flygbasjägarn Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Ja, just nu kan man se kaxiga jänkare så och berömma sig själva på CNN. Detta för att de framgångsrikt håller på att bomba skiten ur ett land som till 80% består av grus. Resterande 20% är i huvudsak getter..... Antar att Lille Bush nöjt kan prata med Store Bush vid nästa Jul-middag, om hur duktig han varit som lyckats besegra getfarmarna med den ynka hjälpen av den mångmiljard-dyra krigsmakten i landet. Antar att jag trampar på amerika-vänners tår just nu. Men det skiter jag faktiskt i...... Skulle hellre se USA mucka gräl med Nordkorea ! Då hade de åtminstone fått ett uns av motstånd.... För, hur e det nu ? Nordkorea har väl oxo massförstörelsevapen va ? För det ÄR väl det Irak-kriget handlar om egentligen Jag antar att det kanske är smart att bara starta krig som man är säker på att vinna !? Ni behöver inte hålla med. Men hade jag haft Bush framför mig nu, så hade jag gjort världen en tjänst och presenterat honom för min A1:a...... PEACE !! Quote
Pansardvärg Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Trodde alla visste att Nordkorea var nästa mål....eller?? Quote
Pansardvärg Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 hmmm...förresten Flygbasjägarn...skall du upp tidigt imån elle?? Quote
flygbasjägarn Posted March 21, 2003 Author Report Posted March 21, 2003 Tja cirka 06:30. Det är ju tidigare än jag önskar..... Ses vi månne i busken i morgon !? Quote
HappyMeaI Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 För, hur e det nu ? Nordkorea har väl oxo massförstörelsevapen va ? För det ÄR väl det Irak-kriget handlar om egentligen Kriget skulle först handla om kampen mot terrorism men FN godtog inte USA's "bevis". Och då skulle kriget handla om massförstörelsevapen men tyvärr så kunda man inte hitta några. Så nu handlar kriget om att avsätta Saddam. Mvh Happy Quote
Pansardvärg Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Tja cirka 06:30. Det är ju tidigare än jag önskar..... Ses vi månne i busken i morgon !? det torde vi göra...men skall du inte gå upp tidigare?? vi rullar imån från alingsås vid 6-tiden Quote
jonte72 Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 För, hur e det nu ? Nordkorea har väl oxo massförstörelsevapen va ? För det ÄR väl det Irak-kriget handlar om egentligen Kriget skulle först handla om kampen mot terrorism men FN godtog inte USA's "bevis". Och då skulle kriget handla om massförstörelsevapen men tyvärr så kunda man inte hitta några. Så nu handlar kriget om att avsätta Saddam. Mvh Happy USA kommer att finna massförstörelsevapen + att en del av robotarna som skjuts mot Q8 är Scudrobotar....då har Irak brutit mot FN-beslut. Tycker att vi ska vara tacksamma för att några länder bryr sig ( starkt av Danmark att delta). Undrar vad alla motståndare ska säga, när det finns fullt av bevis? Quote
Guest mutley Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Tycker att vi ska vara tacksamma för att några länder bryr sig ( starkt av Danmark att delta). Jag tycker tvärtom att det är jävligt svagt av de att känna sig tvungna att göra USA glada. Quote
Doggydriver Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Även om fler massförstörelsevapen hittas, anser jag att ett krig är förbannat onödigt (som om krig inte ALLTID är det). Inspektörerna bad om mer tid, och misstänkte att Irak inte avvecklat allt... Dock så sitter det stressade idioter på positioner som INTE borde innehas av stressade idioter och beslutar alldeles för mycket. Starkt av Danmark att delta?! Danska soldater kan komma att döda soldater som försvarar sitt land! Det enda starka där är min motvilja.... Quote
Pansardvärg Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 USA kommer att finna massförstörelsevapen + att en del av robotarna som skjuts mot Q8 är Scudrobotar....då har Irak brutit mot FN-beslut. Finns det bevis för att irak har använt eller e det bara "obekräftade uppgifter" Tycker att det är förbannat mycket indicier i detta smutsiga krig Quote
