Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Eller så kan man ju använda Recons klockarmband :happy:. Jag har ett sådant klockarmband och det använder jag dagligen och jag är hur nöjd som helst med det :banana.

Mina fem öre.

(Hoppas inte Blågul tyckte mitt inlägg är ovidkommande...)

/Stocken

Edited by Stocken
Posted
Eller så kan man ju använda Recons klockarmband :). Jag har ett sådant klockarmband och det använder jag dagligen och jag är hur nöjd som helst med det :happy:.

Mina fem öre.

/Stocken

Jepp, funkar också. Enda nackdelen med den typen av klockarmband är att de efter ett tag luktar sjukt illa, och jag är för lat med att tvätta dem så ofta...

Ev. kan det också bildas en del bagg i dem när de blir skitiga...

Posted

Hej 2Sharp

Bagg... hmm... vanligt smuts menar du? Det ordet har jag inte hört sedan jag gjorde lumpen, och då menades det en helt annan sorts "smuts", en sort som blev om vi killar "slarvade i duschen".

Hoppas ingen har tagit anstöt på något sätt av mitt inlägg. Raderas i så fall.

/Stocken

Posted
Hej 2Sharp

Bagg... hmm... vanligt smuts menar du? Det ordet har jag inte hört sedan jag gjorde lumpen, och då menades det en helt annan sorts "smuts", en sort som blev om vi killar "slarvade i duschen".

Hoppas ingen har tagit anstöt på något sätt av mitt inlägg. Raderas i så fall.

/Stocken

Vet inte riktigt hur ni killar "slarvade" i dushen :navy: men min tanke var smuts, bakterier etc.

:Malaj:

Posted

,O Citizen är ju inte helt fel, men funktionen harsjälvlysande har jag upplevt vara dålif . Skulle hellre satsa på en Traser eller Nite klocka, har en Traser och en Citizen Aqualand själv . Traser när det är övning Citizen annars . :Malaj:

Hej!

I min planering före lumpen igår de att köpa en ny klocka av finare modell.

Frågan är nu:

Ska man lägga pengarna på en fin kronografisk klocka av typen Swatch, Tag Heuer..

där precision, elegans och stil väger tungt.

eller

lägger man pengarna på en digital klocka.. där de finns 300milj olika funktioner.

eller

är de inte ens värt att lägga ut mycket pengra på en fin klocka inför lumpen?

:huh:

Vill höra era åsikter och hur ni tänker göra eller gjorde.

Posted
Eller så kan man ju använda Recons klockarmband :rodna:. Jag har ett sådant klockarmband och det använder jag dagligen och jag är hur nöjd som helst med det :banana.

Mina fem öre.

/Stocken

Jepp, funkar också. Enda nackdelen med den typen av klockarmband är att de efter ett tag luktar sjukt illa, och jag är för lat med att tvätta dem så ofta...

Ev. kan det också bildas en del bagg i dem när de blir skitiga...

De armbanden är väl inte värre än fältmössan i det hänseendet :) Och har man en klocka som pallar fukt går det ju att duscha med klockan på så sköljer man av lite skit iaf.

Posted
De armbanden är väl inte värre än fältmössan i det hänseendet :D Och har man en klocka som pallar fukt går det ju att duscha med klockan på så sköljer man av lite skit iaf.

Det är ju förbannat bra tänkt :) jag hade väl kanske någon tanke på handen nära maten etc. men skit i det.. :)

Bra köp med Traser, absolut en av de bättre och mysiga klockor jag haft.

Posted
De armbanden är väl inte värre än fältmössan i det hänseendet :) Och har man en klocka som pallar fukt går det ju att duscha med klockan på så sköljer man av lite skit iaf.

Det är ju förbannat bra tänkt :Malaj: jag hade väl kanske någon tanke på handen nära maten etc. men skit i det.. :)

Till skillnad från uniformen då? :D

Posted

Det är ju förbannat bra tänkt :Malaj: jag hade väl kanske någon tanke på handen nära maten etc. men skit i det.. :)

Till skillnad från uniformen då? :D

Jaja, jag är inte alltid smartast nära jag tänker... ;)

• 2 weeks later...
  • 2 months later...
Posted

Sådär ja, nu skall en klocka inhandlas men jag har svårt att riktigt veta vad jag skall ha.

