Jump to content

Recommended Posts

Posted

För övrigt gick det diverse (för mig obekräftade rykten) att vår Thorleif var obehagligt lik det emblem som användes av något SS-förband. Tror att det var divisonen Viking??? Någon som kan bekräfta eller dementera?

Posted (edited)

Nu vet jag inte hur "Thorleif" ser ut, men 5.SS Division (senare PzGren Div och än senare Pz Div) "Wiking" hade ett rundat hakkors som divisionsmärke. Detta märke blev under krigets gång pålagt på en sköld.

5sspz.gif.webp

Kan tilläggas att jag i en reenactmentgrupp spelar menig i just den divisionen :D

Edit: Märket användes även i något modifierad form av 11.SS PanzerGrenadier Freiwilligen Division "Nordland" när denna togs fram '43. Tidigare var "Nordland" ett regimente inom "Wiking". I "Nordland" tjänstgjorde ungefär 50 svenskar.

Edited by mjukis
Posted
Har själv sett paradbilden, det var en finsk fana med hakkorset i mitten.

Hur ser ett stiliserat hakkors ut?? Finns väl ändå inte så mycket att stilisera?

Stiliserat är kanske inte helt rätt ord, men ett exempel;

med02.jpg

Posted

Jag känner inte igen symbolen från någon SS-division, men jag är väl knappast mannen med det oändliga minnet. Intressanta divisionssymboler däremot är bl.a 14e "Ukrainische nr 1" och 26e "Hungaria" som bägge innehåller tre stycken kronor.

ss-14.jpgss-26.jpg

Posted

Hej

Men Thorleif kan de inte ha haft :rocketl:

Thorleif

Eftersom den skapades på 60-talet utav en person som jag dessutom har träffat själv vid ett flertal tillfällen.

/Ramius

Posted
jo, vetefan om SS Wiking inte hade en viking (thorleif) också, har bestämt sett det på någon bild...

Det enda andra märket jag sett för identifikation av 5e SS är fören på en drakbåt. Det utvecklades en stiliserad version för att använda som kragspegel (många frivilligdivisioner fick ej bära SS-runorna utan fick andra kragspeglar). Denna sattes vid något tillfälle i begränsad produktion, men det finns inga dokument eller foton som stödjer att den någonsin delats ut eller använts. Ev. andra symboler du sett är förmodligen ditmålade partytrick gjorda av soldaterna själva. Någon som vet mer?