Jump to content

Recommended Posts

Posted

Där har vi den!

Så vill jag att min klocka ska se ut, enkel, tydlig, med chronograf & stor urtavla.

Några tips på liknande klockor i bättre prisklass kanske? :rockon: 1 600 $ känns lite i överkant - mitt pristak ligger någonstans vid 3 500 - 4 000 SEK.

Posted

Är fortfarande stolt ägare till en Luminox sen 5 år tillbaka. Var otrogen 1 år med en Suunto X6HR men jag gjorde mig av med den och gick tillbaka till min älskling. En inbyggd tidtagarfunktion och belyst datumskiva hade dock gjort den ÄNNU mer perfekt :rockon:

Posted
Bah... här är klockan för dig.

Den enda klockan som har varit på månen!  :P

--snip!--

Annars kan jag bara tipsa om någon Citizen modell.

Mmmm...billigt och bra. Perfekt för krig och sandlådelek. :rockon:

Posted

@Lindeberg

Certina DS Podium har tyvärr ingen "vridkrona" (vad det nu heter ...) - har hållit på en del med dykning så jag har blivit van vid att använda mig utav den vid arbete under tidspress ...

@oz

Precis därför jag överväger Nite's MX50 som har tidtagarfunktion, och i övrigt verkar vara ungefär samma klocka. :D

@Adam Wilhelm

Vet inte om jag vill springa omkring i skogen med en klocka som kostar över 10 000:- - känns inte ekonomiskt försvarbart riktigt. :rockon:

Posted

Min klocka kostade dock runt 1400-1500. Verkar ligga rätt mkt under de där nya som du nämner och som milshop kränger. Iofs inget nytt att dem tar överpriser för sakerna dem säljer...

Posted (edited)

Då blingar ju en Rolex eller Breitlings pilotklocka fetare!! :rockon:

Edited by oz
Posted

@Krabu:

Har den där tiditagarklockan du postade bild på först någon form av belysning på tidtagaruren? Eller är det bara på tim, min, sek och sifforna?

Ser ju nämligen inte ut att vara några tritiumglas där.

Posted
Vad är det där för klocka, vem gör den och vad kostar den? :unsure:

När du ser klippet får du svar på din första fråga. Priset får du en uppfattning om.

Vem som gör den är lite mer klurigt. Jag gissar att den inte tillverkas längre.

Bäst svar får du nog om du på Google söker på "Lemania watch(es)", alternativt kollar runt i något klockforum.

Posted
Vad är det där för klocka, vem gör den och vad kostar den? :unsure:

När du ser klippet får du svar på din första fråga. Priset får du en uppfattning om.

Vem som gör den är lite mer klurigt. Jag gissar att den inte tillverkas längre.

Bäst svar får du nog om du på Google söker på "Lemania watch(es)", alternativt kollar runt i något klockforum.

Ah, dumt av mig. Sorry. :(

Fast om detta nu är en klocka från flygvapnet, varför kostar den så förbannat mycket? 16 000 dollar för klockan, hur ovanlig den än må vara betyder att det måste kostat en del då FM köpte in den också.

Fast ändå, den var så perfekt. :wub: Finns få materiella saker jag vill ha mer än den där klockan. :wub:

Posted

Njae, efter lite googlande tror jag det förhåller sig på följande vis: Lemania tillverkar klockor som säljs och används av olika försvarsmakter, bland annat FM. De behöver ju inte varit speciellt dyra i inköp, är det lite hype kring klockorna så stiger de ju lätt i pris.

Posted
Njae, efter lite googlande tror jag det förhåller sig på följande vis: Lemania tillverkar klockor som säljs och används av olika försvarsmakter, bland annat FM. De behöver ju inte varit speciellt dyra i inköp, är det lite hype kring klockorna så stiger de ju lätt i pris.

Sant. :(

Får helt enkelt palla in till Olle Urmakare och fråga han vad det är som gäller. Jag vet inte ens om Lemania tillverkas nu för tiden, då de inte har en sida uppe.

