Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Nu känner jag att jag behöver tips.

Jag har länge funderat på en liten fällkniv som går att sätta med clip direkt i (bakom) ett band på stridsväst 2000 gärna en som är lätt att öppna enhänt.

Dock så har jag börjat gå i sjukvårdsbefattning och började känna att någon sorts rescuetool kunde vara användbart.

I Befintlig vass utrustning finns en SOG powerlock EOD 1.0 en Bra "Traumasax" och en fällkniven A1.

Tips och förslag på en eller 2 knivar/verktyg som kan täcka in mina 2 upplevda behov, och komplettera eller ersätta befintlig utrustning.

Jag funderar på att skippa A1:an då den kan ge ett ganska aggressivt intryck dessutom är den stor och klumpig.

Budget 300-500 per kniv/verktyg så att man inte gråter blod om de försvinner. helst inte mer än 600 tillsammans, då jag är pryltokig så tar jag gärna förslag som spräcker budgeten om det finns ett bra argument, men jag tror nog att broms är av större behov än gas :)

Slugg

Posted

Hej!

Nu känner jag att jag behöver tips.

Jag har länge funderat på en liten fällkniv som går att sätta med clip direkt i (bakom) ett band på stridsväst 2000 gärna en som är lätt att öppna enhänt.

Dock så har jag börjat gå i sjukvårdsbefattning och började känna att någon sorts rescuetool kunde vara användbart.

I Befintlig vass utrustning finns en SOG powerlock EOD 1.0 en Bra "Traumasax" och en fällkniven A1.

Tips och förslag på en eller 2 knivar/verktyg som kan täcka in mina 2 upplevda behov, och komplettera eller ersätta befintlig utrustning.

Jag funderar på att skippa A1:an då den kan ge ett ganska aggressivt intryck dessutom är den stor och klumpig.

Budget 300-500 per kniv/verktyg så att man inte gråter blod om de försvinner. helst inte mer än 600 tillsammans, då jag är pryltokig så tar jag gärna förslag som spräcker budgeten om det finns ett bra argument, men jag tror nog att broms är av större behov än gas :)

Slugg

[min fetstil]Alt. kan stridsvästen och automatkarbinen vara ett större "problem" i det hänseendet?

F.ö kan jag rekommendera dig att kolla på Spydercos knivar, ex: Endura och Delica. Benchmade Griptilian är också nice, eller en Vex...

Är du rädd att tappa grejorna får du helt enkelt använda tåt, brukar du tappa bort saker?

Ha den i byxfickan så tappar du inte bort den, så har du dessutom en kniv när du inte har stridsvästen.

Posted

Benchmade Triage. (inga egna erfarenheter alls...Finns dock några recensioner på nätet att hitta)

Eller fällkniv enl. 2Sharps råd samt valfri Benchmade Rescuehook. Spräcker kanske budgeten lite.....

"Jag har länge funderat på en liten fällkniv som går att sätta med clip direkt i (bakom) ett band på stridsväst 2000 gärna en som är lätt att öppna enhänt."

Då tror jag inte du kommer ha din fällkniv kvar länge. Men har inte testat själv, de flesta knivar med clips är ju mer till för att hålla kniven i en byxficka. Personligen skulle jag inte lita på en sådan lösning.

Posted (edited)

Beror nog på hur bra passform kniven har i hällorna också. Jag har burit min Spyderco Military på det sättet (i en hälla på sv2000) utan några som hellst antydningar till att den skulle vilja komma loss.

@ Slugg:

Om du inte är rädd för några extra gram kan jag rekomendera en Ontario Rat 1, skaffade en nyss bara för att klämma o känna på modellen (i syfte att eventuellt kränga den vidare, men den behåller jag).

Dessutom går den att få till mycket bra priser (ca 30$ i staterna).

Endura och Delica är som tidigare nämts också mycket trevliga knivar, ergonomiskt och viktmässigt, även om jag ibland känner att Delican är nära gränsen till att vara kort just ute i skogen.

Lågbudget alternativet är Byrd, som är ett dotterbolag till Spyderco, som lägger ut tillverkning och framtagningen av stålet till Kina.

Designen är fortfarande som hämtad direkt från Spyderco.

EDIT: Förtydligande, jag bär alltså kniven i hällan, med clipset utåt från kroppen.

