Fästningstrollet Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 Fast jag tror nog att just eldstålet är det bästa med SL3:an... Det känns väl inte som någon höjdar kniv, har aldrig använt den, utan det brukar bli StridsMora 2000 och ett multiverktyg från Clas Ohlson eller nått, inte så hightech men jag lever än... Quote
Trident Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 ja köpte en kniv för 2000 kr. Den högg ja igenom dörren samt taket på en bil. Så ja skulle inte ha några problem med att köpa en kniv för 2500 o sedan sitta o peta med den i jorden. Quote
sgt Odh Posted May 25, 2007 Report Posted May 25, 2007 En kombo som jag tycker om är: Valfri sort Leatherman, en PST eller Fuse är lagom lätt. Lite mer tång är ju Wave, men de till att få den gamla sorten, den har inga fjantiga bits. Fällkniven F1, om det handlar om normal knivanvändande, det är också mera accepterad av "vanligt folk". Den ansågs dock vara för stor inne på HQ SFOR, trots att jag hade det heltäckande läderfodralet. Vill du ha lite mer kniv så köper du istället en S1... eller också Som tredje grej skulle jag föreslå en Bahco/Sandvik Laplander (eller den oranga för 199 på Jula) samma såg, olika dekaler. Tänk på att det spelar ingen roll om du har en superduperextraspecialkniv i NASA-stål, om den ligger i ryggsäcken, som ligger i lastbilen, som är någon annan stans. Amerikanarna är vansinningt glada i superdeathkill-knivar för tusen dollar, men de skall ha med skrotet också. Köp dig en F1, med lite olika fodral. Sätt den i skärpet. Köp dig en WM1 och ha runt halsen om du skall ut på OP. Använd finkniven till finskär och bajonetten till bänd och bryt. Quote
vemtogmittnamn Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 En kombo som jag tycker om är:Valfri sort Leatherman, en PST eller Fuse är lagom lätt. Lite mer tång är ju Wave, men de till att få den gamla sorten, den har inga fjantiga bits. Fällkniven F1, om det handlar om normal knivanvändande, det är också mera accepterad av "vanligt folk". Den ansågs dock vara för stor inne på HQ SFOR, trots att jag hade det heltäckande läderfodralet. Vill du ha lite mer kniv så köper du istället en S1... eller också Som tredje grej skulle jag föreslå en Bahco/Sandvik Laplander (eller den oranga för 199 på Jula) samma såg, olika dekaler. Tänk på att det spelar ingen roll om du har en superduperextraspecialkniv i NASA-stål, om den ligger i ryggsäcken, som ligger i lastbilen, som är någon annan stans. Amerikanarna är vansinningt glada i superdeathkill-knivar för tusen dollar, men de skall ha med skrotet också. Köp dig en F1, med lite olika fodral. Sätt den i skärpet. Köp dig en WM1 och ha runt halsen om du skall ut på OP. Använd finkniven till finskär och bajonetten till bänd och bryt. Lapplander ger jag inte mkt för. Jag köpte en förra sommaren, och när jag använde den som jag brukar göra med vanliga mora visade sig den vara riktigt kass jämfört med dem. Den ser bra ut, men fungerar sämre än en vanlig mora för 29,90. F1 är nästa köp för mig Quote
Green Beret Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 Tackar för synpunkterna och förslagen, får väl kolla runt lite till innan jag bestämmer mig.... /GB Quote
Sir Vival Posted May 26, 2007 Report Posted May 26, 2007 ...Som tredje grej skulle jag föreslå en Bahco/Sandvik Laplander (eller den oranga för 199 på Jula) samma såg, olika dekaler. ... Lapplander ger jag inte mkt för. Jag köpte en förra sommaren, och när jag använde den som jag brukar göra med vanliga mora visade sig den vara riktigt kass jämfört med dem. Den ser bra ut, men fungerar sämre än en vanlig mora för 29,90. F1 är nästa köp för mig Det är nog en såg som Odh menar. Quote
sgt Odh Posted May 28, 2007 Report Posted May 28, 2007 (edited) Här kommer en bild på min kombo. Överst: Fällkniven F1. Mitten: Sandvik/ Bahco Laplander-variant (Laplander är grön och kostar 350 spänn, denna kostade 199 på Jula, samma sak, olika dekaler) Underst: Leatherman Fuse. Edited May 28, 2007 by sgt Odh Quote
oakman Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Någon som har något tips gällande fodral till F1? Känner att det medskickade heltäckande läderfodralet känns lite stort. Något som passar bättre in uniformssystemet och inte vägen typ x2 kniven? Quote