Delta Golf Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 (edited) För, hur e det nu ? Nordkorea har väl oxo massförstörelsevapen va ? För det ÄR väl det Irak-kriget handlar om egentligen Kriget skulle först handla om kampen mot terrorism men FN godtog inte USA's "bevis". Och då skulle kriget handla om massförstörelsevapen men tyvärr så kunda man inte hitta några. Så nu handlar kriget om att avsätta Saddam. Mvh Happy USA kommer att finna massförstörelsevapen + att en del av robotarna som skjuts mot Q8 är Scudrobotar....då har Irak brutit mot FN-beslut. Tycker att vi ska vara tacksamma för att några länder bryr sig ( starkt av Danmark att delta). Undrar vad alla motståndare ska säga, när det finns fullt av bevis? Håller med Jonte... Men det fanns ju folk som försvarade Hitler också... //DG Tillägg: Det här med att vara emot kriget har blivit en världshysteri.Face it, Hussein får skylla sig själv när han håller på att jiddrar med övriga världen i 12 år utan att det blir något.Verkar som om de flesta delar uppfattningen som killen som satt bakom mig på bussen utryckte idag; "Fan alltså, jag hoppas verkligen Usama bombar USA igen med flygplan". Att USA är en s.k världspolis kanske vi ska vara tacksamma för.Tänk om CCCP vore vår polis?Eller valfri totalitär regim?Spinner vidare på .oz argument om att må bra när man donerar pengar till röda korset.Om USA (som världens starkaste nation) gör fel med att rensa bort bland diktatorer och regimer som iallafall jag inte skulle vilja leva i (läs Taliban), så är det ju lika fel att leka "Världsmamma" av oss i väst och skicka pengar och kläder till de som behöver det.De som är emot att Bush nu tar tag i skiten verkar ju resonera så, att det spelar ingen roll, folk får klara sig själva.Så...ingen världspolis....inga bistånd/UFF/dylikt heller! Edited March 21, 2003 by Delta Golf Quote
Doggydriver Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Ingenting är enkelt här i världen. Jag hyllar inte Hussein, jag hyllar inte terrorism. Tvärtom, men tyvärr måste ju en ledande stat ha förtroende och agera som föredöme. Gör USA det idag? Dom har en världsopinion mot sig, då måste man lugna sej lite. Quote
Kommer få tönt-tjänst Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 Face it, Hussein får skylla sig själv när han håller på att jiddrar med övriga världen i 12 år utan att det blir något. Men åååååhhh!!!! !"#¤%&/()@£${[]!!!!!!!! :(( :(( :(( TROR DU DET ÄR NÅGON SOM TYCKER SYND OM HUSSEIN? Vafan, ge mig en chans så skjuter jag honom själv. Ett mördande jävla svin till diktator är vad han är! Men jag tycker det är så förjävla illa att man inte ens ger de som försöker lösa detta på ett fredligt vis en ärlig chans. Man avbryter vapeninspektionerna (hur många veckor fick de på sig? Irak må vara litet med det är ett jävla land de ska söka igenom), man går emot FN:s vilja OCH världsoppinonen pga. sina egna intressen. Hussein? Vem fan bryr sig om Hussein?!?!?!! OSKYLDIGA KOMMER DÖ!!! Fatta! Man lät sig inte ens vänta för att se hur det går, om det går. Jag vet fan inte ens vad jag ska säga nu. Jag kan inte faktiskt inte förstå det. Hur kan man inte vilja ha en fredlig lösning? Hur kan man vilja ha krig? Jag hatar krig! Fy fan! Allt man fått se som filmats, allt man läst ... Ibland har jag gråtit över det. Hur kan nån vilja ha det, utan att ens försöka få en annan lösning? De oskyldiga som dör i detta krig är inte olycksoffer, de är mördade. Soldaterna? Ska de inte försvara sitt land? Skulle inte du? Om det är ditt barn som ligger och brinner, skulle du tänka att man får räkna med lite svinn? Visst, om man var tvungen att göra detta för att förhindra att så många fler måste lida så är det hemskt, men det var tvunget, men så är det inte nu. Man gav inte ens freden en chans, för då skulle man inte fått vad det nu är man vill ha. Olja? Status? Jag är egentligen på tok för känslosam för attt skriva nåt nu, det blir nog bara skit, men varför ska jag bry mig? Det är ju så långt borta. De får ju skylla sig själv att någon de hatar styr deras land. Är fortfarande förbannad över det där ... Hussein får ju skylla sig själv. Det är ju honom vi tänker på. Snällt att idiotförklara alla som är emot detta krig. Quote
