Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

Så nu har man testat nya rödpunktsikten i verkligheten och kan konstatera att det funkar riktigt bra.

Det finns flera olika styrkor på intensiviteten på rödpunkten några lägen för NVG andra för olika lägen som gör att det funkar från skymning till starkt soljus med skyddsglasögon.

Bikakenätet (Killflash) som sitter fram funkar avsevärt bättre än vad det gjorde på protypsiktena, nu behöver man inte fälla upp det utan det kan vara på hela tiden. (fast man kan fälla upp även det)

rodpunkt2.jpg

Reservriktmedlet kommer troligen förbättras något men i stort funkar även det. Du kan fälla en människa på 100 meter med skyddsmask på (att du har den på dvs) Och det är väl ett rimligt krav på reservriktmedlet (sen kan jag inte lova att alla gör det för det krävs att du KAN skjuta med ;) ). Reservriktmedlet är för övrigt tillverkat med gummi. Vilket är bra för det minskar risken att skära sig på det.

Bakre linskyddet är förresten genomskinligt vilket gör att man behöver inte fälla upp det. Det främre stannar i 90 grader och funkar som regnskydd, fördelen är dessutom att det inte täcker reservriktmedlet.

rodpunktsikte.jpg

Siktet finns just nu mellan två versioner att välja mellan ett gummiklätt och ett som inte är gummiklätt. Ni ser båda varianterna ovan (fast åt olika håll). Vilket det blir vågar jag inte spekulera åt just nu.

Siktet batterilängd skall räcka i 10 år vid normalanvänding. (att doppa det i flytande kväve räknas nog inte som normal användning)

Så i stort sett så är det ett väldigt bra sikte (det bästa jag sett och jag har numera sett många sikten) Vissa smådetaljer måste ändras innan den kommer i storproduktion (reservriktmedel mm). Det som krånglar mest är faktiskt hylsfångaren. Men det arbetas med att lösa det problemet för AK4B

P.S. Ja jag testade med både goggles och skyddsmask efter förfrågan här på forumet. Och det funkade inte så bra pga att GN1 som vi använde inte var gjord för det, men jag lyckades faktisk skjuta och träffa. Men helt klart så skulle en NVG anpassad för ett rödpunktsikte funka väldigt bra alt en IRV som monteras på picatinnyskenan.

Guest Lt. payne
Posted

Intressant!! :huh:

Vet du om hylsfångaren kommer att bli en nykonstruktion eller en modifiering av nuvarande?

Skiljer sig det gummiklädda mycket i storlek?

Kan man byta batterier i fält?'

Stänger siktet av sig efter en viss tid,för att spara ström?

Behövs speciellt skottställningsverktyg?

Nyfiken!!

:huh:

Posted

Inget är bestämt om hylsfångare med av ekonomiska skäl så vill man kunna använda den gamla med det förutsätter att den funkar. Hylsfångaren är som sagt ett eget kapitel.

De gummiklädda skiljer sig inte i storlek bara några milimeter, du ser ju som sagt båda siktena på bilden.

Nej du kan inte byta batterier i fält eller rättare sagt skall inte gör det, med med rätt vertyg så borde man kunna det. Men det är en tekniker som byter batteri. Och med tanke på livslängden 10 år så är det inte så att man behöver byta batteri.

Skottställning kan du göra med en tomhylsa eller enkrona eller nått annat lämpligt.

Posted

Glömde skriva

Siktets batteritid räcker 10 år när det är påslaget. Så nån funktion som gör att det stänger av sig är knappast nödvändig.

Posted

Man behöver inte slå på siktet vid användning av NVG.

Punkten syns ändå, bra intesitet som inte bländar lilla ögat.

Dock var det kanske ingen höjdare att sätta batteripacket på höger sida,

hylsorna slår i siktets underkant vid montage på AK5/AK5D.

MVH

FK Van der Kaye /:)

Posted

MVH

FK Van der Kaye /<!--emo&:)-->beret.gif.webp<!--endemo-->

Hur syns punkten om den är avstängd/inte tänd?

Själv har jag aldrig råkat ut för problemet med hylsor som slår i optiken på AK 5:an, den kastar ju hylsorna rakt fram...optiken sitter ju bakom utkastet...

Posted

MVH

FK Van der Kaye /<!--emo&:)-->beret.gif.webp<!--endemo-->

Hur syns punkten om den är avstängd/inte tänd?

Själv har jag aldrig råkat ut för problemet med hylsor som slår i optiken på AK 5:an, den kastar ju hylsorna rakt fram...optiken sitter ju bakom utkastet...

Punkten har en svag belysning o syns klart och tydligt, dock utan att blända, med NVG utan att siktet behöver slås på. Testa själv när/om du får möjlighet.