Posted (edited)

Nu har jag gjort en lista på mina krav:

-Snabb avläsning

-Vridbar krona med minutangivelse

-Kronograf med sekundvisaren på stora urtavlan

-Mörkeravläsning på hela klockan och gärna GTLS (det vill säga, du ska kunna använda kronografen i mörker)

-Vattentät till 200 meter

-Diskret färgsättning (läs, svart urtavla och gärna svart i övrigt också)

Under dagen har jag varit in på tre klockbutiker i stan och ingen har lyckats plocka fram en klocka åt mig som uppfyller de fyra första punkterna. Inte ens när jag gick in hos stans återförsäljare av Breitling och liknande märken.

Sanslöst att det inte finns en enda klocka som uppfyller de, för mig, enkla kraven.

Edited by Guest
Posted
Bah... här är klockan för dig.

Den enda klockan som har varit på månen!  :P

35705000.jpg

Annars kan jag bara tipsa om någon Citizen modell.

Ursäkta om jag blir lite OT här....men jag kunde inte låta bli...

Om man nu tycker att Omegan som varit på månen blir för dyr....kan jag berätta om en lirare på min gamla flottilj som sålde "överljuds klockor". Han köpte in lite billiga klockor från clas ohlsson eller nåt. Stoppade ett par innanför västen innan passet i 37:an, och därefter sålde han dom som "överljudsklockor till hugade spekulanter via postorder...lukurativ business........ :P

Posted

Det är inte en sån därn klocka som även innehåller en nödsändare i bästa James Bond-stil?

Posted
Nu har jag gjort en lista på mina krav:

-Snabb avläsning

-Vridbar krona med minutangivelse

-Kronograf med sekundvisaren på stora urtavlan

-Mörkeravläsning på hela klockan och gärna GTLS (det vill säga, du ska kunna använda kronografen i mörker)

-Vattentät till 200 meter

-Diskret färgsättning (läs, svart urtavla och gärna svart i övrigt också)

Under dagen har jag varit in på tre klockbutiker i stan och ingen har lyckats plocka fram en klocka åt mig som uppfyller de fyra första punkterna. Inte ens när jag gick in hos stans återförsäljare av Breitling och liknande märken.

Sanslöst att det inte finns en enda klocka som uppfyller de, för mig, enkla kraven.

Eeeeeeeeeh, borde inte en vanlig Citizen Aqualand duga?? :D

//Nisse

Posted
Eeeeeeeeeh, borde inte en vanlig Citizen Aqualand duga?? :D

//Nisse

Det mesta duger, men ska jag lägga ut 3-4 tusen på en klocka vill jag vara nöjd. :D

http://www.citizenwatch.com/collections/im.../bj2070_03e.jpg

Det här är den Citizen Aqualand som Klockmaster tog fram åt mig.

De krav som den föll på var att vridkronan skulle aldrig gå att vrida i blött tillstånd, inpassningen med lyspunkten på vridkronan och minutvisaren var inkorrekt (du kunde lätt missta när du låg en minut + eller -) och sedan så gick det inte att avläsa kronografen i mörker.

Jag börjar känna mig som en sådan där kund som aldrig blir nöjd - sådana vilka jag personligen hatar, men i den här situationen så ser jag inte mina krav som orimliga ... eller? :D

Posted (edited)
Nä inte den, det finns en simplare modell, med digital urtavla för datum, tidtagning, djup mm.

Länk till annan klocka

Den kanske?

Jag har en sådan, nackdelen är att man inte kan belysa digitaldelen, inte för att det stör mig men...

En annan nackdel jämfört med den ovan är att man måste byta batteri.

Fördelarna då?

Det går att vrida på ringen under vatten (varför man nu vill göra det)

Den är rätt snygg, även fast jag gillade min Aqualand Chrono i Stutsdesign bättre, gud vet vad den fick för bryt.

Den loggar fyra dyk, den har termometer, den har uppstigningslarm som man åtminstone hör utan huva:)

Funkis klocka

Edited by Rickard N
  • 2 weeks later...