Jump to content

Det bubblar i Hemvärnsleden

Recommended Posts

Då blev det till slut min tur att skriva i denna tråd.

Inte helt utan att känna visst vemod. :unsure:

Läs gärna följande: Många är de som i tysthet lämnar in

/ Jocke

Tråkigt att du lämnar in. Tycker att din förklaringsskrift är mycket bra och jag hoppas att den når de öron som du tagit upp på sändlistan.

Själv är jag en som tröttnade på att vara på 20 timmars kompani av den enkla anledningen att jag kände att jag inte utvecklades som soldat, övade samma sak år ut och år in och slutade strax före den punkten där man faktiskt ökade sin färdighetsnivå.

För mig var alternativet sluta eller gå upp i insats, jag valde insats.

Varför inte prova insats för dig också.

Tråkigt att du lämnar in. Tycker att din förklaringsskrift är mycket bra och jag hoppas att den når de öron som du tagit upp på sändlistan.

Själv är jag en som tröttnade på att vara på 20 timmars kompani av den enkla anledningen att jag kände att jag inte utvecklades som soldat, övade samma sak år ut och år in och slutade strax före den punkten där man faktiskt ökade sin färdighetsnivå.

För mig var alternativet sluta eller gå upp i insats, jag valde insats.

Varför inte prova insats för dig också.

Här är det nog dessvärre lika dystert i insats. Få övningar med icke givande innehåll. Får känslan att det är mer vårat geografiska läge som gör att vi lätt glöms bort/undanhålls. Skillnaden mellan oss och insats är nog mest att de övar VCP och inte vi. De har nyare mtrl. SV2K osv. Det är inget jag avundas. Jag hade velat ha god kvalificerad utbildning och en möjlighet som Gruppchef att samöva min grupp. När det gäller det spelar det nog ingen roll hur många timmar det står på kontraktet. Några sådana möjligheter har inte funnits.

Läste rapporten och det var med en tår i ögat som jag konstaterade att den innehöll för många sanningar. Personligen så tycker jag att det ges bra med tid att gå i befattning som Gruppchef, men så har jag ju flyttat till insats numera. På ordinarie hv var det bara tur om man fick gå i befattning på övningarna.

Ungerfär så funkar det här med i 20h kompanierna.. Dock anser jag att KFÖ är vägen att gå i framtiden, enig angående kostnadenerna för den och att höstövningen blev inställd, troligen pga just KFÖn..

Har samma problem att bibehålla den personliga färdigheten ett 20h kompani. Eller rättare sagt, den är sjunkande i takt med att övningsutbudet har minskat och inte minst vapenhantering är lidande pga kasunförvaringen.. Du var inte ensam om att öva handgrepp med Bettan i hemmet..

Tidigare kunde även vi i kompanierna göra betydligt fler timmar än just 20h, men inte idag. Är några få skjutningar som väl är det enda utöver KFÖn, i alla fall för de som inte har någon chefsbefattning.

"Min" pluton löser bevakningsuppgifter och möjligen strid från stridsställning men absolut inte något mer.. När Blågul frågade om vad jag tyckte om plutonen uppträdande efter KFÖn fick han till svar, "vi är 20timmars, vi blir inte bättre än såhär med vårt övningsutbud".

Jag borde gå över till Insats för att få öva mer och det jag vill öva, men min lojalitet ligger hos "min" pluton där kamratskapen trots allt är god. Nu pratas det om att nästan alla skall bli insats, så vi får se vad som händer..

Ja, jag är bitter, sur och snart en gringubbe..

jag tycker att det du skriver stämmer rätt bra vart hemvärnet är på väg.

jag har själv haft funderingar på att hoppa av eller byta befattning.

Jag har själv tyckt att utb som Plutonchef har varit dålig ibland då vi för det mesta övar grp manöver och jag inte fått gått i befattning.