Så, kom med tips, ideér å modeller som ni själv haft/har och vart/är nöjda med, alternativt modeller kompisar osv haft

vi kan sätta ribban på 2500 kr, kan stiga till 3000 ifall det verkligen skulle behövas.

det jag tycker är viktigt å gärna vill ha på klockan är bra ljus. Alltså det skall vara lätt att tyda vad klockan är, även då det är mörkt

jag har kollat lite på Nite mx10 och är smått sugen på den, men är väldigt öppen för andra tips.

Mvh Sebastian

Posted
Sådär ja, nu skall en klocka inhandlas men jag har svårt att riktigt veta vad jag skall ha.

Så, kom med tips, ideér å modeller som ni själv haft/har och vart/är nöjda med, alternativt modeller kompisar osv haft

vi kan sätta ribban på 2500 kr, kan stiga till 3000 ifall det verkligen skulle behövas.

det jag tycker är viktigt å gärna vill ha på klockan är bra ljus. Alltså det skall vara lätt att tyda vad klockan är, även då det är mörkt

jag har kollat lite på Nite mx10 och är smått sugen på den, men är väldigt öppen för andra tips.

Mvh Sebastian

Min absoluta favorit med tuber (för att inte behöva lita på att lysmassan är "laddad") är Marathon TSAR som är en erkänd favorit hos många som ger sina dinkor mycket stryk. Quartz och tritiumtuber är sjukt vettigt.

I samma prissegment finns, om man vill ha mer klassisk design och mekaniskt verk, Seikos instegsdykare som alla är mycket bra.

Glöm inte ett bra band - jag rekommenderar NATO/Zulu för den ökade säkerheten om du tänkt använda dinkan aktivt.

/M, klocknörd av Guds nåde

Posted

Beträffande Traser-återförsäljare kan jag starkt rekommendera Micke på Urtid. Bra service har ju de flesta webshoppar, men Micke erbjuder förutom det lite mer personlig touch. T.ex. slås alla produkter in i papper, så det känns som julafton när man får sitt paket.

Jag har köpt både ett armbandsur (O&W), anteckningsblock (Moleskin) och en penna (Pilot Ageless) från Urtid, och har blivit helnöjd varje gång. Och plånboken har inte blivit så ledsen heller.

Posted
Beträffande Traser-återförsäljare kan jag starkt rekommendera Micke på Urtid. Bra service har ju de flesta webshoppar, men Micke erbjuder förutom det lite mer personlig touch. T.ex. slås alla produkter in i papper, så det känns som julafton när man får sitt paket.

Jag har köpt både ett armbandsur (O&W), anteckningsblock (Moleskin) och en penna (Pilot Ageless) från Urtid, och har blivit helnöjd varje gång. Och plånboken har inte blivit så ledsen heller.

Ah, såklart, det stämmer. Micke J är en riktig hederstryffel.

Vad är det för O&W du köpt?

/M, som använder sin Moleskin dagligen...

Posted

Mattsson

Traser H3 har jag småkollat lite på, och även den ligger lite i mitt intresse.

Jo du som har en sådan, hur är lyset i dessa ? e de bättre än vad man förväntar sig ? eller blev du lite besviken ?

GP720Englund

Marathon TSAR, finns bara en sak att säga.. en sådan vill jag ha :D

dock hittar jag ingenstans där priset är okay, 425 dollar e de lägsta jag hittat den för, dock låg frakten på 90 dollar.. så de blir ju i runda slängar 515 dollar vilket är cirkus 3300 kr :rolleyes:

men det får bli en liten tänkare, får även se om det blir pengar kvar efter jul.

Lindeberg

urtid.com skall kollas in, tackar för tipset

Posted (edited)
Ah, såklart, det stämmer. Micke J är en riktig hederstryffel.

Vad är det för O&W du köpt?

