Jump to content

Recommended Posts

När jag mönstrade så var jag sugen på att göra lumpen, så jag gick dit och var kanske inte så jätte seriös men valde tillslut radiolänkgruppchef som förstahandsval. Jag visste ingenting om denna befattning utan mönstringsförfattaren övertygade mig.. Nu när jag fått en pappret om inryckningen som sker den 27 juli 2009 på LedR i enköping känner jag att en viss ångest börjat krypa sig på mig! Vad har jag egentligen gett mig in på, jag känner att jag är en fysisk aktiv människa och nu när jag dessutom fått veta att LedR är ett stort glasögon/lök regemente gör ju saken knappast bättre.

 

Jag låter förmodligen som en stor gnällspik, men jag kan faktiskt säga att jag inte alls har någon lust att ligga och och spela xbox i en lastbil i skogen när alla kompisar är och roar sig i Thailand.

Link to comment
Share on other sites

När jag mönstrade så var jag sugen på att göra lumpen, så jag gick dit och var kanske inte så jätte seriös men valde tillslut radiolänkgruppchef som förstahandsval. Jag visste ingenting om denna befattning utan mönstringsförfattaren övertygade mig.. Nu när jag fått en pappret om inryckningen som sker den 27 juli 2009 på LedR i enköping känner jag att en viss ångest börjat krypa sig på mig! Vad har jag egentligen gett mig in på, jag känner att jag är en fysisk aktiv människa och nu när jag dessutom fått veta att LedR är ett stort glasögon/lök regemente gör ju saken knappast bättre.

 

Jag låter förmodligen som en stor gnällspik, men jag kan faktiskt säga att jag inte alls har någon lust att ligga och och spela xbox i en lastbil i skogen när alla kompisar är och roar sig i Thailand.

 

Nu vet jag inte så mycket om din tjänst. Men att ligga och spela Xbox tror jag inte du kommer få göra. Lumpen är det du gför den till. Känner folk som ligger/jiobbar där. och det är inte ett lökregemente.

Link to comment
Share on other sites

Haha.. lök använder sig kockarna av, som radiolänk bygger du mast :rolleyes: och jag som gammal radiolänk nisse såg då aldrig till något xbox. :happy: särskillt slappt vill jag nog inte påstå att det var heller.. vart du än är i försvarsmakten så kommer det uppstå mycket dötid och väntan.

 

Lumpen är en bra erfarenhet att ha med sig i livet.. och vad skulle du göra annars? Jobb lär ju nya studenter knappast få närmsta året iaf, inget jobb = inga pengar = inget thailand :lala:

Edited by elisson
Link to comment
Share on other sites

Lumpen blir vad du och dina befäl gör den till.

På LedR finns det mindre lökiga enheter och mera lökiga enheter, samma sak gäller vid övriga förband.

 

För 15 år sedan spelade jag när det fanns tid över nintendo (SNES wow) som någon i logementet tagit med hemifrån och vi hyrde tillsammans en tv (som officiellt inte existerade). Internet slog igenom 2 år senare i högskolevärlden och mobiltelefoner levererades i storleken 12v bilbatteri.

Idag finns det låneexemplar av xbox i kasern/bibliotek/soldathem och plasmatv+kabeltv i dagrummen. Internetuppkopplingar finns ibland och det finns mobiltelefoner överallt (du har sällan täckning på militära övningsfält, det är trots allt FM).

Vissa saker blir faktiskt bättre med tiden, att koppla av ibland är inte överskattat.

 

Är det tjänsten i sig du funderar över råder jag dig att kontakta regementet i fråga och höra dig för om vad tjänsten i praktiken kommer att innebära.

Lyssna nogrannt på vad de säger och läs mellan raderna, är det inte din grej lämna platsen till någon annan, omotiverade soldater gör ingen glad.

 

Nackdelen med LedR är att förbandet mestadels producerar enheter som FM förefaller enbart ämna använda vid större konflikter (läs: när skiten träffar fläkten), alltså kan det bli svårt med utlandsresandet på andra sätt än enskilt och då p g a kunskaper som är en bristvara. Vill du ut, skaffa dig specialkompetens som US har brist av i fredstid eller byt förband.

 

 

Edit: Apropå fys är signalmilen inte bara längre, den är roligare än skövdegarnisonens 7.5:a också, rundan runt karlsborgs fästning är i huvudsak asfalterad samt innebär mer avgaser och små glidminor. YMMV

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Okej, menar du alltså att man "bara" kan lämna platsen åt någon annan som är mer motiverad. Känns som man behöver ett bättre skäl till det?

