Jump to content

Recommended Posts

Posted

vad är det som är osmakligt med det? deras regementsmärke går ju mycket längre tillbaks i tiden än totenkopsdivisionens.

Posted

Dödskallemärket inom den tyska armen går tillbaka till början på 1800-talet. Det var inget som uppfanns av SS, och ingen symbol som bara användes av SS. Den användes även inom Wehrmacht.

Guest Lt. payne
Posted

Det är ju Tyskarna som skulle "skämmas" för att de kopierat denna.

Låt tesörplarna ha sitt märke ifred.

Posted
Det är ju Tyskarna som skulle "skämmas" för att de kopierat denna.

Låt tesörplarna ha sitt märke ifred.

Då är det väl ingen som protesterar om vi åter tar i bruk vårt finska hakkors?

Posted (edited)

Skulle anta att öborna har haft det märket sen stenåldern.

Kollar man lite på regementshistoria så verkar dom flesta Engelska förband ha funnits sen knölpåken var modern. :lol:

Det jag finner synnerligen osmakligt är att en del nybildade förband använder dödskallar som symboler, dock mest inofficiella.

Kolla runt lite på en amerikansk PX om ni får chansen, dom flesta T-shirts som anknyter till ett förband har någon variant av dödskallar.

Med tanke på vad den symbolen representerar i dom delar av Europa som var ockuperat av Tyskland så är det kanske inte världens bästa val.

Edit: Är inte hakkorset en symbol för lycka och framgång inom hinduismen? Dessutom är väl det finska spegelvänt?

Edited by mace
Posted

Svenska "Kronprinsens Husarregemente" bar under 1800-talet på försök en svart husaruniform med silverknappar och -dekor samt pälsmössa med dödskalle i silver framtill. Denna var i sin tur en kopia av det preussiska 8:e husarregementets uniform.

Jag tror inte att någon på den tiden kunde förutspå vilka associationer vi idag gör till nyss nämnda design...

Posted (edited)
Det var det djävligaste, Det finns ett förband i England som har "deaths head" eller thotenkopf (felstavat jag vet) som regementsmärke. Inte speciellt smakfullt.

THE QUEEN'S ROYAL LANCERS

http://www.deathorglory.com/regtl_badge.htm

Andra skånska flygdivisonen har alltid använt en dödskalle.

Så sent som för några år sedan så målades en Drake knallblå med ett enormt dödskalle emblem som sträckte sig över hela vingbredden.

http://home.swipnet.se/peters_flygsidor/im...s/Johan_Bla.jpg

Edited by Pal
Posted
Du får fråga den finske greven om det går bra .... B)

Svenska greven, menar du.

Trodde det var en finsk greve som hade det som personligt sigill?

Posted

Det var vackert när man såg denna Drake, med sin urläckra dödskalle. Den flögs runt och visades upp för att jubilera att Drakens tid i det svenska försvaret var slut. Själv tycker jag inte att det är det minsta smaklöst, tvärtom. Jag tror att detta plan, med dödskalle och allt, står på flygvapenmuseum nu. Förmodligen målades samma emblem på ett gäng Gripen fenor också, då divisonen efter detta ombeväpnade.

Posted (edited)
Du får fråga den finske greven om det går bra .... B)

Svenska greven, menar du.

Trodde det var en finsk greve som hade det som personligt sigill?

Njet, han var svensk, och hakkorset, vill jag minnas, förekommer i släktets emblem/sigill/vadmannuvillkalladet.

Inte för att det nu har nån större betydelse, symbolen är ju uråldrig. Men det var löjligt att förbjuda den.

Edited by VKT M39
Posted
Det var vackert när man såg denna Drake, med sin urläckra dödskalle. Den flögs runt och visades upp för att jubilera att Drakens tid i det svenska försvaret var slut. Själv tycker jag inte att det är det minsta smaklöst, tvärtom. Jag tror att detta plan, med dödskalle och allt, står på flygvapenmuseum nu. Förmodligen målades samma emblem på ett gäng Gripen fenor också, då divisonen efter detta ombeväpnade.

Jag sitter med en bild på dena Drake, men ingen scanner :D

Vacker är den iaf :)

Posted

Greven hette Gustav von Rosen och var starkt bidragande till att FV "lånade ut" ett antal F8 gloster gladiators till finland under VKII.

Von Rosens släktvapen innehåller en symbol, svastika tror jag den kallas, och applicerades därför på dessa flygplan.

Hakkorset är spegelvänt jmf med denna symbol och t.ex hinduismens solsymbol och ASEA:s gamla firmalogo som försvann efter VKII av någon konstig anledning :camo:

Posted

Liten korrigering:

Greven hette Eric (eller Erik?) von Rosen, donerade ett flygplan Thulin typ D (Morane - Saulnier / L Parasol) år 1918, som var försett med svastika.

(The Aircraft of the Finnish Airforce 1918-1993)

Posted

Svastikan är det vi i dagligt tal kallar rättvänt hakkors. Det var som sagt en symbol för välgång och lycka bl a inom hinduismen.

Savastikan är ett felvänt hakkors och har p s s använts som symbol för olycka mm.

von Rosens och Finlands hakkors var/är rättvänt.

Posted

Även Carlsbergs bryggerier hade ju hakkorset på sina flaskor någong gång på första hälften av 1900 talet.

Öl, det kan jag seddu =)

Posted
Även Carlsbergs bryggerier hade ju hakkorset på sina flaskor någong gång på första hälften av 1900 talet.

Och glöm inte ABB, och om man kollar på de tåg som inte är x2000 vid hjulbasen kan man också se svatstikan

Guest Bengtsson
Posted (edited)

Hmmm... jo tyska pansartrupperna använde även dödskallen till sina svarta uniformer under kriget. Detta var ett arv från husarerna (som jag tror nämndes innan). ( Som kuriosa kan nämnas att missförstånd uppstod ofta, då de var väldigt lika SS vid en första anblick)

Edited by Bengtsson
Posted
Hmmm... jo tyska pansartrupperna använde även dödskallen till sina svarta uniformer under kriget. Detta var ett arv från husarerna (som jag tror nämndes innan). ( Som kuriosa kan nämnas att missförstånd uppstod ofta, då de var väldigt lika SS vid en första anblick)

Om jag inte har helt fel på minnet så var de tyska pansartruppernas dödskallemärke vänd åt höger (SS dödskalle var vänd åt vänster) samt saknade pansartruppernas skalle underkäke.

Fast det var nog inte lätt att se på håll...

Posted

Har för mig att jag såg ganska nyligen en Finländsk officer i flygvapnet och han hade hakkors på krag speglarna.

Posted
Har för mig att jag såg ganska nyligen en Finländsk officer i flygvapnet och han hade hakkors på krag speglarna.

Hakkorset förekommer fortfarande på diverse medaljer, men så vitt jag vet inte i gradbetäckningar.

Posted
Hakkorset förekommer fortfarande på diverse medaljer, men så vitt jag vet inte i gradbetäckningar.

Jag är rätt säker på att jag sett det på bilder av militära finska fanor tagna under de senaste 10 åren. Jag har exempelvis för mig att det, i en av finska försvarets broschyrer/kataloger från runt 1995, finns en bild från en modern parad i Helsingfors, där en hakkorsförsedd fana syns tydligt.

Posted

Har själv sett paradbilden, det var en finsk fana med hakkorset i mitten.

Hur ser ett stiliserat hakkors ut?? Finns väl ändå inte så mycket att stilisera?