/M, som använder sin Moleskin dagligen...

Jag köpte en O&W MP 400 nånting (verkar inte finnas kvar på urtid för försäljning) för ett par år sedan. Fin och bra klocka, men jag tröttnade på den, bland annat för att den var så liten i förhållande till min handled.

Köpte istället en Seiko "Samurai"

enero2007036ro9.jpg

som fungerar kanon. Har köpt Nato (bond) band från urtid, vilket passar som en smäck till klockan (är inte så förtjust i länken, det ser lite blingigt ut). Den "våfflade" tavlan är bara så läcker. Robust ur, och riktigt prisvärt (omkring 1500 tror jag jag gav för den, ny på ebay). Visserligen blev det något fel i den (den drogs inte upp). Men jag skickade tillbaka den till säljaren i HongKong och fick tillbaka samma ur, och det har fungerat sedan dess.

Angående Moleskin (lite OT, än dock en skön produkt) så funderar jag faktiskt på att slopa min elektroniska kalender (datorn och mobiltelefonen) för denna papperskalender med så skön känsla. Dessutom kan jag använda den i jobbet (bör inte ha mobilen på). Det började med att jag köpte pocket notebook från Urtid, sen insåg jag att jag bara måste ha en kalender - beställde en soft pocket kalender med dagarna på vänstersidan och anteckningar på högersidan. Men inte nog där, i min lokala bokhandel fick jag syn på en med tre dagar på vänster och fyra på höger med hård pärm, så det fick bli en sådan också. Och nu vet jag inte vilken av kalendrarna jag ska använda. Kanske båda ;)

edit: inte helt kompis med bildlänken

Edited by Lindeberg
Posted
Mattsson

Traser H3 har jag småkollat lite på, och även den ligger lite i mitt intresse.

Jo du som har en sådan, hur är lyset i dessa ? e de bättre än vad man förväntar sig ? eller blev du lite besviken ?

Lyset är faktiskt bättre än vad jag förväntade mig och även om den lyser hela tiden har jag aldrig funnit den störande eller för den delen röjande i militär verksamhet.

Posted
GP720Englund

Marathon TSAR, finns bara en sak att säga.. en sådan vill jag ha :D

dock hittar jag ingenstans där priset är okay, 425 dollar e de lägsta jag hittat den för, dock låg frakten på 90 dollar.. så de blir ju i runda slängar 515 dollar vilket är cirkus 3300 kr :rolleyes:

men det får bli en liten tänkare, får även se om det blir pengar kvar efter jul.

Kolla in;

http://cgi.ebay.de/MARATHON-TSAR-MILITARY-...1QQcmdZViewItem

http://cgi.ebay.de/MARATHON-TSAR-CANADIAN-...1QQcmdZViewItem

Personligen föredrar jag "original"-SAR med sin renare lysmassetavla och mekaniskt verk.

Köpte istället en Seiko "Samurai" som fungerar kanon. Har köpt Nato (bond) band från urtid, vilket passar som en smäck till klockan (är inte så förtjust i länken, det ser lite blingigt ut). Den "våfflade" tavlan är bara så läcker. Robust ur, och riktigt prisvärt (omkring 1500 tror jag jag gav för den, ny på ebay). Visserligen blev det något fel i den (den drogs inte upp). Men jag skickade tillbaka den till säljaren i HongKong och fick tillbaka samma ur, och det har fungerat sedan dess.

Som sagt, Seikos entryleveldykare är sjukt prisvärda. Eller, förresten, alla Seikos dykare är gravt prisvärda. Har bara kvar två stycken - en SBDX001 "MarineMaster" och klassikern 6309-7040 från min födelsemånad.

/M

• 2 weeks later...
Guest Major Error
Posted

Som vanligt så är svaret på frågan om lämplig klocka beroende på behov.

Själv köpte jag en Traser H3 och hade med mig i int tjänst. Bra med en

klocka som inte såg "dyr" ut. Plus att en tusenlapp inte är så farligt att bli

av med om man blir rånad.