Jag tillhör 20H värnet av den anledningen att ja har 2 barn och familj och ett jobb som kräver en jäkla massa tid, så ja kan inte fast ja vill öva mer eller gå till insats

Jag har dessutom problem med min rygg och har bett om att få bli stabs Gruppchef på komp stab eller stridsledare på batt stab men inte fått en annan tjänst.

jag ligger just nu att hamna i farosonen till att lämna den gröna firma som jag älskar och som jag gick med i som 14 åring som ungdom, ( är idag 34)

Edited by majkl

Skeppet ligger måhända för bide vind i ett till synes decennielångt stiltje men en vindkantring anas bland molnmassorna vid horisonten.

Personligen skulle jag vänta till nästa års slut innan ett definitivt beslut i denna fråga.

Men börjar åldern ta ut sin rätt eller kroppen tagit slut så är det dags att låta yngre förmågor lösa av oavsett vilken befattning det gäller. Tro det eller ej men det finns ett fullgott liv utanför det gröna.

Edited by Munin

Om man ska utläsa vad FM vill ha av det frivilliga terroteriella försvaret så har aldrig Hemvärnet stått högre i kurs än nu. Endast en liten del av dagens Hemvärn kommer att fortsätta vara det och huvuddelen uppgår i de Nationella Skyddsstyrkorna med en helt annan prioriteringsordning än tidigare (som det verkar).

Det går mot ljusare tider, för de som orkar fortsätta.

/K

Hemvärnets uppgift är att: "Ta och bevaka ett skyddsobjekt" med allt vad det innebär. Förväntar sig folk att man ska få någon SOF-enhetsutbilning om man är med i denna org. har man nog kommit fel.

...övade samma sak år ut och år in

Är inte det mer ett befälsproblem? 20h soldater har iofs mindre uppgifter än insats men det är inte så svårt att använda fantasin för att utveckla en soldat.

Släng in en eller två hus i trängen invid ett skyddsobjekt så har man hel plötsligt ett inbryttningsmoment, eller varför inte i en hel stad så har man ett helt SIB moment. Engagemanget frän befälens sida och soldaterna måste vara lika stora för att något ska hända, vare sig man är i 20h eller 60h. Om man är en 20h soldat och gör 120h+/år och känner fortfarande att man vill utvecklas mer så tar man upp det med ens chef eller blir60h soldat om man ser att man kan utvecklas mer där.

@yohn:

det behöver inte vara det.

under tiden jag var med i NBG, var jag ute och hjälpte kompisarna i mitt gamla 20H-komp.

två av instrk ur vårat eget led hade laggt upp en bra övn, med lite nya saker som "blixtlås" och "korridor".

jag var med som figurant från media, och dök upp med video-kamera för att filma på övn.

något som jag lade ner efter ca 20 min.

efter det genomförande av korridor uppstod en polsk riksdag utan dess like.

folk klagade högt och lågt, de hade egna ideer och visste minsann bäst.

samma sak när blixtlås utfördes.

när det sedan gick över till praktiskt moment med tagande av objekt blev det ren cirkus.

en snabbare förvandling från en någorlunda militärlik styrka ner till "prostata-gerilla" har nog inte skett detta millenniet.

hade vi inte fått ut comtac hade vi haft ett par rejäla hörselskador, om det vart skarpt hade vi haft ett vansinnigt skade-utfall.

detta pga folket ville öva som förr.

vi hade väl en medelålder strax över 40 den dagen, det var ca 25-30 pers med och alla hade en egen åsikt om hur objektet skulle tas.

och ja, det är ett chefsproblem utöver det vanliga.

men jag tror det tyvärr är lite så här i 20H leden över lag.

det råder brist på motiverande befäl och instruktörer.

det är svårt nog att få ut en instrk från förbandet till en insats-övn, och nära nog omöjligt till en 20H dito.

och visst fan förstår jag YOF inne på förbandet väl.

man åker inte kanske 10 mil, ut i dalslands skogen, för att öva med ett gäng sura gubbar, som bara vill köra sitt eget rejs ändå.

sedan måste 20H folket inse att deras uppgift är och förblir, skyddsvakt.

i den mån det skall tas objekt, är det insats uppgift.

