Jump to content

Expressen om Afghanistan

Guest Thomas Mattsson, Expressen

Recommended Posts

Expressen inleder i dag, den 12 augusti 2009, en artikelserie om den svenska styrkan i Afghanista. Den handlar om våra svenska soldater verkligen får rätt stöd? Den första delen handlar om vapen och fordon. Läs mer om serien här:

http://blogg.expressen.se/thomasmattsson/e...p?messid=530204

Texterna kommer också att publiceras på Expressen.se och vi tar gärna emot feedback och tips. Mejla till Dan Edström på [email protected] och man kan förstås vara anonym.

Vänligen

Thomas Mattsson,

chefredaktör för Expressen

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Expressen inleder i dag, den 12 augusti 2009, en artikelserie om den svenska styrkan i Afghanista. Den handlar om våra svenska soldater verkligen får rätt stöd? Den första delen handlar om vapen och fordon. Läs mer om serien här:

Texterna kommer också att publiceras på Expressen.se och vi tar gärna emot feedback och tips. Mejla till Dan Edström på [email protected] och man kan förstås vara anonym.

Vänligen

Thomas Mattsson,

Om man ska prata om stöd så bör man gärna ta upp hemlandets mediabevakning också. Eller om vi ska säga bristen på stöd. De hårda frågorna om materiel och säkerhet är bara en del av det stöd som är en förutsättning för att förbanden i utlandsstyrkan ska kunna fungera.

Jag upplever att Försvarsmaktens stöd till hemvändande soldater är god. Men vad gör väl det om man som soldat gång på gång blir ifrågasatt av de som förväntas bevaka insatsen och presentera den för svenska folket?

Bra att det uppmärksammas mer i media.

Vi har lite blandade åsikter om just kvällspressen på Soldf.com, det blir inte bättre

när konkurrerande Alfonsbladet rakt av snor text från inlägg på Soldf och skiter i att

källhänvisa utan hänvisar till något "Soldatforum" på nätet.

Mattias Carlsson På AB har helt sonika struntat i att besvara mail från oss där vi eftersöker

svar på var han hittat info om inte från Soldf.com.

Eftersom han plankat rakt av från texten på Soldf kan det vara av intresse för oss att veta om han

hittat samma info på annan plats eller hur det ligger till?

Men men

Kvällstidningar kanske inte har samma krav på etik och moral som andra media, vad vet vi?

Bra att det uppmärksammas mer i media.

Kvällstidningar kanske inte har samma krav på etik och moral som andra media, vad vet vi?

OJ, där lyckades du få till en mening med tre ord som inte hör ihop; Kvällstidning, etik och moral. :ph34r:

Men visst är det bra att det uppmärksammas, hoppas bara man orkar göra lite research så att man inte kliver i de allra största klaveret, som vanligt.

Jag är ju chefredaktör för Expressen, och avstår därför från att kommentera andra tidningar.

Ett generellt svar, och kom ihåg att jag naturligtvis inte har en aning om var andra medier får sina uppgifter ifrån, är förstås att det är samma tryckfrihetslagstiftning och "Etiska spelregler för press, radio och tv" för kvällstidningar som för andra redaktioner.

Om du vill läsa Terese Cristianssons reportage från Afghanistan i dagens tidning är det här:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1668931/...ungerande-vapen

Tv-bilder filmade av Jonte Wentzel finns här:

http://www.expressen.tv/nyheter/Utrikes/1....r-i-afghanistan

Vi fortsätter rapporteringen i morrn. Ni kan mejla vår projektledare på [email protected] eller direkt till mig på [email protected] om ni har synpunkter på reportagen. Eller kanske tips om vad vi också borde skriva om?

Alla som hör av sig har förstås meddelarfrihet i enlighet med grundlagen, du har alltså källskydd och kan vara helt anonym.

Vänligen

Thomas Mattsson,

Visst kan man klaga på massmedia i allmänhet och kvällspressen i synnerhet men i det här fallet vill jag ändå ge Expressen en eloge för att de dels startar en artikelserie om detta viktiga ämne och dels att de öppet söker info och ger info via oss här på soldf. Bra jobbat hittills! :clap:

Det är opinionsbildning, det! :tveka:

Bra initiativ, Expressen!

Se nu till att förvalta er möjlighet till medial täckning på plats hos svenskarna i Afghanistan på ett bra och snyggt sätt. Vi är många som är ganska trötta på att hela tiden matas med floskler om "hur de svenska soldaterna konspirerar med NATO-länder med i smyg ändrade mandat och en svensk befolkning som är förd bakom ljuset", osv. Det är att vinkla, snedvrida och ibland till och med ljuga, för att vinna enkla politiska poänger.