Edited by whamou
Posted

Det verkar som om den här knivlp2.th.jpg Uppfattas som mycket otäckare än en AK.

Tappa bort saker händer det väl att man gör, då de flesta jobb jag haft handlat om att hålla Mr Murphy kort så förväntar jag mig att saker går fel :)

Verkar vara trevliga knivar all förslagen EDC varianterna från Spyderco verkar trevliga om jag släpper släpper rescue-tool spåret. Jag föredrar däremot thumbstud framför hål.

jag har sett lösningen med kniv bakom hällorna flera gånger och det verkar funka bra, Triage verkar intressant jag har en Houndini-Pro rescue-hook-tool i blien och den gillar jag skarpt.

Är det någon som testat Triagen?

Jag får kolla upp Byrd också jag har inte sett deras knivar förr. Och det största felet med Ontarion är att jag redan är sugen på att köpa en för att göra egna sidor till....

Slugg

Posted (edited)

Spydercos Assist (obs! inte assisted opening) ska enligt uppgift vara bra grejer. Sheepsfoot-blad samt glaskrossare (som fälls ut genom att klämma ihop bladet och handtaget). Finns i svart/svart samt blankt på svart och orange.

Själv har jag blivit med Endura Wave. Jävlar vad rolig den är.

Edited by 903Lew
Posted

För att återkoppla till räddningsknivar i en billigare prisklass så kan du kika på knivar från Byrd, CRKT, Böker eller Ka-Bar.

Och vad gäller thumbstud, kolla så att mellanrummet mellan piggen och handtaget inte är för litet alt. att det är material utskuret från handtaget, så att du får upp den med handskar på också.

Personligen bär jag oftast:

- Fällkniven S1, i bältet (På väg bort tror jag, då jag upplever den svår att få fram under västar o kroppsskydd).

- Traumasax i fodral vid vänster axel.

- Esee Izula (modifierad till tanto-spets) bakom magasinsficka på vänster höft. (För att försvara mig/mitt vapen, med handen som jag inte håller vapnet i).

- Spyderco Military/SOG Aegis Tanto, lättilgänglig på väst/rig.

Posted

Jag har suttit och tittat lite till och började funderade på ett par saker... Är det någon större fördel med en glaskrossare på kniven med tanke på att det som 2Sharp påpekade tidigare finns en AK med, borde inte den funka som alternativ glaskrossare även på en laminerad bilruta? Trauma sax vs rescuehook/bältesskärare när är hooken/bältesskäraren en fördel och räcker det då med en liten som tex på CRKT:s M16-14ZER eller skall man ha en rejäl ?

Jag insåg att jag aldrig trots att jag gått ganska många förstahjälpen / sjukvårdsutbildningar i olika regier aldrig testat att ta mig igenom en bilruta eller att skära upp en stridsväst skyddsväst.

Och en sista fundering serrated eller inte serrated?

Slugg

Posted

Jag har inte testat hur en ak-funkar som glaskross tyvärr, en mag-lite men inte en ak. Ingen koll på om den rutan var laminerad. Bilrutor kan vara svåra att få sönder.

Nackdelen med dem små bältesskärarna är att dem kan bli tjocka av materialet och då blir det tvärstopp. Kan du skära ett bilbälte snyggt funkar dem men lite uniform, bälte, utr. så är det lätt att det skiter sig. Köp sax.

Försök att få fatt på lite kasserade västar/bälten och annat och gå loss på utr. i samband med sjv. övning.

Tandat är alltid bättre om du skall ha av saker, men skall du tälja är det kanske sådär...

Posted (edited)

När det gäller "rescue"tools så ser jag dem som ett reservalternativ för t ex poliser, väktare, amb.personal att bära i byxbälte för när saker inte går som det ska och räddningstjänsten med de coola verktygen är för långt bort.

Håller med att bälteskärarna på ovan nämnda knivar ska ses som just det, avsikten är mer att få loss någon från bilbälte, rep eller linor än att klippa kläder.

När det gäller Rescuehooken (speciellt de större varianterna) tycker jag dock att de står sig för att använda att "klippa" kläder på en enklare nivå (inte avstrippning modell Traumarum). Väl medveten om att efter en pat. så bör man se över eggen(håller mycket längre men för säkerhetens skull). Mycket lämpliga att fästa på sin stridsutrustning då de kan användas för att få loss sig själv om man fastnat i t ex bilbälte eller annan skit som finns i grön / beige målade fordon. Nackdel för sax när man är superstressad är att det faktiskt kräver lite mer finmotorik än en "hook" (egen erfarenhet och reflektion).