Razvedka Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 (edited) Inga mer jämförelser mellan Saddam Hussein och Hitler... Hitler kaprustad byxorna av övriga Europa och lille Saddam är inte i närheten av den leken! En relevant jämförelse skulle annars kunna vara den skyddssfär som tyskarna kände att de behövde skapa med militära medel och på bekostnad av andra nationer - och vilka det liknar idag behöver inte nämnas. Att Sudden behöver fösvinna är nog de flest överens om men varför skapa en global ångest med ett angreppskrig utan att vågat se andra lösningar? Men visst Saddam hade sannolikt inte gjort mycket eftergifter utan ett eftertryckligt hot! För den delen kanske det inte är tillrådigt att applicera USA's metodik på krogen: Gå in och slå ut presumtiv fiende för kvällen i förebyggande syfte...hade FN varit värt hälften av den resoluta kraft som vakterna då skulle visa så hade Bush suttit och surat på sommartorpet vid detta laget! Att en liten skithalvö mellan Östersjön och Nordsjön gått med i ett angreppskrig på en annan kontinent vet jag inte ens om man kommentera...Sedan att det är så uselt genomskådat att man endast sänder "icke stridande" trupp talar sitt tydliga språk vem man vill tillfredsställa... Kan förstå att människor idag (globalt) mår illa - kanske inte enbart av kriget som handling i sig utan även av den fruktansvärt smutsiga cynism som idag härskar hos de stora små herrarna... Edited March 21, 2003 by Razvedka Quote
VKT M39 Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 (edited) Har sagt det tidigare men det tål sägas igen: fick man in Bush och Hussein i samma rum borde man göra världen en tjänst och rulla in en granat. Just nu håller FBI(?) på att "förhöra" folk med irakisk bakgrund, och konfiskerar egendom "enligt behov". Vad är nästa steg, att skicka dem till "happy camps" som med japanerna? Sen hade vi ju dethär med Freedom Fries. Vad kommer efter kriget mot Irak, Victory Gin? USA kommer inte att vara ett dugg bättre som världspolis än vad värsta kommunistregimen kunde ha varit. Hur mycket skit ska världen behöva tåla innan folk ska inse att en okontrollerbar världspolis är en för mycket. Det som håller på att hända med Irak är ingenting annat än gammaldags rape&pillage. Och tro inte för en sekund att jag har några som helst Saddam- eller kommunist-sympatier, men jag kan inte tolerera en debatt över vilken diktator som är en bättre massa (som vissa andraklass-amerikaner skulle ha uttryckt det för inte så länge sen). Edited March 22, 2003 by VKT M39 Quote
Bissen Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Men man kan ju inte bara sitta och kolla på när Hussein härjar runt. Speciellt när han har gjort det i minst 10 år nu. . Det var ju det man gjorde med Hitler när han höll på och härja runt i Europa och ta över olika länder men ingen vågade ingripa och se vad det ledde till... Bra att USA tar initiativ och gör nåt åt saken istället för att bara sitta på sina feta arslen och titta på som vissa andra länder. Quote