20H kommer in och avlöser insats efter kanske ett dygn, beroende på insats-plutonens uthållighet.

det är ingen ide att hålla på och harva "överfalla på fi-pansartät" enbart bara för att ens 75-åriga instrk från det nedlagda regementet, minns kalla krigets rep-övningar.

oftast begås även dessa årliga övn för att hålla liv i ett nedläggningshotat skjutfält.

tycker det är mer upp till förbanden att inse att de har en fantastisk resurs i 20H folket.

nu när det blir anställd personal, kommer det bli dyrt att ställa ut personal ur egna ledet, att vakta objekt.

ta bara vad nbg's rester kostade när de gick högvakt förra året tex.

och det civila alternativet? civila skyddsvakter? äh kyss mig i r*ven.

jo det finns bra civila skyddsvakter, det vet jag, men de är få och har ingen uthållighet.

hur bra syn vi än har på bevakningsbranschen, så vill man enbart tjäna pengar, och jag gissar att man har en fysisk uthållighet på tre dygn.

där går nog gränsen för hur länge man kan motivera en människa att jobba 12 timmars pass, och leva på kaffe och McDonalds.

där vinner hv överlägset.

vi har allt, om än lite haltande men vi har en UH-org som funkar.

och vi har lokal anknytning.

vi kan lyfta luren och få mamma, att leverera nybakta kanelbullar kl 02:30 en novembernatt, nästan var som helst i landet.

det blir lite kämpigare för en gruppledare på G4S(motsv) att dels få ekonomiska medel, dels få loss något liknade ute i glesbygden, vid den tiden.

(att sedan att en GL oftast saknar empati, har inget med saken att göra, eller?)

iom att HV har tagit över driftvärnens uppgifter, har vi fått deras tråkiga uppgifter, vilket uteslutande var skyddsvakt vid objekt.

vi må kolla sent och flina åt "gubbarna" men det är trots allt ett par ögon, en kropp och ett vapen som det krävs en insats från "lede fi" att ha med i planeringen.

delar av 20H kommer alltid att behövas, så länge vi har kvar delar av vår infrastruktur i statlig ägo.

den dagen när vi säljer ut en sista metern järnvägsräls till privata marknaden kan vi lägga ner "dad´s army" också.

Edited by bushman

Hemvärnets uppgift är att: "Ta och bevaka ett skyddsobjekt" med allt vad det innebär. Förväntar sig folk att man ska få någon SOF-enhetsutbilning om man är med i denna org. har man nog kommit fel.

...övade samma sak år ut och år in

Är inte det mer ett befälsproblem? 20h soldater har iofs mindre uppgifter än insats men det är inte så svårt att använda fantasin för att utveckla en soldat.

Släng in en eller två hus i trängen invid ett skyddsobjekt så har man hel plötsligt ett inbryttningsmoment, eller varför inte i en hel stad så har man ett helt SIB moment. Engagemanget frän befälens sida och soldaterna måste vara lika stora för att något ska hända, vare sig man är i 20h eller 60h. Om man är en 20h soldat och gör 120h+/år och känner fortfarande att man vill utvecklas mer så tar man upp det med ens chef eller blir60h soldat om man ser att man kan utvecklas mer där.

Visst så går det att göra intressanta övningar på 20 timmars kompani och det gjorde även vi med. Men problemet ligger i att då gör man mycket mer än bara 20 timmar snarare de år som vi gjorde bra övningar så låg vi på runt 80-120 timmar på ett år.

Var vi då fortfarande ett 20 timmars Kompani då? vi låg mer på minst 80 timmar övningstid på ett år.

20 timmar är en förlegad rest, ett arv från gången tid som inte uppdaterats vartefter kraven har ökat.

