Jump to content

Recommended Posts

Posted
Fick också besked idag, ett positivt sådant var det, kom in på Markteknik Mekanik, exakt det jag ville. :/

Serine, här har du en till som troligtvis kommer hamna i Boden, det var då så jag sade till rekryteringsofficern att jag ville ha det iallafall. Misstänker att det kommer bli förbannat tufft att börja grundutbildningen mitt i smällkalla vintern, men visst ska man väl kunna härda ut. :)

Mmm men sen så blir man hårdare i Boden än de som får åka söderut :lala:

Hehe nä men det kan vara bra att ha det riktigt jävligt i början för då vet man att det bara kommer bli lättare och lättare (det förstår... så fort myggen kommer i Boden så blir det ju jävlig igen men nu ska jag inte vara negativ.)

*flin* Vi ses i Boden Lappen89, det lär bli jävligt kul.

• Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Är det nån som vet när nästa beep och multistyrketest sker? Är det i början av aspu eller i slutet?

I början, troligtvis första eller andra veckan.

Posted

Men vad är den godkända nivån på beeptestet då? Är det 8.8 som står, för oss som inte sökt jägargruppchef som ska klara 12.5 på beepet och de andra inriktningarna som kräver bättre kondition.

Posted
Men vad är den godkända nivån på beeptestet då? Är det 8.8 som står, för oss som inte sökt jägargruppchef som ska klara 12.5 på beepet och de andra inriktningarna som kräver bättre kondition.

Jag antar att det är så här :

De kommer att göra testen för att se vart du står fysiskt. Sedan i September så kommer proven att göras om igen och då får de veta om du har förbättrat dina värden (och de kommer nog att se till så att vi får springa och träna särskilt på de områden där de finner möjlighet till förbättring).

Det är då du måste få bättre värden så att de kan se att du har förbättrats och att vi uppfyller godkänd standard för området vi sökt.

Detta kommer sedan troligtvis att tas med i ditt "betyg" och betyget avgör om de finner dig lämplig att gå vidare till SOU.

Posted

Hmm kan nog stämma ganska bra. De vill ju se att man har utvecklats. Så då är det bara att springa lite halvkasst nu och sen i September springer man tills man stupar :) Hur bedöms man sedan om man är lämplig för SOU eller inte?

Posted

Men det fysiska riktvärdet 8.8 på beep testet gäller fortfarande som godkänd nivå för en annan som fått en plats som vagnchef strf90. Men de vill gärna se en förbättring under tiden man är där?

Posted (edited)
Men det fysiska riktvärdet 8.8 på beep testet gäller fortfarande som godkänd nivå för en annan som fått en plats som vagnchef strf90. Men de vill gärna se en förbättring under tiden man är där?

Du gör din ASPU tillsammans med alla andra som valt armen oavsett om de ska bli jägare eller tross. Att utbildas till vagnschef blir efter ASPU. Så i September när de kollar om du uppfyller de fysiska kraven för att bli vagnschef så måste du klara 8.8. (är iaf vad jag förstått).

Jag tror nästan att det är omöjligt att bli sämre fysiskt efter aspu. Fysisk träning ingår i utbildningen. Har du dålig kondition så får du nog uppmaningen att ta extra löp pass på fritiden och sådant.

Vi får en lämplighets bedömning efter utbildningen .

Vet inte om vi måste uppfylla 10.8.8 eller vad den nya skalan är. Blir nog ok eftersom alla där vill vara där och kommer nog att se till att göra sitt bästa och har lite mer mognad och livserfarenhet än de som gör värnplikten.

Edited by Jupiler
Posted

Ja det blir väl som GSU antar jag. Vi som har fått svar att vi ska in som antingen skytte/spaning, försörjning mark, jägare eller dyl. garanterade en plats på SOU under förutsättning att vi uppnår de fysiska riktvärdena för varje utbildning? Hade ju varit ytterst märkligt om man efter AspU får reda på att det inte finns några platser lediga på den utbildning man kom in på så att säga.

Posted
Ja det blir väl som GSU antar jag. Vi som har fått svar att vi ska in som antingen skytte/spaning, försörjning mark, jägare eller dyl. garanterade en plats på SOU under förutsättning att vi uppnår de fysiska riktvärdena för varje utbildning? Hade ju varit ytterst märkligt om man efter AspU får reda på att det inte finns några platser lediga på den utbildning man kom in på så att säga.

