Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såja, då var man tillbaks från F17. Och ja...de flesta testerna gick väldigt bra. Dock så fick man ju fylla i en lista med andra tjänster man hade kunnat tänka sig om man inte kommer in på den man valde. Och eftersom jag har tekniskt bakgrund kommer jag förmodligen hamna som marktekniker mekanik och inte spaning/skytte, vilket inte verkar så kul. Fick även reda på att ca 90 stycken hade sökt till jägarbefäl men att enbart 6 stycken platser fanns tillgängliga. Och att av 390 uttagna så skulle 250 platser + 50 reservplatser fyllas.

Någon annan som var på F17 i helgen möjligtvis?

• Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Såja, då var man tillbaks från F17. Och ja...de flesta testerna gick väldigt bra. Dock så fick man ju fylla i en lista med andra tjänster man hade kunnat tänka sig om man inte kommer in på den man valde. Och eftersom jag har tekniskt bakgrund kommer jag förmodligen hamna som marktekniker mekanik och inte spaning/skytte, vilket inte verkar så kul. Fick även reda på att ca 90 stycken hade sökt till jägarbefäl men att enbart 6 stycken platser fanns tillgängliga. Och att av 390 uttagna så skulle 250 platser + 50 reservplatser fyllas.

Någon annan som var på F17 i helgen möjligtvis?

Näe jag var vid LG.

250+50 reserver fick vi också veta. Så 390 pers totalt i Sverige som testades?

Är de 250+50 med de som går in i SOU direkt efter lumpen?

Posted

Okej. Ja sammanlagt var det 390 i hela Sverige, tror att det var runt 800-900 som hade sökt till aspU runt om i landet. Så som jag uppfattade det hela så skulle de 250 platserna fyllas och det är de som skickas in på SOU direkt efter aspU och att de 50 reserverna enbart var till för att fylla upp om någon hoppade av sin utbildning.

Posted

vi fick bara göra 3 delar av multitestet, så kunde maximalt få 300 poäng, hoppas de inte strular ihop det så att de tror när de ska ta ut att alla fick göra 5 tester, man vet ju aldrig. 8 platser till jägargruppchef hörde jag, någon som vet hur många det var till de andra markstrid för det hade ingen koll på som jag frågade. I övrigt måste jag säga att det kändes rätt ostrukturerat och man fick olika svar från olika personer. Jaja, nu har man 5 jobbiga veckor kvar innan man får svar.

Posted

Baserat på vad man har hört innan bär du vara lite orolig. Till oss sade dem att det var viktigt att vi lämnade in resultaten. Inga inlämnade = 0 poäng.

Så när dina papper når HR centrum vet ingen hur det går. Å andra sidan är det mer av ett behörighetskrav, och vad jag förstod nästan aldrig avgörande (aldrig hänt att två individer haft samma resultat på övriga tester). Att skrapa ihop 185 poäng på tre tester fixar ni nog alldeles utmärkt :rockon:

Personligen tyckte jag att de lyckades bra med struktionen och organisationen. Jag hade förväntningar att FM är en röra, men med tanke på att det var ett par hundra vilsna aspiranter lyckades de bra enligt mig. Lite dötid har ingen... dött av.

Posted

Ja vi på F17 gjorde också bara tre av styrketesterna så de har de nog klurat lite på. Men trots det lyckades jag skrapa ihop 276 poäng, vilket känns ganska dumt nu i och med att de skulle mest gå på intervjun och tidigare arbetslivserfarenheter... Var det V.47 eller V.49 vi skulle få svar?

Posted (edited)

Sant, beroende på vilken utbildning du hade sökt får du reda på det på olika datum. T.ex. skulle vissa piloter få reda på det idag. Man skulle prata med psykologen och genomföra läkarundersökningen när man blev antagen till aspU så där är det säkert några som faller bort.

Efter SOU, vilken grad kommer man då att inneha? Fänrik?

Edited by Draupner
Posted
Sant, beroende på vilken utbildning du hade sökt får du reda på det på olika datum. T.ex. skulle vissa piloter få reda på det idag. Man skulle prata med psykologen och genomföra läkarundersökningen när man blev antagen till aspU så där är det säkert några som faller bort.

Efter SOU, vilken grad kommer man då att inneha? Fänrik?

Då hade jag missuppfattat det hela. När jag pratade med HR Centrum i veckan sade dom att det kommer ytterligare tester (alltså inte bara för piloterna). Förstod inte att det var i och med antagning.

Efter SOU blir du Sergeant. Läser du på OP blir du Fänrik.