Mer realistiskt så borde grundnivåen i Hemvärnet baseras på minst 8 dagars övningstid. 2 dagar personlig fortbildning/färdighetsträning (vapen, sjukvård, Cbrn skydd, mm. 2 dagar befattningsträning, ex ksp/grg radio, mm. och 4 dagars förbandsövningar. Alla dessa fördelat över årets kvartal.

Tjenis!

Det som skrivs i rapporten stämmer mycket överens med vad som verkligen händer och sker inom hemvärnet. Men ska sanning fram så borde "20 h" soldater,insats mm tas bort och rensa upp. Det ska var så att man ska öva ett antal dagar på år. Mer av allt och öva på det som vi ska göra. Dvs försvara Sverige mot fientlig makt.

Jag var på en KFÖ i helgen som gick. Måste säga att det var en riktigt bra övning men man kanske skulle behöva "tvinga" folk att komma. Med skälig ersättning så klart.

När det gäller vissa 20h soldater så är det ett skämt och ett hån mot alla övriga mycket duktiga soldater inom HV. Jag upplever att det är ingen ordning på något man springer runt med basker och händerna i byxfickorna. Och om man nu ska ha basker på så ta för gud skull på den på ett riktigt sätt. Jag skulle kunna spy galla om detta i en hel bok. Nä en riktig jälva uppränsning är vad som behövs. Ställ krav både kuskapsmässigt och fysiska så tror jag att vi kommer få ett bra försvar. :D:/:banghead::banghead:

Edited by wolfie666

Under mina år i US Army så kom jag i kontakt med NCOs None Commision Officers, på svenska så är de underbefäl. Omgångschef, gruppchef Stf plt C, denna grupp beskrivs inom US Army som the "Backbone of the Army".

Utan denna grupp/yrkeskår skulle US Army inte fungera alls, de gör allt, administration, utbildar nya soldater, övar sina soldater inom sin grupp eller omgång. Kort och gott så gör de allt arbete/leder är nära soldaterna på marken.

Hos oss i Svenska Försvaret så är motsvarande grupp den sämst utbildade och tränade av alla befälsgrupper inom Försvarsmakten, dessutom är traditionen att inte delegera ner uppgifter till denna grupp, utan behålls mestadels på kompanichefs nivå och högre. T ex är det svårt för en gruppchef att arrangera en skarpskjutning för sina soldater, största orsaken är att han har för det mesta inte rätt kompetens, den ingår inte i gruppchefens utbildning.

När man läser i doktriner för svenska försvaret så säger man att man tilllämpar uppdragstaktik och delegering men i själva verket så är kommandotaktik som används, och uppgifter inom övning och utbildning samlas till ett fåtal officerare som leder genomföranden.

Som jag ser det så är orsaken helt enkelt att Gruppchefer i GU förbanden aldrig hinner upp i en tillräcklig kunskaps nivå under sin utbildning utan de måste alltid handledas i sin chefsroll för att kunna fungera bra.

Gruppbefäl som utbildats inom Hemvärnet har ännu sämre plattform att stå på utbildningsmässigt.

Många yrkesbefäl som sedan övar Hemvärnsförband tar sedan med sig sina rutiner och fortsätter att öva enligt GU stuket, utan att ta hänsyn den kompetens nivå som flertal soldater och chefer faktiskt har.

För att Hemvärnet ska kunna fungera långt från Regementen och utbildningsgrupper som är fallet i Norrlands inland, så måste vårt eget befäl få en förbättrad utbildning, framför allt på gruppchefs nivåen.

@yohn:

något som jag lade ner efter ca 20 min.

efter det genomförande av korridor uppstod en polsk riksdag utan dess like.

Ett väldigt bra exempel på vad jag själv har fått uppleva när jag har vart på övningar med 20h soldater. (Säger dock inte att det är begränsat till bara dem, bara mina egna erfarenheter) det står i soldf klart och tydligt hur ett blixtlås fungerar men alltid ska det vara någon som fuckar upp det. Där ska chefen gå in och styra. Har också vart på andra övningar där folk gör precis som som det står i soldf och lite mer. Soldater som ger tips på hur man gör det effektivare. Ta skydd, skjuta sig upp mm. Detta är något som bör eftersträvas på varje övningsmoment.

