johan Posted December 20, 2002 Report Posted December 20, 2002 Jag har noterat att intresset för forumet ökar allt mer. Detta i takt med att burken det snurrar på blir allt äldre och instabilare. Det är alltså snart dags för en ordentlig uppgradering. Det finns för tillfället tre varianter av uppgradering att välja mellan: 1. Fortsatt drift på ny hårdvara i min garderob via Bredbandsbolagets nät. Framtida driftstopp kommmer att bli allt längre och längre. Senaste stoppet på 69 timmar var bara en turlig slump eftersom jag varit utomlands 7 veckor innan jag kom hem och åtgärdade problemet. 2. Fortsatt drift på ny hårdvara i Henkes garderob via Bredbandsbolagets nät. Driftstopp kommer förekomma men Henke är hemma och pigg på att åtgärda fel så de blir inte långvariga. Dock är hans största intresse inte UNIX administration så detta kanske inte är ett strålande alternativ. 3. Nytt forum driftat på extern server ( linux.se ). Detta skulle vara ett nytt och mycket mera driftsäkert alternativ. Tyvärr så supportar inte linux.se Perl (som vårt nuvarande Ikonboard http://www.ikonboard.com är baserat på) utan bara PHP, dock med gott databas stöd. Detta innebär att vi skulle få gå över till ett PHP baserat forum som tex phpBB (http://www.phpbb.com) eller Invision Board (http://www.invisionboard.com). Jag har testat phpBB (kolla in mitt egna lilla forum http://www.shell.linux.se/bluenine/fsforum/ ) och tycker att det är ett stabilare och snabbare forum men med något andra funktioner än Ikonboard som vi kör på nu. Nackdelen med att gå över till ett nytt forum är dock att gamla postningar och inställningar försvinner. Användarprofiler inkl grader bör jag kunna exportera och överföra men resterande historik kommer dock inte att kunna flyttas eftersom databaserna är olika konstruerade. Ytterligare en sak som måste lösas är sökfunktionen på SoldF.com som just nu också snurrar på samma server. Om någon känner till en bra sökmotor som kan indexera upp SoldF.com så är tips mycket intressanta spec om det är PHP - mySQL baserade lösningar eftersom dessa kan köras på linux.se. Vad tycker ni? Ska vi köra vidare på gamla Ikonboard med lite driftstopp då och då eller ska vi köra ett nytt stabilare forum från scratch? / Sys Admin SoldF.com Forum
johan Posted December 20, 2002 Author Report Posted December 20, 2002 Noterade att Invisionboard har verktyg för att flytta gammalt material från Ikonboard till Invision board på http://www.invisionboard.com/?resources så en del gamla saker bör komma med i det nya forumet också.
oz Posted December 20, 2002 Report Posted December 20, 2002 Nuvarande forumet har ju funkat fin-fint mer eller mindre sen starten i våras. Driftstopp får man räkna med tycker jag, så det e inte hela världen. Däremot är sölmotorn riktigt kass måste jag säga (tyvärr) så en php-mysql lösnings kanske skulle vara bättre... Vad körs forumet på nu? Förutom Perl? Själv är jag instatt i PHP/MySQL så att hjälpa till att admina skulle inte vara några problem.... efter jag kommit hem dvs Annars så är det ju en bra lösning att låta Svensk köra forumet hemma i sin garderob tills vidare. -Så svårt kan det ju inte att banka in linux-kommandon i hans skalle
johan Posted December 20, 2002 Author Report Posted December 20, 2002 Mindre driftstörningar kanske är ok. Nu riskerar det dock att bli månadslånga stopp och det är nog inte speciellt uppskattat. Att drifta hemma hos Henke är en variant som ev skulle funka. Ska diskutera saken med honom i kväll. Forumet kör nu på Perl och använder filsystemet som "databas". Vad är det som är dåligt med sökmotorn? Formgivning, driftstörningar, sökmotor träffar (sök motorn använder Apache Lucene, http://jakarta.apache.org/lucene/docs/index.html, internt för att matcha sökresultat)? Känner du till någon tillgänglig sökmotor som är bättre?
oz Posted December 20, 2002 Report Posted December 20, 2002 Låter bra att dra hem den till Svensk då. En sökmotor kan man ju skriva själv, e ju inte så svårt. Speciellt inte ifall man använder MySql.... nåja. Jag måste packa!