Posted

Vissa som sökte text R3 ?(hoppas det var så det hette.. para rescue) eller pilot fick veta tidigare (vecka 41?)

Vi på LG hade en fullständig läkarkontrol (pissa i kopp, blodprov och läkarundersökning) men inga psykolog tester förutom det som var del av MHS och ingen bakgrundskoll.

Bara de som går vidare och blir antagna får dessa test vad jag förstod. Psykolog intervjun sker 3 veckor in i utbildningen och säkerehetskontrollen blir när den blir . Tydligen så var den tids och resurskrävande.

Jag mailade HR-centrum för att be om mina test resultat så att jag kan se om det blev registrerade korrekt men har inte fått svar ännu.

Hur som helst.. pirrigt som fan.

Var ju en stor blanding på de som sökte så hoppas att man kommer bland de 250 som blir antagna. Tror att jag borde ligga ok till iaf + att jag blev djupt imponerad över hur frisk och kry jag var :D

Posted (edited)

Ska nog också dra iväg ett mail, det är ju MHS provet samt intervjun allting hänger på typ för fysen verkar ju knappt spela någon roll så länge man når minimum. Själv har jag tränat sjukt mycket kondis i flera månader och blev duktigt besviken när de stoppa en på beep innan man knappt börjat flåsa ordentligt. Var väl alla fall 50% som fick max på beeptestet i min grupp.

Det här kommer bli 5 riktigt tunga veckor när man har fått smaka på det lite, känns inte särskilt lockande att sätta sig på universitet i vår om man inte kommer in:(

Edited by Nyregistrerad
Posted
Vissa som sökte text R3 ?(hoppas det var så det hette.. para rescue) eller pilot fick veta tidigare (vecka 41?)

Vi på LG hade en fullständig läkarkontrol (pissa i kopp, blodprov och läkarundersökning) men inga psykolog tester förutom det som var del av MHS och ingen bakgrundskoll.

Bara de som går vidare och blir antagna får dessa test vad jag förstod. Psykolog intervjun sker 3 veckor in i utbildningen och säkerehetskontrollen blir när den blir . Tydligen så var den tids och resurskrävande.

Jag mailade HR-centrum för att be om mina test resultat så att jag kan se om det blev registrerade korrekt men har inte fått svar ännu.

Hur som helst.. pirrigt som fan.

Var ju en stor blanding på de som sökte så hoppas att man kommer bland de 250 som blir antagna. Tror att jag borde ligga ok till iaf + att jag blev djupt imponerad över hur frisk och kry jag var :D

Okej, ja till oss på som var på F17 fick vi en hälsodeklaration som vi skulle fylla i, sen om det var något som läkarna undrade över så blev man kallad in till sjukstugan...närmare en läkarundersökning än så blev det inte. Så jag antar att vi kommer bli kallade att göra det om man nu kommer in på aspU. Vi fick även ha en säkerhetsintervju med ett befäl där man fyllde i massor saker om sig själv och diskuterade det med befälet. Verkar lite konstigt att det skiljer sig så mycket från ställe till ställe.

MHS-provet sa de att man inte skulle få reda på provresultaten ifrån, kan man maila och få reda på det iaf eller?

Posted

Det är intervjun som är det viktiga. Givetvis ska man klara av miniminivån på fystesterna men MHS-provet är inte viktigt förutom för ett fåtal utbildningslinjer som tex STRIL.

/K

Posted (edited)

Hmm låter ju inte så lysande för min del. Fick högsta på både fys och beeptest, säkerhetsintervjun gick mer än lysande men på den andra intervjun fick jag totalt hjärnsläpp...

Edited by Draupner
Posted (edited)

Låter in i helvete för min del också även om intervjun gick bra, jag har aldrig varit chef på någon arbetsplats och lite väl ung. Jaja, varför skulle försvaret skilja sig från något annat nu för tiden, för att få ett städjobb ska man ju vara civilingenjör och ha 10års erfarenhet i branschen. Nä Ja' ä inte bitter....

edit: Hade ni två intervjuer? Vad är det här? Hur ska man konkurrera mot varandra när man inte ens har gjort samma saker?

Edited by Nyregistrerad
Posted

Sant, de vill ha folk med mycket jobberfarenhet som samtidigt är unga :P Ja eller hur? Det verkar ju inte riktigt klokt att vi hade det när andra bara hade en. Undrar hur de löser den biten.

Posted

Om ni vill veta hur det gick kan ni faktiskt ringa till HR Centrum. Jag fick reda på mina resultat, som till exempel MHS.