@wolfie666

Många soldater bör ta sig själva i kragen ja. Kommer man till övningar med en lallar attityd hör man inte hemma där.

Om soldaten som skriver i rapporten som OP publicerades inte kan ta "bajsmackan" så hör han enligt mej, inte hemma i den här org.

@Charlie Spartan

Du har rätt i mycket av det du skriver men är det inte lite väl skevt att jämföra Hemvärnet med US Army?

Det nya personalförsörjningssystemet för FM borgar för mer kontinuitet för lägre truppbefäl och för ökad kvalitet, precis det du efterfrågar. Dock kommer inte det att innebära någon nytta för HV än på många många år.

/K

Jag har fått uppfattningen att det nya systemet med att räkna dagar istället för timmar kommer att föra NS framåt, efter en viss tid av stort manfall. Det ska bli skönt att få kontinuitet i vilka som kommer på övningar och så att man som chef kan bilda sig en bättre uppfattning hur gruppen behöver utvecklas. Jag hoppas bara att man håller fast och inte ändrar i systemet när man tappar folk som inte klarar av att lägga 8 dagar om året på NS.

Jag har tur och ingår i en pluton som till mycket stor del består av yngre och framåtsträvande soldater som ser fram emot längre och mer krävande övningar än 8 timmars övningar ger...

Under mina år i US Army så kom jag i kontakt med NCOs None Commision Officers, på svenska så är de underbefäl. Omgångschef, gruppchef Stf plt C, denna grupp beskrivs inom US Army som the "Backbone of the Army".

Du har helt rätt.

Gruppchefen är den viktigase individen i försvarsmakten, och han har de svåraste rollen.

Vem mer i försvaret har ca 7st andra viljor under sitt befäl som han försöker få att samarbeta mot ett eget mål.

Gå bara upp till pluton chefen så har han 4 och i bästa fall 5 gruppchefer som ska ta order. Skillnaden är att gruppchefen gör det i första linjen Plutonchef har inte fullt så mycket bly i luften runt sig.

Kompani Chefen har i bästa fall 4 plutoner att basa över så han har än mer avstånd kulor och krut.

Att man i FM missat vikten av att låta Gruppchefer utbilda sin grupp kan jag inte hålla med om riktigt, under min egen GU 1996 så utbildade vi våra egna gruppmedlemmar på väldigt mycket. Även om skarpskjutning inte låg på tapeten, så var det mycket annan utbildning som gällde.

Det ska sägas att det är en hel del att tänka på i Sverige när man ska skjuta med vpl, riskavstånd och hela den baletten. Vi var med och planderade stridsskjutningar som vi genomförde i Kosta en vi var inte ansvariga för att det blev rätt men vi fick hjälpa till.

Efter GU har jag genomfört Plutonchef utbildning och skjutledarutbildning och varit plaserad som Plutonchef under många år.

Nu känner jag mig färdig med detta ska sägas och jag har gått ned till vanlig soldat.

Inte hela saningen, utan jag har tagit mig på Skarpskytte rollen och genomfört min andra utbildning på området sen jag började i Hemvärnet.

Jag känner att jag har fått ny kraft och vi var ett underbart gott gäng som genomförde utbldningen i Blekingegruppens regi på Kostaskjutfält.

Tack vare det goda kamratskapet och mycket bra utbildare på området så ser jag ljust på framtiden. Uppmuntran från ansvarig på Blekingegruppen gör även stor betydelse och förhoppningen är att få igång en fortsatt vidare utbildning och färdighets träning för de som genomfört och plaserats som skarpskyttar.

Med detta vill jag säga att det blir vad man gör det till även om man måste stånga huvudet i väggen flera gånger.