I sjv-befattning skulle jag välja att ha både sax och "rescuehook". En "hook" för det snabba på skadeplats och en sax när det lugnar ner sig lite (är även lättare vid visst "finlir" eller enstaka kraftigare strukturer med sax). I allmänhet tycker jag att de sk "trauma"saxarna suger.... Har dock inte testat mer "highend" varianter som t ex NA-Rescues. Bäst resultat har jag med Gardena trädgårdssax. Lite gräslig färg på handtagen dock.

På jobbet har vi den sk S-cuten och saxar och min upplevelse är som sagt tidigare att de kompletterar varandra.

Nu är ju S-cuten både dyr och klumpig att bära på stridsutrustning.

Få tag i trasiga stridsvästar eller gamla kroppskydd att skära/klippa är tydligen en hel vetenskap som ute på förbanden verkar ha slutat i olika "adjutant"lösningar......

Testat alldeles för få gånger att göra sönder bilrutor, kanske finns någon polis/brandman som har mer erfarenhet.

Min lilla erfarenhet av att se andra göra det är att det funkar fint med Maglite, ASP men det blir en j-vla glasröra i hela bilen och glas som flyger här och där. Med en glaskross "krackelerar" rutan fin och inget splitter som åker omkring på samma sätt.

Någon som vet om man kan använda en sk "glaskross" på framrutorna, räddningstjänsten brukar ju plocka bort dem/såga (mig veterligen).

Har för mig att de har en laminering som gör att glaset inte spricker på samma sätt som sidorutorna.

Edit: Tillägg....

Har kniven någon form av bältesskärare så hade jag valt ett blad utan tandning (om kniven inte hade som enda syfte att vara en räddningskniv), då har jag ju ett bra sätt att skära linor mm i och med bältesskäraren och kan ha knivbladet till "annat".

Om knivbladet är det enda skärande verktyget jag har (t ex Spyderco Assist) så skulle jag valt ett tandat.

Edited by Bamse
Posted (edited)

Är det bara glaskrosseri du är ute efter finns det bra fjäderbelastade sådana i mycket litet och lätt format. Medföljer även en liten bältesskärare.

ännu enklare är automatkörnare från Jula, Clasan eller närmsta byggfirma.

/m

edit: Fälgkors mm funkar också. Det som man kanske inte tänker på är att man inte ska dra till mitt i rutan utan i något av de nedre hörnen.

Edited by martinator
Posted

Större hook räknas den som sitter på Benchmade Houndinin och Triage som större eller skall man då tänka Benchmade 8 Safety cutter ?

Jag har för mig att saxen jag har är en NA-Rescues (är hos Lilla mor så jag kan inte titta efter) Jag har funderat på en rejäl sekatör eller plåtsax som alternativ.

Jag insåg också att jag har 2 deltidsbrandmän i min närhet man kanske skulle försöka fixa till lite gemensamma övningar.

Slugg

Posted

För att inte spåra iväg totalt från kniv-tråden, kan jag bara säga att en ordentlig sax är mycket värd om man ska börja frilägga sår/få av västar eller kängor.

Köp ingen skit, det funkar inte om/när det gäller, utan kolla upp produkten. Många av de bättre tillverkarna av saxar marknadsför sig bl.a. genom att visa att man kan klippa pennies med dom.

Räddningsknivar (med bältesskärare/försterknack) skulle jag säga är mestadels för egen evakuering, saxar för behandling av patienter, d.v.s. två olika verktyg med i min mening olika användningsområden.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Hej! Igen.

Jag har kommit så långt i min Beslutsprocess att det kommer att bli en "vanlig" fällkniv och en rescue hook vid ett senare tillfälle.

Så lite frågor till Hurdan är kvaliteten på Gerber, SOG och Kershaw. (jag har bland annat kikat lite på Gerber EVO Och SOG flash 2)

Sedan satte jag mig och gick igenom min Lilla samling med knivar och den fällkniv som jag trivts bäst med är en Normark EKA BigSwede (Den niven fick jag för mer än 25 år sedan)

1439812351.th.jpg

(Det är inte min kniv på bilden det första jag gjorde med min var att fixa ett par bitar eneträ och gjorda nya sidor...)

det som jag saknar hos den är enhandsöppning, clip och att jag tycker att skaftet är aningen för tjock. Någon idé på ersättare? Jag gillar bladlängden, bladformen och formen på skaftet den ligger som gjuten i handen. Stålet står som stainless så jag vet inte vilken sort det är.

