka ett par egna besättningsmän när de skulle sjösätta en RIB under övning och vilket ledde till käbbel om vem som borde gjort/inte gjorde vad inför öppen ridå. Man har en ordergivning där man endast meddelar att man inom ett par dygn kommer att nå koordinaterna för valfångarna utan att meddela hur man kommer att ingripa utan endast kommenderar högsta beredskap. Besättningen är osäker på taktiken vid konfrontation. Inte undra på att Greenpeace vill distansera sig från dem.... Jag låg i samma tankar som du, speciellt efter att ha sett den mycket intressanta dokumentären "SharkWater" Sedan såg jag Whale Wars. Känslan jag får är att de nästan utsätter sig själv för mer fara än valfångarna och deras egna arbete blir lidande pga "dåligt urval" av deltagare. Min tanke är hur mycket pengar Sea Shepherd egentligen omsätter, iom att pengar oftast = Kvalité Det stora problemet med Sea Shepherd är, enligt mig, för övrigt Paul Watson. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjex Posted October 5, 2009 Report Share Posted October 5, 2009 Jag har inte sett Whale Wars men läste den här artikeln i våras av en svensk som utvecklade 'rädda willy'-konceptet ett steg längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 5, 2009 Author Report Share Posted October 5, 2009 Jag har inte sett Whale Wars men läste den här artikeln i våras av en svensk som utvecklade 'rädda willy'-konceptet ett steg längre. Han är en av de mer framträdande besättningsmännen på fartyget på vilket "Whale Wars" filmas och utspelas. Jag säger bara, Se den! Om ni tycker att ekoskydd och offensivt miljöarbete är viktigt och vill engagera er så se det här som ett skräckexempel på hur det kan gå när ett gäng väldigt entusiastiska människor med stora ambitioner sätter av mot ett av världens farligaste vatten utan att riktigt ha funderat på vad som kan gå snett och övat ordentligt! Om AB tyckte att AJB Jägarövning 1 var lite i överkant vad gäller personliga risker så borde de kolla det här! Link to comment Share on other sites More sharing options...
drmagoo Posted October 6, 2009 Report Share Posted October 6, 2009 Efter att ha sett båda säsongerna, så är det väldigt skrämmande att se hur lätt vissa människor tar på livet. Nya besättningsmän/kvinnor på varje tur. Bara topp-skiktet har något som verkar vara "koll på läget". Vissa i toppen uppvisar dock så stor inkompetens att de borde inte ens få framföra en kundvagn, mycket mindre ett fartyg. Sedan måste jag säga att jag är grymt imponerad av deras engagemang, att dom vågar och orkar göra något handfast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted October 7, 2009 Report Share Posted October 7, 2009 Jag såg något avsnitt tidigare i år och blev väldigt förvånad över att några satt och ifrågasatt vem som hade befälet i en rib-båt och sa något i stil med att "vi behöver inte lyssna på vad du säger det är kaptenen (på stora båten) som bestämmer ändå" till han som framförde rib-båten, när han uppmanade dom att sitta ordentligt i båten. Detta var ändå efter att två personer skadad rygg/bäcken för att dom suttit fel! Äkta idioter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krille Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Vågar man ens tänka tanken på vad som skulle hända om det började brinna ombord??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted October 8, 2009 Report Share Posted October 8, 2009 Ja inte får desssa amatörer många poäng för maritim kunskap och säkerhetstänk, största behållningen med att titta på programmet är att se vad de lyckas ställa till med denna gång och hur många och allvarliga galenskaper som sker i varje avsnitt Minns en episod när moderskeppet förföljde ett valfartyg och de skulle sjösätta ena RIB.en, efter mycket besvär och några nära döden moment för besättningen och en nära kantring innan båten ens var i sjön så kom de iväg, uppgiften var att köra ikapp valfartyget förom moderskepppet, men istället gjorde båtföraren en vid U sväng framför fören på moderfartyget och drog på full fart i kontrakurs mot målet!!!! Besättningen på bryggan försökte påtala att de körde åt fel håll men inget svar, efter X antal timmar och efter mörkrets inbrott kom RIB.en tillbaka och kapten frågade med rätta vad de hållit på med, svaret från båtbesättningen "vi glömde slå på VHF.en och satelittelefonen och ingen av oss begrep sig på GPS plottern" jaja vad säger man då som kapten? kölhalning känns ganska befogat i detta läge som straff för att de inte lärt sig innan!! Gårkvällens avsnitt var också dråpligt då man skickade upp helikoptern trots att den var lite trasig men för säkerhets skull fick piloten inte flyga utom synhåll för moderskeppet ifall den störtade så kunde man se det från bryggan och plocka upp piloten?! ;-( Bara att komma på att segla i dessa vatten som sannolikt är världens farligaste med de tuffaste förhållandena med en så inkompitent besättning och ett fartyg som inte ens är isklassat, inte ens den lägsta klassen när man ska till ett område där isberg och packis är mera regel än undantag!