VKT M39 Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 (edited) Men man kan ju inte bara sitta och kolla på när Hussein härjar runt. Speciellt när han har gjort det i minst 10 år nu. . Det var ju det man gjorde med Hitler när han höll på och härja runt i Europa och ta över olika länder men ingen vågade ingripa och se vad det ledde till...Bra att USA tar initiativ och gör nåt åt saken istället för att bara sitta på sina feta arslen och titta på som vissa andra länder. Hussein härjar runt, var exakt? Byt ut "Hussein" mot "Bush & co." så är du på rätt spår. USA har expanderat snabbare än Tyskland nånsin gjorde. Är det något man borde ta itu med så är det USA. Edited March 22, 2003 by VKT M39 Quote
mjukis Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Först och främst kan inte Irak och Nord-Korea jämställas. Nord-Korea har mig veterligen inte ANVÄNT sina massförstörelsevapen eller invaderat en av sina grannländer. Ja, det är synd att det är krig. Krig är en jättedum grej som egentligen borde höra till forntiden. Men faktum kvarstår, FN har haft över ett decennium på sig att hävda sin makt. På den tiden har FN visat sig vara ett tandlöst skyltorgan. De kan inte ens få USA att betala sina medlemsavgifter, än mindre förmå Irak (80% grus?) att fullfölja sina skyldigheter. Irak har lekt med FN och dess medlemsländer sedan jag var ganska liten. Vad gör folk åt det? Inget alls. USA leker världspolis och gör det inga andra vågar. Vad gör folk åt det? Precis lika lite. Quote
Raptor Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Att ge FN vapeninspektörer en chans.. hmm. Jag måste nog hålla med Blair där. Vi talar om 135 st vapeninspektörer som rullar runt i ett dussin buckliga, vita bilar i ett land dubbelt så stort som Storbrittanien. Hur ska man hitta några lastpallar med VX om Irak inte samarbetar? Hur ska man få fram bevis? Såvida inte Iraks vapenforskare dansar i ett långt congatåg till lastbilarna medan de stänker Sarin på varandra samtidigt som en satelit passerar så går det inte att få några klara bevis. Att massor av bilar strömmar till en byggnad som ska inspekteras och sedan kör där ifrån är bara "indicier". Men hur ska man få bättre bevis? Saddam har haft 12 år på sig att avväpna. På senare tid har han haft 6 månader på sig. Jag tycker inte det här kriget har kommit snabbt. Att USA är motiverad av oljan betvivlar jag inte för en sekund. Men jag betvivlar inte att Rysslands, Kinas, Tysklands och Frankrikes motstånd mot kriget är knutet till det faktum att de alla har feta oljekontrakt med Saddam som nu hotas om USA vinner kriget. Det jag kan störa mig på är att krigsmotståndare uppvisar en stor dos antiamerikanism. Dessutom så vurmar krigsmoståndare endast om civila offer som USA orsakar. Att Saddam slaktar och torterar sin egna befolkning undviks att nämnas. Det är OK att ogilla USA men vissa (pratar inte om forumet nu) har en tendens att bara kritisera det USA gör trots att massvis av andra nationer gör exakt samma saker. Quote
Gerle Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Men man kan ju inte bara sitta och kolla på när Hussein härjar runt. Speciellt när han har gjort det i minst 10 år nu. . Det var ju det man gjorde med Hitler när han höll på och härja runt i Europa och ta över olika länder men ingen vågade ingripa och se vad det ledde till...Bra att USA tar initiativ och gör nåt åt saken istället för att bara sitta på sina feta arslen och titta på som vissa andra länder. Hussein härjar runt, var exakt? Byt ut "Hussein" mot "Bush & co." så är du på rätt spår. USA har expanderat snabbare än Tyskland nånsin gjorde. Är det något man borde ta itu med så är det USA. Du undrar var Hussein härjat runt? Svar: i Halabja... :( Kuwait Iran södra irak, i deltat resten av Irak hur lång måste listan bli innan det räcker? Quote
Delta Golf Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Det jag kan störa mig på är att krigsmotståndare uppvisar en stor dos antiamerikanism. Dessutom så vurmar krigsmoståndare endast om civila offer som USA orsakar. Att Saddam slaktar och torterar sin egna befolkning undviks att nämnas. Det är OK att ogilla USA men vissa (pratar inte om forumet nu) har en tendens att bara kritisera det USA gör trots att massvis av andra nationer gör exakt samma saker. [/size][/font] Now THAT`S a good point. Quote
Pal_oldpc Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Att Saddam slaktar och torterar sin egna befolkning undviks att nämnas. Hur kan du personligen vara så säker på att han gör det? Alla vet att saddam använt kemiska vapen i krig mot iran och mot kurder. Jag tycker definitivt saddam är en idiot. Men det är inte min sak att se till att han inte är president. För första gången i världshistorien har en president i en nation, krävt av en president i en annan nation att han måste lämna sitt land. Jag tycker att detta är otroligt upprörande. Alldeles oavsett vad jag tycker om saddam och vad han gör med sitt land, så är det fan inte min uppgift att avsätta honom. Diktator eller inte, demokrati eller inte, folket i ett land är skyldiga till sin egen situation. Utomstående skall inte diktera vilkor och styrelsskick i andra länder, hur fel vi än tycker att andra länder gör. Detta är en OTROLIGT viktig princip. Jag menar vad händer annars härnäst? Sverige är en monarki, det finns säkert några stater som tycker att vi borde vara en republik, är det deras eller vår sak att avgöra hur det blir med den saken? Kom ihåg att vår bild av saddam kommer till stor del från CNN, och mycket lite från CNN är sant i dessa dagar. Jag kan bara se till mig själv hur lätt det är att bli lurad. För två dagar sen så insåg jag att det är trafikkaos i bagdhad på vardagsmorgnarna. Man kunde se hur helt normala toyotor, mazdor, och andra helt vanliga bilar i tusental täppte till motorvägarna precis som det är här i stockholm. Bilparken såg ut att vara mints lika modern som den som rullar i stockholm. Jag blev mycket förvånad av dessa bilder, jag hade nog väntat mig något i stil med östberlin där morgon-rusning var tre trabanter. Sedan blev jag också förvånad när jag insåg att massor av iraker lämnade landet via flygplatser och gränser, det visade sig att irak aldrig har haft och inte nu har några restriktioner för vart eller när deras medborgare reser. En irakier har alltid helt fritt kunnat lämna landet. En annan observation är att var och varannan medborgare i irak har ett skjutvapen. Såg en kvinna som visade sin 44 magnum som hon sa att hon skulle försvara sina barn med om USA invaderade, vid demonstrationer så viftar civila medbrogare ofta med allt från pistoler till automatkarbiner. Irak har mycket fria vapenlagar. Detta känns mycket konstigt om det verkligen är så att saddam är så rädd för folklig resning som CNN får det att låta. Borde också vara problem med rena attentat om det är så lätt att få tillgång till vapen. Det är ju inte ovanligt med attentat mot politiker i väst om en enskild medborgare inte känner att verderbörande politiker inte är rättskaffens. Nä, det råder ingen tvekan om att saddam förtrycker sitt folk, det råder ingen tvekan om att han har begått horribla brott vid krig. Men det är inte så att vi i väst får en särskilt rättvisande bild heller, CNN är i det närmaste helt styrt av pentagon just nu. Iraks folk måste ta ansvar för sina egna liv. Vi kan tycka, vi kan tänka, men det är inte vår sak, eller USAs, att tillsätta och avsätta länders regeringar. En mycket viktig princip är förlorad nu när USA går i krig för att avsätta en regering. Jag tror inte detta var en god idé, den principen var jävligt viktig. Och jag är upprörd. Quote