Ta nu istället möjligheten att kunna föra fram korrekt förstahandsinformation och visa det svenska folket här hemma hur deras killar och tjejers vardag ser ut där nere. Deras sorger och glädjeämnen, deras oro och förhoppningar, deras arbete och fritid. Här finns även ett gynnsamt läge för er att reda ut begreppen om vad som gäller kring den svenska insatsen i Afghanistan. Vilka är ISAF? Varför är NATO ledande, kan inte FN ta hand om sin egen insats? Vilka är talibanerna? Varför ska Sverige vara med? osv. osv.

Det är vad det svenska folket behöver, inte fler arga ledarsidor som med mindre än 5 minuters bakomliggande research drar märkliga paralleller till Song My-massakern, anklagar svenska soldater för att vara "dumma i huvudet" bara för att de är just soldater, och där skribenten omöjligen kan förstå att en NATO-ledd insats faktiskt har ett stabilt FN-mandat att stå på.

Belinda Olsson, Helle Klein och Jan Guillou är några exempel på personer som redan har visat oss en sådan journalistisk touch. Johanne Hildebrandt har visat oss en annan, i min mening, något mer nyanserad touch.

Vilken touch tror ni att tidningen Expressen skulle må bäst av? Anseendemässigt, etiskt och kanske framförallt, journalistiskt?

Trevlig kväll!

/simon, som hoppas på att bli positivt överraskad av kvällspressen.

Ibland går det snabbt.

Ny Mtrl till FS

Tack Expressen.

Det verkar som någon/några drog en ordentlig kallsup kaffe i morse. Koffein kicken bidrog till pappersvändning av guds nåde.

Det är vad det svenska folket behöver, inte fler arga ledarsidor som med mindre än 5 minuters bakomliggande research drar märkliga paralleller till Song My-massakern, anklagar svenska soldater för att vara "dumma i huvudet" bara för att de är just soldater, och där skribenten omöjligen kan förstå att en NATO-ledd insats faktiskt har ett stabilt FN-mandat att stå på.

Belinda Olsson, Helle Klein och Jan Guillou är några exempel på personer som redan har visat oss en sådan journalistisk touch. Johanne Hildebrandt har visat oss en annan, i min mening, något mer nyanserad touch.

Vilken touch tror ni att tidningen Expressen skulle må bäst av? Anseendemässigt, etiskt och kanske framförallt, journalistiskt?

Trevlig kväll!

/simon, som hoppas på att bli positivt överraskad av kvällspressen.

I de fetmarkerade journalisternas fall är research efter fakta ett relativt begrepp. Den ideologisk tillhörigheten med allt vad det innebär den riktiga researchen.

För att inte tangera politiken för hårt och för att det är kul, korsord [fyll vad ni vill](!) :baskerPa:

Motstånd/förakt mot ett land ['landet för dom fria' förkortning: tre bokstäver] och i förlängningen denna organisationen [Nordatlanten är halva förkortning: fyra bokstäver]. Allt för att visa [gemensamt ansvar: elva bokstäver] med det afghanska folket.

Godnatt!

Edited by Tjex

@simon Vi fortsätter förstås granskningen och i denna stund, faktiskt, är det deadline för vår förstaupplaga med fler reportage från Afghanistan. När det gäller ledarsidornas uppfattningar om den svenska insatsen vill jag påminna om att Expressen tagit tydlig ställning.

Läs "Ett krig vi måste vinna":

http://www.expressen.se/ledare/dahlberg/1....-vi-maste-vinna

Läs "Därför ska Sverige slåss i Afghanistan":

http://www.expressen.se/ledare/dahlberg/1....s-i-afghanistan

Bidra gärna med konkreta tips. Berätta om vad vi borde uppmärksamma och var detaljerad. Mejla gärna till [email protected]

Vänligen

Thomas Mattsson,

Dagens artikel om bristen på sjv-resurser i svensk regi tyckte jag var ett snäpp över gårdagens reportage. Stor stil är även att ge storyn förstasidan, till och med igår när alla andra tidningar frontade med Madeleine och hennes pjäxfetts-pojke.

Tycker själv det är felaktigt att beskriva AK5 som 'för klena', men även beväpningen är en brist som behöver rättas till.

Möcköt bra Häxpressen!