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted October 10, 2009 Report Share Posted October 10, 2009 Jodå ett intresse för flyg gör att man är lämplig "att sköta om helikoptern". Luftfarkoster under 5 ton kräver ingen certad tekniker. J.K Nilsson Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 11, 2009 Author Report Share Posted October 11, 2009 Jodå ett intresse för flyg gör att man är lämplig "att sköta om helikoptern". Luftfarkoster under 5 ton kräver ingen certad tekniker. J.K Nilsson Man måste inte ha flytväst heller men ibland sätter jag min egen säkerhet lite högre på agendan än de här killarna/tjejerna. (Ibland har de iofs inte alla ingångsvärden, som tex att man skall lämpa över två pers på valfångstfartyget utan egentlig analys för hur det skall följas upp.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted October 11, 2009 Report Share Posted October 11, 2009 Jodå ett intresse för flyg gör att man är lämplig "att sköta om helikoptern". Luftfarkoster under 5 ton kräver ingen certad tekniker. J.K Nilsson Där har du väl dock lite fel, om nu inte luftfarkosten är "Experimental"-klassad. Se http://www.transportstyrelsen.se/Global/Lu...er_20090821.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greatmalinco Posted October 12, 2009 Report Share Posted October 12, 2009 jag respekterar deras arbete men däremot så håller jag med om att de kanske borde lägga lite större vikt vid vilken besättning de ska ha på skeppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 12, 2009 Author Report Share Posted October 12, 2009 jag respekterar deras arbete men däremot så håller jag med om att de kanske borde lägga lite större vikt vid vilken besättning de ska ha på skeppen. Och då kanske i första hand fartygschefen.... De andra pajasarna hade inte varit sådär dåligt förberedda om de haft en riktig chef! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 12, 2009 Report Share Posted October 12, 2009 De kanske ska ha en individ som är ansvarig för fartyget och en person som är ansvarig för operations. Att det är samma person som dessutom är fanatisk är inte alltid så lyckat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 12, 2009 Author Report Share Posted October 12, 2009 De kanske ska ha en individ som är ansvarig för fartyget och en person som är ansvarig för operations. Att det är samma person som dessutom är fanatisk är inte alltid så lyckat... Ja det finns väl ett par skolexempel på hur det kan gå när fanatiska chefer basar över personer med samma trosinriktning utan att ha alla ingångsvärden klara för sig.... Strålande avsnitt där de bordar valfångstfartyget! Hade jag varit fartygschef på valfångaren hade jag slängt dem i buren och minst åtalat dem för olaga intrång och sen lämnat av dem i närmsta hamn enligt färdplan, dvs Japan. Under tiden i förvar hade de fått allt de önskade sig utom tv-tid och fri tillgång till kommunikationsmedel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted October 12, 2009 Report Share Posted October 12, 2009 Som miljöintresserad putte som utbildas inom ämnet: Fi faaaan vad jag hatar sådana här jävla överpantade AFA-nördar som behöver komma över sina peniskomplex! Hoppas hela skiten sjunker och de tvingas bli räddade av de 'hjärtlösa och barbariska' valfångarna vars liv de gör överdrivet surt. Är man mot valjakt kan man lämpligen göra det som Greenpeace gör - filma och sprid så folk kan bli sura. Någon slags halvbakad ekoterrorism skulle i Lews värld slås ner medelst Rainbow Warrior I-metoder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 12, 2009 Author Report Share Posted October 12, 2009 Är man mot valjakt kan man lämpligen göra det som Greenpeace gör - filma och sprid så folk kan bli sura. Någon slags halvbakad ekoterrorism skulle i Lews värld slås ner medelst Rainbow Warrior I-metoder... Det är ju det som gör den här historien lite intressant, de hävdar ju att Greenpeace bara fotar och snackar och sen säger de att kameran är deras främsta vapen när de dumpat två av kamraterna till Japanerna..