Casca Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 PAL: Du pratar om Iraks "Regering" som om den vore folkvald. Det är den inte, Irak är en diktatur som skär halsen av all oposition. Genom att slänga Saddam på den historiska sophögen och införa demokrati tror jag vi får en stabilare och tryggare värld att leva i på sikt. (Synd att vi alltid är så ryggradslösa i vårt land, vilket är lite generande.) Det har aldrig utspelats sig ett krig mellan två demokratiskt styrda länder i världshistorien, ALDRIG. Därför tycker jag att det är ett rätt beslut, trots att vissa tår trampats på och Jantelagen spridit sig även till andra länder utanför Sverige. Frankrikes beslut att ställa sig på tvären handlar mer om olja än USAs beslut att befria Irak från en tyrann. Ok, demokratin kanske ger ett mer halvkorkat styre av ett land, då majoriteten av en befolkning inte är "raketforskare", men jag trivs med att kunna säga vad jag vill, tro på vilken gud jag vill och kunna rösta på ett parti som jag tror på. Därför kommer jag alltid att försvara mina demokratiska värderingar och även stötta införandet av den. Casca Quote
Pal_oldpc Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 (edited) PAL: Du pratar om Iraks "Regering" som om den vore folkvald. Jag förstår inte riktigt varför du tycker det. Jag vet mycket väl att iraks regering inte är folkvald. Jag anser inte att detta har med saken att göra. Enligt alla internationella lagar och hur FN ser på saker så har det inte heller med saken att göra. Världen kommer inte fungera om det blir vedertaget att man självpåtaget kan proklamera vad som är "rätt" och sedan se till att andra lever efter vad vi anser "rätt". Dessutom så tar du för enkla poänger när du pratar om religonsfrihet och annat. Det finns massor av diktaturer som också har religionsfrihet. Känner du till att Kuwait är en diktatur? Borde inte USA krossa Kuwaits regering nu då av bara farten när alla ändå är på plats? Att irak är en diktatur kan inte rättfärdiga att avsätta deras regering. Att saddam är en skitstövel kan inte heller rättfärdiga det. Om han skall avsättas så måste det vara hans folk som gör det. Och jag vet att det kan vara hart när omöjligt för vissa folk att avsätta sin diktator, men principen är så otroligt viktig att den måste gälla ändå. Edited March 22, 2003 by Pal Quote
Casca Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 (edited) PAL: Du pratar om Iraks "Regering" som om den vore folkvald. Jag förstår inte riktigt varför du tycker det. Jag vet mycket väl att iraks regering inte är folkvald. Jag anser inte att detta har med saken att göra. Enligt alla internationella lagar och hur FN ser på saker så har det inte heller med saken att göra. Världen kommer inte fungera om det blir vedertaget att man självpåtaget kan proklamera vad som är "rätt" och sedan se till att andra lever efter vad vi anser "rätt". FN Fungerar inte i en sådan här situation. Då länder med "Veto" kan stoppa en legitim aktion av rent ekonomiska, eller "hallå, mitt land vill också synas" skäl som nu skett. Jag har försökt bilda mig en uppfattning om befrielsen av Irak är ett brott mot den internationella folkrätten. Åsikten varierar bland tyckare, fredshetsare och krigshetsare till den grad att jag misslyckats. Upplys mig gärna. Jag tror det är viktigt att man ser med ett officers-perspektiv, dvs lite längre än vad näsan räcker. Ett demokratiskt Irak skulle vara helt underbart för det Irakiska folket, grannländerna och övriga världen. Edit: Om en Irakisk oposition ska avsätta Saddam så måste de leva. Där har du ditt problem. Genom systematiska avrättningar och tortyr genom en effektiv säkerhetstjänst som har det bra i oljan så finns det ingen oposition. Indoktrinering av skolbarn tycker jag förresten är oerhört hemskt. De tror verkligen att Saddam är guds son....Om föräldrarna försöker tala om att så inte är fallet så blir skolflickan föräldralös. Nej....usch. Bort med skiten. Edit2: Angående religionsfrihet och diktaturer så ska jag inte ge mig ut på djupt vatten. Religionsfrihet är nog ett litet problem i en diktatur, så länge den inte hotar diktatorn. Vad gäller Kuwait så har dom demokratins stora ok hängande över sig med påtryckningar från USA, Kuwaits demokratiinförande kommer garanterat om man får tro media. Frågan är om det är lika brottom där som i Irak eller Nordkorea. Humanitärt och världsfredsmässigt. Casca Edited March 22, 2003 by Casca Quote
