Hitman Posted July 14, 2009 Report Share Posted July 14, 2009 Tjena! Jag ska gå frivilligkurs i stabs- och sambandstjänst och lära mig om de radioapparater, kryptomaskiner, kartor, förkortningar osv. som används i Sverige och i utlandstjänstgöring. Har någon något tips på litteratur/sajt på området? Det är Ra 180 som används, tror jag, men vad gäller tablåer, karttjänst, signalskydd, skydda tele- och datainfo och så, har jag ingen aaaaning. Jättetacksam för tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsev Posted July 14, 2009 Report Share Posted July 14, 2009 Tjena! Jag ska gå frivilligkurs i stabs- och sambandstjänst och lära mig om de radioapparater, kryptomaskiner, kartor, förkortningar osv. som används i Sverige och i utlandstjänstgöring. Har någon något tips på litteratur/sajt på området? Det är Ra 180 som används, tror jag, men vad gäller tablåer, karttjänst, signalskydd, skydda tele- och datainfo och så, har jag ingen aaaaning. Jättetacksam för tips! All litteratur som du kommer att behöva får du under kursen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hitman Posted July 14, 2009 Author Report Share Posted July 14, 2009 Jovisst kommer litteraturen under kursen. Men jag vill förbereda mig och bli bra på det! På en kurs finns det så mycket annat att tänka på, man är trött och har ingen tid att läsa. Det är nu som jag har tid och tillgång till bibliotek och internet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted July 14, 2009 Report Share Posted July 14, 2009 Om du skulle kunna förbereda dig och bli bra på allt redan innan så är det väll ingen mening med en kurs? Det är bättre att få aktuell och avgränsad information på en kurs än att lära sig fel och en massa onödigt genom att läsa på nätet. Gå kursen och ta reda på mer fakta efteråt om du behöver när du vet vad du behöver kunna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hitman Posted July 14, 2009 Author Report Share Posted July 14, 2009 Men då är man ju en latmask! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted July 14, 2009 Report Share Posted July 14, 2009 Men då är man ju en latmask! Hur tänkte du nu? Bättre att lära rätt första gången istället för att behöva lära om ifall man läst in gamla fakta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hitman Posted July 14, 2009 Author Report Share Posted July 14, 2009 Det handlar om att ta in så mycket kunskap som möjligt. Att information blivit gammal spelar ju ingen roll, för på kursen så lär jag mig ju det som gäller just nu. Att veta vad som funnits förut, läsa olika sorters resonemang osv. är enda sättet att få fördjupad kunskap. (Om man inte har en privatlärare, typ.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 14, 2009 Report Share Posted July 14, 2009 Då försöker vi minska antalet one-liners. Vill nu chatta så finns chaten på IRC, eller också kan ni utväxla MSN-adresser. Fk Satan Blågul -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeffeA Posted July 15, 2009 Report Share Posted July 15, 2009 Tjena! Jag ska gå frivilligkurs i stabs- och sambandstjänst och lära mig om de radioapparater, kryptomaskiner, kartor, förkortningar osv. som används i Sverige och i utlandstjänstgöring. Har någon något tips på litteratur/sajt på området? Det är Ra 180 som används, tror jag, men vad gäller tablåer, karttjänst, signalskydd, skydda tele- och datainfo och så, har jag ingen aaaaning. Jättetacksam för tips! Hej , Mitt förslag är att du kontaktar kursledningen för att få veta 1) om det behövs förstudier. 2) vilken litteratur de rekommenderar. Lycka Till Leif A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted July 15, 2009 Report Share Posted July 15, 2009 Bra saker att läsa även om det mesta kanske är överkurs: Handbok Expeditionstjänst HEX Handbok Stridsgruppsstab (för att få reda på hur en modern stab arbetar) Stabsreglemente 2 Förhandsutgåva (förvisso är det mycket i den som inte stämmer längre men bra som bakgrund) Sambandsreglemente Telefoni Handbok Säkerhetstjänst IT H SäkIT Telekrigsboken (kapitlet om radiosamband) Hemvärnsreglemente HvR /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted July 15, 2009 Report Share Posted July 15, 2009 Vilken kurs är det som du ska gå då? Rent allmänt skulle jag rekommendera att gå kursen först och ägna dig åt fördjupning efteråt. Det är inte förrän på kursen som du får en uppfattning om vad som är extra viktigt, vad tyngdpunkterna ligger på, osv. Min personliga åsikt är att det är bättre att förbereda sig genom att fördjupa sig i och finslipa sin studieteknik så att man kan tillgodogöra sig så mycket av kursen som möjligt. Eventuella förkunskapskrav anges ju i kursbeskrivningen och är du antagen till kurs så uppfyller du troligen dessa krav. Sedan kan du alltid ta kontakt med någon som gått kursen tidigare för att försöka luska ut vad som är bra/viktigt att tänka på. Kursa på! Kunskap är en lätt börda när man väl fått alla böcker på plats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gilthas Posted August 26, 2009 Report Share Posted August 26, 2009 (edited) Handbok Expeditionstjänst HEXHandbok Stridsgruppsstab (för att få reda på hur en modern stab arbetar) Sambandsreglemente Telefoni Kan jag få tag på dessa böcker/skrifter på TSF? Eller är det något man ska beställa via bokförrådet? Sedan kan du alltid ta kontakt med någon som gått kursen tidigare för att försöka luska ut vad som är bra/viktigt att tänka på. Jag håller med om detta, men OM du nu vill veta mer innan kursen - kontakta KURSLEDAREN och fråga vilken KURSLITTERATUR som kommer användas. Oftast ger dom dig den informationen alternativt säger att vi kommer inte jobba med någon kurslitteratur utan vi kommer använda praktiska övningar etc. Hoppas att du får en bra kurs. Edited August 26, 2009 by Gilthas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 28, 2009 Report Share Posted August 28, 2009 §16 mina herrar........ -------------------- REGLER Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts