panzerkampfwagen Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 X-4454 FÄLTMÖSSA på militarlagret.com Jag har aldrig sett liknande, någon som vet mera? Quote
Bellum Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Hoho! Kanske inte helt politiskt korrekt? Fast å andra sidan så ser ju våra gamla snuskburkar en smula germanska ut så varför inte? Den var i alla fall snyggare än baseballkepsen dom i slutändan köpte in. /våga värgra 90keps Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Är det bara jag som inte fattar ?? Ser då ingen skillnad på denna och den riktiga... Quote
panzerkampfwagen Posted March 24, 2003 Author Report Posted March 24, 2003 Fenix, det finns en bild på baseballkeps M90 bredvid, öppna den i ett eget fönster o jämför... Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 (edited) Fenix, det finns en bild på baseballkeps M90 bredvid, öppna den i ett eget fönster o jämför... DOH! Den som jag såg var visst den riktiga Inte konstigt at jag inte såg några skillnader tog den som laddades först...hade lite för bråttom... Edit: Är det sant att detta är en försöksmodell? att FMV hade tankar på att sätta den här pjäsen i produktion ?? fytti rackarns! Edited March 24, 2003 by Fågel Fenix Quote
panzerkampfwagen Posted March 24, 2003 Author Report Posted March 24, 2003 Frågan är HADE eller HAR... Hoppas någon som vet läser detta, e en aning nyfiken... ) Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Frågan är HADE eller HAR... Hoppas någon som vet läser detta, e en aning nyfiken... )<!--emo&--><!--endemo--> Det måste vara HADE! för Sveriges bästa men det är väl ändå inte så troligt att en webshop har en försöksmodell som inte har visat sig ngn annan stans ?? tror iaf jag... Quote
Doyle Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Det kan ju vara så att dom skriver "Försöksmodell" i tron om att det ska sälja. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att den där modellen har vart en försöksmodell. Eller snarare; Jag hoppas verkligen att den inte har vart det Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Det kan ju vara så att dom skriver "Försöksmodell" i tron om att det ska sälja.Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att den där modellen har vart en försöksmodell. Eller snarare; Jag hoppas verkligen att den inte har vart det Det var min första tanke. Att så dumma kan de inte vara på FMV att de gör ngt sånt där.. Men dom kanske körde enligt principen "VI testar allt och ser vilket som är bäst " ?? Annars kan dom ju ha sytt upp dom själv ?? Quote
Cinnes Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Ser faktiskt inget skäl till varöfr en sådan mössa inte skulle ha kunnat prövas av FMV. Är den funktionell så är den. Och det är väl det som man strävar efter vad det gäller utrustning, eller? Quote
Guest Fågel Fenix Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Men vill man inte ha ngt "eget" ? den här var ju liknande tyskmössa.... Ok, det finns mkt som är liknande andra länders mtrl men man brukar väl ta fram ngt "eget" ? eget kammoflauge, egna ryggsäckar... mm ? Quote
Fu Dahlberg Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Fast jag anser ju att 90mössan borde sett ut som 59mössan, fast utan "vingarna" Quote
Cinnes Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Fast jag anser ju att 90mössan borde sett ut som 59mössan, fast utan "vingarna" Vad är det för skillnad på 90 mössan och 58 mössan? Förutom cammot då.... Quote
panzerkampfwagen Posted March 24, 2003 Author Report Posted March 24, 2003 (edited) Men jösses Cinnes, du kan väl ändå inte mena att stridssmäck 59 liknar den intill förbannelse fula baseballkeps 90? Ge mig din adress och jag skall sända dig mina glasögon, du verkar behöva dem bättre än jag.. Kan inte säga att sturmbannführermössa90 som figurerar på militärlagret är ful, har faktiskt hellre den än baseballkeps90... Men frågan kvarstår: Någon som vet nåt om detta? Ingen med några kontakter alls inom försvarsmakten? Edited March 24, 2003 by panzerkampfwagen Quote
Cinnes Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Men jösses Cinnes, du kan väl ändå inte mena att stridssmäck 59 liknar den intill förbannelse fula baseballkeps 90? Ge mig din adress och jag skall sända dig mina glasögon, du verkar behöva dem bättre än jag.. alls inom försvarsmakten? Har aldrig kommir i kontakt med 90:an. Bara 59:an... Den enda erfarenhet jag har av 90 är på bilder och där har jag tyckt att de sett rätt lika ut.... Quote
