Jump to content

Recommended Posts

Posted

@Baggen

Tack för tipset om "Classe", torskade själv dit

på följande modell:

10 ATM, fungerande tidtagningsfunktion,

"jetåkar"-känsla

..

311628B_X_2004-06-30_155456.jpg

Posted

En liten fråga, jag har nog aldrig fattat riktigt hur dykarringen funkar, ställer man själva "klockan 12" på dykarringen där timvisaren står för att avläsa hur lång tid har gått eller hur? Jag undrar osså därför på min Gul klocka är dykarringen graderad med 10 20 30 osv medan min luminoxklocka är graderad 1 2 3 osv. kan någon reda ut åt mej :huh::)

Posted

Man kan använda vridringen på olika sätt; antingen rent civilt som jag gör (ställer pilen på minuten när bröden är klara i ugnen, motsv) eller vid dykning. Då sätter man tiden för uppstigning, dekompressionstider etc. Anledningen att man har ensidiga vridringar (som bara går att vrida moturs är ifall man skulle stöta i något eller liknande. Då kan bara ringen av misstag vridas så den visar att man har MINDRE tid/syre kvar än "faktiskt" - tvärtom är, självfallet, dödligt.

/M

Posted (edited)

Tack, så huvuduppgiften är att lättare kunna överskåda när det är dags att tex ta ut brödet :)

Men det här med graderingar, på gulkockan är det logiskt med 10 20 30 osv man ser då snabbt at 20 minuter har gått men på luminox blir det ju inte lika logiskt där det är graderat 1 2 3 där trean är där 15 skulle varit, sorry om jag skriver lite krångligt hoppas man förstår ändå :huh:

Edited by sonnerup
Posted
Man kan använda vridringen på olika sätt; antingen rent civilt som jag gör (ställer pilen på minuten när bröden är klara i ugnen, motsv) eller vid dykning. Då sätter man tiden för uppstigning, dekompressionstider etc. Anledningen att man har ensidiga vridringar (som bara går att vrida moturs är ifall man skulle stöta i något eller liknande. Då kan bara ringen av misstag vridas så den visar att man har MINDRE tid/syre kvar än "faktiskt" - tvärtom är, självfallet, dödligt.

/M

Är det inte vanligare att man ställer pilen mot minutvisaren där den är när man går ner så man ser hur länge man varit nere?

Posted

För MIG är huvuduppgiften pastakok, brödbak och hålla koll på när fan "om 20 minuter" egentligen var...

...men som sagt - ursprungsanvändningen är livsviktig. Dekompression och liknande ska man inte direkt tumma på...

Orsaken till att man har 1, 2, 3 etc kan vara precis som på t.ex. Rolex GMT/ExplorerII - att man vill kunna ha flera tidszoner samtidigt. PG Gyllenhammar körde det riktiga lirarstuket - två Rolexklockor, en på varje arm, med svensk respektive amerikansk tid...

/M

Posted (edited)

tackar för svaren :navy:

Kollade även på luminox hemsida, och som GP720Englund sa så e det för tidzoner. Har F-117 serien, viktigt när man fyger stealth att ha koll på tidzonerna tydligen :navy:

Edited by sonnerup
Posted
Har frågat tidigare i en annan "klocktråd". Provar igen....någon som vet om detta är något att ha ??

http://cgi.ebay.co.uk/BRITISH-SAS-SBS-PVD-...1QQcmdZViewItem

Om, jag inte ser fel är klockan en Marathon., vilket jag bara hört gott om, de tillverkar mycket klockor för militära ändamål.

(kan dock vara helt ute och cykla ang. tillverkare)

Min rekommendation om man ser en annons som säger att klockan används av div. high-speed, low-drag förband är att man noga kollar upp om det är försäljningssnack samt om klockan är av samma typ eller om det verkligen är samma.

Jag vill själv ha en Marathon GSAR, mycket snygg! Får väl se om jag kan råna mig själv och köpa en i framtiden...

www.marathonwatch.com

Posted
Har frågat tidigare i en annan "klocktråd". Provar igen....någon som vet om detta är något att ha ??

Nja, frågar du på nåt engelskt forum lär de knappast vara entusiastiska över den. Kanske inte för att de har dåliga erfarenheter, utan snarare för att den är av rätt okänt ursprung.

Gillar du stilen kan du känna dig säkrare på att du får nåt bra om du t ex väljer den som finns här (PRS-4):

http://www.timefactors.com/ba.htm

Dessutom ser den mycket mer ut som orginalet.

Posted

Nja, frågar du på nåt engelskt forum lär de knappast vara entusiastiska över den. Kanske inte för att de har dåliga erfarenheter, utan snarare för att den är av rätt okänt ursprung.

Gillar du stilen kan du känna dig säkrare på att du får nåt bra om du t ex väljer den som finns här (PRS-4):

http://www.timefactors.com/ba.htm

Dessutom ser den mycket mer ut som orginalet.

Snygg!

Har handlat från Timefactors, klockren service ;)

Posted
Jag är helt övertygad att FA/Kapten missade att scrolla ned på sidan.

Den första klockan, PRS-10, är bara vattentät till 50m.

:P Ja..det gjorde jag upptäckte jag just...Nu är jag helt med på vilken klocka som avsågs...

