Jump to content

Recommended Posts

• Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

herrejävlar nu är det på bbc hemsida www.bbc.co.uk

Det är helt sjukt 120 stridvagnar, flyg hamrar i panik på dessa, om de inte kan stoppa detta anfall kan det avgöra kriget.

Jag tyckte det var sjukt att gardesivision ryckte söderut från bagdad då detta borde var kostsamt, men nu fattar jag allt.

Om den styrka av 120 strv, kanske 2 divisoner som nu anfaller ur basra inte hejdas så tar dom hela kusten inkl kuwait och hela jävla koalitionen är då avskuren.

Gardes di från bagdad rycker så klart ut för att tömma de främre amerikanska divisionerna på bränsle och ammo och dom har förmodligen inte ens bräsnal att nå till baka till kuwait och öppna sina supply lines

Edited by Pal
Posted

Oavsett om dom klarar att stoppa anfallet ur Basra så måste det vara krigsrätt för den generla som kan hamna i en situation som denna. Kriget kan förloras totalt för USA inom de närmaste timmarna.

Flyget kommer/kan förmodligen rädda dom genom att slå ut anfallat, men det skall fan vara krigsrätt ändå för man hamnar inte i en situation där det är på håret att man måste kapitulera flera divisioner.

Posted

Vart på BBCs sida står det att 120 strv anfaller!??!!? Är jag blind eller? :)

Detta är allt jag hittar:

British radar spotted the column of between 70 and 120 vehicles following the coast road along the Shatt al-Arab waterway and a number of fighter jets were scrambled to engage the column

Posted

Har en ganska stark känsla av att det bara är småsmulor kvar av Pansarvagnarna när de allierade har skickat lite flyg mot dem men man måate ju beundra Irakiernas initiativförmåga.

Den irakiska militärledningen har hittills skött det här kriget utmärkt.

Sitter nästan här och hoppas att Irakierna lyckas eftersom det vore en väldigt intressant händelseutveckling.

Posted
Vart på BBCs sida står det att 120 strv anfaller!??!!? Är jag blind eller?  :)

Detta är allt jag hittar:

British radar spotted the column of between 70 and 120 vehicles following the coast road along the Shatt al-Arab waterway and a number of fighter jets were scrambled to engage the column

Det stod i scroller och dom sade det i tal på BBCworld tv för ett tag sedan. Det kan naturligtvis vara fel, men är det inte det, ja.

Posted (edited)

BBC skriver väl ingenting om 120 stridsvagnar. Det jag kan se är att de nämner 70-120 fordon och på ett annat ställe nämner de stridsvagnar utan att koppla det till den totala siffran. Enligt de uppgifter jag har så finns det ett par marinkårsbrigader mellan de utbrytande irakierna och koaltionens basområden. De uppgifterna är dock ett dygn gamla och förband kan röra sig rätt långa sträckor på den tiden. En del SF-förband som opererar i Al Faw området lär få huka eller kuta om de inte får stopp på dem snart.

Det var en del som hann och ifrågasätta sifforna medan jag försökte träffa tangenterna med korvfingrarna :)

Edited by Haegg
Posted
Oavsett om dom klarar att stoppa anfallet ur Basra så måste det vara krigsrätt för den generla som kan hamna i en situation som denna. Kriget kan förloras totalt för USA inom de närmaste timmarna.

Flyget kommer/kan förmodligen rädda dom genom att slå ut anfallat, men det skall fan vara krigsrätt ändå för man hamnar inte i en situation där det är på håret att man måste kapitulera flera divisioner.

Värst vad Du hetsar upp dig och målar upp värsta tänkbara scenario baserat på denna s k nyhet, jag peronligen tror inte att det är så farligt.

Posted

Jag hetsar upp mig därför att detta kan, även om flyget förmodligen kan hejda anfallet, det kan avgöra hela jävla kriget till iraks fördel. Kriget kan vara förlorat för koalitionen inom 10 timmar.

Och det är otroligt. Enligt centcom och dom trodde det säkert också så innehöll basra runt 1000 man feyadeen.

Detta kan vara uppåt en hel stridsklar divison som nu går till anfall och det kan vara en pansardivision med T-72

Posted (edited)
Jag hetsar upp mig därför att detta kan, även om flyget förmodligen kan hejda anfallet, det kan avgöra hela jävla kriget till iraks fördel. Kriget kan vara förlorat för koalitionen inom 10 timmar.

Och det är otroligt. Enligt centcom och dom trodde det säkert också så innehöll basra runt 1000 man feyadeen.

Detta kan vara uppåt en hel stridsklar divison som nu går till anfall och det kan vara en pansardivision med T-72

Jo, det kan också vara jultomten som kommer med presenter.

sorry för off topic! :)

Edited by Wiggen
Posted
Har en ganska stark känsla av att det bara är småsmulor kvar av Pansarvagnarna när de allierade har skickat lite flyg mot dem men man måate ju beundra Irakiernas initiativförmåga.

Det råder väl sandstorm i delar av Irak just nu, och detta kan ju eventuellt ha viss inverkan på flygplans och helikoptrars verkansmöjligheter, vilket även irakierna verkar ha insett.

Sitter nästan här och hoppas att Irakierna lyckas eftersom det vore en väldigt intressant händelseutveckling.

Instämmer. Som jag ser det är ett krig mellan två parter jag avskyr ungefär lika mycket, och jag gråter inte varken om USA får en rejäl smäll, så att de slutar agera världspolis, eller om Saddam Hussein förlorar makten.

Måste säga att jag beundrar irakierna för deras initiativförmåga och mod.

Posted
Håller med BJK , ta och lugna dej Pal innan du svimmar :( 

Tvivlar på att koalitionen åker på stryk

Tack för ett bra råd. Jag känner hur det trycker i hela huvudet. Förlåt för att jag skriker.