Dagens artikel om bristen på sjv-resurser i svensk regi tyckte jag var ett snäpp över gårdagens reportage. Stor stil är även att ge storyn förstasidan, till och med igår när alla andra tidningar frontade med Madeleine och hennes pjäxfetts-pojke.

Ja, det kändes bra, och konstigt när man såg löpsedlarna bredvid varandra och för en gångs skull så hade den ena kvällstidningen fokuserat på något väsentligt. Det är definitivt inte något man är van vid. Man kan bara hoppas att det är ett trendbrott och man även framöver när denna artikelserie är slut, väljer att fokusera på viktiga händelser i Sverige och omvärlden och inte vilken B-kändis som har trattat på röven den gångna helgen.

//I

Nu har Expressen.se publicerat ut dagens reportage om Afghanistan.

Läs "Ambulansen kom inte fram till skadade svenskarna":

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1670012/...dade-svenskarna

Jag har också bloggat om granskningen här:

Tack till Thomas Mattsson för att du skriver här samt läser inläggen från våra medlemmar.

Jag vill uppmana alla till att inte skriva inlägg av typen ”bra jobbat” utan att vara mer konkreta i vad som varit bra eller dåligt samt även komma med tips på vad just DU vill se mer av från Afghanistan. Om ni inte vill skriva officiellt så kan ni även vara anonyma i gästforumet eller skicka mail direkt till Thomas. Denna tråd är absolut inte en bashing tråd av media och inlägg som inte innehåller något konkret eller som bara gnäller i allmänhet tar vi bort.

Ta chansen, tänk och skriv.

Bra artikel idag om sjukvårdsproblematiken!

Något jag (och säkert fler med mig) skulle vilja läsa mer om är hur den politiska uppbackningen är för svenskarna där nere. Partiet som faktiskt tog initiativet till att skicka ner svenskarna från första början är märkligt tysta om läget där nere idag, ett annat parti tror att en öppen dialog med talibanrörelsen skulle röna större framgång än att vara på plats militärt och våra regeringspartier verkar ha stoppat huvudet i sanden.

*Var är Reinfeldt, vår statsminister?

*Tror Ohly på riktigt att det går att bygga ett afghanskt samhälle utan militär närvaro som säkerställer säkerhet för civilbefolkning och biståndsorganisationer?

*Vad tycker Mona Sahlin om insatsen som hennes parti en gång startade som regeringsparti?

Det vore högst intressant.

Nu har vi haft två stora skandalartiklar om afghanistaninsatsen, som handlar om hur dåligt skiten därborta fungerar.

Skulle vi kunna få en eller ett par avslutande artiklar som STÄRKER förtroendet för försvarsmakten och utlandsstyrkan?

För så jävlans dåligt fungerar det inte, även om det finns mycket som kunde gjort bättre, redan från planeringen av campen (det sista uppslaget bjuder jag faktiskt på).

Nu har vi haft två stora skandalartiklar om afghanistaninsatsen, som handlar om hur dåligt skiten därborta fungerar.

Skulle vi kunna få en eller ett par avslutande artiklar som STÄRKER förtroendet för försvarsmakten och utlandsstyrkan?

För så jävlans dåligt fungerar det inte, även om det finns mycket som kunde gjort bättre, redan från planeringen av campen (det sista uppslaget bjuder jag faktiskt på).

Hej "Ing"!

Jag tycker nog inte att det har varit "två stora skandalartiklar om afghanistaninsatsen", utan en skildring av det viktiga arbete som styrkan gör – och ett konstaterande om att förutsättningarna som de getts hade kunnat vara bättre.

Granskningen kommer fortsätta, och det kommer publiceras fler reportage där soldaterna berättar mer om sig själva och sitt uppdrag. Men, och det är viktigt att påpeka, vårt uppdrag är inte att skriva sånt som "stärker förtroendet".

Jag tror att respekten för utlandsstyrkan ökar när fler av Expressens läsare – och vi var cirka 1,6 miljoner per dag – får lära sig mer om dess verksamhet. Men det är som sagt en journalistisk verksamhet från vår sida.

Fråga till alla er: vi skriver nu mycket om Afghanistan – men borde vi bredda oss mer till andra missioner? Och hur är det med stödet på hemmaplan? Till anhöriga, vid hemkomsten osv?

Ge oss gärna feedback, här eller till [email protected]

Vänligen

Thomas Mattsson,

Hej "Ing"!

Jag tycker nog inte att det har varit "två stora skandalartiklar om afghanistaninsatsen", utan en skildring av det viktiga arbete som styrkan gör – och ett konstaterande om att förutsättningarna som de getts hade kunnat vara bättre.