Samtidigt går mitt intresse för att göra lumpen upp och ner, och jag vill passa på att fråga några saker om LedR och befattningen till er som vet. Jag ska tydligen ingå i 3.e komp på LedR i enköping, kommer man då att ev. få använda sig utav detta fordon: Patgb 203 (Patgb 2024 kanske den heter?) i sin utbildning? För det verkar ju ganska mycket mer intressant än att köra runt i lastbilarna med hytt på. :)

Edited by Swed
Link to comment
Share on other sites

Okej, menar du alltså att man "bara" kan lämna platsen åt någon annan som är mer motiverad. Känns som man behöver ett bättre skäl till det?

 

 

Ingen har dött av att prova. Idag är värnplikten oerhört "frivillig". Skickar du ett välformulerat brev till Pliktverket där du förklarar din situation och ställer din plats till förfogande så har du i alla fall försökt.

Link to comment
Share on other sites

Okej, menar du alltså att man "bara" kan lämna platsen åt någon annan som är mer motiverad. Känns som man behöver ett bättre skäl till det?

Samtidigt går mitt intresse för att göra lumpen upp och ner, och jag vill passa på att fråga några saker om LedR och befattningen till er som vet. Jag ska tydligen ingå i 3.e komp på LedR i enköping, kommer man då att ev. få använda sig utav detta fordon: Patgb 203 (Patgb 2024 kanske den heter?) i sin utbildning? För det verkar ju ganska mycket mer intressant än att köra runt i lastbilarna med hytt på. :unsure:

3:e kompaniet (olands kompani) använde sig på mitt utbildningsår av 3 st Patgb 2024 så man ska ha tur om man hamnade på en sån.. fanns även en pluton som är helt bandvagsburet.. resten är lasbilar av olika slag.. detta var 06/07 och det pratades då om att galten finnas med i utbildningen efter att NBG lekt klart med dom,, vet ej hur det ser ut iår

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren! Egentligen är den största anledningen till att jag vill byta är att radiolänk har någon slags "lök-stämpel" och jag som är fysisk aktiv och fick goda resultat på mönstringen (i alla fall de fysiska) vill ha någonting som är mer utmanande, mina resultat:

 

Styrka: 8

Kondition: 8

Inskrivningsprovet: 5

Psykologen: 5

Syn och hörsel: Perfekt

Sammanvägd tjänstbarhet: A

 

Jag fick också välja mellan att bli Skyttesoldat Stridsfordon samt Svepgruppbefäl, vet ni några andra befattningar som jag kan tänkas byta till med mina mönstringsvärden?

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren! Egentligen är den största anledningen till att jag vill byta är att radiolänk har någon slags "lök-stämpel" och jag som är fysisk aktiv och fick goda resultat på mönstringen (i alla fall de fysiska) vill ha någonting som är mer utmanande, mina resultat:

 

Styrka: 8

Kondition: 8

Inskrivningsprovet: 5

Psykologen: 5

Syn och hörsel: Perfekt

Sammanvägd tjänstbarhet: A

 

Jag fick också välja mellan att bli Skyttesoldat Stridsfordon samt Svepgruppbefäl, vet ni några andra befattningar som jag kan tänkas byta till med mina mönstringsvärden?

 

Nu gjorde jag lumpen på I19, men ligga och spela xbox var det knappast tal om som radiolänkgruppchef. Man hade saker och göra mest hela tiden och när det fanns dödtid så var det posttjänst som gällde, inte rast vila. Dock kan jag inte påstå att tjänsten krävde någon särskild styrka, lyfta sektioner till masten och packningen var det tyngsta. Kondition krävdes en del som man fick med tiden (till exempel genom att gå till rödbergets södra skjutfält flera gånger i veckan). Men eftersom du vill ha en mer fysisk tjänst så låter skyttesoldat stridsfordon bra, då har du dessutom möjlighet till utlandstjänst. Jag vet inte kraven på följande tjänster, men du kan ju kolla in om dom är intressanta på lumpen.nu eftersom dom verkar lite mer fysiskt krävande än radiolänk: Bas/strilsäksoldat, pansarvärnrobotsoldat, luftburen soldat, ammunitionsröjsoldat, robotsoldat. Göra lumpen låter mycket nyttigare än att åka till Thailand tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svaren! Egentligen är den största anledningen till att jag vill byta är att radiolänk har någon slags "lök-stämpel" och jag som är fysisk aktiv och fick goda resultat på mönstringen (i alla fall de fysiska) vill ha någonting som är mer utmanande, mina resultat:

 

Styrka: 8

Kondition: 8

Inskrivningsprovet: 5

Psykologen: 5

Syn och hörsel: Perfekt

Sammanvägd tjänstbarhet: A

 

Jag fick också välja mellan att bli Skyttesoldat Stridsfordon samt Svepgruppbefäl, vet ni några andra befattningar som jag kan tänkas byta till med mina mönstringsvärden?

 

Blir nog svårt att byta tjänst, de flesta är troligtvis utdelade eftersom Pliktverket nu mönstrar alla 91:or. Jag tycker att du ska göra lumpen, och radiolänk är nog en bra befattning. LedR är ju bevisligen ett väldigt bra regemente, har för mig att regementet blev sveriges bästa 2007?

 

/Nyllet

Link to comment
Share on other sites

Fnys! Rak i ryggen människa, knalla in genom grindarna och gör det du ska.

 

Låg i flyget, pysslade med radiolänk och vi hade nog flest skogsnätter av alla. Dessutom fick vi äta grönpåse ganska ofta... alltid, eftersom vi var så långt ifrån alla andra. Visst jag är och var en stor lök men det kan man inte kalla tjänsten jag hade.

Link to comment
Share on other sites

fråga ang detdär med lök tjänst...

 

är det folk som själva haft den tjänsten som sagt det eller folk som haft andra tjänster?

 

den uppfattningen JAG fått om radiolänk utan att själv haft nån större kontakt med den är att det är mycket omgrupperingar och väldigt omväxlande tempo...

ofta är det också "dygnet runt" tjänst och inte så mycket vila eftersom sambandet hela tiden MÅSTE funka och lätt krånglar...

 

men visst, det är kanske inte så vansinnigt fysiskt krävande, däremot skulle jag tro att det är tämligen mentalt krävande då det finns ganska stor risk för begränsat med sömn osv..

 

så kalla det för en "lök" tjänst vet jag inte om jag vill påstå att det verkar vara.

har nog sett tjänster som är betydligt lökigare än så.

 

sedan är det ju också så att "alla" försöker smutskasta andra tjänster än just deras egen..

 

enda chansen för dig att få reda på hur det EGENTLIGEN är är ju att själv genomföra värnplikten.. sedan får du gärna återkomma efteråt och säga hur lökigt det var.

men som sagt.. det blir vad du gör det till.

som chef har du ju hela tiden ansvar för att gruppen funkar och att alla gör det de skall, vilket i sig är rätt krävande.. kan bli ganska mycket flängande fram och tillbaka om du känner för det också...

och ännu mindre sömn än soldaterna pga ordergivningar mm

Link to comment
Share on other sites

Jag fick också välja mellan att bli Skyttesoldat Stridsfordon samt Svepgruppbefäl, vet ni några andra befattningar som jag kan tänkas byta till med mina mönstringsvärden?

 

Om du vill ha en mindre "lökig" tjänst, så ska du i vilket fall som helst inte välja SvepGB. Svepare finns ombord på Flottans minröjningsfartyg och har hand om sveputrustningen samt undervattensfarkoster. Dessutom är de alltiallo ombord så de är bland annat utkikar och rorgängare (dvs styr fartyget) också. Dock så är det ombord på ett fartyg och det är mindre fysiskt ansträngade än det är att vara i skogen. Sen kan det vara nog så jobbigt att vara till sjöss också, eftersom du oftast jobbar i skift under långa period och dina viloperioder kan lätt bli avbrutna av olika former av beredskapshöjningar ombord, för att inte tala om sjösjuka....

 

Det låter som att du skall ut i skogen för att bli nöjd. Skyttesoldat vore nog bra.

Link to comment
Share on other sites

Okej, men jag kom att tänka på en sak, lyckas jag byta till någonting jag tycker verkar vara mer fysiskt påfrestande (?) som insatssoldat ,Stridsfordonsskytt förare eller närskydds soldat på LedR så förlorar jag ju min befattning som (radiolänk)gruppchef vilket kan tyckas vara lite synd.. För att ha varit i lumpen som gruppchef ger väl mkt bättre meriter eller har jag fel?

 

Är det någon som vet vad det är för mönstringskrav för insatssoldater och närskyddssoldater förresten? =)

Edited by Swed
Link to comment
Share on other sites

Okej, men jag kom att tänka på en sak, lyckas jag byta till någonting jag tycker verkar vara mer fysiskt påfrestande (?) som insatssoldat ,Stridsfordonsskytt förare eller närskydds soldat på LedR så förlorar jag ju min befattning som (radiolänk)gruppchef vilket kan tyckas vara lite synd.. För att ha varit i lumpen som gruppchef ger väl mkt bättre meriter eller har jag fel?

 

Är det någon som vet vad det är för mönstringskrav för insatssoldater och närskyddssoldater förresten? =)

 

vad du tycker är viktigt och vilket mål du vill uppfylla med din GU?

 

 

Anstängande fysiskt:

1. Stridsfordonsskytt (om det är på ett mek/inf förband)

2. Närskyddsoldat LedR

3. Insatssoldat

 

Civilt meritvärde:

1. Radiolänkgrpc, ledarskapsutbildningen är pluset

2. Närskyddsoldat

3. Insatssoldat

 

För utlandstyrkan

1. Radiolänkgrpc/Närskyddsoldat ganska lika... möjligen något bättre att Rlgrpc om man ser till att en stor del av skyttebefattningarna kommer fyllas av insatsförband som IA09 NBG11 osv...

2. Insatssoldat

 

Det är en högts ovetenskaplig lista ovan bara basserat på eget tyckande...

/b

Link to comment
Share on other sites

Jag ser lumpen mycket som en fysisk och psykisk utmaning, att man får svettas ute i skogen och bara längta hem. Stridsfordonsskytt, förare tycker jag låter som en väldigt intressant befattning (utlandsstyrkan har jag inget intresse för, inte än iaf!), är det någon som vet kraven för denna utbildning? :sleep:

 

Tog reda på att kraven är:

GC902 Stridsfordonsskytt, förare:

Plikttjänstförmåga: 6

Inskrivningsprov: 4

Styrka: 3

Kondition: 4

Syn: A

 

dvs. ett "hack" över från mina möstringsresultat där jag har plikttjänstförmåga 5, alla de andra värderna är ligger ju fint över men det lär väl inte räcka? faan.. eller finns de någon möjlighet att systemet är flexibelt och tillåter än att byta trots att man inte helt uppfyller kraven?

Edited by Swed
Link to comment
Share on other sites

LedR är ett jättre bra regemente med mycket vettiga befäl (finns alltid udantag). Det finns nu säkerligen ett tiotal Patgb 203 som används av värnpliktiga (finns även 10 st galtar och andra fordon som är avställda åt NBG/UT).

 

Hur fysiskt ansträngande det är? Lumpen blir vad du gör det till. Du kommer få det brutal fysiskt ansträngande flera ggr.. garanterat! Om inte? Gymmet är öppet 24/7, boka gympasalen, ta extra ansvar.

 

I värsta fall byta till annan befattning(OBS! under dom 3 första månaderna). VPLhandläggaren är väldigt snäll och förstående. byt till närskydd eller insats. Värt att tilläga är att insats tas på stort allvar och klassas som lätt skytte/eskort pluton

Link to comment
Share on other sites

Värt att tilläga är att insats tas på stort allvar

 

Vesslan, överdriv inte även om det blivit bättre med tiden och förändringen fortsätter i rätt riktning.

Insats/bevakning har tyvärr fortfarande en hel del bagage att släpa på oavsett hur samtiden ser ut, däremot genomför de en mycket ansvarskrävande tjänst och får göra en del kul grejer då de ofta finns gripbara.

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Värt att tilläga är att insats tas på stort allvar

 

Vesslan, överdriv inte även om det blivit bättre med tiden och förändringen fortsätter i rätt riktning.

Insats/bevakning har tyvärr fortfarande en hel del bagage att släpa på oavsett hur samtiden ser ut, däremot genomför de en mycket ansvarskrävande tjänst och får göra en del kul grejer då de ofta finns gripbara.

 

absolut, det är långt ifrån en felfri tjänst utan grå arbetskraft. tack för rättningen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag ser lumpen mycket som en fysisk och psykisk utmaning, att man får svettas ute i skogen och bara längta hem. Stridsfordonsskytt, förare tycker jag låter som en väldigt intressant befattning (utlandsstyrkan har jag inget intresse för, inte än iaf!), är det någon som vet kraven för denna utbildning? :happy:

 

Tog reda på att kraven är:

GC902 Stridsfordonsskytt, förare:

Plikttjänstförmåga: 6

Inskrivningsprov: 4

Styrka: 3

Kondition: 4

Syn: A

 

dvs. ett "hack" över från mina möstringsresultat där jag har plikttjänstförmåga 5, alla de andra värderna är ligger ju fint över men det lär väl inte räcka? faan.. eller finns de någon möjlighet att systemet är flexibelt och tillåter än att byta trots att man inte helt uppfyller kraven?

Märkligt.. När jag gjorde lumpen 07 så fanns det inget som hette Stridsfordonsskytt.. Bara förare.. vem som blev skytt/förare bestämde man under utbildningens fortgång.

Likaså finns det ju inget som heter KSP skytt, GRG skytt etc.. Det bestämmer i slutändan plutch..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag gjorde lumpen på ledningspluton Ing2 som sambandsgruppchef och hade då väldigt mycket kontakt med radiolänksoldaterna. Visst fanns det tillfällen då de slappade, men det finns i alla tjänster. De har mycket tempoväxling och dygnetrunttjänst och många omgrupperingar.

 

Mina kamrater verkade nöjda med sin tjänst. Jag tycker du ska gå dit och se hur det är. Lumpen är så mycket mer än en befattning, det är en helhetsgrej. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...