Posted
Håller med BJK , ta och lugna dej Pal innan du svimmar :(  

Tvivlar på att koalitionen åker på stryk

Tack för ett bra råd. Jag känner hur det trycker i hela huvudet. Förlåt för att jag skriker.

Det är lugnt! :)

Posted
Det råder väl sandstorm i delar av Irak just nu, och detta kan ju eventuellt ha viss inverkan på flygplans och helikoptrars verkansmöjligheter, vilket även irakierna verkar ha insett.

Instämmer. Som jag ser det är ett krig mellan två parter jag avskyr ungefär lika mycket, och jag gråter inte varken om USA får en rejäl smäll, så att de slutar agera världspolis, eller om Saddam Hussein förlorar makten.

Måste säga att jag beundrar irakierna för deras initiativförmåga och mod.

Sandstormen är inte så kraftig i södern som i de centrala delarna. På de bidler man sett från södern idag så verkar det inte vara några större problem att operera med CAS. DE, betdligt större, styrka som rycker söder ut i de centrala delarna enligt uppgift verkar däremot ha ett skyddande sandtäcke över sig.

Hur man kan likställa regimen i Bagdad med regeringen i Washington är för mig helt obegripligt. Jag tror att du behöver nyansera din världsbild något. Även om USA har sina brister så är Saddams regim något helt annat.

Posted

Ahh.. Just det. Glömde bort mig.

Fins ju nästa en risk för att det luktar Kaukasuz Diesel i Kuwait city imorgon. Men jag finner det för ganska osannolikt ändå eftersom de inte är bekräftat att det rör sig om Pansar. Rapporterna verkar ju framhäva det som en konvoj och inte som en offensiv.

Hmm... undrar hur bra Sverige skulle klara sig om USA anföll i dagsläget. Irakierna klarar ju sig tydligen ganska hyfsat. Vaf skulle då kunna ske om inte Amerikanerna hade luftherravälde?

Posted (edited)

Det här hände tidigare idag:

Pansarslag vid Najaf. Öster om staden Najaf, 15 mil söder om Bagdad, kan enligt Pentagons uppgifter mellan 150 och 500 irakier ha dödats. Enligt AFP handlar det om 650 döda irakiska soldater.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av irakiska militärtalesmän.

Det finns ännu inga uppgifter om hur många amerikanska soldater som dödats. Pentagon har bara medgivit att man lidit materiella förluster vid Najaf.

Det var när pansarstyrkor ur USA:s sjunde kavalleri på tisdagen gick över floden Eufrat som irakiska styrkor gick till attack.

USA-styrkorna trodde sig ha säkrat övergången men gick i själva verket rakt in i ett bakhåll. Den provisoriska bron förstördes av irakiskt artilleri och flera amerikanska stridsvagnar slogs ut.

Irakierna håller tydligen på att ta över initiativet.

*EDIT*

Såg just att USA har stora trupper i Jordanien som väntar på att gå in i Irak.

Då kan ju inte koalitionen bli helt avskuren av en attack även om den lyckas.

Intressant hur Gulfkriget hade artat sig om den Irakiska militärledningen hade varit lika kompetent då.

Edited by Grunt
Guest järv
Posted
Hmm... undrar hur bra Sverige skulle klara sig om USA anföll i dagsläget. Irakierna klarar ju sig tydligen ganska hyfsat. Vaf skulle då kunna ske om inte Amerikanerna hade luftherravälde?

Har tänkt samma tanke.. Säkerligen har en viss herre i Nordkorea gjort samma sak.

Posted

Kan vi inte provocera dom jävlarna lite, bara för att se om vi verkligen hade klarat oss? :camo:

Posted
Hur man kan likställa regimen i Bagdad med regeringen i Washington är för mig helt obegripligt. Jag tror att du behöver nyansera din världsbild något. Även om USA har sina brister så är Saddams regim något helt annat.

Att USA "har sina brister" skulle säkert klinga vackert i öronen på alla de människor som torterats, våldtagits, fängslats, mördats, eller sett anhöriga råka ut för något av de nämnda sakerna, i länder där USA stött militärdiktaturer, terroristorganisationer och annat avskum. Glöm även inte vilka som stödde Saddam Hussein för tjugo år sedan. USA sprider förtryck på global nivå, medan Saddam Hussein sprider förtryck på nationell nivå. Detta medför bland annat att USA gör mycket mer än Saddam Hussein för att med våld och andra fula trick trycka på resten av världen sin syn på vad som är DET RÄTTA, vilket i USAs fall verkar vara en värdekonservativ livsstil starkt inriktad på konsumtion, och avståndstagande/motarbetande av andra kulturer. Jag tänker inte ens gå in på vad som är fel med ett samhälle där en stor del av befolkningen lever i fattigdom och utan rätt till vettig skola och sjukvård, samtidigt som enorma summor satsas på upprustning och skattelättnader för de rika och storföretagen.

Posted

Vore inte hel fel med en gigantisk övning, med betoning på gigantisk.

Sverige - USA

Kan ju behöva lite träning innan det är dags för Nordkorea....

Tror vi skulle piska dem ganska hårt i inledningsskedet och sedan skulle opinionen i USA tvinga dem att sluta fred.

Posted
Vore inte hel fel med en gigantisk övning, med betoning på gigantisk.

Sverige - USA

Kan ju behöva lite träning innan det är dags för Nordkorea....

Tror vi skulle piska dem ganska hårt i inledningsskedet och sedan skulle opinionen i USA tvinga dem att sluta fred.

Tror jag också.

Amerikaner är duktigt när dem visar upp sig...

Men när dem är på slagfältet är dem ganska klena...

Det är då Den svenske viking kommer fram