nsky_517 Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 det var nog det VÄRSTA jag sett! jag har bara sett den första försöks m90 kepan, och nog fan såg den inte TYSK ut. den var som den amerikanska fast med en mjukare skärm. detta är något eget uppsytt, som militaryshops patrolcap m90. Quote
The_mistaken Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Hehe mössan ser ju ut som nånting dom Tyska ökenkrigarna under vk2 hade på sej Hoppas man inte ser mer av denna skapelse Quote
SG OLSSON Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Off topic men från militärlagret. X-4392 SKÄRMMÖSSA Röda Armén, för fältuniform. Storlek 58. Fint skick förutom litet hål i kullen Undrar hur hålet upkomm ? Quote
113JOR Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 De danska fältmössorna påminner om den ganska mycket...så det kan nog vara (lite) troligt att man kan ha testat med dem /JOR Quote
Guest mutley Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Jag har aldrig och kommer aldrig våga beställa något från Militärlagret, hur seriöst är det att använda sig av en gratistjänst där jag får en popup i ansiktet var 15:e sekund? De verkar sakna grundläggande förnuft. Quote
Johan ES Posted March 24, 2003 Report Posted March 24, 2003 Jag har aldrig och kommer aldrig våga beställa något från Militärlagret, hur seriöst är det att använda sig av en gratistjänst där jag får en popup i ansiktet var 15:e sekund? De verkar sakna grundläggande förnuft. Kan säga av egen erfarenhet att det absolut INTE är något problem med att beställa från Militärlagret. Allt funkar klanderfritt! Men visst är det tråkigt med popups. /Johan ES Quote
Bellator Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 den överlägset snyggaste mössan är ändå 59mössan med 90kamo och så viker man in vingarna... volía så e man grymmast på bygget. enda problemet är att de är grymt ovanliga. Quote
Vakten_F4 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 (edited) Hehe, fan va snygg tyskmössan var! Men den här vore väl nåt till m/87?? http://militarlagret.coolfreepages.com/div.../X-4392_JPG.htm Men jag förstår inte vad alla har mot m/90 kepsen, den är väl snygg? I alla fall med flygvapen-märke och fågelbadsstuk Edited April 23, 2003 by Vakten_F4 Quote
106 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 den överlägset snyggaste mössan är ändå 59mössan med 90kamo och så viker man in vingarna... volía så e man grymmast på bygget. enda problemet är att de är grymt ovanliga. Den är ju bara för ful. Viker du alltså in vingarna i mössan? Då går det ju lika bra med fältmössa 90. @Vakten_F4 Titta på gamla bilder av svenska uniformer från 30- och 40-talet, de är inte långt ifrån det stuket. Quote
LeadHead Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Viker du alltså in vingarna i mössan? Då går det ju lika bra med fältmössa 90 Nej, nej, det blir inte alls samma sak. Det blir precis som en m/59 med vingarna invikta och i 90-kamo. Helt annat stuk än basebollkepsen... Är det inte lite lustigt att de säljer hjälm 90? Sen när blev den överskott? Quote
Johan ES Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Är det inte lite lustigt att de säljer hjälm 90? Sen när blev den överskott? Kan det inte vara så att de köper den direkt från tillverkaren (http://www.np-aerospace.co.uk/)*? Vilket företag som tillverkar oket har jag dock ingen aning om. /Johan ES * Källa: Gissa tre gånger... Quote
KalleSWE Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 Tänk vad man kan lära sig, och vilka problem som blir lösta här på forumet. Inte visste jag att min hjälm har ett ok (vissa tycker att den känns som det men,men) Då slipper jag att använda Lk35:an iallafall Dock undrar jag om man måste ta bort doket för att hitta oket? Quote
Dahlberg Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 X-4454 FÄLTMÖSSA på militarlagret.com Jag har aldrig sett liknande, någon som vet mera? Jag har nu sett den, och den är ju riktigt tuff faktiskt, den har ju ett riktigt stuk; slut på alla fula ihopsjunkna beväringars fältmössor! Quote
Vakten_F4 Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 slut på alla fula ihopsjunkna beväringars fältmössor! [språkpolis] App app app!! Syftningsfel månne? Är det verkligen beväringarna som är hopsjunkna och inte mössorna? [/språkpolis] Quote
Dahlberg Posted April 23, 2003 Report Posted April 23, 2003 App app app!! Syftningsfel månne? Är det verkligen beväringarna som är hopsjunkna och inte mössorna? Det var en menad tvetydighet, jag trodde inte att det fanns språkpoliser bland oss MÖP:ar, så jag tvivlade på att det skulle uppmärksammas... Quote
Recommended Posts