Att ge upp finns inte i mitt vokabulär, så till er som känner att ni tröttnat, vad har ni själva gjort för att det ska bli bättre. Skulle ni kunna engagera er mera själva!

Ställer er dessa frågor så får vi säkert ett bättre hemvärn / NS

Nu är ju det här en undertråd till en delad tråd, och jag orkade inte läsa hela den tråden för att se om någon annan skrivit om det här men:

Jag får uppfattningen att det inte är ok att "bara" göra 20 timmar om man har ett 20timmarskontrakt?

Jag får uppfattningen att det inte är ok att "bara" göra 20 timmar om man har ett 20timmarskontrakt?

Jag anser att det inte är okej att bara göra "20 timmar". Vad lär man sig på bara 20 timmar? Något som man sedan praktiskt taget glömmer bort.

Ska bli intressant och se hur många som kommer att vara kvar i den när/om det blir kontrakt med plikt i den här org

20 timmar räcker knappt till basen, öva säker vapenhantering, lite övningsskjutning och repetion av sjukvård, lite cbrn och sedan är tiden slut.

Enligt min mening saker som vi måste öva annars blir vi sämre soldater. Det är grundkunskaper/färdigheter.

För att kunna bli lite bättre så måste vi öva mer än så, vi måste få möjlighet att öva i minst grupps nivå med skarp ammunition och då inte bara från färdig stridställning men även under framryckning och tillbaka ryckning med ömsesidigt eldunderstöd. kort öva baskunskaperna i strid.

Jag är själv GU utbildad GB och visst vi fick utbilda våra soldater i lättare ämnen, men eftersom man inte ens var klar med GSU delen av utbildningen så var vi rätt dåligt förbereda på att chefa över en grupp, tycker mycket bättre om det Finska systemet att utbilda Gruppchefer där de har ca 6 månader av utbildning och är hyfsat färdiga som soldater innan de börjar sitt jobb som chefer.

US Army och Hemvärnet har mer gemensamt än HV har med ett GU förband, båda existerar under många år, och därför är det intressant och titta på hur man tar fram gruppchefer i US Army. (och det är det ända system som jag har ingående erfarenhet av vid sidan av det svenska)

För att komma i fråga så måste man tjänstgjöra ett antal år. (minst 4 år)

Sedan måste man tas ut av en kommité och bli poängsatt (promotion board)

Sedan skickas man till grundläggande ledarskapsutbildning på tre veckor.

Efter godkänd kurs utses du till Omgångschef = Stf gruppchef. (Seargent

Sedan jobbar du i den rollen ca 2 - 4 år för att vinna erfarenhet.

Nästa efter det så är det dax för promtion board ingen som poäng sätter dig igen.

Sedan genomför man Gruppchefskursen på 5 veckor.

Efter godkänd kurs utses man som gruppchef (Staff Seargent)

Processen i stort är ett förslag på bra system, och iden att man utbildas först i ledarskap och sedan får praktisera som stf gruppchef är ett bra sätt att få erfarenhet, innan man får fortsätta utbildningen innan man blir gruppchef.

Edited by Charlie Spartan

Själv var jag ett andetag från att lämna in efter nästan 20 år i verksamheten och ALLTID gruppchef med undantag för några månader. Nu klev jag i stället ned och blev Lasse i ledet i stället. Det var det bästa beslut jag har fattat under mina år i HV! Sista övningen var den roligaste på säkert tio år. Ett alternativ om man nu tröttnat på att harva på år ut och år in som gruppchef och inte känner att man kommer vidare?

Jag anser att det inte är okej att bara göra "20 timmar". Vad lär man sig på bara 20 timmar? Något som man sedan praktiskt taget glömmer bort.

Ska bli intressant och se hur många som kommer att vara kvar i den när/om det blir kontrakt med plikt i den här org

Enligt utbildningshänvisniningarna från HVSS så ska grundpaketet bestå av 4timmar Vapen, 4 timmar CBRN samt 4 timmar sjukvårdstjänst. 8 timmar ska gå till fortbildning inom förbandet. Tillkommer för befälen 16 resp 20 timmar befattningsutbildning. Insats ska göra samma baspaket men har fler timmar till förfogande att öva inom förbandsramen.