Sir Vival Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 "F1ez Pris: 135:- (extra zytelslida)" http://www.fallkniven.se/ Quote
oakman Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 @ Sir Vival En tackar så mycket, något du provat själv och kan rekommendera? Quote
Sir Vival Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 @ Sir Vival En tackar så mycket, något du provat själv och kan rekommendera? Har sett den "live" och den är väldigt slimmad, men tycker att remmen för upphängning var i sladdrigaste laget. Quote
Trident Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Dessa knivar följer med mig ut i skogen. Den stora Strider WBn ligger i ryggsäcken, Strider DB på bröstet på västen, Emerson HD-7 i fickan samt Leatherman Charge Tti på bröstet på västen annars i fickan. Quote
Sir Vival Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Vilka läskiga döskallar du har Trident... *flinar* Quote
BertilXerxes Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 @ Sir Vival En tackar så mycket, något du provat själv och kan rekommendera? Jorå - den är ok. Slimmad som sagt och ganska diskret. Bra att ha när man har Jantelagsmänniskor omkring sig. Enda problemet är väl att låstungan som ska hålla kniven kvar i slidan efter man har öppnat knapplåset är lite slapp - men det löser man med fördel med tejp eller gummiband. Quote
oakman Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 @ Sir Vival En tackar så mycket, något du provat själv och kan rekommendera? Jorå - den är ok. Slimmad som sagt och ganska diskret. Bra att ha när man har Jantelagsmänniskor omkring sig. Enda problemet är väl att låstungan som ska hålla kniven kvar i slidan efter man har öppnat knapplåset är lite slapp - men det löser man med fördel med tejp eller gummiband. Tack för informationen, lutar åt att det blir en sådan uppdatering till min "gamla" kniv. Quote
Major Pain Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Dessa knivar följer med mig ut i skogen. Den stora Strider WBn ligger i ryggsäcken, Strider DB på bröstet på västen, Emerson HD-7 i fickan samt Leatherman Charge Tti på bröstet på västen annars i fickan. Klarar du dig verkligen med så få knivar!!?? ;) Jag trodde att det räckte med en kniv om det var en strider! Quote
Hjerpe Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Är det någon som kan rekommendera en bra kniv. Står och velar som en gammal kärring i charkdisken om vilken kniv jag ska köpa. Fällknivens prylar ska vara bra sägs det. Lite breda över ryggen tycker jag, men jag har aldrig använt en som brukskniv så jag kan nog inte uttala mig riktigt om den. Några kommentarer eller förslag?? Anyone...? Min kombination är en Buck-Strider, Fällkniven-S1 och en Sibert Comanche Tactical... .fungerar utmärkt Quote
Vargas Posted May 29, 2007 Report Posted May 29, 2007 Dessa knivar följer med mig ut i skogen. Den stora Strider WBn ligger i ryggsäcken, Strider DB på bröstet på västen, Emerson HD-7 i fickan samt Leatherman Charge Tti på bröstet på västen annars i fickan. Klarar du dig verkligen med så få knivar!!?? ;) Jag trodde att det räckte med en kniv om det var en strider! Lägg ner det där. Pronto! /Vargas, Blågul Quote
Trident Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Vilka läskiga döskallar du har Trident... *flinar* Jo ja vet stinsen men ja har inte hittat några som är grymmare. Dom ja har sett hittills har varit rätt mesiga dom oxå Det var nån nånstans som gjorde egna men dom såg så fula ut :D Snart så kommer det nog en beställning till dig Quote
martinator Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Köpte en svart S1 för inte så länge sedan. Har väl inte riktigt haft tillfälle att använda den då jag levt på kontoret sista månden. Hur bra håller den svarta färgen egentligen? Finns det någon risk att den flagnar eller så, eller att den repas bort? Självklar menar jag nu under normal användning, inte grävande av ståvärn eller så med den. /martinator Quote