/Slugg

Edited by Slugg
  • 4 weeks later...
Posted

Det blev en sådan här.

img23221q.th.jpg

Senare kommer den kompletteras med en hook eller liknade.

/Slugg

Posted (edited)

Jag tycker sådana brynen är skit, slipningen blir helt uppfukkad och du måste spendera mycket längre tid med att vässa upp den senare. Om vi talar om knivar med så kallad "Scandi grind" (tänk: Morakniv) så är det enklaste och snabbaste sättet att vässa den med ett platt bryne, Fällknivens DC3/4 är inte specellt dyra och fantastiskt bra.

Snett från vänster, en artikel om varför det är jättefånigt att kalla en kniv för "Taktisk".

Edited by 903Lew
  • Like 2
Posted

Jag tycker sådana brynen är skit, slipningen blir helt uppfukkad och du måste spendera mycket längre tid med att vässa upp den senare. Om vi talar om knivar med så kallad "Scandi grind" (tänk: Morakniv) så är det enklaste och snabbaste sättet att vässa den med ett platt bryne, Fällknivens DC3/4 är inte specellt dyra och fantastiskt bra.

Snett från vänster, en artikel om varför det är jättefånigt att kalla en kniv för "Taktisk".

Det är taget!

Har kollat på fällknivens brynen också, och de lutar väl åt någon av deras modeller.

Har sneglat lite på några såna brynen jag länkade till då formatet känns väldigt smidigt.

Får se vad framtiden har att erbjuda :)

Posted

@ Slugg:

Om du inte är rädd för några extra gram kan jag rekomendera en Ontario Rat 1, skaffade en nyss bara för att klämma o känna på modellen (i syfte att eventuellt kränga den vidare, men den behåller jag).

Dessutom går den att få till mycket bra priser (ca 30$ i staterna).

@ Slugg:

Så du föll också för dess robusta och fältmässiga utförande?

@ 5020 Weiström:

Ett i mitt tycke bättre alternativ i samma storleksklass, är de med

, då du "glider" ner på en sida i taget på brynet har du fortfarande viss kontroll över vinkeln du skapar.

Fördelen är den extremt låga vikten och att den till nöds* kan användas på många vågtandade knivar, nackdelen är dess begrändsade förmåga.

*Ett "triangulärt hundben" gör jobbet bättre.

Riskerar du att skada eggen så mycket att du måste få bort hack/skador, men ändå vill ha ett lätt system, skulle jag möjligen gå på ett "carbon-carbide" bryne som det här t.ex.

Men som 903Lew skriver, så är jag övertygad om att du kommer få mest nytta av ett platt bryne (så länge du inte kör med ett fullt ut vågtandat blad).

Posted (edited)

@ Whamou Det kändes som mycket kniv för pengarna jag insåg att det var svårt att få något vettigt billigare och jag är inte beredd att lägga ut mer på en fällkniv än på ett tag, men det finns en "vill ha lista" på några av de andra förslagen jag fick av övriga i tråden.

Det enda jag funderar på är hur jag sköter bladet bäst med tanke på att det inte är rostfritt är det någon som har förslag på lämplig olja eller liknande att skydda/vårda bladet med? (som inte är något man måste köpa på postorder från utlandet :) )

/Slugg

Edited by Slugg
Posted (edited)

Olivolja/matolja funkar för att skydda bladet. Blir det rost så ta bort det med olja och stålull.

Froglube funkar också bra.

Jag har använt tuf-cloth ganska många år för att skydda knivar från rost, funkar bra, men det känns bättre med saker som man kan äta, som olivolja eller froglube :)

Edited by 2Sharp
Posted

whamou: den såg ju riktigt smutt ut. Tänkten är väl att införskaffa en F1 inom någorlunda snar fram tid.

Det vågtandade bladet jag har finns i min leatherman, och det räcker tycker jag. Kör mest på det vanliga bladet.