Som Krook säger är det intervjun som väger tyngst, förutsatt att du har behörighet.

Jag fick godkänt på MHS (ska ha minst 5), men gick inte vidare på mitt förstahandsval, som var pilot. Det måste alltså ha varit intervjun :(

Hoppas på teknisk nu.

Nä jag ä' int' bitter..

Posted

Ohh det låter fint att man kan göra det, då slår jag dem en signal i morgon. Fast ifs så skulle piloterna få reda på sina resultat tidigare så jag undrar om de som skulle få reda på det v. 47 är klara...

Posted
Jag fick ett mail tillbaka att de skulle skicka ut resultaten. Slår nog en pling imorgon ändå för jag börjar bli otålig.

Ja det är duktigt nervöst. Vilken utbildning sökte du? Du kan väl kasta iväg ett inlägg här sen när du pratat med dem, hade varit intressant att få veta vad de säger :)

Posted
Om ni vill veta hur det gick kan ni faktiskt ringa till HR Centrum. Jag fick reda på mina resultat, som till exempel MHS.

Som Krook säger är det intervjun som väger tyngst, förutsatt att du har behörighet.

Jag fick godkänt på MHS (ska ha minst 5), men gick inte vidare på mitt förstahandsval, som var pilot. ...

Fick du reda på vad du hade på alla delproven eller bara det sammanvägda betyget? För flygförare finns det lägstakrav på alla delprov, har dock glömt om det är 5 eller 6.

Posted
Jag fick ett mail tillbaka att de skulle skicka ut resultaten. Slår nog en pling imorgon ändå för jag börjar bli otålig.

Ja det är duktigt nervöst. Vilken utbildning sökte du? Du kan väl kasta iväg ett inlägg här sen när du pratat med dem, hade varit intressant att få veta vad de säger :happy:

skytte/spaning som alla andra :)

Posted

Jag fick godkänt på MHS (ska ha minst 5), men gick inte vidare på mitt förstahandsval, som var pilot. ...

Fick du reda på vad du hade på alla delproven eller bara det sammanvägda betyget? För flygförare finns det lägstakrav på alla delprov, har dock glömt om det är 5 eller 6.

Ja och nej. BEEP och multi-test bör du själv ha ganska bra koll på (man förde ju faktiskt protokoll). Det som den berömda Gunilla på HR Centrum kan ge dig är ditt resultat från det militära högskoleprovet. Men de har ingen riktig insyn varför du till exempel inte gick vidare, utanför de numeriska resultaten som finns tillgängliga.

I mitt fall hade jag uppnått alla baskrav på delmomenten, men jag ansågs inte gå vidare p g a konkurrensen.

Så här sade hon till mig: Om du inte får godkänt i något kommer detta stå i brevet du fick. Annars är det helt enkelt en konkurrensfråga där de gör en helhetsbedömning, framför allt baserat på intervjun. Vad den bedömningen består av får man nog fråga de som är lite mer insatta. Kanske finns någon på forumet som sitter i någon typ av kommitté?

Om jag fattat det rätt får man nog inget "sammanvägt betyg", även om de på något sätt rankar en.

Tyvärr är det nog svårt att få ett direkt svar om det gällde intervjun och bedömningen av den personliga lämpligheten för befattningen/yrket. Själv tänker jag inte ge upp; man vill ju veta huruvida det är något man kan ändra på och söka nästa år.

Lycka till!

Posted
Om jag fattat det rätt får man nog inget "sammanvägt betyg", även om de på något sätt rankar en.

Jag talar bara om MHS-provet, inte de fysiska testerna eller intervjuerna. På MHS-provet brukar man få veta ett sammanvägt betyg och i vissa fall även vad man haft på de olika delproven.

Posted

Även om det finns poäng osv. på varje delmoment verkade de inte så taggade på att ge ut det. Men den samlade poängsatsen kan man få, absolut.

Posted (edited)

Ja, hepp då fick jag svaret på flera av mina resultat :/

MHS- provet gick som jag väntat eftersom det var fruktansvärt jobbigt och jag har aldrig känt mig lika dum som när jag gjorde det (tror jag fick 8 när jag mönstrade för 10 år sedan).

Har kollat här på sidan om tråden för det men skulle vilja läsa mer om det, någon som har en länk?

MHS-prov G2

Beep 9.2

Armböj 50

Situp 66

Rygghäng 25

Medicin 2 (skala 0-2)

Rygghäng 25??? Vet att jag klarade miniminivån med god marginal så denna förstår jag inte.

Edited by Jupiler