Du bedöms ju under AspU tiden med. Finner de att du är olämplig som soldat och befäl och att du inte avslutar utbildningen med tillräckliga militära vitsord så kommer de inte att erbjuda dig en plats i SOU. Det är ju upp till oss att visa att vi vill vara där och att vi har den rätta inställningen. Vi har ingen plats graranti vad jag förstår, regeringen kan ju komma ut i morgon och kräva att hela skiten läggs ner :)

Posted

Du bedöms ju under AspU tiden med. Finner de att du är olämplig som soldat och befäl och att du inte avslutar utbildningen med tillräckliga militära vitsord så kommer de inte att erbjuda dig en plats i SOU. Det är ju upp till oss att visa att vi vill vara där och att vi har den rätta inställningen. Vi har ingen plats graranti vad jag förstår, regeringen kan ju komma ut i morgon och kräva att hela skiten läggs ner :)

Aha då är jag med i svängarna, så sköter man sig, når upp till alla kraven och regeringen inte har något djävulskap för sig så är det lugna puckar :)

Posted (edited)

Hittade denna tråd som beskriver bedömningen.

http://forum.soldf.com/index.php?act=ST&f=7&t=469

Tror inte att de ändrat på något bara för att det är AspU istället för värnplikten.

Och hittade detta om just försörjning mark från flashback forum :

Någon verkade vara lite negativ på ha kommit in på försörjning mark (inte jag) :)

https://www.flashback.info/showthread.php?t...6673&page=3

Hallå där.

Jag vet lite om Förs/Mark jag går just nu specoff utb inom just Förs/Mark. Så jag vet ju inte hur det kommer att vara just när jag kommer ut på mitt förband.

Men utbildningen är ju uppdelad i olika kategorier för du läser ju inte enbart logistik. Vad jag kan se på mitt schema just nu så kommer vi läsa 8 veckor grundläggande logistik därefter kommer vår YBK på 8 veckor. Emellan åt så har vi ju även utbildningar på andra saker inom ledarskap, taktik, teknik, vapensystem, motortjänster osv. Det är lite saker som vi ska läsa på 18 månader så 16 veckor logistik är inte mycket logistik om du tänker på det.

Men om du tror att du kan komma hit och tro att det ska bli en dans på rosor så kan jag säga att du kommer att ha höga fyskrav ställda på dig under utbildningen. Mycket högre än vad man hade under sin vpl beroende på vad man gjorde för tjänst naturligtvis. Sen har man ju sitt hemmaförband som har sina fyskrav som man ska klara när man är klar med sin utbildning.

I frågan om att man kommer att hamna bara på "trossen" när du är klar så har jag fått en uppfattning att vi utbildas först att vara insatsgruppchefer sen utbildare. Så du ska kunna lika mycket skytte som en skytte chef för du kan helt plötsligt bli inkastad som chef för en skyttegrupp i en insats.

Slut för mig.

Edited by Jupiler
Posted
Kan säga att får du allt för dåligt på beepen så kan det hända att du måste hoppa av redan då i januari. SÅ var det iaf på förra ASPU.

Nja. De har blivit betydligt mycket "mjukare" i frågan. Förra året var det lite vinna eller försvinna. Klarade man inte nivån var det bara att packa och åk hem.

Så länge du bedöms klara nivån senare kan/kommer du få ännu en chans. Kommer inte ihåg när de sade, men det var nog runt vecka 16 eller så.

Posted

Varför pratar folk om september? Vad är det för speciellt med den månaden?

SOU borde börja i augusti som tidigare år och har aspiranten inte uppfyllt kraven då så är det tack och hej.

/K

Posted
Kan säga att får du allt för dåligt på beepen så kan det hända att du måste hoppa av redan då i januari. SÅ var det iaf på förra ASPU.

Nja. De har blivit betydligt mycket "mjukare" i frågan. Förra året var det lite vinna eller försvinna. Klarade man inte nivån var det bara att packa och åk hem.

Så länge du bedöms klara nivån senare kan/kommer du få ännu en chans. Kommer inte ihåg när de sade, men det var nog runt vecka 16 eller så.

Sjysst, vem fick du veta det från?

Posted

Det är mycket antagande och spekulationer just nu. Det ger sig säkerligen inom kort. :happy:

Om vi har kommit så här långt så anses vi ha förutsättningar att klara av den tjänst vi sökt när Aspu:n är över och SOU tar vid.