Guest PHP Posted December 20, 2002 Report Posted December 20, 2002 Byt forum, skippa perl, fixa "riktigt" webhotell och ett forum baserat på php/mysql. Kontakta www.webkonsulterna.se och berätta hur många besökare forumet har / dag. Mot lite reklam högst upp på sidan så är det inte omöjligt att de är villiga att sponra med servernplats.
johan Posted December 20, 2002 Author Report Posted December 20, 2002 Jag lutar också mot "riktigt" webhotell eftersom det kräver mindre kontinuerligt driftjobb. Men vill ventilera för och nackdelar först och se vad folk på forumet prioriterar. Webutrymme har vi redan så inga blinkande reklambanners ska behövas ;) >En sökmotor kan man ju skriva själv, e ju inte så svårt. >Speciellt inte ifall man använder MySql.... .oz, har du intresse och tid att göra detta? I så fall är det mycket uppskattat.
ArvidA Posted December 20, 2002 Report Posted December 20, 2002 Jag håller med Oz om att detta forum är fin-fint. Det gör inget om det blir lite driftstopp då och då. Så jag håller på alternativ 2. Som en reservplan, om man nu bestämmer sig för ett nytt forum. Skulle man inte bara kunna stänga ner detta forum men fortfarande ha det online? Så man kan hitta fakta och info här men man kan inte skriva in nya inlägg? Ungefär som det är med det gamla forumet. Jag är inte så van med sånna här grejer men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Guest Posted December 20, 2002 Report Posted December 20, 2002 /me säger så här Jag vet inte vilket forum som är bäst, men jag vet vad jag skulle tycka vore bra. Det forum som man man bäst kan konfigurera mest och göra så individuellt som möjligt skulle jag tycka vore bäst. Att kunna anpassa det så mycket som möjligt hade varit en bra fördel. Håller med om att vissa crashar är ok sånt händer i datorvärlden MEN den dagen det crashar rejält och all info går åt skogen, vet jag inte om jag vill vara med om. Så vilket än forum det blir så finns alltid risken, den försvinner inte.. den kanske blir mindre men den försvinner inte. Det vore väldigt synd tycker jag om vi ska behöva börja om, alla inlägg borde läggas in igen (om det går) eller så undrar jag om det är värt att byta forum. Än så länge har jag delade meningar, och ser fram emot fler synpunkter från sällskapet här.. *out*
Fö strv 122 Posted December 22, 2002 Report Posted December 22, 2002 Nu vet ju inte jag huruvida det är möjligt och inte det ni pratar om just nu men en sökfunktion som gör det möjligt att htta t ex allt folk från P4 och liknande vore väl trevligt...
johan Posted December 23, 2002 Author Report Posted December 23, 2002 Låter som en god ide med denna typ av sökning. Ska fundera lite mer på sökfunktionen när nya forumet är uppe och snurrar.