Granskningen kommer fortsätta, och det kommer publiceras fler reportage där soldaterna berättar mer om sig själva och sitt uppdrag. Men, och det är viktigt att påpeka, vårt uppdrag är inte att skriva sånt som "stärker förtroendet".

Jag tror att respekten för utlandsstyrkan ökar när fler av Expressens läsare – och vi var cirka 1,6 miljoner per dag – får lära sig mer om dess verksamhet. Men det är som sagt en journalistisk verksamhet från vår sida.

Fråga till alla er: vi skriver nu mycket om Afghanistan – men borde vi bredda oss mer till andra missioner? Och hur är det med stödet på hemmaplan? Till anhöriga, vid hemkomsten osv?

Vänligen

Thomas Mattsson,

Dobberman drog upp en affär som kan vara intressant att kolla närmare på.

Man skulle ju kunna tänka sig en mer "Ingående" granskning av

Hkp10 --> Hkp10B arbetet.

MEDEVAC/CASEVAC är hett och viktigt som bara f*n för vidare arbete, speciellt om vi ökar trycket uppe på CNL.

...Fråga till alla er: vi skriver nu mycket om Afghanistan – men borde vi bredda oss mer till andra missioner? Och hur är det med stödet på hemmaplan? Till anhöriga, vid hemkomsten osv?

Vänligen

Thomas Mattsson,

Absolut! Det är min erfarenhet av Försvarsmakten att man fokuserat hårt på en insats i taget och då har "gamla" områden hamnat i bakvattnet. Då skall allt fokus på det som det skrivs mest om och som anses mest omtalat bland beslutsfattare.

Sverige skickar också ut enstaka observatörer och civila poliser som obeväpnade jobbar häcken av sig "In the Service of Peace". Dessa skrivs det sällan om.

Stödet härhemma och stödet till anhöriga hör också hemma i detta härad. Nu är sådant populärt bland beslutsfattare pga veteranutredningen men snart slocknar rampljuset och vardagen tar vid.

Kolla på facebook där en stödgrupp startade 30/7 och redan har över 2000 medlemmar, veteraner, anhöriga såväl som vanliga engagerade medborgare.

Fredsbaskrarnas kamratstödjare är också värda att uppmärksammas. De jobbar i uppförsbacke med små medel. Behöver man stöd finns någon att prata med: Fredsbaskrarna Sverige

Hej "Ing"!

Vänligen

Thomas Mattsson,

Stödet på hemmaplan, anhöriga och att komma hem är väl gjort ett antal gånger. Det brukar bara dra upp hur dåligt det var under kongo och bosnien missionerna. Jag tror de flesta som gör utlandstjänst idag tycker som jag, att det faktiskt fungerar bra. Det finns ett skyddsnät för dem som behöver det. Om man har problem när man kommer hem kan man få hjälp av Försvarsmakten och/eller fredsbaskrarna.

Jag skulle vilja se ett reportage om vad man konkret har gjort och gör i det svenska området. Hur det har utvecklats och gärna vad afghanerna själva tycker.

Bra initiativ med reportage serien annars!

I fredagens Expressen, och på vår sajt, skriver vi om att de svenska soldaterna i Afghanistan inte kan ges sjukvård så snabbt som generalläkaren önskar. Vi har granskat inspektionsprotokoll och följer upp tidigare avslöjanden om ambulanshelikopterskandalen:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1671045/beroende-av-tyskar

Här intervjuas anhöriga till de två soldater som tidigare dog efter en attack:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1671048/...g-i-afghanistan

Och – en nyhet från förmiddagen! Nu ställer socialdemokraterna i riksdagen en fråga till försvarsministern om när förbandet i Aghanistan får rätt utrustning:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1671583/...riel-de-behover

Jag sammanfattar Expressens engagemang här:

Vänligen

Thomas Mattsson,

Kanske vore bra med en artikelserie om hur afghanistan egentligen är uppbyggt..

Det mesta vi får se i media är ökenlandskap och vildsinta terrorister samt banditer..

Eller på besök hos "familjen x"...

Väldigt sällan skrivs det om hur det egentligen fungerar där nere.

Hur extremt dåligt nyheter och information sprids.

Vad en klan är/funktion, hur funkar samhället och politik, samt religion..

Makthavare och dom som har intresse av landet.. Ingen för ett krig på ett ställe som

aldrig kommer ge något tillbaka. Vad är det som gör afghanistan rikt?