Detta är vad som är beställt av uppdragsgivaren och detta är vad man betalar för. Det som komma skall nu blir intressant, ex vis detta med övningsdygn istället för timmar.

Personligen tror jag att vi kommer att sitta med samma disskution om några år men då bytt ut timmar mot dagar istället.

II63

Reson for edit: Stavfel

Edited by II63

Jag var ett telefonsamtal från att gå med i HV men eftersom jag inte har fysiken längre pga. skador att springa i skogen med ränseln på ryggen och göra "flygare skydd" exempelvis så valde jag att gå med i FRO. Mitt livs hittills största misstag. Jag sågs tydligen som nåt katten släpat in för det var inte materiel-radioteknik mm. vi tydligen skulle syssla med utan det var att dricka kaffe, leka med egen medtagen utrustning och att få tiden att gå.

Jag är ju, som nicket antyder, tekniker ut i fingerspetsarna och vill ha nåt att pilla med så när jag tröttnat på kaffepimplandet satte jag igång att röja upp och strukturera materielen i lyan. Det var tydligen mitt livs näst största misstag. Efter några möten där jag inte fick nån respons alls kände jag att "nää, nu skiter jag i eran lekstuga" så jag sa helt enkelt upp mig och uteblev.

Jag kan hantera vapen hjälpligt, kan reparera det mesta och tillverka reservdelar till ännu mera, behärskar teknik, el och elektronik samt är självgående och kan ta egna initiativ,,,,,,och gör oftast det också så jag platsar inte i nåt gäng som bara sitter och väntar på order uppifrån så jag fortsätter nog att föra mitt "enmanskrig", det är nog lugnast för alla parter.

• 2 weeks later...

Bra skrivet av killen i "norr".

Det är tragiskt att det inte har blivit bättre sedan jag lämnade in -sent 90-tal.

Detta befarar mina farhågor.

Som jag kan hålla med om och som jag skrivit tidigare så är 20/60 timmar ingenting mot vad som behövs, men det som också verkar stoppa är att det kostar pengar. Och jag håller med många av inläggen här.

När jag ville genomföra övningar så fick de inte vara längre än 8 tim då det i så fall skulle utgå ersättning.

På ett årsmöte skulle samtliga Grp-Ch lägga fram vad dom tänkt sig under året, jag la fram 13-15 exempel på övningar som kunde genomföras. (JMÖP)

Nästan samtliga övningar nedvärderades av Komp-Ch med motiveringen att det inte ingick i vår uppgift, tex utbildning på truppmina 12 (Claymore) med motiveringen "när ska vi använda det" däremot så skulle vi koncentrera oss på eftersök av försvunna personer.

Icke en övning under det året innehöll eftersök av försvunnen person. Det var fler övningar som inte kunde/fick genomföras trots att detta var min grupps uppgift och att det bordes övas ordentligt.

Övningarna var samma år efter år. När folk inte kan lära sig enkel vapenhantering eller hur man tar sig fram i skog utan det ska övas år efter år så är det bara tragiskt att ens försöka. Man kan inte bygga upp ett förband som aldrig verkar lära sig någonting.

Ska själv flytta nu och funderade på om man skulle gå med i HV i nya kommunen igen (insattsplutonen, som inte fanns på min tid), men när man läser dessa inlägg så börjar man fundera om det är värt det.

Men å andra sidan så blir det ju lite som frågeställningen i tråd Får man se ut hur man vill i HV?

Om man bara övar med tilldelad utr och endast dessa 20 h, vad har vi då kvar? nej det är efter eget intresse, egen förmåga man skall medverka i HV. Vissa gör 20 h, andra gör 120 h. Vissa har FU 90, andra har Taiga.