Personligen är jag lite nervös med mina 95 kg och 28 år (bland 20-åriga hungriga ungtuppar) och inte allt för superbra resultat på fysen. Men det är bara att ge järnet, träna hårdare på det som tränas bör och framförallt "pusha" varandra.

Nu ger vi järnet i Januari! Rock on! :rockon:

Posted

Sjysst, vem fick du veta det från?

Det sades i den första genomgången när man kom. Om du vill veta mer kan jag säg att det var en rekryteringsansvarig från Helikopterflottiljen som höll i det.

Notera att du bör klara kraven hela tiden. Men om du ligger något under kan du fortfarande ha en chans.

Alltså: Tester tas under hösten. Får du ett tveksamt resultat kan du gå vidare om de bedömer att du klarar testerna vid kursstart (v.2) och är en bra kandidat i övrigt. Fixat du likväl inte testerna *kan* du få en chans till, och den ligger runt v.16 tror jag. Om någon mot all förmodan verkligen inte skulle fixa kraven efter hälften av utbildningen åker man ut.

Som jag förstod är detta baserat på en helhetsbedömning av dig, så ingenting är självklart åt ena hållet.

Posted
Ringde och frågade. Blir på e-post och att svaren är lite försenade. Verkar fortfarande bli denna vecka dock.

Jag gjorde detsamma då jag har uppsägningstid etc. från nuvarande arbetsgivare. Jag fick dock ett helt annat svar.

Det skulle komma med vanlig post och först någon gång nästa vecka var deras svar till mig. :baskerHV:

Posted
Ringde och frågade. Blir på e-post och att svaren är lite försenade. Verkar fortfarande bli denna vecka dock.

Jag gjorde detsamma då jag har uppsägningstid etc. från nuvarande arbetsgivare. Jag fick dock ett helt annat svar.

Det skulle komma med vanlig post och först någon gång nästa vecka var deras svar till mig. :eeh:

Haha, där ser man. Ska man skratta eller gråta :baskerHV:

Iof många sökande på flera olika befattningar , vilket företag som helst skulle nog få problem.

Förresten vi är i samma ålder så får hoppas att allt är klart för oss båda så blir ingen av oss äldst i Halmstad :)

Posted

Det skulle komma med vanlig post och först någon gång nästa vecka var deras svar till mig. :eeh:

Haha, där ser man. Ska man skratta eller gråta :baskerHV:

Iof många sökande på flera olika befattningar , vilket företag som helst skulle nog få problem.

Förresten vi är i samma ålder så får hoppas att allt är klart för oss båda så blir ingen av oss äldst i Halmstad :)

Haha japp..

Jo det är ju klart det är ju en del beslut som skall tas och mycket som ska gås igenom så jag kan tänka mig att det tar lite tid.

Kul att det inte bara är jag som är lite "äldre", vi får väl helt enkelt visa att man inte är gubbe bara för man närmar sig 30.. :)

Posted

Haha, där ser man. Ska man skratta eller gråta :surprise:

Haha japp..

Jo det är ju klart det är ju en del beslut som skall tas och mycket som ska gås igenom så jag kan tänka mig att det tar lite tid.

Kul att det inte bara är jag som är lite "äldre", vi får väl helt enkelt visa att man inte är gubbe bara för man närmar sig 30.. ;-)

Känner lite likadant, är 27 så man får väl visa att gammal är äldst. Men det där formella beskedet får gärna komma snart...

Posted (edited)

Det skulle komma med vanlig post och först någon gång nästa vecka var deras svar till mig. ;-)

Haha, där ser man. Ska man skratta eller gråta :)

Haha japp..

Kul att det inte bara är jag som är lite "äldre", vi får väl helt enkelt visa att man inte är gubbe bara för man närmar sig 30.. :D

Känner lite likadant, är 27 så man får väl visa att gammal är äldst. Men det där formella beskedet får gärna komma snart...

Ungtuppar! Toppar med 32 år.......livserfarenhet och topp form! Småpojkarna på se upp

Edited by PVT Holm
Posted

Jag ringde och "terrade" dem lite idag på hr-centrum, först sa hon att de redan hade skickat ut alla besked. Dock ändrade hon sig direkt och sa att de skulle försöka börja skicka ut dem med post denna vecka.

Nu sitter det väl någon stackare och slickar kuvert för glatta livet. :)