Den orangefärgade nja....men den svarta var snygg...

• 2 weeks later...
Posted

Hur svårt kan det vara att byta batteri???

Svårt, behöver mao en ny klocka att ha i skogen. Var hittar man de där casioklockorna som var på förslag på förra sidan i Sverige och vad kostar de?

• 4 months later...
Posted

Jag måste köpa mig en duglig klocka, fort!! Den ska helst kosta under tusen.

Har redan beställt ett heltäckande klockskydd från recon, men nu blir jag nästan stressad.

Vill ha en klocka som uppfyller nedanstående krav (från soldf/saker):

armband av nylon

tål stryk

analog urtavla

digital display

självlysande urtavla

vattentät minst 100m

alarmfunktion

var kan jag hitta den här på internet?

tacksam för hjälp

Posted (edited)

Casio G-shock

klockor.nu

Tycker personligen inte att en analog urtavla är så nödvändig, går snabbare att kolla tiden enligt vissa, å andra sidan tar det längre tid att få reda på en exakt tid.

Självlysande som i att den laddas upp är ju det som gäller för den prisklassen, möjligt att det finns något med tritiumkapslar men är tveksam, speciellt med de andra specifikationerna du har ställt upp.

Kolla också på Casio Marine Gear på samma sida, kanske kan vara något

Edited by M00nStalker
Posted (edited)

Casio Marine Gear MRP-700-1 ser sjyst ut. Diskret och bra pris.

http://www.klockor.nu/desc.php?pid=2357

Vad tycker ni?

Edit: Visst ja, den har ju inget nylonarmband, men det går ju knappt att hitta sånna.

Sen har ju g-shock tusen olika klockmodeller, vilken är den mest passande för värnplikt i arvidsjaur?

Edited by fillefalle
Posted
Jag måste köpa mig en duglig klocka, fort!! Den ska helst kosta under tusen.

Har redan beställt ett heltäckande klockskydd från recon, men nu blir jag nästan stressad.

Vill ha en klocka som uppfyller nedanstående krav (från soldf/saker):

armband av nylon

tål stryk

analog urtavla

digital display

självlysande urtavla

vattentät minst 100m

alarmfunktion

var kan jag hitta den här på internet?

tacksam för hjälp

Kolla in GUL Workwatch:

4287-877_small.jpg

Movement: Analogue/digital, time, day & date, alarm, chronograph, light and chime. Brass case

Case: 10 ATM, unidirectional bezel ring, Plating: IPS (ion plating stainless steel), honed finish. Hardened mineral glass. Stainless steel case back, “pin-free” case slot for Velcro straps.

Case Ø: 39 mm

Strap: Velcrostrap

Stod själv och valde mellan den eller en annan GUL klocka (AD-42), blev dock den senare pga att jag tyckte att den var lite tydligare, men smaken är som baken. :)

Posted

Intressant, tack mattsson.

@m00nstalker

Måste och måste, personligen tycker jag det är skönare med nylon än plast när man blir varm och svettig. Men smaken är som baken, som matte sa :)

• 1 month later...
Posted (edited)

Någon som har tips på en klocka som funkar för chefsbruk (digital+alarm m.m.), och dessutom fixar att basta med? (= Jag glömmer fan konstant att ta av mig klockan efter träning.. Dessutom tillräcklig billig för att man ska våga tappa den med gott samvete.

Räcker det med "Vattentät" för att den ska fixa lite het vattenånga? Testat att "Resistent" oftast inte gör det iaf ;)

Edited by DaRaven
Posted

Jag har min citizen i mer än 10 år och inte haft några större problem. Det enda problemet var att jag anlitade en klantröv-urmakare till att byta batteri och efter det var den inte tät med det gick att fixa.

Den fungerar även att öppna öl med när du sitter i bastun.

http://www.klockor.nu/index1.php?jump_to=1628

Min är inköpt i USA och det var halva priset mot i sverige men som bonus så är djupindikeringen i fot.

Posted
Någon som har tips på en klocka som funkar för chefsbruk (digital+alarm m.m.), och dessutom fixar att basta med? (= Jag glömmer fan konstant att ta av mig klockan efter träning.. Dessutom tillräcklig billig för att man ska våga tappa den med gott samvete.

Räcker det med "Vattentät" för att den ska fixa lite het vattenånga? Testat att "Resistent" oftast inte gör det iaf ;)

Upprepar mig själv: Casio G-shock uppfyller alla dina krav, inte hundra procent säker på bastugrejen men kan inte tänka mig att det skulle vara några problem, har en kompis som älskar att bada bastu och han har alltid sin g-shock på sig oavsett vad han gör så det borde inte vara några problem

/M00nStalker, som hatar allt vad bastu heter.

Posted
Upprepar mig själv: Casio G-shock uppfyller alla dina krav, inte hundra procent säker på bastugrejen men kan inte tänka mig att det skulle vara några problem, har en kompis som älskar att bada bastu och han har alltid sin g-shock på sig oavsett vad han gör så det borde inte vara några problem

/M00nStalker, som hatar allt vad bastu heter.

Hehe, tackar :tveka: Då ska jag nog beställa en sådan, verkade jäkligt smutt faktiskt!