-Archon- Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 Överallt ser vi rapporter om en massa döda amerikaner och britter, men jag har inte sett några siffror alls om antalet irakiska trupper som strukit med. (Fram till för några timmar sen i alla fall, då jag såg nån siffra om att 30 irakier hade dödats då de försvarat nån bro.) Det känns som att man måste veta det för att kunna få en reell bild av vad som egentligen händer. Frågan är ju hur stora förlusterna är i förhållande till antalet förluster man skapar på den irakiska sidan. Man måste ju medge att om man slår ut 500-1000 man och förlorar 25 är det i princip ganska bra, även om man räknat med mindre förluster. Nån som sett några trovärdiga siffror nånstans? Quote
Pal_oldpc Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 Det är nog ett rimligt antagande att iraks förluster kan räknas i hundratal varje dag. Quote
Pal_oldpc Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 Men saker och ting är betydligt mer komplicerade än ren matematik när det gäller liv. Det vill säga även om förhållandet i liv är 1000 till 1 i USAs fördel så betyder det inte att USA automatiskt kommer att vinna. Iraks intrikesminister sade vid den första presskonferensen dom hade för några dagar sedan att USA missbedömt iraks armé, irak har inte 500 tusen soldater, irak har 6 miljoner soldater. Idag kom för övrigt denna rapport, från en journalist i Bagdad. Stewart Vriesinga: "Most of the Iraqis we meet seem to remain calm in the face of bombing. They ask us, 'Why?' They ask us after each bomb, 'How many people do you think died in that one?' The question is rhetorical. We know that. We do not respond because there is really nothing to say."While the Iraqis continue to be friendly, many see the invasion as hostile, and there are many civilians with guns. Perhaps not state of the art guns, and perhaps not with any uniforms, but it seems clear that there are many people here who - in addition to the armed forces - are prepared to defend themselves from any invasion forces." Summa summarum, om du frågar mig, så ser det inte bra ut. Just nu pekar det mesta mot ett blodbad tyvärr. Quote
Persson_Insats Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 I detta kan man tillägga att en signatur jag sett här på forumet stämmer mycket bra (vet dock ej vems) den lyder. -proffs är förutsägbara det är amatörerna som är farliga. I det här fallet kan det ligga nått i det även om amerikanerna är teckniskt överlägsna så är nog irakierna mycket oförutsägbara i många hänseenden. Quote
Fu Dahlberg Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 För att öka på med metaforerna och liknelserna... En Schakmatch mellan en nybörjare och ett proff, vem tar mest pjäser i början? Jo nybörjaren, för att han förker bara gör så gott han kan, medan proffset febrilt söker efter mönster... Quote
Haegg Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 Trovärdiga det vet jag inte, men Pentagon hävdar att de dödat 300 irakiska soldater de senaste två dagarna. Irakierna erkänner 10% av den siffran. Den irakiska siffran ligger enligt mig troligtvis betydligt längre från sanningen än den amerikanska Quote
Raptor Posted March 25, 2003 Report Posted March 25, 2003 Vad var det jag hörde i en film? Halvera fiendens förluster och dubbla de egna så stämmer förlusterna bättre... Ligger nog något i det.. Quote
Recommended Posts