Sir Vival Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 1/ Hur bra håller den svarta färgen egentligen?2/ Finns det någon risk att den flagnar eller så, eller att den repas bort? Självklar menar jag nu under normal användning 1/ Rätt dåligt 2/ Rätt stor Jag har testat GunKote på en A1:a och det är en jäkla skillnad i hållbarhet, det är dock tveksamt om man lägger det på en med gummiskaft, då den ytbehandlingen skall bakas i ugn på minst 150º i 30-60minuter... Blir bladet tråkigt, lämna in kniven och få det glasblästrat. Quote
softfeel Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 (edited) Slipa bort med slippapper går också och är enklare att göra på egen hand. Det funkade bra på min WM1:a Det finns något som heter DuraCoat. Det kräver inte att man ''bakar'' in det med värme och ska annars vara ganska likt GunKote. Jag har ingen erfarenhet av någon av dem än. Bra med länk också: http://www.lauerweaponry.com/ Edited May 30, 2007 by softfeel Quote
pyroteknikern Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Jag har en F1 med svart blad och det är slitet ring eggen samt på kanterna på ryggen från användning med tändstål. Dock stör det mig inte, det ska synas att man använder sina saker. Angående värmetåligheten så vet jag inte, dock har jag kokat min kniv efter att ha kontaminerat den med diverse fisk, jord, skog osv. Dock kokades den under ganska kort tid. Quote
Sir Vival Posted May 30, 2007 Report Posted May 30, 2007 Det är/verkar vara en rätt stor skillnad i hur bra beläggningen på FK knivar "biter". Att koka kniven är ok enligt Peter Hjortberger, men jag tror inte skaftet klarar ovan nämnda temp och tid. Quote
Kenny Posted June 22, 2007 Report Posted June 22, 2007 Nu har det varit ratt dott har pa senaste tiden. Maste saga att nar jag tittade narmare pa Buck/Strider SBMF blev jag lite besviken. Invantar nu en Spyderco Manix, har lange haft den i tankarna och ser mycket fram emot den! CPM S30V och G10. Den kanns riktigt robust i handen. Har for ett tag sedan, inspirerad av Trident, borjat tillverka lite paracord lanyards, nagon annan som delar samma intresse? Kenny Quote
Sytare Posted June 22, 2007 Report Posted June 22, 2007 Strider Buck Military Foldern är ju inte världens stadigaste kniv, så jag tycker att man får ta den för vad den är, d.v.s. en mycket billig variant på en kniv vars ergonomi är helt lysande. Ett tunt liner-lock och ett blad vars stål är något sämre än det i vanliga diskbänkar... Nu tror jag att jag fick med allt Mycket handlar också om vilka dygder man förväntar sig av en kniv. Hoppas du blir nöjd med Spydercon. När det sen gäller Sinets/Lanyards-sjukan så är den väl spridd. Det är ju användbart till dragkedjor, knivar och andra föremål som man ibland måste rycka i. Quote
Major Pain Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 Strider Buck Military Foldern är ju inte världens stadigaste kniv, så jag tycker att man får ta den för vad den är, d.v.s. en mycket billig variant på en kniv vars ergonomi är helt lysande. Ett tunt liner-lock och ett blad vars stål är något sämre än det i vanliga diskbänkar... Nu tror jag att jag fick med allt Mycket handlar också om vilka dygder man förväntar sig av en kniv. Hoppas du blir nöjd med Spydercon. När det sen gäller Sinets/Lanyards-sjukan så är den väl spridd. Det är ju användbart till dragkedjor, knivar och andra föremål som man ibland måste rycka i. Jag kan inte hjälpa det men jag blir illamående av att läsa sånt här! Maken till uppblåst struntprat får man leta efter!!! Vad kör du för bil, mercedes s-klass eller Bmw 7-serie kanske, allt annat är ju bara kopior som är mer eller mindre kass!! Alla har inte lust att lägga 4000kr på en kniv för spännta lite ved eller gräva i marken! 420Hc ÄR ett bra bruksstål. Quote
SISU Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 (edited) Major Pain det finns MYCKET bättre knivar än SBMF i samma prisklass Edited June 23, 2007 by SISU Quote
Major Pain Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 Kanske det! Men att börja snacka om diskbänksstål osv är ju löjligt! Vad kostar en Buck strider här? Jag gav väl 200-300kr för min så det är det jag jämför med, för dom pengarna är den bra! Quote
SISU Posted June 23, 2007 Report Posted June 23, 2007 I Svergie kostar den runt 1000 lappen o det är den inte värd . Quote
Recommended Posts