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 12, 2009 Report Share Posted October 12, 2009 Om säsong två... Under säsong två får de lite förstärkning av en individ som varit i US Navy, och det blir ganska intressanta konflikter ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kustbo Posted October 12, 2009 Report Share Posted October 12, 2009 Under säsong två får de lite förstärkning av en individ som varit i US Navy, och det blir ganska intressanta konflikter ;) Mmmm hennes ide med checklista för sjösättning av RIB båtarna togs inte emot väl av 1.e styrman men det gör ju inget av honom och inte vet han vad han håller på med heller så lika bra att han klev av senast, men att se deras beteende vid isättning av RIB båtarna är ett skräckblandat nöje helt klart Som tur var gav ju "omröstningen" ombord klartecken på att använda listan, jag som trodde att det var kapten ombord som bestämde men så fel man kan ha, men senast kom det ju en ny kille som styrde upp detta lite iaf, tar numera bara ca 1 tim att få i en båt!! Som yrkesbefälhavare om än på mindre fartyg så skulle jag inte bli kul att ha att göra med om någon ifrågasatte mina order ombord, men dessa lirare med Paul Watson i spetsen som kapten verkar tro att det råder demokrati på ett fartyg, det är illa det ;-( Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 12, 2009 Author Report Share Posted October 12, 2009 Demokrati och demokrati... Skön ledarskapstil på Paul Watson då han annonserade iden om att borda valfångstfartyget med två man. "Är man inte beredd att göra saker man kan dö av borde man in te vara med ombord!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 13, 2009 Report Share Posted October 13, 2009 Från säsong två. Serien borde borde byta namn till idioter till sjöss... Trots att båten inte är isklassad ger de sig in i områden med drivis och en storm är på väg in... När de kommit ut ur isfältet blir de överraskade när tre fartyg dyker upp ur dimman rakt bakom dem, kollar de inte på radarn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted October 13, 2009 Report Share Posted October 13, 2009 Från säsong två. Serien borde borde byta namn till idioter till sjöss... Trots att båten inte är isklassad ger de sig in i områden med drivis och en storm är på väg in... När de kommit ut ur isfältet blir de överraskade när tre fartyg dyker upp ur dimman rakt bakom dem, kollar de inte på radarn? Säsong 2 spoiler: Läste på hemsidan att reparationerna av båten efter säsong 2 tog sex månader. Med tanke på de sista avsnitten är jag inte det minsta överraskad.. Paul visar ganska tydligt vilken syn han har på människoliv, framförallt i sista avsnittet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 13, 2009 Report Share Posted October 13, 2009 En liknande film, som dock verkar vara med special op än dårar på vattnet är dokumentären The Cove Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 13, 2009 Author Report Share Posted October 13, 2009 Jag tycker att Paul verkar vara mer ute efter att bygga en personkult kring sig själv än att verkligen nå resultat. Jag har svårt att se hur det främjar "saken" att fullkomligt strunta i sina medarbetare på det sätt han gör i serien. Med kompetenta, förberedda och samspelta medarbetare hade de här uppdragen förmodligen haft större chans till framgång till priset av lägre risker vilket knappast kan ses som negativt. Förmågan till kritiskt tänkande och analys av skeenden verkar vara minst sagt begränsad hos besättningarna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted October 13, 2009 Report Share Posted October 13, 2009 GC1> Slå upp termen "group think" och applicera det sedan på dessa människor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted October 13, 2009 Author Report Share Posted October 13, 2009 GC1> Slå upp termen "group think" och applicera det sedan på dessa människor... Jag vill nog mena att det här är ett klockrent exempel på ett totalt grupptänkande, de slår ju ner alla försök till resonemang inom gruppen, ingen tillåts avvika det minsta. Jag undrar hur de reagerar när de ser det här på tv. (Dessutom undrar jag hur många som var invigda i magicbullet-incidenten i slutet på säsong 1) Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 18, 2009 Report Share Posted November 18, 2009 Tycker south park beskriver "Whale Wars" rätt bra. Ett gäng bortskämda snorungar som tror att man kan stoppa valfiskare med att kasta "bajs" på dem. Hade de verkligen velat stoppa valfiskarna så hade de monterat en Akan på båten. För mej är så är valar som stora kossor i vattnet. Jag äter hamburgare, varför är det inte rätt att äta... ja, valburgare. Varför klaga på valfiskare när de finns industriella slakterier för kor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted November 18, 2009 Report Share Posted November 18, 2009 Tycker south park beskriver "Whale Wars" rätt bra. Ett gäng bortskämda snorungar som tror att man kan stoppa valfiskare med att kasta "bajs" på dem. Hade de verkligen velat stoppa valfiskarna så hade de monterat en Akan på båten. För mej är så är valar som stora kossor i vattnet. Jag äter hamburgare, varför är det inte rätt att äta... ja, valburgare. Varför klaga på valfiskare när de finns industriella slakterier för kor. Kor är dock "odlade" vilket inte är fallet med valar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.