Det vore en rätt bra artikel eller 2 som lägger en grund så man bättre förstår varför ISAF

arbetar på det sätt dom gör, och hur svenska försvarsmakten bistår.

För vet man inte hur det samhället fungerar så kan det verka som att bilburna team

änner omkring nästan som semesterfirare..

Tycker artikeln om helikoptrar är lite missvisande. Visst, det är skandal att vi inte har fått våra HKP10B driftsatta, men sjukvårdsberedskapen i Afghanistan står ju inte och faller med detta. Som ni själva skriver finns både norska och tyska helikoptrar i området och det finns inget som säger att en svensk helikopter skulle lösa uppgiften bättre än dessa som redan är på plats. Det är ju så det fungerar i alla insatsområden, man bidrar med det man kan, och så hjälps man åt över nationsgränserna med lite mer exklusiva resurser som helikoptrar, minröjningspersonal, tyngre vapensystem etc. De svenska helikoptrarna planeras ju att basera på Marmal, samma bas där de tyska helikoptrarna idag finns och står i beredskap. Anflygningstiden skulle alltså vara identisk med vad de tyska har idag.

Det enda som skulle bli bättre med svenska helikoptrar är möjligheten till samövning innan insats och möjligen skulle det bli enklare och lättare att samarbeta på plats vid en skarp utryckning om man kan prata svenska mellan marken och luften.

I dag, lördag, handlar Expressens artikelserie om att det saknas skyddsvästar anpassade för kvinnor:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1672317/...ast-passar-inte

Om ni har tips på vad vi borde skriva om, mejla gärna till mig på [email protected] eller till reportern [email protected]

Vi läser alla mejl och jag följer detta forum också.

Vänligen

Thomas Mattsson,

chefredaktör på Expressen

Vi läser alla mejl och jag följer detta forum också.

Vänligen

Thomas Mattsson,

chefredaktör på Expressen

Om ni vill ha fler uppslag att skriva om så bör ni ta del av bloggen "Wisemans Wisdoms" Där finns det nog en sällan sinande mängd uppslag som man skulle kunna skriva artiklar om tillståndet i vår stackars försvarsmakt. Killen(eller tjejen) skriver om det som de försvarsanställda "på golvet" snackar om i fikarummet men som sällan kommer upp till ytan för man är rädd om karriären.

//I

Om jag fick önska något så skulle jag vilja att man tog det lite lugnt med rubriker och löpsedlar av typen "De strider utan fungerande vapen"

Förklaringen kommer en bit in i artikeln, där det framgår att det är vapensystemet i sig som inte riktigt uppfyller behoven hos soldaterna. Men man kan kanske inte förvänta sig att alla läser hela artikeln noggrannt och drar rätt slutsatser av fakta.

Men när man skriver "utan fungerande vapen" så är det nog rätt lätt hänt att gemene man tänker sig att det är de enskilda vapnen som inte fungerar, dvs inte går att skjuta med.

Sedan förstår jag också att rubriksättning handlar om att väcka uppmärksamhet och sälja lösnummer, men icke desto mindre...

Om jag fick önska något så skulle jag vilja att man tog det lite lugnt med rubriker och löpsedlar av typen "De strider utan fungerande vapen"

Förklaringen kommer en bit in i artikeln, där det framgår att det är vapensystemet i sig som inte riktigt uppfyller behoven hos soldaterna. Men man kan kanske inte förvänta sig att alla läser hela artikeln noggrannt och drar rätt slutsatser av fakta.

Men när man skriver "utan fungerande vapen" så är det nog rätt lätt hänt att gemene man tänker sig att det är de enskilda vapnen som inte fungerar, dvs inte går att skjuta med.

Sedan förstår jag också att rubriksättning handlar om att väcka uppmärksamhet och sälja lösnummer, men icke desto mindre...

Tack för feedback, vi försöker göra olika överväganden hela tiden. I rapporteringen från Afghanistan har vi exempelvis avstått från att nämna vissa vapensystem och heller inte angett vissa platser. Vi gör en journalistisk granskning av vilka förutsättningar som soldaterna på plats har getts, men vi önskar naturligtvis inte utsätta dem för extra fara.

Att formulera rubriker är mycket svårt. Testa själv att skriva en rubrik på max 16-20 bokstäver, men som måste vara delbar i två med i princip samma antal bokstäver vardera (som t ex 8+8, 9-9 osv). Syftet är att sammanfatta och/eller locka till läsning av artikeln. Vi gör naturligtvis vårt bästa för att inte orsaka missförstånd.

Vänligen

Thomas Mattsson,