johan Posted December 23, 2002 Author Report Posted December 23, 2002 Nu finns det en alfa version av hur det nya forumet kommer se ut. Detta kan testas av alla men OBSERVERA ATT DETTA SKALL ENDAST SES SOM ETT DEMO SÅ POSTA INGA "RIKTIGA INLÄGG" HÄR. Dessutom så är inte de allra senaste postningarna med här och det har inte ännu fått ett SoldF.com skin. Det nya forumet är baserat på Invisionboard som har mer säkerhet och för att kunna använda det måste du UPPDATERA LÖSENORDET. När du gör detta så får du ett email med instruktioner som du måste följa till punkt och pricka för att det skall funka. För att testa så ska du peka din browser till: http://bluenine.tv:8080/invisionboard/index.php Kommentarer mottages gärna. Det fungerar något annorlunda än Ikonboard så det tar en liten stund att vänja sig så ifall ni vill spy galla så bör ni komma med sakliga argument. / SysAdmin SoldF.com
Nifelhel Posted December 23, 2002 Report Posted December 23, 2002 Jag ser inga problem med att byta. Den nya verkar ju jättebra
johan Posted December 24, 2002 Author Report Posted December 24, 2002 Och detta är första posten i det uppgraderade forumet. Finns dock lite kosmetiska detaljer kvar att fixa så som att kamo måla forumet i grönt och översätta från engelska till svenska. / SysAdmin SoldF.com
Fu Kjellberg Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 Det går fortare nu tycker jag eller så inbillar jag mig. God jul allihopa. :P
hellmut Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 funkar bra det här!! GOD JUL ALLA PÅ FORUMET!
Mattias Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 Har kikat runt lite och måste instämma med föregående talare, mkt bra. Får man bara bort den babyblå färgen också så...
granQ Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 Det går fortare nu tycker jag eller så inbillar jag mig.God jul allihopa. :P verkligen inte.. går så otroligt fort, innan kunde man fundera på olika topics undertiden det laddades.. nu går det så fort man dör ju nästan. Finns det ingen funktion som slöar ner lite?? ;) men går väl en vecka sen är man fartblind igen..
Ing Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 Finns det ingen funktion som slöar ner lite?? ;) men går väl en vecka sen är man fartblind igen.. Aah, det här kan jag leva med!!! :P Bara att skriva fler inlägg nu, så har vi vårt gamla slöa forum igen om ett halvår. Tack för den fina julklappen Johan!!
The Swede Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 En rolig funktion som jag hittat är att om man klickar på en medlem för att se profilen så ser man i vilket forum aktuell medlem varit mest aktiv i. För min del är det så klart Transportcentralen men Ing, din gamle skitsnackare du härjar ju mest runt i markan och sörplar kaffe. En annan bra sak är att man kan klicka sig fram direkt till olästa meddelanden i ett topic och slipper bläddra. The Swede
Ing Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 En rolig funktion som jag hittat är att om man klickar på en medlem för att se profilen så ser man i vilket forum aktuell medlem varit mest aktiv i.För min del är det så klart Transportcentralen men Ing, din gamle skitsnackare du härjar ju mest runt i markan och sörplar kaffe. En annan bra sak är att man kan klicka sig fram direkt till olästa meddelanden i ett topic och slipper bläddra. The Swede Jamenförtusan. Någon måste ju styra upp här uppe också. Folk ska inte tro att de kan sitta här och ha det bra! Ta du hand om sluskeriet där nere Swede. Tror det finns massa fina nya finesser här. Och jag som precis lärt mig det gamla forumet....
johan Posted December 24, 2002 Author Report Posted December 24, 2002 Kul att flytten uppskattades!!! Orsaken att allt går så mycket fortare är att jag vid uppgraderingen bytte från att använda vanliga filer på hårddisken till att använda en SQL databas. God Jul allesammans! / SysAdmin SoldF.com Forum
2Sharp Posted December 24, 2002 Report Posted December 24, 2002 Ser skitnice ut Bra jobbat, god jul till alla!
flying_c Posted December 25, 2002 Report Posted December 25, 2002 Ja jäklars ja .. Här snurrar det snabbt. Själv har man ju en linuxburk bakom byrån som har snurrat på i alla fall 160 dagar utan avbrott nu. Nån gång måste man få möblera om. Jag sitter dock på en aDSL lina och har alltså inget att erbjuda. För övrigt tycker jag mer om den babyblå färgen.. Gissar att jag kommer få pisk för det jag just sa. Jag röstar på orange.
Gerle Posted December 25, 2002 Report Posted December 25, 2002 Mycket fint blev det! Snabbare, tycker jag också, fast jag gillar allt den blå färgen, lätt att läsa.
Recommended Posts