Tror det blir något utav fällknivens brynen. Då dom flesta verka tycka att dom är funkis :)

• 5 months later...
Posted (edited)

Som ett svar till debatten i tråden Hur stor kniv får man ha?

---

Att hävda att den ena eller andra kniven är den som är "bäst" för fältbruk, är lite som att säga att bågsågen är det enda verktyget du behöver i för träbearbetning tvärs träfiberriktningen. Ja, den klarar det mesta, men är inte bäst på allt. Försök såga fanér med en bågsåg...

Likadant är det ju med knivar. Det är ett skärande verktyg med fler eller färre bra/dåliga egenskaper (så som: pris, blad-tjocklek, brythållfasthet, skärpeegenskaper, vikt, brynegenskaper, rosttröghet, slaghållfasthet, m.m.).

Och JA, Mora-kniven är lite av en "jack of all trades, king of none."

Vet man inte vad man vill få ut av en kniv, tycker jag att man kan börja med en mora.

Av de knivar jag använder är det nog ändå min Mora 2000 som är ute mest i skogen, men används minst. Detta då jag ser den som min "reservkniv", som ligger nedpackad i botten av ryggsäcken.

Här är ett urval av de verktyg jag oftast väljer mellan att medföra, när jag ska ut i skog och mark:

Från vänster:

Karesuandokniven, okänd modell.

Mora, Mora 2000.

Condor. Bushlore.

Fällkniven, S1.

I botten:

Ontario, SP-52 samt en Hultafors-yxa.

DSC_0211.jpg

Den stora frågan är väl vad kniven ska användas till.

Räkar man med att behöva insamla stora mängder granris till vindskydd och kojor, eller hugga mycket sly; så är en kniv med lite vikt i sig och längre blad svårslaget.

(Tänk fjällbjörk, lövträdssly och avkvistning av mindre granar).

Tjockleken på bladet spelar ju in när det kommer till att bereda lite större bitar ved, även om jag faktiskt föredrar en yxa för ändamålet.

Och har man bara tekniken så kan man ju klyva ett träd med den minsta moran... Bara att tälja tillräckligt många kilar...

Dock blir detaljarbeten ofta svårare ju grövre kniv du har.

DSC_0212.jpg

Är kniven kanske mest ett verktyg för matberedning? Skära frukt och korv, rensa en fisk eller flå ett djur? Då är rosttröghet och möjligheterna att göra kniven ren avgörande i mitt tycke. (Men även bladformen och hur väl kniven behåller sin skärpa).

Militärt är det S1'an (som jag fick ´98, tror jag) som är/har varit mest ute i fält, då jag ser den som den bästa kompromissen av de egenskaper jag önskar i en kniv. Framförallt eftersom jag oftast inte bär mer än en slidkniv, ett mulitverktyg och en fällkniv i uniform/utrustning/packning.

Sen finns det ju även helt andra aspekter också, så som estetiska, nostalgiska och kulturella. För att inte tala om hur/på vilket sätt kniven är slipad.

Och i slutändan är det ju brukarens förmåga att använda verktyget på ett vettigt sätt som spelar störst roll, även om man kan få lite "hjälp på traven" av en väl utformad kniv.

Det var mina 5 öre.

Edit: Grisfingrar

Edited by whamou
  • Like 2
Posted

Konkret och bra guide! Pedagogiskt med bilder också. Har någon av de listade knivarna tillräcklig vikt för att kunna fungera för att slå av mycket granris etc? Minus Ontarion då givetvis

Posted

Nja.

Både Bushlore'en och S1'an fungerar för uppgiften, men absolut inte lika bra eller bekvämt.

Använd en snodd för att inte tappa kniven och fatta den långt bak.

Och du kommer troligtvis få ont i handen om du håller på länge.

Om möjligt skulle jag använda en mindre yxa eller kanske framförallt en (ihopfällbar) såg som alternativ.

• 3 months later...
Posted

Ang. slipning av kniv

Hur gör ni?

Jag har en billig slipsten, men två sidor (gissning 200/600 grit). Lyckats få medelmåttiga resultat...

Nu kommer frågan, skall jag införskaffa mig en serie slipstenar av japansk modell (1000grit+), eller köra på lansky's praktiska kits? Och till slut, var kan man få tag på bra och dugliga striglar till ett överkomligt pris?

Knivarna jag brukar är, Glock m/81, S1, Mora 2k samt en EKA fällkniv av allehanda modell.