Fu Gson Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 (edited) Felet vi alltid gör i väst är att vi är så satans övertygade om att våran livsstil, vårat styrelsesätt, vårat ekonomiska system är det mest överlägsna som någonsin funnits, det passar alla överallt och leder endbart till rikedom, lycka och glädje. Kanske är det inte så.............???? Sen instämmer jag till fullo med det som Pal säger, Irak är en suverän stat, ingen, jag upprepar INGEN annan stat har rätten att diktera deras inrikespolitik, försvarspolitik eller dylikt. FN systemet är uppbyggt kring den här suveräniteten. Gällande folkrätten så är jag övertygad om att US bryter mot den, men eftersom det är en lagtext så kan det tolkas liite olika. Sen, för mig, så handlar inte den här konflikten om Irak endast, det handlar om att US försöker införa en ny världsordning och rasera det som tålmodigt byggst upp sedan 1945. Och det är jävligt obra! Edit: Casca: Bush sa nyligen stolt att den enda bok han läser är Bibeln.........och vad är skillnaden mellan den indoktrinering som alla amerikanska skolbarn får genom trohetseden varje morgon och den som de irakiska barnen får? Bush anser även han att hans ämbete är sanktionerat av gud. Edited March 22, 2003 by Fu Gson Quote
Pal_oldpc Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Jag har försökt bilda mig en uppfattning om befrielsen av Irak är ett brott mot den internationella folkrätten. Åsikten varierar bland tyckare, fredshetsare och krigshetsare till den grad att jag misslyckats. Upplys mig gärna. Efter Unicorns inlägg så kan jag bara konstatera att kriget som helhet förmodligen inte strider mot folkrätten. Det kommer inte vara svårt att efter ett krig "bevisa" vissa saker och det skall man tänka på. Irak har säkert en del stridsgas, och såklart också en del biovapen. Men det har ju alla länder om man hårddrar det. Sverige har natruligtvis forskning på sjukdomar och det programmet skulle man kunna hävda var ett bio-vapen program. Sverige har garanterat också senaps, och nervgaser någonstans för forskning och test etc. Därmed inte sagt att irak inte verkligen har ett offensivt program för dylika vapen, för tillfället är min övertygelse att irak inte utgjorde ett hot mot USA innan kriget. Får väl se om CNN lyckas övertyga mig om annat vad tiden lider. Quote
Casca Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Edit: Casca: Bush sa nyligen stolt att den enda bok han läser är Bibeln.........och vad är skillnaden mellan den indoktrinering som alla amerikanska skolbarn får genom trohetseden varje morgon och den som de irakiska barnen får? Bush anser även han att hans ämbete är sanktionerat av gud. Ja det var en fin liknelse. Jaja, vi tycker olika och har grundat vår bild genom media. Det som oroar mig är att den svenska linjen genom regeringen är lika förvirrad, men så är det med majoritet i en demokrati. Tur att vi inte är Irakier. Casca Quote
VKT M39 Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 Du undrar var Hussein härjat runt? Svar: i Halabja... :( Kuwait Iran södra irak, i deltat resten av Irak hur lång måste listan bli innan det räcker? Det räcker med en enda (egentligen minst 2 för annars kan man inte tala om att "härja runt"), vilket du inte ens klarade av. När Bissen säger "Speciellt när han har gjort det i minst 10 år nu.". "Resten av irak" är ingen plats, du kunde ha sagt "median" och haft mer rätt. Quote
Fu Gson Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 @Casca, min uppfattning är INTE baserade på medias rapportering utan på 1 1/2 års studier vid PADRIGU vid Ggbs Universitet. Självklart är min åsikt, liksom det jag blivit indoktrinerad med i skolan, högst subjektiv. Men den är inte baserad på media. Quote
Recommended Posts