En britt som jag kom i samspråk med körde med en Casio G-shock med

altimeter. Han hade en bakgrund i SAS och berättade att de hade den för

att navigera med höjderna (ekvidistanserna). Låter ju vettigt. Och ja, jag

vet att gentlemannen inte var en mytjägare, utan the real thing. Så det var

faktiskt riktigt roligt att se honom vara ganska MÖPig med prylar. Men klockan

var som sagt modern.

Så för stabstjänst, så vill jag rekommendera vilken lämplig tålig "flashig"

klocka som helst, oavsett fabrikat.

För diskret tidvisning Traser H3 eller motsvarande.

Och för navigationshjälp lämplig klocka med altimeter och kompass, modell

Casio......

Bara mina 2 korvöre....

God Jul

Major Error

PS: Nästa år åker H3an med igen.... någon som vet hur länge batterierna håller i dem?

Posted (edited)
Jag funderar på att införskaffa en Casio G-Shock "Mudman" inför lumpen. Jag är dock osäker på färgvalet, den som finns i svart har två röda stora knappar. Jag gillar den i tan/beige/öken http://i71.photobucket.com/albums/i147/cas.../G-9000-8Vb.jpg men är det okej att ha den, den känns ju väldigt ljus ändå, är det okej om man har en så "ljus" klocka?

Den är ljus, men om du blir röjd så är det med all sannolikhet inte klockan som spelar roll utan helt andra saker, det bör inte vara några problem att få bära den med vare sig svart eller den gräddfärgade/tan. Och klockan är ordentligt bra, har en med soldrivning och en vanlig (i tan), den finns dessutom i grönt och i camo.

Edited by M00nStalker
Posted
Hej!

I min planering före lumpen igår de att köpa en ny klocka av finare modell.

Frågan är nu:

Ska man lägga pengarna på en fin kronografisk klocka av typen Swatch, Tag Heuer..

där precision, elegans och stil väger tungt.

eller

lägger man pengarna på en digital klocka.. där de finns 300milj olika funktioner.

eller

är de inte ens värt att lägga ut mycket pengra på en fin klocka inför lumpen?

:D

Vill höra era åsikter och hur ni tänker göra eller gjorde.

Om jag vare du och om jag nu skulle vrida tillbaka klockan (hehehe) så skulle jag köpa en klocka som är vatten/damskyddad, analog och digital, belysning på något av uren, datum och som inte kostar mer än 1000 kr. Du kommer att bli blöt och skitig. Det är bra om du kan nållställa sekundvisaren och du kan använda den vid navigering. Belysningen är bra om du vill kolla klockan i mörker för det är inte lämpligt att viffta runt med en ficklampa på natten och datumet är hur bra som helst för du kommer förmodligen att tappa bort dagarna när du är i fält... gjorde jag :)

Posted

inhandlade en klocka idag,

blev ingen traser, nite eller så.. utan jag tog mitt förnuft till fånga å köpte en lite billigare dinka,

casio AQF-100WD-9BVEF

zegarek-casio-aqf-100wd_1267.jpg

795 kr på URoPEN, nedsatt från 1500 något..

får hoppas att den håller någorlunda nu då.

Posted (edited)
Var kan man köpa klockor av märket Gul?

Jag köpte min förr, förra året (2006) av http://www.stjarnurmakarna.se/ och har dem inte den inne, så kan du beställa hem den till butiken, det gjorde jag, för den modellen jag ville ha, hade dem inte inne just då, eller färgen för den delen.

Kan rekomendera dig modellen AD-42, själv är jag mycket nöjd med de, billig och tålig :unsure:

Har hållit för mig nu i över ett år och enda gången jag någonsin tar av mig klockan är när jag ska sova, så den är tålig, enligt vad jag upplevt ;-)

http://www.gulwatches.com/

Edit: det är ju nytt år, då kan man ju inte skriva förra året när man menade förr förra :rockon:

Edited by Bubba
Posted

Spara några veckor och köp sedan en Breitling Chrono Avenger M1. Den kommer att funka även efter genomförd FU från maximalt möjligt djup.