Vidare, läs mitt inlägg igen.

Hylsorna slår inte i optiken...!!!

Slår i underkant av batteripackets främre del på höger sida vid normalt montage.

By the way, 5:an kastar inte rakt fram, utan snett fram/upp till höger.

Ut o prova!!!

Fk Van der Kaye

Posted

Jag ser att linsskyddet fram inte går att se igenom, har man samma erfarenheter som jag, dvs att det är lättare att skjuta i skymning och mörker med främre linskyddet stängt?

(optiken "själ" lite ljus, så min erfarenhet är att det funkar bra att titta på målet med vänster öga och pricken med höger öga vilket fungerar allderles utmärkt om man bara är samsynt.)

Posted

uh, vad menar du nu? Mig veterligen har du alltid båda ögonen öppna när du skjuter, speciellt snabbskytte och med rödpunktssikten i synnerhet.

Posted

Hej.

Du verkar ju insatt så jag passar på att ställa lite frågor.

När börjar siktena levereras?

Hur många ska köpas in?

Finns det eller kommer det finnas liknande sikten med förstoring?

Tacksam för svar!

mvh osv.osv

Posted

Främsta anledning varför vi inte vill ha ett transparent linskydd fram var att det finns vissa motmedel mot optisk utrustning. Och då är det fördel med att ha ett blockerande linskydd fram. Sen kan det möjligtvis finnas fler anledningar. Har dock märkt att min träffbild flyttar sig i sida när jag skjuter med linskyddet stängt.

Anledningen till varför man kan se pricken i avstängt läge är att det inte finns nått avstängt läge utan lägsta läget är lägsta IR läget. dvs siktet är alltid på.

Antalet sikten som köpts in är 60 000. Storproduktionen drar väl igång senare på året leverans ut till Hv är oklart, hänger lite på hur det går med hylsfångaren.

Det finns en 3X modul till siktet, om den köps in eller inte vet jag ej.

PS. man behöver inte montera siktet längst fram på picatinnyskenan på AK5:an det funkar alldeles utmärkt längst bak. Men förhoppningsvis löses det problemet. Dock hade jag inga problem med AK5D och den tidigare aimpointprototypen.

rodpunkt3.jpg

Posted
Anledningen till varför man kan se pricken i avstängt läge är att det inte finns nått avstängt läge utan lägsta läget är lägsta IR läget. dvs siktet är alltid på.

Tack för ett bra svar, samt informationen du delar med dig av...

Posted
Hur kommer det sig att USA:s millitärer redan har konstaterat att det är ett bra sikte medan SVERIGE är tvungen att testa siktena tills de blir omoderna?????????      (IRONI ;) )

Hah.. så lätt var det ju då inte.

USA köper prylar från hyllan, som redan finns.

Sverige går lite längre och ställer krav på prylarna som kanske i dagsläget inte finns, och får ett GRYMT sikte. ;)

Posted

Läste i Veckansafärer eller någon annan affärstidning att Aimpoint hade fått förfrågan om dom ville sälja ännu mera sikten till USA. Fick uppfattningen om att det skulle köpas nya grejor så dom kanske får samma sikten som vi skall få. Vem vet. Det hela borde stått i fredagens eller måndagen (21/3 eller 24/3)exemplar av någon rosa börstidning

Posted

Precis som Ing sa så köpte USA över disk. Siktet de har är bra men det uppfyllde inte svenska FMs krav på ett sikte, faktum var att det fanns inget sikte i världen som uppfyllde kraven. Därför fick tillverkarna tävla om att ta fram ett sikte.

Totalt så togs det fram 14 olika sikten (rödpunkt, lågförstoring och reflex) som FM utvärdera (några han dock aldrig bli klara till testerna) Där testades de på AK4B, AK5C, AK5D, KSP 58C och KSP90B. på oliak håll i landet, tror Hv hade AK4, MSS hade AK5, KJS hade KSP 58 och F7 hade Kulspruta 90 som ansvar. Efter testat de olika siktena så kom man fram till att ett batteridrivet rödpunktsikte var det som FM behövde. Och en ny offert kom ut med en stor kravspec. där var det 6 företag tror jag som kom med sina svar och efter utvärdering så vann Aimpoint ordern. Och de har precis levererat sin provbatch på 500 sikten (skall de har gjort, har inte räknat alla). Sen skall de modifieras och sen kommer resten av ordern på totalt 60 000 sikten tillverkas.

Tack vare den upphandling har vi kunnat få fram ett avsevärt bättre sikte än det som jänkarna köpte. Som är bättre på mer saker än bara batteritiden (från några månader till 10 år). Nackdelen det tar lite längre tid men i slutändan så tjänar vi på det (har ju inte hamnat i krig ännu andå ;) )